Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#1 Bericht door Jan » 09 aug 2017, 22:32

Wie weet wat het beste smeermiddel is om dempingsrubbers of glijrubbers van je eitank voorvork mee in te smeren?
Er zijn mijninziens niet echt veel mogelijkheden, je kan kiezen uit:
Zuurvrije vaseline,
Gewoon kogelagervet
Siliconenspray
Echt spannend is het niet, want als alles gangbaar is, ligt het met 10 minuten sleutelen allemaal los en smeer je de zaak weer in, maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
En leuk voor een ieder om te weten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 aug 2017, 22:39

Ik zou Molykote gebruiken. Bv de 33 light
Bestand tegen hoge EN lage temperaturen.

Bv bij cable-shop.nl

Enzo
Bijlagen
IMG_1990.JPG
IMG_1990.JPG (184.45 KiB) 3552 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#3 Bericht door Flocke » 09 aug 2017, 23:13

Hallo Jan,

ich habe bei meiner Gabel auch Molykote-Fett verwendet (sh. Bild). Damit bin ich sehr gut zufrieden, es funktioniert alles, wie es soll. Das Fett und die neuen Lagergummis sind da nun seit 4 Jahren und über 4000km drin, seit dem bin ich da nicht mehr beigegangen, wie gesagt, funktioniert alles einwandfrei.

Ich habe in den Kreidler-Unterlagen dazu keine Hinweise gefunden, ob die etwas bestimmtes vorgeben, aber ich denke, mit Kugellagerfett machst Du da nix falsch.
Org. ist da jedenfalls Fett drin, deswegen würde ich Silikonspray nicht verwenden.

Gruß

Carsten
MOS2-Fett.jpg
MOS2-Fett.jpg (186.76 KiB) 3538 keer bekeken

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#4 Bericht door Jan » 09 aug 2017, 23:23

Dank u heren, ik heb bij nader inzien Molycote in huis, het voelt ook mooi glad aan.

super5
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 feb 2011, 18:40
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#5 Bericht door super5 » 10 aug 2017, 20:24

Hallo Jan , kijk wel even of het vet het rubber / kunststof niet oplost of aantast ! Heb dat zelf al eens eerder meegemaakt , de zaak gaat dan heel stroef of vast zitten! Gebruik nu zelf zuurvrije vaseline en dat bevalt goed. Zorg wel met revisie dat de buizen van de vork goed schoon en glad zijn .Het beste kun je ze vanbinnen schoonmaken met een boormachine met een lange boor met daaromheen een stuk rode scotch brite . Eventueel dompelen in een oplosmiddel! Succes . groet Erik.

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#6 Bericht door Jan » 11 aug 2017, 15:28

Bedankt Erik, het komt goed.
Zowel vaseline als vet wordt na jaren hard, waarbij vaseline naar mijn mening eerder hard wordt als vet
Maar kogellagervet zoals je bij je balhoofd gebruikt wordt ook hard, ik denk dat iedereen dat wel eens heeft gezien.
Maar wat ik al schreef als alles gangbaar is, dan heb je binnen no time de zaak weer los en smeer je na 'n paar jaar opnieuw in, fluitje van 'n cent!!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 aug 2017, 15:32

Jan mijn Molykote wordt niet hard


Enzo

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#8 Bericht door Flocke » 11 aug 2017, 16:21

Jan,

das Fett, welches ich genommen hatte, ist Lagerfett mit MOS2-Zusatz, das wird nicht hart, auch nach Jahren nicht, das nehme ich ebenfalls z.B. für die Kugellager der Räder und da wird es auch nach Jahren nicht fest. Wie gesagt, die Gabel habe ich seit 4 Jahren nicht mehr angepackt, das geht so leichtgängig wie an dem Tag, als ich es neu gemacht hatte. Natürlich hatte ich zuvor alle Gabelteile gesäubert und neue Gummis genommen.

Für das Lenkkopflager nimmt man bewußt zähes Heißlagerfett, weil man dort ja keine schnellen Umdrehungen hat wie beim Radlager, damit lassen sich auch die Kugeln besser montieren. Heißlagerfett nimmt man z.B. auch für die Zündkontakte, ein Bild von dem Bosch-Fett hatte ich hier kürzlich schon mal gezeigt. Also Heißlagerfett ist von vornherein ziemlich fest, soll es auch.

Übrigens:
Bevor Du die Gabelrohre von innen mit der Bohrmaschine und irgendwelchen Schleifköpfen oder Bürsten säuberst, bedenke, dass darin normalerweise eine Papierhülse sitzt, die das bestimmt nicht mag. :)

Carsten

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#9 Bericht door Jan » 11 aug 2017, 17:11

Klopt wat je schrijft Carsten, er zit een papierachtige huls in de poot.
Ik maak alleen het gedeelte schoon, waar het dempingsrubber zijn werk doet, meer is niet nodig en schoon is schoon.
Ben wel benieuwd welk type smeermiddel men in de fabriek aanbracht in de jaren 60.

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#10 Bericht door Jan » 11 aug 2017, 22:01

Parker O - lube is ook een mooi smeermiddel en is er in veel soorten.
Bij vliegtuigen wordt dit gebruikt om Rubber O ringen in te smeren.
Weet niet of Parker O lube ook gewoon te koop is voor de consument.
Het is wel superglad en had eigenlijk wat van de baas moeten lenen.
Bijlagen
IMG_1469.JPG
IMG_1469.JPG (24.65 KiB) 3265 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#11 Bericht door Flocke » 11 aug 2017, 22:50

Ich würde mir über das Schmiermittel gar nicht so viele Gedanken machen, einfach Kugellagerfett nehmen, mit MOS2 oder auch nicht.
Und bedenke, es soll ja gar nicht superglatt sein, es ist ja eine Reib-Dämpfung, die man einstellen kann. Also man stellt praktisch die Stärke der Reibung ein, nimmst Du nun "Super-Gleitfix", das die Reibung völlig aufhebt, ist das nicht Sinn der Sache ... :D

Viel wichtiger ist, dass Du gute Reib-Gummis hast. Geeignete Reibgummis haben mit Fett auch kein Problem. Ich hatte damals beim Kreidlerdienst oder John Bos die Teile bestellt, waren nicht zu gebrauchen, waren einfache Hart-Kunststoffteile. Die sehen wie diese hier aus:
Kunststoffscheiben

Auf Marktplaats bietet ein Händler schwarze, ballige Gummischeiben an, die wie die originalen Teile aussehen (sh. Link unten). Ich hatte damals einen Satz bestellt, es war wirklich sehr harter, robuster Gummi, die Teile paßten gut und die Scheiben ließen sich auch durch das Anspannen der Einstellmuttern verbreitern und somit die Reibung einstellen. Ich hatte mir dann noch einen 2. Satz als Reserve bestellt. Aber ich habe immer noch die ersten Gummis drin und es funktioniert noch 1a.
Reibscheiben Eiertank

Zwischenzeitlich hatte ich von jemandem so rote Gummischeiben bekommen, das scheint ein sehr robuster Industriegummi zu sein. Das ist so Stangenware, die abgeschnitten oder abgedreht wurde. Die hat mir jemand geschickt, der die für seine Eiertank gemacht hatte und er hat wohl Ahnung. Also die Teile machen auch einen sehr guten Eindruck, ich hatte aber wie gesagt bisher keinen Bedarf die zu testen. Er hatte die auch mal bei ebay verkauft, der "Kreidlerschrauber" scheint die Teile ebenfalls anzubieten, auch wenn ich für ihn keine Werbung machen möchte, hier der Link:
"Hightech-Gummi"

Gruß

Carsten
Bildschirmfoto 2017-08-11 um 22.28.59.jpg
Bildschirmfoto 2017-08-11 um 22.28.59.jpg (163.26 KiB) 3253 keer bekeken

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#12 Bericht door Jan » 12 aug 2017, 10:35

Hoi Carsten, dank voor je uitgebreide verslag!
Ik ben het met je eens dat een smeermiddel niet te glad moet zijn, het moet smeren en niet de benodigde demping wegnemen.
Park O-lube is echt te glad en gebruik raad ik af.
Een paar goede rubbers is wel belangrijk en sommige handelaren bieden teflon aan en dat werkt absoluut niet, die zijn veel te hard.
De afstelling van je demping is heel eenvoudig in te stellen en kan je geheel naar eigen wens doen.

Gebruikersavatar
PC-72GrandPrix
Berichten: 254
Lid geworden op: 20 jul 2017, 21:32
Gegeven waarderingen: 65 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#13 Bericht door PC-72GrandPrix » 26 okt 2023, 18:03

Ik heb onderstaand vet gebruikt. De voorvork gaat steeds vast zitten ( veert helemaal niet).

Zal ik het met ander vet (molykote bv) proberen, of kan het ergens anders aan liggen?

Ik heb deze rubbers gebruikt; https://www.kreidlerparts.com/parts/57. ... ork-eitank
WhatsApp Image 2023-10-26 at 18.00.34.jpeg
WhatsApp Image 2023-10-26 at 18.00.34.jpeg (49.72 KiB) 340 keer bekeken

+×=+
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 mei 2021, 21:31
Locatie: SINT-OEDENRODE
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#14 Bericht door +×=+ » 26 okt 2023, 19:07

Ja zijn de goede rubbers Je moet de rubbers in het midden wat weg schuuren dat ze er makkelijk in gaan anders zit het zo weer vast en wel mooi rond houden Maar dan nog is de vering minimaal Ik heb keramische pasta gebruikt gr

Gebruikersavatar
PC-72GrandPrix
Berichten: 254
Lid geworden op: 20 jul 2017, 21:32
Gegeven waarderingen: 65 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#15 Bericht door PC-72GrandPrix » 26 okt 2023, 20:13

Oke ga ik dat proberen, bedankt

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#16 Bericht door Flocke » 26 okt 2023, 22:39

PC-72GrandPrix schreef: 26 okt 2023, 18:03 Ik heb onderstaand vet gebruikt. De voorvork gaat steeds vast zitten ( veert helemaal niet).

Zal ik het met ander vet (molykote bv) proberen, of kan het ergens anders aan liggen?

Ik heb deze rubbers gebruikt; https://www.kreidlerparts.com/parts/57. ... ork-eitank

WhatsApp Image 2023-10-26 at 18.00.34.jpeg
Ich habe auch diese schwarzen Gummis verbaut, von Jaap Janissen.

Die Gummis habe ich praktisch nicht vorgespannt und somit mehr oder weniger keine Dämpfung, weil sonst die Federung schlecht anspricht.
Möglicherweise funktioniert das mit den roten Industriegummis besser:
https://www.ebay.de/itm/224914227311?ha ... BM0PeW2-1i

Ist für mich aber so in Ordnung.
Viel wichtiger für eine gute Strassenlage und präzises Lenkverhalten bei Wechselkurven ist, dass alle Lager in Ordnung sind.

Und dass die Räder gut zentriert sind, also schön rund laufen und die Speichen gut gespannt sind.
Nachdem ich das gemacht hatte und die Speichen ordentlich gespannt waren, war die Lenkpräzison in Wechselkurven bei um die 80km/h deutlich besser geworden und wirklich gut.
Ist ja auch klar, wenn die Räder in sich steifer werden.

Viele Leute glauben nicht, dass eine Eitank so präzise zu steuern ist.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#17 Bericht door nvliet » 27 okt 2023, 11:56

Geen gewoon vet gebruiken, dan worden de rubbers dik het enige wat werkt is zuurvrije vaseline het zogenaamde vrienden vet, ik heb mijn rubbers er nu 3 keer uitgehaald en iedere keer zat het zootje na wat stilstand weer vast, ik heb er nu nylon bussen in zitten met o-ringen eromheen werkt perfect.

Gebruikersavatar
PC-72GrandPrix
Berichten: 254
Lid geworden op: 20 jul 2017, 21:32
Gegeven waarderingen: 65 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: Welk smeermiddel eitank voorvork dempingsrubbers

#18 Bericht door PC-72GrandPrix » 27 okt 2023, 16:54

Flocke schreef: 26 okt 2023, 22:39
Ich habe auch diese schwarzen Gummis verbaut, von Jaap Janissen.

Die Gummis habe ich praktisch nicht vorgespannt und somit mehr oder weniger keine Dämpfung, weil sonst die Federung schlecht anspricht.
Möglicherweise funktioniert das mit den roten Industriegummis besser:

Ist für mich aber so in Ordnung.
Viel wichtiger für eine gute Strassenlage und präzises Lenkverhalten bei Wechselkurven ist, dass alle Lager in Ordnung sind.

Und dass die Räder gut zentriert sind, also schön rund laufen und die Speichen gut gespannt sind.
Nachdem ich das gemacht hatte und die Speichen ordentlich gespannt waren, war die Lenkpräzison in Wechselkurven bei um die 80km/h deutlich besser geworden und wirklich gut.
Ist ja auch klar, wenn die Räder in sich steifer werden.

Viele Leute glauben nicht, dass eine Eitank so präzise zu steuern ist.

Gruß

Carsten
Oké, als die bij u goed functioneert met die rubbers moet het hier ook kunnen.
Ik heb de rest van de voorvork ook nieuwe rubbers erin gezet en gericht. Dus benieuwd.
Velgen niet naar gekeken eigenlijk.

Lijkt me als nog best spannend met zon voorvork met 80 de bochten in haha. Gelukkig gaat die maar 50.

nvliet schreef: 27 okt 2023, 11:56 Geen gewoon vet gebruiken, dan worden de rubbers dik het enige wat werkt is zuurvrije vaseline het zogenaamde vrienden vet, ik heb mijn rubbers er nu 3 keer uitgehaald en iedere keer zat het zootje na wat stilstand weer vast, ik heb er nu nylon bussen in zitten met o-ringen eromheen werkt perfect.
Ik kan zuurvrije vaseline ook nog eens proberen, hierboven zijn ze er overigens iets minder positief over.
Het probleem is overigens niet perse naar stilstand. Meer na pa keer inveren gaat die steeds vaster.

Plaats reactie