Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Zoals sommigen van jullie wellicht weten , heb ik al langere tijd een bepaald type Kreidler op mijn netvlies staan.
Een gele met matzwarte geforceerde koelkappen. Een beetje een kruising tussen een Duitse RM en een Griekse RS dus.
Leopold ging mij voor en bouwde er al eerder 1. Hiervan heb ik later nog wat onderdelen gekregen.
De basis is een Vulkaanrode Duitse RM K54/42D uit 1974. Dit was een donor voor een project van Gosé.
Wat overbleef was het frame , dit heb ik gekregen van Gosé. Daarmee was de basis gelegd voor dit project.
Het frame heb ik meteen laten ontlakken en in de epoxy gezet. Vervolgens heeft het een paar jaar in de garage gehangen.
Het frame heeft een Duitse Mockick ABE (Algemeine betriebs erlaubnis) Im moet er dus nog mee langs de RDW.
Over de kleur is veel overleg geweest: uiteindelijk vind ik zelf dat de kleur van de Porsche 914 uit 1973 (L13M Saturn-Yellow) het dichts in de buurt komt van de Kreidler kleur uit dit bouwjaar , sterker nog: zoals wel vaker gebruikte Kreidler gewoon kleuren van bestaande auto modellen , ik vermoed dat ze deze kleur gebruikt hebben. De keuze tussen spuiten en poedercoaten was niet zo moeilijk: Spuiten . Rick Den Elzen uit Delden heeft de klus naar tevredenheid geklaard: Vet in de lak en blinken als een honden....
De opzet is niet om een originele K54/42D neer te zetten , maar wel een Kreidler opgebouwd uit originele onderdelen uit dat tijdperk. De term "Special" vind ik zelf iets te zwaar.
Typerend voor dit bouwjaar zijn de druppelkoplamp met de zwarte lampoortjes zonder KK logo. Vind ze maar weer eens...
Ook de buddy met lengtestreep was 1 van mijn wensen. Die is gesponsord door Andre en gerestaureerd door Clarijs.
Ik ben nog aan het twijfelen:
- ofwel een 3 versnellings kickstarterblok met 4,2pk cilinder , geknepen tot bromfiets snelheid en kenteken.
- ofwel een 5 versnellings direct geschakeld blok met 5,8pk TM setup op motorfiets snelheid en kenteken.
Ik kijk de kat nog even uit de boom , ook ivm de milieu hetze die momenteel gaande is tegen bromfietsen.
Het project is bedoeld om in de winter ook nog wat te knutselen hebben , zal dus niet a.s.a.p. klaar zijn.
Ik heb nog meer te doen
Een gele met matzwarte geforceerde koelkappen. Een beetje een kruising tussen een Duitse RM en een Griekse RS dus.
Leopold ging mij voor en bouwde er al eerder 1. Hiervan heb ik later nog wat onderdelen gekregen.
De basis is een Vulkaanrode Duitse RM K54/42D uit 1974. Dit was een donor voor een project van Gosé.
Wat overbleef was het frame , dit heb ik gekregen van Gosé. Daarmee was de basis gelegd voor dit project.
Het frame heb ik meteen laten ontlakken en in de epoxy gezet. Vervolgens heeft het een paar jaar in de garage gehangen.
Het frame heeft een Duitse Mockick ABE (Algemeine betriebs erlaubnis) Im moet er dus nog mee langs de RDW.
Over de kleur is veel overleg geweest: uiteindelijk vind ik zelf dat de kleur van de Porsche 914 uit 1973 (L13M Saturn-Yellow) het dichts in de buurt komt van de Kreidler kleur uit dit bouwjaar , sterker nog: zoals wel vaker gebruikte Kreidler gewoon kleuren van bestaande auto modellen , ik vermoed dat ze deze kleur gebruikt hebben. De keuze tussen spuiten en poedercoaten was niet zo moeilijk: Spuiten . Rick Den Elzen uit Delden heeft de klus naar tevredenheid geklaard: Vet in de lak en blinken als een honden....
De opzet is niet om een originele K54/42D neer te zetten , maar wel een Kreidler opgebouwd uit originele onderdelen uit dat tijdperk. De term "Special" vind ik zelf iets te zwaar.
Typerend voor dit bouwjaar zijn de druppelkoplamp met de zwarte lampoortjes zonder KK logo. Vind ze maar weer eens...
Ook de buddy met lengtestreep was 1 van mijn wensen. Die is gesponsord door Andre en gerestaureerd door Clarijs.
Ik ben nog aan het twijfelen:
- ofwel een 3 versnellings kickstarterblok met 4,2pk cilinder , geknepen tot bromfiets snelheid en kenteken.
- ofwel een 5 versnellings direct geschakeld blok met 5,8pk TM setup op motorfiets snelheid en kenteken.
Ik kijk de kat nog even uit de boom , ook ivm de milieu hetze die momenteel gaande is tegen bromfietsen.
Het project is bedoeld om in de winter ook nog wat te knutselen hebben , zal dus niet a.s.a.p. klaar zijn.
Ik heb nog meer te doen
- Bijlagen
-
- IMG-20160415-WA0001 (Medium).jpg (198.36 KiB) 12983 keer bekeken
-
- IMG-20160813-WA0009 (Medium).jpeg (149.19 KiB) 12983 keer bekeken
-
- IMG-20160402-WA0002.jpg (191.34 KiB) 12983 keer bekeken
-
- gestraald en gecoat.JPG (125.21 KiB) 12983 keer bekeken
-
- IMG-20170512-WA0001.jpg (110.83 KiB) 12983 keer bekeken
-
- IMG-20170502-WA0011.jpg (125.39 KiB) 12983 keer bekeken
-
- 20170520_163740 (Medium).jpg (103.31 KiB) 12983 keer bekeken
-
- 20170520_163700 (Medium).jpg (193.55 KiB) 12983 keer bekeken
-
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Mooi weer een topic van Caspar. Ga hem volgen!
Wat het blok betreft: ik zou een 5 bak direct doen met een 4,2 pk geforceerde cilinder en een 17 Kroondop gelimiteerd op 57 km/u. Of anders de 5,8.
Een driebak rijdt heerlijk alleen het schakelmechanisme vind ik een drama.
Wat het blok betreft: ik zou een 5 bak direct doen met een 4,2 pk geforceerde cilinder en een 17 Kroondop gelimiteerd op 57 km/u. Of anders de 5,8.
Een driebak rijdt heerlijk alleen het schakelmechanisme vind ik een drama.
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Gaaf ding! Hou hem een beetje tam en laat m keuren als brommer, zo veel kreidlers worden omgekeurd tot motor en dat is niet handig, een brommer omkeuren naar motor kan altijd nog. Vice versa gaat de RDW nooit doen... Je kan toch ook gewoon de vijfbak nemen met een tamme cilinder? Zo heb je het beste van beiden.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Ja hoor je kan altijd terug keuren.MichelVH schreef:Gaaf ding! Hou hem een beetje tam en laat m keuren als brommer, zo veel kreidlers worden omgekeurd tot motor en dat is niet handig, een brommer omkeuren naar motor kan altijd nog. Vice versa gaat de RDW nooit doen... Je kan toch ook gewoon de vijfbak nemen met een tamme cilinder? Zo heb je het beste van beiden.
En ja ik rij een 5-bak direct met 2pk ca. 50-55 km/h
Enzo
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Je bent weer iets moois en naar eigen smaak aan het opbouwen, deze gaat ik ook volgen! persoonlijk zou ik zeggen om hem als motorfiets te laten keuren, dan heb je nog iets meer tijd om erop te rijden..wat ze nu in de grote steden flikken gaat uiteindelijk door heel Europa gelden en dan duurt het niet lang voor de motor uitvoeringen ook de sjaak zijn, dus ik zou zeggen motorkenteken...maar buiten dat om veel plezier met opbouwen, dat is tenslotte ook een leuk onderdeel van de hobby.
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Er zit een echo op de lijn Roland
Maar leuk om te zien dat je naast de ei-special weer eens buiten de gebaande paden treedt Caspar. Ben benieuwd naar het resultaat en de kleur staat me al heel erg aan . Smiley-geel
Gr.,
Eric
Maar leuk om te zien dat je naast de ei-special weer eens buiten de gebaande paden treedt Caspar. Ben benieuwd naar het resultaat en de kleur staat me al heel erg aan . Smiley-geel
Gr.,
Eric
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 12 sep 2002, 20:50
- Locatie: Nijkerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Ik weet het niet hoor, beetje rare kleur....
Hahahaha prachtig wordt het met al die Saturn Yellow apparaten door de straten!
Hahahaha prachtig wordt het met al die Saturn Yellow apparaten door de straten!
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 03 dec 2010, 22:07
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Hoi Casper,
Dat ziet er super strak uit!! Mooie kleur, lijkt veel op signaalgeel van Kreidler. Dit is toch veel mooier en origineler dan poedercoaten.
Loopt de kabelboom bij dit type niet onder de tank door?
Bij mijn RMC S heb ik de kabelboom verlengd zodat hij onder de tank langs kan. De nieuwe standaard kabelbomen zijn m.i. te kort gemaakt.
Suc6 met de verdere opbouw!!
Gr Marcel
Dat ziet er super strak uit!! Mooie kleur, lijkt veel op signaalgeel van Kreidler. Dit is toch veel mooier en origineler dan poedercoaten.
Loopt de kabelboom bij dit type niet onder de tank door?
Bij mijn RMC S heb ik de kabelboom verlengd zodat hij onder de tank langs kan. De nieuwe standaard kabelbomen zijn m.i. te kort gemaakt.
Suc6 met de verdere opbouw!!
Gr Marcel
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Kabelboom bovenlangs onder de tank alleen bij accubakjes.marcelp schreef:Hoi Casper,
Dat ziet er super strak uit!! Mooie kleur, lijkt veel op signaalgeel van Kreidler. Dit is toch veel mooier en origineler dan poedercoaten.
Loopt de kabelboom bij dit type niet onder de tank door?
Bij mijn RMC S heb ik de kabelboom verlengd zodat hij onder de tank langs kan. De nieuwe standaard kabelbomen zijn m.i. te kort gemaakt.
Suc6 met de verdere opbouw!!
Gr Marcel
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Ik heb gezien de kentekenperikelen , besloten om hem als motorfietsje op te bouwen en te laten keuren bij de RDW.
Kan eventueel altijd nog terug naar bromfiets , dan klopt i.i.g. het bouwjaar weer !
Er komt een direct geschakelde 5 bak van een 1978 RS onder. Maar dan dus met geforceerde 5,8pk TM setup.
Carters recent opgestuurd naar Arnold ( op het forum bekend als de specialist).
Arnold modificeert de carters :
- verbussen van het (te ruime-)gat van de koppelings-as. Tevens mooi stofhoesje op de as.
- keerring op de schakelas , in plaats van de zwakkere O-ring afdichting.
- extra groef op de kickstarter-as , voor een 2e O-ring. de eerste houd vuil buiten , de 2e houd de olie binnen.
- verzetten van de cilindertapeinden naar smal , ivm de geforceerd gekoelde cilinder.
- uitkotteren van het carter , om (eventueel ooit-) plaats te maken voor een langere 44mm zuiger.( zie foto als voorbeeld)
- repareren van een afgebroken M6 schroefdraad.
- vlakken van alle pakkingvlakken , deze waren niet meer mooi vlak
- nieuwe bronzen bus , rechts op de kickstarter-as
Verder heb ik de defecte (big-end) krukas meegestuurd , deze was verroest op de kruktappen.
Arnold gaat proberen deze wat af te draaien. Zou mooi zijn als dat lukt , anders andere krukas.
Er komt i.i.g. een nieuwe drijfstangset in , waarschijnlijk de DMF.
In dit blok komt ook een gelagerde dekplaat tbv de koppeling, dit om de drukstiften en het kogeltje te ontlasten.
Als de carters terug zijn , zal ik wat foto's plaatsen.
Daarna kan ik beginnen met de rest van de revisie. Arnold kan dat beter , maar ik vind het veel leuker om het zelf te doen.
Kan eventueel altijd nog terug naar bromfiets , dan klopt i.i.g. het bouwjaar weer !
Er komt een direct geschakelde 5 bak van een 1978 RS onder. Maar dan dus met geforceerde 5,8pk TM setup.
Carters recent opgestuurd naar Arnold ( op het forum bekend als de specialist).
Arnold modificeert de carters :
- verbussen van het (te ruime-)gat van de koppelings-as. Tevens mooi stofhoesje op de as.
- keerring op de schakelas , in plaats van de zwakkere O-ring afdichting.
- extra groef op de kickstarter-as , voor een 2e O-ring. de eerste houd vuil buiten , de 2e houd de olie binnen.
- verzetten van de cilindertapeinden naar smal , ivm de geforceerd gekoelde cilinder.
- uitkotteren van het carter , om (eventueel ooit-) plaats te maken voor een langere 44mm zuiger.( zie foto als voorbeeld)
- repareren van een afgebroken M6 schroefdraad.
- vlakken van alle pakkingvlakken , deze waren niet meer mooi vlak
- nieuwe bronzen bus , rechts op de kickstarter-as
Verder heb ik de defecte (big-end) krukas meegestuurd , deze was verroest op de kruktappen.
Arnold gaat proberen deze wat af te draaien. Zou mooi zijn als dat lukt , anders andere krukas.
Er komt i.i.g. een nieuwe drijfstangset in , waarschijnlijk de DMF.
In dit blok komt ook een gelagerde dekplaat tbv de koppeling, dit om de drukstiften en het kogeltje te ontlasten.
Als de carters terug zijn , zal ik wat foto's plaatsen.
Daarna kan ik beginnen met de rest van de revisie. Arnold kan dat beter , maar ik vind het veel leuker om het zelf te doen.
- Bijlagen
-
- IMG_0108 (Medium).JPG (96.78 KiB) 12230 keer bekeken
-
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Altijd leuk die foto's. Directe 5 bak en motorkenteken is de beste keuze denk ik. In Amsterdam moeten volgend jaar ook de snorfietsen met helmplicht naar de rijbaan.
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 20:59
- Gegeven waarderingen: 21 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Gaat een supermooi ding worden.
Casper ik zag op jouw foto de kabelboom gewoon aan de rechterkant van de brommer lopen, hoort die zo?
Gr Marchel
Casper ik zag op jouw foto de kabelboom gewoon aan de rechterkant van de brommer lopen, hoort die zo?
Gr Marchel
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
JaMarsie schreef:Gaat een supermooi ding worden.
Casper ik zag op jouw foto de kabelboom gewoon aan de rechterkant van de brommer lopen, hoort die zo?
Gr Marchel
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Inderdaad.
Koppelingskabel links , gas en kabelboom rechts
Bij latere bouwjaren lag de kabelboom boven op het frame.
Koppelingskabel links , gas en kabelboom rechts
Bij latere bouwjaren lag de kabelboom boven op het frame.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Korrekt, Kabelbaum und Gaskabel liegen auf der rechten Rahmenseite, das kann man eindeutig auch auf diesem Werksfoto einer 1973er RS erkennen.
Klasse Projekt, das wird was ...
Gruß
Carsten
Klasse Projekt, das wird was ...
Gruß
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
PlaatjeCaspar schreef:Inderdaad.
Koppelingskabel links , gas en kabelboom rechts
Bij latere bouwjaren lag de kabelboom boven op het frame.
- Bijlagen
-
- IMG_1740.JPG (174.91 KiB) 11991 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Opbouw van RM 1974 , Saturn-Yellow.
Wees gerust ik heb hem zelf ook onder zitten.Caspar schreef:Remkabel bovenaan vind ik zelf geen succes
Enzo