Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#551 Bericht door Eifelyeti » 08 sep 2017, 12:38

kreidler844 schreef:Zuiger is van mijn eigen merk Roman, laat ik in Italie maken.
die is toch goed.... :clap :wink:

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#552 Bericht door jamojamo » 08 sep 2017, 13:53

kreidler844 schreef:
jamojamo schreef:
kreidler844 schreef:Zou je mij de pistonpen op willen sturen ter beoordeling? ik ben ook wel nieuwsgierig.
Ik stuur je ook de cilinder, kop en zuiger op. Kun je alles even beoordelen en zo mogelijk de tapeindgaten weer van een busje voorzien. De set is inmiddls lekker schoongemaakt en gaat morgenmiddag jouw kant op.

Gr.,
Eric
Ik zie hem wel verschijnen, hoe veel km heb je er ongeveer mee gereden inmiddels?
Ongeveer 6000km waarvan 5000 met Triboron. Naar tevredenheid zoals je weet alleen de laatste tijd liep ie minder mooi maar dat is bij deze verklaard.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#553 Bericht door nozems » 08 sep 2017, 14:53

Dan vermoed ik ook een hardingsprobleem, 6000km is niks, zeker niet voor dit soort dingen.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#554 Bericht door jamojamo » 08 sep 2017, 16:10

nozems schreef:Dan vermoed ik ook een hardingsprobleem, 6000km is niks, zeker niet voor dit soort dingen.
Misschien een combinatie van dingen pascal. Feit is dat in de uitlaatpoort weer wat harde koolopbouw zat precies in de rand van de poort gelijk met de wand. Ook de binnenkant van de zuiger en de rand waar de zuigerveer in zit hadden deze rare koolopbouw. De zuiger heeft uren in een ultrasoon badje gelegen met allerlei ontvetters en op het laatst ammonia om het los te weken. Evengoed moest ik het nog met een scherp voorwerp verwijderen en dan kwam het in velletjes los. Ik ben niet gecharmeerd van wat Triboron doet.
Over harding gesproken: ik heb al mijn pistonpennen bewaard van alle brommertjes die ik opgeknapt heb en ik heb er ook een paar die bij Kreidler cilinders zaten (ooit eens een hele kist gekraste troep gekocht) en er is er niet 1 ook maar enigszins zo aangevreten als deze. Die bij de 60cc zuiger zit is ook nog perfect en daar heb ik zeker 4000km mee gereden (met de TopRacing krukas).
Ik ben benieuwd naar de bevindingen van Wietse en of KJ kan achterhalen of de leverancier van de door hem getoonde pistonpen dezelfde is. Dan kunnen we conclusies trekken en hoort deze geschiedenis in een ander topic thuis.
Groetjes,
Eric

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#555 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 sep 2017, 16:23

Ori pistonpennen die Kreidler monteert hebben merktekens op de rand.

Enzo

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#556 Bericht door jamojamo » 08 sep 2017, 16:27

Enzo-tvdzijden schreef:Ori pistonpennen die Kreidler monteert hebben merktekens op de rand.

Enzo
Daar ben ik er in mijn rommeldoosje minstens 2 van tegen gekomen.
Alleen zou ik ze niet gebruiken in een 42mm zuiger want ze zijn voor 40mm :-$
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#557 Bericht door kreidler844 » 08 sep 2017, 17:46

Ik heb hier een nieuwe pistonpen gecontroleerd en die was wel goed gehard, ik ga die van Eric ook controleren.

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#558 Bericht door pascal » 08 sep 2017, 22:36

kreidler844 schreef:Ik heb hier een nieuwe pistonpen gecontroleerd en die was wel goed gehard, ik ga die van Eric ook controleren.
Hoe dan?

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#559 Bericht door hermanngas » 08 sep 2017, 23:01

pascal schreef:
kreidler844 schreef:Ik heb hier een nieuwe pistonpen gecontroleerd en die was wel goed gehard, ik ga die van Eric ook controleren.
Hoe dan?
viewtopic.php?f=8&t=44032&start=525#p768664

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#560 Bericht door kreidler844 » 11 sep 2017, 22:01

Ik constateer 2 dingen aan de set van Eric: het loop spoor van het lager zit niet in het midden en de pen blijkt inderdaad niet goed gehard.
Dus een foute pistonpen is hier duidelijk oorzaak.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#561 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 sep 2017, 22:08

kreidler844 schreef:Ik constateer 2 dingen aan de set van Eric: het loop spoor van het lager zit niet in het midden en de pen blijkt inderdaad niet goed gehard.
Dus een foute pistonpen is hier duidelijk oorzaak.
Voorzichtige conclusie,
Met triboron moet de set 100% zijn en kan je heel lang probleemloos rijden?
Met alleen de traditionele 2-taktolie had Eric nog heel lang zonder problemen door kunnen rijden?
...........

Enzo

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#562 Bericht door KJ » 11 sep 2017, 22:24

Enzo-tvdzijden schreef:
kreidler844 schreef:Ik constateer 2 dingen aan de set van Eric: het loop spoor van het lager zit niet in het midden en de pen blijkt inderdaad niet goed gehard.
Dus een foute pistonpen is hier duidelijk oorzaak.
Voorzichtige conclusie,
Met triboron moet de set 100% zijn en kan je heel lang probleemloos rijden?
Met alleen de traditionele 2-taktolie had Eric nog heel lang zonder problemen door kunnen rijden?
...........

Enzo
Onvoldoende diep geharde Pistonpen, had Homoet toch gelijk ;-)
Voorzichtig verkeerde conclusie Tjerry. Ook met Castrol/Putoline/Motul/Bahrdahl etc 2T olie was de set van Eric aan gort gelopen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#563 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 sep 2017, 22:39

Daarom vraagtekens :wink:
Mijn eerste stelling verkeerd ?
Mijn tweede stelling begrijp je niet helemaal. Ik zal het aanvullen wat ik probeer te zeggen. Langer voordat het fout gaat ! Want met zo'n pen gaat het zeker fout. Dat snap ik ook wel.
Maar Klaas-Jan toch denk ik dat hij met normale olie langer had kunnen doorrijden

Nogmaals denk !
Er achter komen we er nooit helaas.

Enzo

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#564 Bericht door KJ » 12 sep 2017, 00:20

Enzo-tvdzijden schreef:Daarom vraagtekens :wink:
Mijn eerste stelling verkeerd ?
Mijn tweede stelling begrijp je niet helemaal. Ik zal het aanvullen wat ik probeer te zeggen. Langer voordat het fout gaat ! Want met zo'n pen gaat het zeker fout. Dat snap ik ook wel.
Maar Klaas-Jan toch denk ik dat hij met normale olie langer had kunnen doorrijden

Nogmaals denk !
Er achter komen we er nooit helaas.

Enzo
De "nul-meting" die Freek Plomp uitvoert met Triboron als 2T-smeermiddel, daar hecht ik waarde aan.
Zo zijn er nog enkele rijders bezig en zodra ik van hen resultaten terugkrijg als deze van Eric ben ik de eerste om dat hier open en eerlijk te melden.

Als een SAAB 2T motor waarmee geraced wordt heel blijft met Triboron als 2T-smeermiddel moet een Kreidler/Zundapp/Puch bromfiets of motorfiets, waar de lagerbelasting veel geringer is, hiermee ook gewoon heel blijven en duizenden kilometers kunnen draaien.

Ik begrijp de sceptische houding van de diverse mensen best wel maar heb persoonlijk nog steeds meer dan voldoende vertrouwen in dit 2T alternatief.
Zuiver commercieel gezien is de verkoop beslist niet interessant maar icm de mogelijkheid om de milieu-lobby steekhoudende argumenten te geven dat de 2Takt zoals wij die als liefhebbers gebruiken minder vervuilend is dan dat zij de wereld wil doen geloven is me dit de moeite waard.
Jammer dat TNO zich er nog steeds niet aan wil wagen om het verschil in uitstoot daadwerkelijk te gaan meten en met een vergelijkend rapport te komen over 2T smeermiddelen.

Ondertussen heb ik zelf ook een flesje verstookt en de RS loopt er idd prima op ( Roken deed hij sowieso al niet met 1:50 Castrol Power RS 2T )
Deze winter moet het blokje (revisie van 2008) maar eens gesplitst worden ivm overdadige olie-lekkage en zullen we de nodige interne delen controleren en waar nodig (preventief) vernieuwen.

Over Triboron ff in de plattelander-typering; " Ik ben een boer die ook vreet wat hij niet kent " ;-)

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#565 Bericht door jamojamo » 12 sep 2017, 05:19

kreidler844 schreef:Ik constateer 2 dingen aan de set van Eric: het loop spoor van het lager zit niet in het midden en de pen blijkt inderdaad niet goed gehard.
Dus een foute pistonpen is hier duidelijk oorzaak.
Wat bij mij de vraag doet opkomen hoe de pen niet in het midden kan hebben gezeten Wietse. Is er in de breedte altijd zo veel speling dat dit mogelijk is? Ik dacht altijd dat de pen redelijk opgesloten zat tussen de beide borgclipjes.

Ik zal vanmiddag proberen een filmpje met geluid te maken en te plaatsen van hoe de RS nu klinkt met de 60cc set. Stationair stil maar onder hele lichte belasting van een kleein beetje gas hoor je een duidelijk tikker. Alsof de zuiger een beetje kantelt maar dan minder metaalachtig. Eerder een klikje. Afijn, als dit niet lukt komt het 8 oktober tijdens de najaarsrit wel aan de orde. Ik ben een beetje bang dat de krukas dit geluid maakt. De 60cc set rijdt trouwens prima maar niet zo krachtig als de originele cilinder met nieuw wandje (in mijn geval op 42mm). Ik vind het nog steeds een prima service om de originele cilinder zo op te laten knappen!
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#566 Bericht door kreidler844 » 12 sep 2017, 10:39

jamojamo schreef:
kreidler844 schreef:Ik constateer 2 dingen aan de set van Eric: het loop spoor van het lager zit niet in het midden en de pen blijkt inderdaad niet goed gehard.
Dus een foute pistonpen is hier duidelijk oorzaak.
Wat bij mij de vraag doet opkomen hoe de pen niet in het midden kan hebben gezeten Wietse. Is er in de breedte altijd zo veel speling dat dit mogelijk is? Ik dacht altijd dat de pen redelijk opgesloten zat tussen de beide borgclipjes.

Ik zal vanmiddag proberen een filmpje met geluid te maken en te plaatsen van hoe de RS nu klinkt met de 60cc set. Stationair stil maar onder hele lichte belasting van een kleein beetje gas hoor je een duidelijk tikker. Alsof de zuiger een beetje kantelt maar dan minder metaalachtig. Eerder een klikje. Afijn, als dit niet lukt komt het 8 oktober tijdens de najaarsrit wel aan de orde. Ik ben een beetje bang dat de krukas dit geluid maakt. De 60cc set rijdt trouwens prima maar niet zo krachtig als de originele cilinder met nieuw wandje (in mijn geval op 42mm). Ik vind het nog steeds een prima service om de originele cilinder zo op te laten knappen!
Gr.,
Eric
De pen zit dan wel in het midden van de zuiger maar de drijfstang zit dan niet in het midden van de pen, dit kan komen door een kromme drijfstang of doordat je cilinder niet in lijn is met de krukas.

In dit geval lijkt het te zijn gekomen na dat het lager door de harde laag is gesleten dus zie ik geen reden om daar wat aan te doen of van te denken.
Er is natuurlijk wel troep van je pistonpen in je carter gekomen, er is wel een kans dat dit schade heeft of zal veroorzaken.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#567 Bericht door Caspar » 12 sep 2017, 12:52

Ik deel de mening van Wietse.
Het slijpsel van de beschadigde pistonpen komt gegarandeerd ook tussen je big-end terecht.
Kan best zijn dat dit de rikkel is die jij hoort.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#568 Bericht door jamojamo » 12 sep 2017, 14:51

Video op facebook geplaatst. Het is heel slecht te horen.
https://www.facebook.com/eric.hilbers/v ... 531868946/
Bigend stuk zou niet best wezen maar ik denk het niet. Er was echt geen speling voelbaar. Mocht ie er ooit uitgaan dan wil ik weten of de drijfstang krom is.
Onrondheid van het small end moet toch ook eventueel met ingebouwde krukas te meten zijn?
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#569 Bericht door kreidler844 » 12 sep 2017, 15:10

jamojamo schreef:Video op facebook geplaatst. Het is heel slecht te horen.
https://www.facebook.com/eric.hilbers/v ... 531868946/
Bigend stuk zou niet best wezen maar ik denk het niet. Er was echt geen speling voelbaar. Mocht ie er ooit uitgaan dan wil ik weten of de drijfstang krom is.
Onrondheid van het small end moet toch ook eventueel met ingebouwde krukas te meten zijn?
Gr.,
Eric
dat is te meten...

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#570 Bericht door jamojamo » 12 sep 2017, 15:41

Ik ga ruggespraak houden met degene die de krukas heeft geplaatst. Misschien is het niet zo'n moeite om de boel uit elkaar te trekken en de drijfstang er uit te persen om een eventuele kromheid te bekijken.
Uberhaupt is het waarschijnlijk beter om de boel maar weer te reviseren maar ja, dat zou zonde zijn.
Groetjes maar weer,
Eric

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#571 Bericht door midde » 12 sep 2017, 16:50

Ik zou zelf gezien de opgevreten pistonpen hier niet mee doorrijden ,ook ben ik van mening dat als je het bigend echt goed wilt controleren je de zaak uit elkaar moet persen. De schade die kan ontstaan als je hiermee doorrijd zal duurder uitvallen als dat je het nu aanpakt. Als je dan toch besluit het blok nog niet te splitsen dan zou ik de krukasruimte goed spoelen. Als iets goed voelt wil het nog niet zeggen dat het goed is.....

Gr Thijs

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#572 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 sep 2017, 17:14

midde schreef:Ik zou zelf gezien de opgevreten pistonpen hier niet mee doorrijden ,ook ben ik van mening dat als je het bigend echt goed wilt controleren je de zaak uit elkaar moet persen. De schade die kan ontstaan als je hiermee doorrijd zal duurder uitvallen als dat je het nu aanpakt. Als je dan toch besluit het blok nog niet te splitsen dan zou ik de krukasruimte goed spoelen. Als iets goed voelt wil het nog niet zeggen dat het goed is.....

Gr Thijs
Krukas van Hans voelde ook goed aan

viewtopic.php?f=23&t=45798&p=751365&hil ... ns#p751365

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#573 Bericht door Caspar » 12 sep 2017, 18:22

drijfstang rechtheid is ook te controleren als het bigend nog in de krukwangen zit.
Maar gezien de mogelijke vervuiling door de pistonpen , zou ik hem zelf toch eens uitpersen en beoordelen.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#574 Bericht door jamojamo » 12 sep 2017, 20:18

Het topic neemt een route weg van Triboron en ik zal eens op het uitroepteken drukken. Kijken of Theo of Maarten zin hebben e.e.a. in een eigen topic te manouvreren.
Gr.,
Eric

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd

#575 Bericht door Ed.P » 12 sep 2017, 22:32

jamojamo schreef:Het topic neemt een route weg van Triboron en ik zal eens op het uitroepteken drukken. Kijken of Theo of Maarten zin hebben e.e.a. in een eigen topic te manouvreren.
Gr.,
Eric
Voordat je op de knop drukt zou ik eerst de hardheid van de pen even laten meten ...blijkt deze goed te zijn dan gaat dit een nog langer topic worden.
Hardheid meting kan ik eventueel voor je regelen.

Plaats reactie