Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2290
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#76 Bericht door Zolenheuvel » 03 nov 2016, 15:05

Bertus en Harry, bedankt voor de aanvullende info.
@ Harry, prima w.b. de beugel. Ik zie het via de pb.

Groet Kees

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 480
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#77 Bericht door harry-65 » 15 nov 2016, 23:30

Hermann, Kees, tijdens het opruimen van mijn schuur blijkt dat ik rijker ben dan gedacht, ik heb al een beugel voor onderaan het beenschild.
Daar ben ik dus al in voorzien.

Ik had al een prima 17" helmspatbord maar met grotere wielen past dat niet lekker. Dus vorig jaar een 19" helmspatbord geschoord welke ik de afgelopen weken heb opgeknapt. Na de boel grondig te hebben schoongemaakt bleek dat er ooit al eens een scheur met hardsoldeer was hersteld. Hiernaast zat al weer een nieuwe scheur. Voor de stevigheid heb ik een plaatje aan de binnenkant aangebracht zodat opnieuw scheuren niet meer aan de orde is. Daarna alles opknappen en in de grondverf gezet.

Harry.
Bijlagen
beugel beenschild.jpg
beugel beenschild.jpg (104.5 KiB) 8843 keer bekeken
Spatbord 19 inch.jpg
Spatbord 19 inch.jpg (179.01 KiB) 8844 keer bekeken
spatbor 19 inch 3.jpg
spatbor 19 inch 3.jpg (133.97 KiB) 8844 keer bekeken
spatbord 19 inch 2.jpg
spatbord 19 inch 2.jpg (109.78 KiB) 8844 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2290
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#78 Bericht door Zolenheuvel » 15 nov 2016, 23:48

Harry, bedankt voor de update.
Leuk dat jouw eigen schatkamer nog verrassingen herbergt :D
Ik ben onzeker over het helmspatbord dat ik bezit, of het 17 of 19 inch is.
De vraag is hoe ik dit ga herkennen.
Jouw scherm is in ieder geval weer mooi hersteld, je kan weer verder.
Succes Kees

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 480
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#79 Bericht door harry-65 » 03 mei 2017, 21:54

Na maanden zo af en toe wat werk te hebben gedaan aan de diverse delen, ben ik nu zover dat de boel naar de spuiter kan. Alle oneffenheden zijn weer vlak gemaakt en staan in een grondprimer. Morgen dus de grote dag, wanneer het spuitwerk gereed is zie ik wel. Zal geen maanden duren lijkt mij. Tussendoor nog wat onderdelen aangeschaft, o.a. nog net te zien banden met witte zijvlakken. Na morgen nog wat ander kluswerk in huis oplossen. Aansluitend de eitank in orde brengen voor de NH toertocht, daar moeten wat kleinigheden aan worden gedaan.

Wordt weer vervolgt, Harry.
Bijlagen
2017-05-03 _211603.jpg
2017-05-03 _211603.jpg (188.86 KiB) 8340 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2290
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#80 Bericht door Zolenheuvel » 03 mei 2017, 22:34

Harry, bedankt. Inspirerend om dit te volgen. Ik zie uit naar het resultaat van de spuiter.
O ja, ik ben ondertussen uit de afmeting van mijn scherm, het was 17". Heb ook een 19" kunnen bemachtigen.
Groet Kees

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10817
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 189 keren
Ontvangen waarderingen: 572 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#81 Bericht door Henk 3bakvoet » 04 mei 2017, 09:11

De grote klappen heb je nu achter de rug Harry.

In de Eitank wereld heb je autoriteiten waar je terecht kunt voor vragen en ook voor specifieke onderdelen die normaliter niet tegen komt.
Voorbeelden hiervan zijn Paul Hendriks, Jaap Janissen en Herman Blokhuis.

Hoe zit dat met de 67er Hondenkop, een type Kreidler met een niet alledaagse verschijning.
Zijn daar nog praktiserende specialisten van bekend?, echte kenners en waar je terecht kunt.

Restaureren doe je nooit alleen.

Jan
Berichten: 3296
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#82 Bericht door Jan » 04 mei 2017, 22:27

Harry vergeet niet om je schokbrekers ( onderkant ) mee te laten spuiten, zie ze nl niet op de foto!

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 480
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#83 Bericht door harry-65 » 07 mei 2017, 20:46

Henk 3bakvoet schreef:De grote klappen heb je nu achter de rug Harry.

In de Eitank wereld heb je autoriteiten waar je terecht kunt voor vragen en ook voor specifieke onderdelen die normaliter niet tegen komt.
Voorbeelden hiervan zijn Paul Hendriks, Jaap Janissen en Herman Blokhuis.

Hoe zit dat met de 67er Hondenkop, een type Kreidler met een niet alledaagse verschijning.
Zijn daar nog praktiserende specialisten van bekend?, echte kenners en waar je terecht kunt.

Restaureren doe je nooit alleen.
Henk, Wat zal ik over de hondekop en autoriteiten zeggen? In vergelijking met de eitank is dit ook een “gewone” Hollandse bromfiets. Motor, remmen, enz. zijn allemaal gelijk aan de fraaie eitank. Wat is anders is kan iedereen zien, het frame, voorvork en alle andere delen, maar echt spannend is het niet. Bij de demontage goed opletten hoe e.e.a. in elkaar zit. Daarnaast het onderdelenboek goed bekijken, dan blijft er weinig nieuws meer over. Wat ik enigszins verwarrend vond is de voorvork, de mijne heeft een zoals bijgaande foto. Bij demontage aren de oliekeringen versleten en toen ik hem ondersteboven hield liep de olie eruit. Maar met dit uitgebreide Kreidler forum en onze vraagbaak (Tjerry) kom je er weer uit hoe het zit.
Jan schreef:Harry vergeet niet om je schokbrekers ( onderkant ) mee te laten spuiten, zie ze nl niet op de foto!
Jan, uiteraard ben ik de schokbrekers niet vergeten hoor. Ik heb 2 sets liggen en weet nog niet welke ik ga gebruiken. Deze worden na mijn keuze apart gespoten. Eerst alles van binnen onderzoeken.
Bijlagen
Voorvork hondekop.jpg
Voorvork hondekop.jpg (28.62 KiB) 8221 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#84 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 mei 2017, 20:48

Geen vetgeveerde kiezen maar de hydraulische.

Enzo

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 480
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#85 Bericht door harry-65 » 10 jul 2017, 22:02

Het is alweer een poosje geleden dat de spullen naar de spuiter zijn gebracht. Zelf ben ik op vakantie gegaan en aansluitend hebben we de Noord-Hollandse eitank rit weer gehad. Het normale leven begint weer terug te keren, dus vanmorgen de boel opgehaald. Het resultaat is voor mij subliem, het ziet er weer prachtig uit. Hierbij het resultaat

Harry.
Bijlagen
20170710_151837.jpg
20170710_151837.jpg (161.87 KiB) 7982 keer bekeken
20170710_151953.jpg
20170710_151953.jpg (151.7 KiB) 7982 keer bekeken
20170710_152000.jpg
20170710_152000.jpg (131.58 KiB) 7982 keer bekeken
20170710_152108.jpg
20170710_152108.jpg (186.31 KiB) 7982 keer bekeken
20170710_152121.jpg
20170710_152121.jpg (175.91 KiB) 7982 keer bekeken
20170710_152423.jpg
20170710_152423.jpg (178.51 KiB) 7982 keer bekeken
Laatst gewijzigd door harry-65 op 16 jul 2017, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#86 Bericht door RuudvanWijk » 10 jul 2017, 22:11

Ziet er prachtig uit Harry. Opbouwen maar en dan op naar de 1e Noord-Hollandse Kreidler Hondenkop Toertocht. :D
Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2290
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#87 Bericht door Zolenheuvel » 10 jul 2017, 22:22

Schitterend Harry.
Het bouwen kan beginnen.

Groet Kees

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#88 Bericht door hermanngas » 10 jul 2017, 22:24

RuudvanWijk schreef:Opbouwen maar en dan op naar de 1e Noord-Hollandse Kreidler Hondenkop Toertocht. :D
Dan krijg je er geen 41 bij elkaar!

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#89 Bericht door RuudvanWijk » 10 jul 2017, 22:35

[/quote]Dan krijg je er geen 41 bij elkaar![/quote]

Wordt nog exclusiever dus dan onze Eitank club. :wink:

Jan
Berichten: 3296
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#90 Bericht door Jan » 12 jul 2017, 10:53

Prachig gespoten Harry, wordt een beauty.
Vind het wel apart dat je framenummer met 109 begint.
De 9 staat voor 1969.

Jan
Berichten: 3296
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#91 Bericht door Jan » 12 jul 2017, 11:07

Ik vrees dat het geen frame voor een Hondekop is!!
Bij mijn Hondekop zitten er geen draadgaten boven / achter in het frame waar je de schokbrekerbouten indraaid en jij hebt wel draadgaten!!!
Bij de Hondekop komen de schokbrekers op je subframe vast.
Je subframe zit bovenop je frame met bouten vast.
Heb je wel gaten met schroefdraad aan de bovenzijde van je frame?
Hoop dat ik je niet teveel laat schrikken Harry.

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2290
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#92 Bericht door Zolenheuvel » 12 jul 2017, 11:34

Jan schreef:Ik vrees dat het geen frame voor een Hondekop is!!
Bij mijn Hondekop zitten er geen draadgaten boven / achter in het frame waar je de schokbrekerbouten indraaid en jij hebt wel draadgaten!!!
Bij de Hondekop komen de schokbrekers op je subframe vast.
Je subframe zit bovenop je frame met bouten vast.
Heb je wel gaten met schroefdraad aan de bovenzijde van je frame?
Hoop dat ik je niet teveel laat schrikken Harry.
Dat zijn geen draadgaten voor schokbrekers, maar bedoeld om het subframe vast te zetten.

Groet Kees

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 480
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#93 Bericht door harry-65 » 12 jul 2017, 11:46

Dag Jan,
Schrikken doe ik niet zo snel hoor! Op het frameplaatje wat ook op het frame zat stond 1967. Hoe het exact zit met de framenummer-series weet ik ook niet. :cry:
Wat ik wel weet dat er geen gaten voor de schokbrekers in het frame zitten. Dit zijn gaten met een M6 schroefdraad waar er eveneens 4 stuks boven op het frame zitten. De framebrug zit met 6 bouten M6 vast aan het frame, aan de framebrug zitten de schokbrekers gemonteerd.
Als je ziet hoe ik het uit elkaar heb moeten halen en hoe de boel erbij stond had en heb ik niet het idee dat dit project een bij elkaar geraapt stuk Kreidler was. Komende week eerst thuis weer een andere klus afronden en dan eindelijk de Kreidler verder aanpakken.
Zolenheuvel schreef:
Jan schreef:Ik vrees dat het geen frame voor een Hondekop is!!
Bij mijn Hondekop zitten er geen draadgaten boven / achter in het frame waar je de schokbrekerbouten indraaid en jij hebt wel draadgaten!!!
Bij de Hondekop komen de schokbrekers op je subframe vast.
Je subframe zit bovenop je frame met bouten vast.
Heb je wel gaten met schroefdraad aan de bovenzijde van je frame?
Hoop dat ik je niet teveel laat schrikken Harry.
Dat zijn geen draadgaten voor schokbrekers, maar bedoeld om het subframe vast te zetten.

Groet Kees
Kees ik deel dus jouw visie. :D

En wanneer gereed?? Ik weet het nog niet, zou wel mooi zijn als deze bromfiets op zijn 50e verjaardag opnieuw het levenslicht ziet. :lol: :lol: :lol:
Bijlagen
framebrug.jpg
framebrug.jpg (85.35 KiB) 7935 keer bekeken

Jan
Berichten: 3296
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#94 Bericht door Jan » 12 jul 2017, 12:40

In mijn frame zit 1 gat per kant, welke dient om het subframe vast te zetten.
Bovenop zitten 4 bouten om het subframe vast te zetten.
Mijn bagagerek zit vast op het subframe, er zit opgelaste M6 moer aan de binnenkant van het subframe.
Het achterspatbord zit met losse bout en moer verbinding ook aan het subframe vast.
Hoop dat de foto wat duidelijk geeft.
Bijlagen
IMG_1424.JPG
IMG_1424.JPG (185.63 KiB) 7925 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan op 12 jul 2017, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Jan
Berichten: 3296
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#95 Bericht door Jan » 12 jul 2017, 12:57

Of zijn die 2 andere gaatje voor je identificatieplaatje, dan begint het te kloppen.
Dan heb je links maar 1 gat.
We zijn er om van elkaar te leren, lukt aardig vandaag :D
Je hebt ook een terugtraprem steuntje op je frame en dat is ook goed.
Je weet dat ik er een voetrem op heb gemaakt met beide trappers naar beneden, dat zit stukken beter.

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 480
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#96 Bericht door harry-65 » 12 jul 2017, 14:15

Jan schreef:Of zijn die 2 andere gaatje voor je identificatieplaatje, dan begint het te kloppen.
Dan heb je links maar 1 gat.

Je hebt ook een terugtraprem steuntje op je frame en dat is ook goed.
Je weet dat ik er een voetrem op heb gemaakt met beide trappers naar beneden, dat zit stukken beter.
Jan, de 2 gaten zijn inderdaad voor het frameplaatje! Op de foto lijken ze wat groot maar het valt mee, we zitten weer op een lijn! :D :D Het wordt bij mij op dezelfde manier als bij jou gemonteerd.

En een voetrem, ik laat het voorlopig zo. Op mijn :eitank heb ik eveneens een terugtraprem en heb daar geen probleem mee. Al rijdend kan je nog eens met je benen draaien, goed voor de bloedsomloop :) .

Jan
Berichten: 3296
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#97 Bericht door Jan » 12 jul 2017, 14:27

We zitten zeker weer op 1 lijn Harry en dat is goed.
Die gaatjes voor je frameplaatje lijken inderdaad erg groot, vandaar mijn twijfels, maar het klopt allemaal bij jouw parel.
Als ik de eerste foto's bekijk vanaf het moment dat je hem had gekocht, ziet het er ook origineel uit.
En mbt de voetrem lijk je Johan Cruiff wel, ieder nadeel heeft zijn voordeel!
Bij gelegenheid mag je wel eens een stukje op mijn Hondekop rijden, zit erg prettig, ga je zo de wereld mee rond!! :D

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 480
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#98 Bericht door harry-65 » 16 jul 2017, 20:29

Jan schreef:Prachig gespoten Harry, wordt een beauty.
Vind het wel apart dat je framenummer met 109 begint.
De 9 staat voor 1969.
Jan, vandaag stond ik oog in oog met een originele hondekop van 1967. De bromfiets was nog steeds van de eerste eigenaar. Uiteraard gebruikerssporen en ook bij deze een koplampkap/ stuurplaat welke een tweetal scheuren heeft. Wel leuk om de eigenaar even te spreken. Framenummer bekeken en deze begint toch ook met 1090..., ik denk dat de 9 geen link heeft met 1969. :roll:
Bijlagen
hondekop 1967.1.jpg
hondekop 1967.1.jpg (161.06 KiB) 7844 keer bekeken
hondekop 1967.2.jpg
hondekop 1967.2.jpg (112.55 KiB) 7844 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2290
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#99 Bericht door Zolenheuvel » 16 jul 2017, 21:28

Ik heb even mijn frame opgezocht. Totaal ander nummer, wel met een 9 er in, maar kan me niet voorstellen dat dit enige relatie met 1969 heeft.

Groet Kees
Bijlagen
20170716_211306-1-1-1.jpg
20170716_211306-1-1-1.jpg (103.94 KiB) 7824 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Het tweede leven van een Kreidler GT Hondekop

#100 Bericht door Flocke » 16 jul 2017, 21:50

Die "9" sollte nichts mit dem Baujahr zu tun haben.

Kann es sein, dass Du einen deutschen Rahmen hast ?

In der Regel haben die niederländischen Rahmen vorn eine "1", die deutschen Rahmen vorn als erstes eine "3" für 3-Gang, "4" für 4-Gang und "5" für 5-Gang, sh. auch die Liste der Fahrgestellnummern:

Kreidler-Museum

Demnach hast Du sowas in dieser Art:
3.442.651 Mokick Handschaltung K 54/32 D-A 1967 erste 1967

Paßt ja auch.

Carsten

Plaats reactie