Heb een vraag over mijn hpi 2ten ontsteking;
Wanneer ik de ontsteking monteer op bijv. 2,5 mm vdp dan staat het streepje op het vliegwiel dus in lijn met het linkse witte streepje op de grondplaat als de zuiger 2,5mm vdp staat.
Wanneer ik echter de motor start en stationair laat draaien en de stroboscoop erop houd, dan zit het streepje op het vliegwiel zeker 5mm rechts van hetzelfde linkse streepje op de grondplaat. Op 9000 toeren liggen de streepjes pas in lijn.
Als ik eea na meet en controleer met de lamp dan betekent het dat de motor stationair draait op 4,5mm voorontsteking.
Dit lijkt mij niet de bedoeling? Heb nu bij twee rsjes ditzelfde probleem, en bij een ander die ik gisteren bekerk met decstroboscooplamp liggen de streepjes stationair WEL bijna gelijk (vliegwielstreepje heel iets voorbij streepje grondplaat).
Ben benieuwd wat jullie ervaring is?
Afstelling HPI 2ten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Afstelling HPI 2ten
Het is ook een race ontsteking !
Je bereikt dus het juiste ondtekingstijdstip vol gas
Daarom gebeurt het ook wel eens met lage toeren rijden onder belasting dat de boel te heet loopt en er een gat in de zuiger kan ontstaan
Enzo
Je bereikt dus het juiste ondtekingstijdstip vol gas
Daarom gebeurt het ook wel eens met lage toeren rijden onder belasting dat de boel te heet loopt en er een gat in de zuiger kan ontstaan
Enzo
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 12 sep 2002, 20:50
- Locatie: Nijkerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Afstelling HPI 2ten
Ja dat snap ik tjerry
De vraag is alleen waarom er verschil zit in hetzelfde type hpi ontsteking!?
En hoeveel mm vooronteking je ONGEVEER nodig hebt stationair, dit is immers prima met de lamp te meten!
En uiteraard is het belangrijk om volgas goed uit te komen, maar dan kan alleen belast worden gemeten op de testbank.
weet niet exact op hoeveel mm voorontsteking je uit moet komen volgas? Maar er is vast iemand die me dat kan vertellen?
De vraag is alleen waarom er verschil zit in hetzelfde type hpi ontsteking!?
En hoeveel mm vooronteking je ONGEVEER nodig hebt stationair, dit is immers prima met de lamp te meten!
En uiteraard is het belangrijk om volgas goed uit te komen, maar dan kan alleen belast worden gemeten op de testbank.
weet niet exact op hoeveel mm voorontsteking je uit moet komen volgas? Maar er is vast iemand die me dat kan vertellen?
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9314
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: Afstelling HPI 2ten
je moet kijken wat voor een kromme je CDI heft...7
het sijn veel Typen CDI van HPI op de markt...., darom kijken wat voor een nummer op de cDI staat en dan de kromme finden....dan instellen voor je berijk.
2,4 is niet voor alle CDI....
denk dat je bij de 2,4 de eerste heb en bij de 2e zeker de 4,5mm, dat is ma Basis...
je moet op de Skala kijken van de Grondplaat en niet naar de 2,4 en 4,5...., en voor je eigen setup de kromme instellen
kijk ook ens oop de HPI topic
het sijn veel Typen CDI van HPI op de markt...., darom kijken wat voor een nummer op de cDI staat en dan de kromme finden....dan instellen voor je berijk.
2,4 is niet voor alle CDI....
denk dat je bij de 2,4 de eerste heb en bij de 2e zeker de 4,5mm, dat is ma Basis...
je moet op de Skala kijken van de Grondplaat en niet naar de 2,4 en 4,5...., en voor je eigen setup de kromme instellen
kijk ook ens oop de HPI topic
- Bijlagen
-
- 1554372_474711099301773_1053283172_n.jpg (110.22 KiB) 4734 keer bekeken
-
- 2 Kurven HPI.jpg (42.75 KiB) 4734 keer bekeken
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 12 sep 2002, 20:50
- Locatie: Nijkerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Afstelling HPI 2ten
Ok ga even kijken welke cdi ik heb roman. Ook even nagevraagd bij emilio.
Heb de cdi met 24 graden, dus tweede foto curve 1.
Heb de cdi met 24 graden, dus tweede foto curve 1.
Laatst gewijzigd door berryb op 19 mei 2017, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 12 sep 2002, 20:50
- Locatie: Nijkerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Afstelling HPI 2ten
Maar wat ik erg vreemd vind is het volgende;
Had de hpi afgesteld op 2.5 mm stationair, dit gecontroleerd met de lamp, streepjes zo goed als in lijn. Daar liep de rs erg mooi op en had ik een mooie kleur bougie.
Vervolgens ging de hpi defect, alles gemerkt en opgestuurd naar hpi.
Daar is de statorspoel vervangen (onder garantie na bijna twee jaar!), de rest niet dat kon ik immers controleren aan de gemaakte merktekens.
Daarna weer gemonteerd op 2.5mm en gecontroleerd met de lamp. Nu stond het streepje van het vliegwiel ineens een heel eind rechts van het streepje op de grondplaat.
Snap er NIETS van dus wie het weet mag het zeggen?
Had de hpi afgesteld op 2.5 mm stationair, dit gecontroleerd met de lamp, streepjes zo goed als in lijn. Daar liep de rs erg mooi op en had ik een mooie kleur bougie.
Vervolgens ging de hpi defect, alles gemerkt en opgestuurd naar hpi.
Daar is de statorspoel vervangen (onder garantie na bijna twee jaar!), de rest niet dat kon ik immers controleren aan de gemaakte merktekens.
Daarna weer gemonteerd op 2.5mm en gecontroleerd met de lamp. Nu stond het streepje van het vliegwiel ineens een heel eind rechts van het streepje op de grondplaat.
Snap er NIETS van dus wie het weet mag het zeggen?