1:100 smeren met Mathy TS
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
1:100 smeren met Mathy TS
Steeds meer mensen kunnen een tweetaktrookpluim slecht waarderen ,is mij opgevallen als ik op mijn Jawa 350 rijd.
Dat is ook eigenlijk best wel een enorme stinkerd ,met zijn 2 volgewalmde uitlaten en 1:40 smering.
Op zoek naar een oplossing kwam ik natuurlijk het inmiddels bekende Triboron tegen.
Maar ik heb er nog een gevonden:
De Duitse fa. Mathé Schmierstofftechnik heeft het produkt Mathy TS.
Dat is een produkt dat je op 2 manieren kunt gebruiken : je mag het bijmengen bij je normale oliemengsel ,of je mag het puur gebruiken.
Bijmengen kun je ook doen om een motor bij zwaar gebruik beter te beschermen.
Maar het is ook de eerste stap op weg naar 1:100.
Voordat je dat doet rijd je eerst een tijdje met bijmenging ,het produkt is namelijk sterk reinigend en de drek die loskomt word door de tweetaktolie beter afgevoerd.
Na de reiniging kun je dan overstappen op puur Mathy TS in een verhouding tot 1:100.
Zelf zit ik nu in de overgangsfase met het bijmengen ,en ik merk dat hij verrekte lekker loopt. Of hij minder rookt kan ik nog niet zeggen met die volgepruttelde uitlaatpijpen.
En ook heb ik mijn benzinefilter moeten vervangen ,dat zat nu vol met drek.
Ik ga nog een poosje door ,dan zal ik de pijpen schoonmaken en overstappen op de 1:100 puur.
Heb het spul leverbaar voor 17,50 voor 250ml of 29,50 voor 500ml
Zie http://www.emot.nl
Dat is ook eigenlijk best wel een enorme stinkerd ,met zijn 2 volgewalmde uitlaten en 1:40 smering.
Op zoek naar een oplossing kwam ik natuurlijk het inmiddels bekende Triboron tegen.
Maar ik heb er nog een gevonden:
De Duitse fa. Mathé Schmierstofftechnik heeft het produkt Mathy TS.
Dat is een produkt dat je op 2 manieren kunt gebruiken : je mag het bijmengen bij je normale oliemengsel ,of je mag het puur gebruiken.
Bijmengen kun je ook doen om een motor bij zwaar gebruik beter te beschermen.
Maar het is ook de eerste stap op weg naar 1:100.
Voordat je dat doet rijd je eerst een tijdje met bijmenging ,het produkt is namelijk sterk reinigend en de drek die loskomt word door de tweetaktolie beter afgevoerd.
Na de reiniging kun je dan overstappen op puur Mathy TS in een verhouding tot 1:100.
Zelf zit ik nu in de overgangsfase met het bijmengen ,en ik merk dat hij verrekte lekker loopt. Of hij minder rookt kan ik nog niet zeggen met die volgepruttelde uitlaatpijpen.
En ook heb ik mijn benzinefilter moeten vervangen ,dat zat nu vol met drek.
Ik ga nog een poosje door ,dan zal ik de pijpen schoonmaken en overstappen op de 1:100 puur.
Heb het spul leverbaar voor 17,50 voor 250ml of 29,50 voor 500ml
Zie http://www.emot.nl
- Bijlagen
-
- mathy ts.jpg (22.36 KiB) 8309 keer bekeken
- polite
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
- Locatie: Westerkwartier
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: 1:100 smeren met Mathy TS
Maar wel super prijzig! Voor iemand die veel rijdt! Ik hou het voorlopig maar bij Castrol volsyntheet. 1:50 voor mijn "standaard" Kreidler.
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: 1:100 smeren met Mathy TS
Dertig euro voor een halve liter, goed voor 50 liter mengsmering, goed voor 1500 km rijden. Voor sommigen is dat 5 jaar rijden.polite schreef:Maar wel super prijzig! Voor iemand die veel rijdt! Ik hou het voorlopig maar bij Castrol volsyntheet. 1:50 voor mijn "standaard" Kreidler.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 1:100 smeren met Mathy TS
1,96 Cent per kilometer.......
Op een terras ben je meteen een veelvoud kwijt als je koffie met appelpunt besteld !
Op een terras ben je meteen een veelvoud kwijt als je koffie met appelpunt besteld !
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: 1:100 smeren met Mathy TS
Ik heb me 50 cent vertikt...het is 29,00 voor een halve liter.
Idd. een van de eigenschappen van Mathy TS (verhoogde hechting van de smeerfilm) lijkt wel wat op TSL. Maar daar komt dus nog de reinigende werking bij.
Idd. een van de eigenschappen van Mathy TS (verhoogde hechting van de smeerfilm) lijkt wel wat op TSL. Maar daar komt dus nog de reinigende werking bij.
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: 1:100 smeren met Mathy TS
Het klinkt allemaal erg spannend. Als het de tank en de carb ook reinigt komt er wel wat drek los. Wat doet het vervolgens met een coating in een tank en wat met de opgebouwde borium film van Triboron als je het gaat bijmengen? Het klinkt allemaal net iets heftiger dan Triboron maar als je de instructies volgt zal het wel goed gaan. Duitsers maken geen grap over mobiliteit (sinds de Messerscmidt en Isetta).
Mooi initiatief!
Eric
Mooi initiatief!
Eric
- Andre
- Berichten: 3357
- Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
- Locatie: Heos zeeland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 1:100 smeren met Mathy TS
Mooi dat er meer keuze komt.
Mijn eitje rookte het meest.
Nu net overgestapt op triboron.
Met de castrol smeerde ik al 1/60 gaat gewoon goed.
Mijn eitje rookte het meest.
Nu net overgestapt op triboron.
Met de castrol smeerde ik al 1/60 gaat gewoon goed.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: 1:100 smeren met Mathy TS
Met het bijmengen word bedoeld het bijmengen bij een normale tweetakt olie ,niet bij Triboron.jamojamo schreef:Het klinkt allemaal erg spannend. Als het de tank en de carb ook reinigt komt er wel wat drek los. Wat doet het vervolgens met een coating in een tank en wat met de opgebouwde borium film van Triboron als je het gaat bijmengen? Het klinkt allemaal net iets heftiger dan Triboron maar als je de instructies volgt zal het wel goed gaan. Duitsers maken geen grap over mobiliteit (sinds de Messerscmidt en Isetta).
Mooi initiatief!
Eric
Een tankcoating blijft wel zitten ,het is bij mij gewoon vuil en vliegroest dat met de jaren in de tank gekomen is.
Ligt blijkbaar normaal ergens in een hoekje te plakken ,maar word nu dus opgelost en komt in het filter.
Heb ik straks weer een schone tank ,ook niet gek.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: 1:100 smeren met Mathy TS
Mengverhouding als je bijmengt is trouwens 1:1000 ,dan doe je erg lang van een 250ml flesje.
Het lijkt me dat ook tussen-oplossingen als bijv. 1:75 tweetaktolie en 1:500 Mathy mogelijk zijn ,de mogelijkheden zijn eindeloos dankzij het feit dat het produkt gewoon mixt met tweetaktoliemengsels. (je kunt het ook in de oliefles bijmengen ,ipv. in de benzine)
Het lijkt me dat ook tussen-oplossingen als bijv. 1:75 tweetaktolie en 1:500 Mathy mogelijk zijn ,de mogelijkheden zijn eindeloos dankzij het feit dat het produkt gewoon mixt met tweetaktoliemengsels. (je kunt het ook in de oliefles bijmengen ,ipv. in de benzine)
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: 1:100 smeren met Mathy TS
Omdat ik over de koolaanslag van Triboron niet tevreden ben maar wel over de smerende werking heb ik 5 ml Mathy TS bij 5 liter BP Ultimate gegooid dat ik 1:100 gemixt had met Triboron. Waarom zou het niet werken? Laatst had ik mijn cilinder gewisseld en na slechts zeer korte tijd en kilometers was er weer een laag kool in de uitlaat gekomen en in de verbrandingsruimte van de kop. Ik heb dagen moeten weken en met een staalborsteltje poetsen om het eruit te krijgen. Ook in de spoelpoorten was die lichtbruine harde aanslag aan het beginnen te ontstaan. Het bigend was lekker vet en ik ben dus niet bang voor tekort aan smering met 1:100 Triboron en durf het aan 1:1000 Mathy erbij te doen.snel schreef:Met het bijmengen word bedoeld het bijmengen bij een normale tweetakt olie ,niet bij Triboron.jamojamo schreef:Het klinkt allemaal erg spannend. Als het de tank en de carb ook reinigt komt er wel wat drek los. Wat doet het vervolgens met een coating in een tank en wat met de opgebouwde borium film van Triboron als je het gaat bijmengen? Het klinkt allemaal net iets heftiger dan Triboron maar als je de instructies volgt zal het wel goed gaan. Duitsers maken geen grap over mobiliteit (sinds de Messerscmidt en Isetta).
Mooi initiatief!
Eric
Een tankcoating blijft wel zitten ,het is bij mij gewoon vuil en vliegroest dat met de jaren in de tank gekomen is.
Ligt blijkbaar normaal ergens in een hoekje te plakken ,maar word nu dus opgelost en komt in het filter.
Heb ik straks weer een schone tank ,ook niet gek.
Theoretisch zou het de borium of boor uit de Triboron minder kunnen doen hechten maar theoretisch kan het er ook voor zorgen dat de boel nog beter draait en de koolaanslag niet gaat ontstaan.
Na de Eifeltour haal ik de kop er af en ga het zien.
Gr.,
Eric
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: 1:100 smeren met Mathy TS
Klinkt goed, ik wacht de bevindingen mbt de koolvorming even af. Bij Triboron is dat naar mijn ervaring vrij heftig, en zoals Eric al schrijft is die kool ook glashard. Is de 1op100 met Mathy ook aan te bevelen bij koppelmonsters of hoog in toeren gillende setupjes?