1:100 smeren met Mathy TS

Producten en mededelingen van onze sponsors
Plaats reactie
Bericht
Auteur
snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

1:100 smeren met Mathy TS

#1 Bericht door snel » 18 apr 2017, 14:06

Steeds meer mensen kunnen een tweetaktrookpluim slecht waarderen ,is mij opgevallen als ik op mijn Jawa 350 rijd.
Dat is ook eigenlijk best wel een enorme stinkerd ,met zijn 2 volgewalmde uitlaten en 1:40 smering.
Op zoek naar een oplossing kwam ik natuurlijk het inmiddels bekende Triboron tegen.
Maar ik heb er nog een gevonden:
De Duitse fa. Mathé Schmierstofftechnik heeft het produkt Mathy TS.
Dat is een produkt dat je op 2 manieren kunt gebruiken : je mag het bijmengen bij je normale oliemengsel ,of je mag het puur gebruiken.
Bijmengen kun je ook doen om een motor bij zwaar gebruik beter te beschermen.
Maar het is ook de eerste stap op weg naar 1:100.
Voordat je dat doet rijd je eerst een tijdje met bijmenging ,het produkt is namelijk sterk reinigend en de drek die loskomt word door de tweetaktolie beter afgevoerd.
Na de reiniging kun je dan overstappen op puur Mathy TS in een verhouding tot 1:100.
Zelf zit ik nu in de overgangsfase met het bijmengen ,en ik merk dat hij verrekte lekker loopt. Of hij minder rookt kan ik nog niet zeggen met die volgepruttelde uitlaatpijpen.
En ook heb ik mijn benzinefilter moeten vervangen ,dat zat nu vol met drek.
Ik ga nog een poosje door ,dan zal ik de pijpen schoonmaken en overstappen op de 1:100 puur.

Heb het spul leverbaar voor 17,50 voor 250ml of 29,50 voor 500ml
Zie http://www.emot.nl
Bijlagen
mathy ts.jpg
mathy ts.jpg (22.36 KiB) 8176 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 1:100 smeren met Mathy TS

#2 Bericht door Caspar » 18 apr 2017, 20:31

Mooie ontwikkelingen allemaal.
Klinkt een beetje als TSL

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: 1:100 smeren met Mathy TS

#3 Bericht door polite » 18 apr 2017, 20:33

Maar wel super prijzig! Voor iemand die veel rijdt! Ik hou het voorlopig maar bij Castrol volsyntheet. 1:50 voor mijn "standaard" Kreidler.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: 1:100 smeren met Mathy TS

#4 Bericht door hermanp » 18 apr 2017, 20:37

polite schreef:Maar wel super prijzig! Voor iemand die veel rijdt! Ik hou het voorlopig maar bij Castrol volsyntheet. 1:50 voor mijn "standaard" Kreidler.
Dertig euro voor een halve liter, goed voor 50 liter mengsmering, goed voor 1500 km rijden. Voor sommigen is dat 5 jaar rijden.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 1:100 smeren met Mathy TS

#5 Bericht door Caspar » 18 apr 2017, 20:40

1,96 Cent per kilometer.......
Op een terras ben je meteen een veelvoud kwijt als je koffie met appelpunt besteld !

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: 1:100 smeren met Mathy TS

#6 Bericht door snel » 18 apr 2017, 22:59

Ik heb me 50 cent vertikt...het is 29,00 voor een halve liter.

Idd. een van de eigenschappen van Mathy TS (verhoogde hechting van de smeerfilm) lijkt wel wat op TSL. Maar daar komt dus nog de reinigende werking bij.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 1:100 smeren met Mathy TS

#7 Bericht door jamojamo » 18 apr 2017, 23:30

Het klinkt allemaal erg spannend. Als het de tank en de carb ook reinigt komt er wel wat drek los. Wat doet het vervolgens met een coating in een tank en wat met de opgebouwde borium film van Triboron als je het gaat bijmengen? Het klinkt allemaal net iets heftiger dan Triboron maar als je de instructies volgt zal het wel goed gaan. Duitsers maken geen grap over mobiliteit (sinds de Messerscmidt en Isetta).
Mooi initiatief!
Eric

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 1:100 smeren met Mathy TS

#8 Bericht door Andre » 18 apr 2017, 23:50

Mooi dat er meer keuze komt.
Mijn eitje rookte het meest.
Nu net overgestapt op triboron.
Met de castrol smeerde ik al 1/60 gaat gewoon goed.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: 1:100 smeren met Mathy TS

#9 Bericht door snel » 19 apr 2017, 09:58

jamojamo schreef:Het klinkt allemaal erg spannend. Als het de tank en de carb ook reinigt komt er wel wat drek los. Wat doet het vervolgens met een coating in een tank en wat met de opgebouwde borium film van Triboron als je het gaat bijmengen? Het klinkt allemaal net iets heftiger dan Triboron maar als je de instructies volgt zal het wel goed gaan. Duitsers maken geen grap over mobiliteit (sinds de Messerscmidt en Isetta).
Mooi initiatief!
Eric
Met het bijmengen word bedoeld het bijmengen bij een normale tweetakt olie ,niet bij Triboron.
Een tankcoating blijft wel zitten ,het is bij mij gewoon vuil en vliegroest dat met de jaren in de tank gekomen is.
Ligt blijkbaar normaal ergens in een hoekje te plakken ,maar word nu dus opgelost en komt in het filter.
Heb ik straks weer een schone tank ,ook niet gek.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: 1:100 smeren met Mathy TS

#10 Bericht door snel » 21 apr 2017, 13:49

Mengverhouding als je bijmengt is trouwens 1:1000 ,dan doe je erg lang van een 250ml flesje.

Het lijkt me dat ook tussen-oplossingen als bijv. 1:75 tweetaktolie en 1:500 Mathy mogelijk zijn ,de mogelijkheden zijn eindeloos dankzij het feit dat het produkt gewoon mixt met tweetaktoliemengsels. (je kunt het ook in de oliefles bijmengen ,ipv. in de benzine)

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 1:100 smeren met Mathy TS

#11 Bericht door jamojamo » 06 jul 2018, 23:33

snel schreef:
jamojamo schreef:Het klinkt allemaal erg spannend. Als het de tank en de carb ook reinigt komt er wel wat drek los. Wat doet het vervolgens met een coating in een tank en wat met de opgebouwde borium film van Triboron als je het gaat bijmengen? Het klinkt allemaal net iets heftiger dan Triboron maar als je de instructies volgt zal het wel goed gaan. Duitsers maken geen grap over mobiliteit (sinds de Messerscmidt en Isetta).
Mooi initiatief!
Eric
Met het bijmengen word bedoeld het bijmengen bij een normale tweetakt olie ,niet bij Triboron.
Een tankcoating blijft wel zitten ,het is bij mij gewoon vuil en vliegroest dat met de jaren in de tank gekomen is.
Ligt blijkbaar normaal ergens in een hoekje te plakken ,maar word nu dus opgelost en komt in het filter.
Heb ik straks weer een schone tank ,ook niet gek.
Omdat ik over de koolaanslag van Triboron niet tevreden ben maar wel over de smerende werking heb ik 5 ml Mathy TS bij 5 liter BP Ultimate gegooid dat ik 1:100 gemixt had met Triboron. Waarom zou het niet werken? Laatst had ik mijn cilinder gewisseld en na slechts zeer korte tijd en kilometers was er weer een laag kool in de uitlaat gekomen en in de verbrandingsruimte van de kop. Ik heb dagen moeten weken en met een staalborsteltje poetsen om het eruit te krijgen. Ook in de spoelpoorten was die lichtbruine harde aanslag aan het beginnen te ontstaan. Het bigend was lekker vet en ik ben dus niet bang voor tekort aan smering met 1:100 Triboron en durf het aan 1:1000 Mathy erbij te doen.
Theoretisch zou het de borium of boor uit de Triboron minder kunnen doen hechten maar theoretisch kan het er ook voor zorgen dat de boel nog beter draait en de koolaanslag niet gaat ontstaan.
Na de Eifeltour haal ik de kop er af en ga het zien.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: 1:100 smeren met Mathy TS

#12 Bericht door nozems » 07 jul 2018, 08:07

Klinkt goed, ik wacht de bevindingen mbt de koolvorming even af. Bij Triboron is dat naar mijn ervaring vrij heftig, en zoals Eric al schrijft is die kool ook glashard. Is de 1op100 met Mathy ook aan te bevelen bij koppelmonsters of hoog in toeren gillende setupjes?

Plaats reactie