Het is en blijft een intressante materie, en helaas trilt hij m.i.z te heftig en is het toch niet plezierig om lange ritjes te rijden, hoewel de DPR uitlaat een aanzienlijk lager toerental geeft waardoor het mogelijk is uit de gebied te blijven...
Maar wat je zegt klopt, daarom hanteert men een balansfaktor, ik heb daar ook naar gevraagd toen ik de krukas bij Bob ophaalde maar daar kwam geen antwoord op, het is sowieso een beetje geheimzinnig daarover, de balansfaktor.. Ik weet wel dat van mijn tamme 80cc Claus de krukas statisch heeft gebalanceerd, die hanteert tussen de 30/35% balansfaktor voor Kreidler(crossers) met als gevolg dat de tamme 80cc heel weinig trilt en op max toeren zoemt hij (nagenoeg) trillingsloos/arm, het is dan ook geen straf om daar lange ritten op te rijden. Maar ook de snelle witte RS van Henk v Goor (100cc) trilt niet noemenswaardig, maar die rijdt dan weer niet met de 48mm slag krukas.
Wat nu bij mijn witte zeker niet meehelpt is het knepelharde immitatie Denfeld zadel, alsook de stugge vering, dat laatste zorgt voor een superstrak sturend fietsje maar alles wordt nagenoeg zonder demping via het zadel doorgegeven, net als de motortrillingen, dat helpt naturlijk niet mee in de trillerij..het vet trilt van m'n lijf af
(helaas niet)
Dus ik ben der nog niet helemaal. Ik heb deze vraag een tijdje terug op Racehelden van Weleer ook gesteld, maar op Claus na is er niemand geweest die met een faktor kwam die voor Kreidler gehanteert word, ik denk dat men het wel weet daar, maar het wellicht niet wil vrij geven?