Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#451 Bericht door midde » 11 jun 2017, 15:05

De aanname dat je 1pk wint door triboron toe te passen ipv olie is volgens mij op nog niks gebaseerd, of is er iemand ergens mee op een testbank geweest? Het kan natuurlijk voelen alsof je er 1pk bij heb , maar dat wilt nog niet zeggen dat dat ook zo is.
Mijn set had ruim 15pk , nu met andere uitlaat lijkt hij meer te hebben maar ik weet eigenlijk al bijna zeker dat ik er 1 heb ingeleverd omdat dit al uitvoerig getest is met vergelijkbare sets.
Zoals Henk wel eens kan schrijven wat vooral binnen de tuning gebeurt. Ik heb nu iets !! Een andere sproeier bezetting helemaal top , beter kan niet..!!! 2 weken later....
Heb toch een andere carburateur gekocht , de andere was toch niet goed.
Met andere woorden. Soms voelt iets beter terwijl er wezenlijk weinig verschil is. Ik geloof oprecht Eric zijn ervaring met triboron maar er zijn er ook die weer terug zijn naar olie omdat het voordeel ( met name geen rook) niet opweegt tegen de kosten.
Als er iets kapot loopt met triboron zal het bijna alleen het bigend kunnen zijn omdat deze toch het moeilijkst zijn smering krijgt.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#452 Bericht door Caspar » 11 jun 2017, 15:55

Feit : hoe meer olie in de mengsmering , hoe slechter de verbranding verloopt.
De rest vul je zelf wel in....

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#453 Bericht door midde » 11 jun 2017, 16:29

Klinkt aannemelijk maar om er vanuit te gaan dat bv een 2pk cilinder met triboron 3pk geeft ?

Gr Thijs

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#454 Bericht door jamojamo » 11 jun 2017, 16:50

midde schreef:Klinkt aannemelijk maar om er vanuit te gaan dat bv een 2pk cilinder met triboron 3pk geeft ?

Gr Thijs
Waar je zeker niet van uit kunt gaan. Vroeger had je wel eens van die luie auto's die je van een omaatje kocht en die na een paar weken in handen van een 18-jarige er zeker 10km topsnelheid bij had gekregen. Zoiets effect heb je volgens mij ook van een tijdje schraal rijden. Triboron smeert en vervangt de resten oude smering zodat de boel ook lekker los klinkt en voelt. Hogere top, hoger stationair, minder verbruik. Op de lange duur weet ik het effect niet en ik ga het meemaken. Straks in de Eiffel ook weer op Triboron :clap
Eric

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#455 Bericht door hermanp » 11 jun 2017, 17:08

Caspar schreef:Feit : hoe meer olie in de mengsmering , hoe slechter de verbranding verloopt.
De rest vul je zelf wel in....
Racertjes schijnen meer te presteren, meer pk's te leveren, als er meer olie gemengd wordt.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#456 Bericht door Caspar » 11 jun 2017, 21:15

Kan , maar dan zitten ze wel vrij ruim in de speling.
Racers smeren iets vetter om de boel heel te houden , het zit meestal allemaal op het randje van heel houden.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#457 Bericht door jamojamo » 11 jun 2017, 23:05

Er is ook nog een warmteoverdracht dingetje aan de hand met teveel smering. Zuigerbodem wordt gekoeld door vers mengsel maar loopvlak moet het hebben van overdracht. Gecoate zuiger en te veel mengsel resulteren mogelijk in een vervormde zuiger. Het is ook weer afhankelijk van de speling of dit kwaad kan. Als je fabriekswaarden aanhoudt zal 1:50 beter zijn dan 1:40 maar wie angst heeft dat zijn dure tuning set kapot gaat smeert vetter en heeft gelijk een minder presterende set.
Leuk hoor zo'n klein tweetaktje laten presteren met een volwassen vent er op.
Food for thought.
Eric

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#458 Bericht door midde » 11 jun 2017, 23:43

Toen de kreidler uit kwam was volgens mij 1:25 de standaard.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#459 Bericht door nozems » 12 jun 2017, 07:10

Sommigen smeren met hun standaard brommertjes nog 1op25, tja... ik blijf erbij, ik vind de bij mij glasharde kool die ontstond wel nadelig, nu met gewone olie en 1op50 weinig kool en wat er zit laat makelijk los, ook weinig rook. Nadeel met gewone olie is dat je meer moet meenemen op vakantie, dus minder ruimte in je tas voor andere dingen.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#460 Bericht door MichelVH » 12 jun 2017, 09:03

nozems schreef:Nadeel met gewone olie is dat je meer moet meenemen op vakantie, dus minder ruimte in je tas voor andere dingen.
Gewoon even een berekeningetje:

Ik wilde dus op bommervakantie naar Zuid Frankrijk, 1150km. Laten we daar 200km marge bij doen voor een keertje verkeerd rijden, even naar de super etc. Dan kom je uit op heen en weer 2500km. Als je 1:15 rijdt met je brommer, verstook je 2500:15=167 l benzine. Als je 1:40 mengt, moet je dus 167:40= 4,2l meenemen. Als je Triboron of Mathy TS neemt, hoef je dus minder dan 2 l mee te nemen. Kan dus best chill zijn op de lange einden, een liter olie is namelijk ongeveer een kilo.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#461 Bericht door jamojamo » 12 jun 2017, 12:25

MichelVH schreef:
nozems schreef:Nadeel met gewone olie is dat je meer moet meenemen op vakantie, dus minder ruimte in je tas voor andere dingen.
Gewoon even een berekeningetje:

Ik wilde dus op bommervakantie naar Zuid Frankrijk, 1150km. Laten we daar 200km marge bij doen voor een keertje verkeerd rijden, even naar de super etc. Dan kom je uit op heen en weer 2500km. Als je 1:15 rijdt met je brommer, verstook je 2500:15=167 l benzine. Als je 1:40 mengt, moet je dus 167:40= 4,2l meenemen. Als je Triboron of Mathy TS neemt, hoef je dus minder dan 2 l mee te nemen. Kan dus best chill zijn op de lange einden, een liter olie is namelijk ongeveer een kilo.
Mijn RSje rijdt bijna origineel 1:29,5 dus jouw brommer zou theoretisch net zo zuinig moeten zijn.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#462 Bericht door kreidler844 » 12 jun 2017, 13:31

MichelVH schreef:
nozems schreef:Nadeel met gewone olie is dat je meer moet meenemen op vakantie, dus minder ruimte in je tas voor andere dingen.
Gewoon even een berekeningetje:

Ik wilde dus op bommervakantie naar Zuid Frankrijk, 1150km. Laten we daar 200km marge bij doen voor een keertje verkeerd rijden, even naar de super etc. Dan kom je uit op heen en weer 2500km. Als je 1:15 rijdt met je brommer, verstook je 2500:15=167 l benzine. Als je 1:40 mengt, moet je dus 167:40= 4,2l meenemen. Als je Triboron of Mathy TS neemt, hoef je dus minder dan 2 l mee te nemen. Kan dus best chill zijn op de lange einden, een liter olie is namelijk ongeveer een kilo.
een beetje mengolie voor een brommer kun je in Frankrijk overal kopen...

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#463 Bericht door MichelVH » 12 jun 2017, 14:51

Flinke bepakking, in de bergen, 1:15 is denk ik best reëel... En mengolie kun je overal kopen, dat klopt maar triboron niet.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#464 Bericht door nozems » 12 jun 2017, 18:02

Triboron is helaas niet gemakkelijk verkrijgbaar, maar 1op15 is wel heel erg ruim gerekend, zelfs ik redt dat niet, om even door te gaan, gewoon je verbruik meten en daarmee rekenen. Ik had Jeffrey gesroken, hij had van zijn snelle blok de lagers en keeringen aangeboden voor onderzoek om te meten/beoordelen op schade en of andere sporen mbt slijtage, en deze werden niet gevonden, das toch positief!

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#465 Bericht door Caspar » 12 jun 2017, 18:49

midde schreef:Toen de kreidler uit kwam was volgens mij 1:25 de standaard.

Gr Thijs
Juist , maar bedenk wel dat Kreidler ( en dus ook Van Veen) die olie verkocht: Kassa !
Dit was trouwens nog minerale olie , die 1:25 verstopte 2x zo snel de uitlaat: Alweer kassa voor Kreidler.

Verder scheelde 1:25 weer een paar garantiegevallen in de inlooptijd. Alweer kassa !

Dus...

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#466 Bericht door Eifelyeti » 12 jun 2017, 20:02

Caspar schreef:
midde schreef:Toen de kreidler uit kwam was volgens mij 1:25 de standaard.

Gr Thijs
Juist , maar bedenk wel dat Kreidler ( en dus ook Van Veen) die olie verkocht: Kassa !
Dit was trouwens nog minerale olie , die 1:25 verstopte 2x zo snel de uitlaat: Alweer kassa voor Kreidler.

Verder scheelde 1:25 weer een paar garantiegevallen in de inlooptijd. Alweer kassa !

Dus...
naja ;)

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#467 Bericht door jamojamo » 12 jun 2017, 22:13

nozems schreef:Triboron is helaas niet gemakkelijk verkrijgbaar, maar 1op15 is wel heel erg ruim gerekend, zelfs ik redt dat niet, om even door te gaan, gewoon je verbruik meten en daarmee rekenen. Ik had Jeffrey gesroken, hij had van zijn snelle blok de lagers en keeringen aangeboden voor onderzoek om te meten/beoordelen op schade en of andere sporen mbt slijtage, en deze werden niet gevonden, das toch positief!
Dat is zeker positief. Wie heeft er naar slijtage gezocht? Het zou helpen mensen te overtuigen als deze ervaring gedeeld wordt door betrokkenen. Ga jij nu zelf ook weer overstag?
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#468 Bericht door nozems » 12 jun 2017, 23:10

Nee ik ga zeker niet gauw weer overstag, ik heb geen zin om elke 3a4000km de zuiger en cilinderkop te moeten schoonmaken, ik blijf aan de gang... als ik zin heb om te knoeien/sleutelen houdt ik me wel met de witte bezig. Moet er wel bij zeggen dat het wellicht komt omdat ik vaak half gas rijdt met de tamme 80cc, wellicht dat hij daarom zo erg koolde met Triboron?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#469 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 jun 2017, 23:20

jamojamo schreef:
nozems schreef:Triboron is helaas niet gemakkelijk verkrijgbaar, maar 1op15 is wel heel erg ruim gerekend, zelfs ik redt dat niet, om even door te gaan, gewoon je verbruik meten en daarmee rekenen. Ik had Jeffrey gesroken, hij had van zijn snelle blok de lagers en keeringen aangeboden voor onderzoek om te meten/beoordelen op schade en of andere sporen mbt slijtage, en deze werden niet gevonden, das toch positief!
Dat is zeker positief. Wie heeft er naar slijtage gezocht? Het zou helpen mensen te overtuigen als deze ervaring gedeeld wordt door betrokkenen. Ga jij nu zelf ook weer overstag?
Gr.,
Eric
Bij SKF laten doen

Enzo

Gebruikersavatar
RCD
Berichten: 190
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#470 Bericht door RCD » 17 jun 2017, 17:54

Vandaag een rit van 75 km gemaakt op de RS met 10 liter triboron mix. Bougiebeeld was een beetje wittig/grijs. Omdat ik hoofdzakelijk 3/4 gas heb gereden is dit te wijden aan de stand van de gasnaald. Deze 1 stand hoger gezet. Wel leuk was de reactie van een Honda PanEuropan rijder, compleet in het fluor pak. "Rot toch op met die K&T brommer, waarna een middelvinger volgde om zijn commentaar kracht bij te zetten en daarna zijn gas even opentrok en mij trakteerde op een of ander zompig aanzuiggeluid uit zijn stofzuiger uitlaatjes. Even later kwam ik deze motorbroeder tegen bij een stoplicht, keek hem aan en vroeg; "Rijdt dat nou nog lekker met zo'n slap dweil-frame??" Volgende keer mag hij wel mee met een autobahn rit, racen tegen campers en caravan combi's op een veilige te lage snelheid....Maar goed, de triboron... leuk spul, rookt niet en de Kreidler rijdt er gewoon goed op. Check wel de afstelling via de kleur van de bougie. Loopt iets sneller stationair, daar valt mee te leven. Op de gasschuif en in de carbu is een lichte smeerfilm aanwezig en geen olie resten in het luchtfilterbus. Het schijnt dat de 2-takt scooters met aparte oliepomp al "staan" op 1: 65/80 om toch een soort van milieu-vriendelijk uiterlijk te krijgen voor de boomknuffelaars die de regels bepalen en maken.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#471 Bericht door jamojamo » 23 jun 2017, 10:46

Omdat ik op top 5km kwijt ben en de RS hapert/inhoudt (al een tijdje) de kop op aankoling gecontroleerd. De aanslag is hard maar laat zich met remmenreiniger gemengd met benzine, petroleum, verfverdunner, wasbenzine (sorry, na het ontvetten gooi ik niets weg maar bewaar het voor een volgend klusje zoals deze) en een klein staalborsteltje in een uurtje verwijderen. Kwalijker vind ik de aanslag in de uitlaat. Dit liet zich met een botte schroevedraaier makkelijk wegschrapen maar toch. Binnenkort zuigerveertje vervangen en dan bekijk ik de onderkant van de drijfstang of het vettig genoeg naar mijn zin is.
Trib.JPG
Trib.JPG (76.12 KiB) 4928 keer bekeken
Trib (2).JPG
Trib (2).JPG (148.45 KiB) 4928 keer bekeken
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat Triboron een slechte olie is met borium i.p.v. een hoogwaardige low-carbon olie waardoor de werking goed is maar de afzetting nog steeds plaats vindt.
Ik maak de Triboron die ik heb op en bekijk dan nog een keer of de afzetting terug is.
Zijn er mensen die met gewone olie rijden en ook een dergelijke afzetting in het uitlaatkanaal hebben?
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#472 Bericht door jamojamo » 23 jun 2017, 10:48

nog een
Trib (1).JPG
Trib (1).JPG (73.16 KiB) 4928 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#473 Bericht door nozems » 23 jun 2017, 11:59

We hadden het er gisteravond nog over, zelf zit er wel wat lichte en deels droge kool aanslag in het uitlaatkanaal van de tamme 80cc, maar weer niet zo heftig als bij zo te zien. Het ziet er niet ongezond uit, maar ook bij jouw is er een verhoogde hoeveelheid aanslag te zien ik denk omdat het metaal Triboron (Boron) wat over blijft niet altijd volledig verbrandt, ook jij zal niet altijd volgas rijden en wie zegt daarbij dat de afstelling wel echt optimaal is? Zoals je iets verder hierboven kunt zien is de aanslag met gewone olie bij mij een stuk minder en het laat zich ook gemakkelijker verwijderen, heb daar geen schuurpapier meer voor nodig, interessante aanvulling weer:)

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#474 Bericht door jamojamo » 08 jul 2017, 18:13

Ik heb vandaag het laatste beetje Triboron opgemaakt. Tot mijn verbazing bleef er een beetje residu achter in het flesje. Een grijswit randje op ongeveer een tiende van de omtrek van het flesje en zo'n 5mm op zijn hoogste punt. Het loste wel vrij snel op met een beetje benzine erbij. Ik bestel het niet meer want dit zit me niet lekker. Wat als dat randje nou net de werkzame Borium was?
Wordt vervolgd.
Eric

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#475 Bericht door rs-r » 08 jul 2017, 18:58

Ik merkte deze vaal gele kleur ook op op de cilinderwand van mijn TM, wellicht de film die smeert.
Ook merkte ik een tijdje geleden een licht vermogenverlies op topsnelheid ( moeilijk doortrekken in vijfde boven de 70km/u).
Dacht ja, komt toch wel wat sleet op het beestje na 40000km met originele zuiger en zo..
Toch maar weer eens het eindstuk en losse demper bekeken op enige loskomende roetdelen of aankoek van roet.Maar ik zag door de gaten van het tussenschot, mega opgekrulde roetvellen aan het conische gedeelte van de uitlaat, had ik nog nooit in deze mate gezien.Dus maar uitlaat volledig er af en alles verwijderen.. Zo een soort van aankoling in de uitlaat heb ik nog nooit gezien.

Het goeie nieuws is dat na de roetverwijdering mijn Tm terug doortrekt als ooit voorheen, als de beste dus.
Blijft eine starke machine..

Plaats reactie