die is toch goed....kreidler844 schreef:Zuiger is van mijn eigen merk Roman, laat ik in Italie maken.
Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9315
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ongeveer 6000km waarvan 5000 met Triboron. Naar tevredenheid zoals je weet alleen de laatste tijd liep ie minder mooi maar dat is bij deze verklaard.kreidler844 schreef:Ik zie hem wel verschijnen, hoe veel km heb je er ongeveer mee gereden inmiddels?jamojamo schreef:Ik stuur je ook de cilinder, kop en zuiger op. Kun je alles even beoordelen en zo mogelijk de tapeindgaten weer van een busje voorzien. De set is inmiddls lekker schoongemaakt en gaat morgenmiddag jouw kant op.kreidler844 schreef:Zou je mij de pistonpen op willen sturen ter beoordeling? ik ben ook wel nieuwsgierig.
Gr.,
Eric
Gr.,
Eric
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Dan vermoed ik ook een hardingsprobleem, 6000km is niks, zeker niet voor dit soort dingen.
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Misschien een combinatie van dingen pascal. Feit is dat in de uitlaatpoort weer wat harde koolopbouw zat precies in de rand van de poort gelijk met de wand. Ook de binnenkant van de zuiger en de rand waar de zuigerveer in zit hadden deze rare koolopbouw. De zuiger heeft uren in een ultrasoon badje gelegen met allerlei ontvetters en op het laatst ammonia om het los te weken. Evengoed moest ik het nog met een scherp voorwerp verwijderen en dan kwam het in velletjes los. Ik ben niet gecharmeerd van wat Triboron doet.nozems schreef:Dan vermoed ik ook een hardingsprobleem, 6000km is niks, zeker niet voor dit soort dingen.
Over harding gesproken: ik heb al mijn pistonpennen bewaard van alle brommertjes die ik opgeknapt heb en ik heb er ook een paar die bij Kreidler cilinders zaten (ooit eens een hele kist gekraste troep gekocht) en er is er niet 1 ook maar enigszins zo aangevreten als deze. Die bij de 60cc zuiger zit is ook nog perfect en daar heb ik zeker 4000km mee gereden (met de TopRacing krukas).
Ik ben benieuwd naar de bevindingen van Wietse en of KJ kan achterhalen of de leverancier van de door hem getoonde pistonpen dezelfde is. Dan kunnen we conclusies trekken en hoort deze geschiedenis in een ander topic thuis.
Groetjes,
Eric
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ori pistonpennen die Kreidler monteert hebben merktekens op de rand.
Enzo
Enzo
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Daar ben ik er in mijn rommeldoosje minstens 2 van tegen gekomen.Enzo-tvdzijden schreef:Ori pistonpennen die Kreidler monteert hebben merktekens op de rand.
Enzo
Alleen zou ik ze niet gebruiken in een 42mm zuiger want ze zijn voor 40mm
Gr.,
Eric
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ik heb hier een nieuwe pistonpen gecontroleerd en die was wel goed gehard, ik ga die van Eric ook controleren.
- pascal
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
- Locatie: Vlak bij Lochem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Hoe dan?kreidler844 schreef:Ik heb hier een nieuwe pistonpen gecontroleerd en die was wel goed gehard, ik ga die van Eric ook controleren.
- hermanngas
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 230 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
viewtopic.php?f=8&t=44032&start=525#p768664pascal schreef:Hoe dan?kreidler844 schreef:Ik heb hier een nieuwe pistonpen gecontroleerd en die was wel goed gehard, ik ga die van Eric ook controleren.
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ik constateer 2 dingen aan de set van Eric: het loop spoor van het lager zit niet in het midden en de pen blijkt inderdaad niet goed gehard.
Dus een foute pistonpen is hier duidelijk oorzaak.
Dus een foute pistonpen is hier duidelijk oorzaak.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Voorzichtige conclusie,kreidler844 schreef:Ik constateer 2 dingen aan de set van Eric: het loop spoor van het lager zit niet in het midden en de pen blijkt inderdaad niet goed gehard.
Dus een foute pistonpen is hier duidelijk oorzaak.
Met triboron moet de set 100% zijn en kan je heel lang probleemloos rijden?
Met alleen de traditionele 2-taktolie had Eric nog heel lang zonder problemen door kunnen rijden?
...........
Enzo
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 637 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Onvoldoende diep geharde Pistonpen, had Homoet toch gelijkEnzo-tvdzijden schreef:Voorzichtige conclusie,kreidler844 schreef:Ik constateer 2 dingen aan de set van Eric: het loop spoor van het lager zit niet in het midden en de pen blijkt inderdaad niet goed gehard.
Dus een foute pistonpen is hier duidelijk oorzaak.
Met triboron moet de set 100% zijn en kan je heel lang probleemloos rijden?
Met alleen de traditionele 2-taktolie had Eric nog heel lang zonder problemen door kunnen rijden?
...........
Enzo
Voorzichtig verkeerde conclusie Tjerry. Ook met Castrol/Putoline/Motul/Bahrdahl etc 2T olie was de set van Eric aan gort gelopen.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Daarom vraagtekens
Mijn eerste stelling verkeerd ?
Mijn tweede stelling begrijp je niet helemaal. Ik zal het aanvullen wat ik probeer te zeggen. Langer voordat het fout gaat ! Want met zo'n pen gaat het zeker fout. Dat snap ik ook wel.
Maar Klaas-Jan toch denk ik dat hij met normale olie langer had kunnen doorrijden
Nogmaals denk !
Er achter komen we er nooit helaas.
Enzo
Mijn eerste stelling verkeerd ?
Mijn tweede stelling begrijp je niet helemaal. Ik zal het aanvullen wat ik probeer te zeggen. Langer voordat het fout gaat ! Want met zo'n pen gaat het zeker fout. Dat snap ik ook wel.
Maar Klaas-Jan toch denk ik dat hij met normale olie langer had kunnen doorrijden
Nogmaals denk !
Er achter komen we er nooit helaas.
Enzo
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 637 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
De "nul-meting" die Freek Plomp uitvoert met Triboron als 2T-smeermiddel, daar hecht ik waarde aan.Enzo-tvdzijden schreef:Daarom vraagtekens
Mijn eerste stelling verkeerd ?
Mijn tweede stelling begrijp je niet helemaal. Ik zal het aanvullen wat ik probeer te zeggen. Langer voordat het fout gaat ! Want met zo'n pen gaat het zeker fout. Dat snap ik ook wel.
Maar Klaas-Jan toch denk ik dat hij met normale olie langer had kunnen doorrijden
Nogmaals denk !
Er achter komen we er nooit helaas.
Enzo
Zo zijn er nog enkele rijders bezig en zodra ik van hen resultaten terugkrijg als deze van Eric ben ik de eerste om dat hier open en eerlijk te melden.
Als een SAAB 2T motor waarmee geraced wordt heel blijft met Triboron als 2T-smeermiddel moet een Kreidler/Zundapp/Puch bromfiets of motorfiets, waar de lagerbelasting veel geringer is, hiermee ook gewoon heel blijven en duizenden kilometers kunnen draaien.
Ik begrijp de sceptische houding van de diverse mensen best wel maar heb persoonlijk nog steeds meer dan voldoende vertrouwen in dit 2T alternatief.
Zuiver commercieel gezien is de verkoop beslist niet interessant maar icm de mogelijkheid om de milieu-lobby steekhoudende argumenten te geven dat de 2Takt zoals wij die als liefhebbers gebruiken minder vervuilend is dan dat zij de wereld wil doen geloven is me dit de moeite waard.
Jammer dat TNO zich er nog steeds niet aan wil wagen om het verschil in uitstoot daadwerkelijk te gaan meten en met een vergelijkend rapport te komen over 2T smeermiddelen.
Ondertussen heb ik zelf ook een flesje verstookt en de RS loopt er idd prima op ( Roken deed hij sowieso al niet met 1:50 Castrol Power RS 2T )
Deze winter moet het blokje (revisie van 2008) maar eens gesplitst worden ivm overdadige olie-lekkage en zullen we de nodige interne delen controleren en waar nodig (preventief) vernieuwen.
Over Triboron ff in de plattelander-typering; " Ik ben een boer die ook vreet wat hij niet kent "
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Wat bij mij de vraag doet opkomen hoe de pen niet in het midden kan hebben gezeten Wietse. Is er in de breedte altijd zo veel speling dat dit mogelijk is? Ik dacht altijd dat de pen redelijk opgesloten zat tussen de beide borgclipjes.kreidler844 schreef:Ik constateer 2 dingen aan de set van Eric: het loop spoor van het lager zit niet in het midden en de pen blijkt inderdaad niet goed gehard.
Dus een foute pistonpen is hier duidelijk oorzaak.
Ik zal vanmiddag proberen een filmpje met geluid te maken en te plaatsen van hoe de RS nu klinkt met de 60cc set. Stationair stil maar onder hele lichte belasting van een kleein beetje gas hoor je een duidelijk tikker. Alsof de zuiger een beetje kantelt maar dan minder metaalachtig. Eerder een klikje. Afijn, als dit niet lukt komt het 8 oktober tijdens de najaarsrit wel aan de orde. Ik ben een beetje bang dat de krukas dit geluid maakt. De 60cc set rijdt trouwens prima maar niet zo krachtig als de originele cilinder met nieuw wandje (in mijn geval op 42mm). Ik vind het nog steeds een prima service om de originele cilinder zo op te laten knappen!
Gr.,
Eric
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
De pen zit dan wel in het midden van de zuiger maar de drijfstang zit dan niet in het midden van de pen, dit kan komen door een kromme drijfstang of doordat je cilinder niet in lijn is met de krukas.jamojamo schreef:Wat bij mij de vraag doet opkomen hoe de pen niet in het midden kan hebben gezeten Wietse. Is er in de breedte altijd zo veel speling dat dit mogelijk is? Ik dacht altijd dat de pen redelijk opgesloten zat tussen de beide borgclipjes.kreidler844 schreef:Ik constateer 2 dingen aan de set van Eric: het loop spoor van het lager zit niet in het midden en de pen blijkt inderdaad niet goed gehard.
Dus een foute pistonpen is hier duidelijk oorzaak.
Ik zal vanmiddag proberen een filmpje met geluid te maken en te plaatsen van hoe de RS nu klinkt met de 60cc set. Stationair stil maar onder hele lichte belasting van een kleein beetje gas hoor je een duidelijk tikker. Alsof de zuiger een beetje kantelt maar dan minder metaalachtig. Eerder een klikje. Afijn, als dit niet lukt komt het 8 oktober tijdens de najaarsrit wel aan de orde. Ik ben een beetje bang dat de krukas dit geluid maakt. De 60cc set rijdt trouwens prima maar niet zo krachtig als de originele cilinder met nieuw wandje (in mijn geval op 42mm). Ik vind het nog steeds een prima service om de originele cilinder zo op te laten knappen!
Gr.,
Eric
In dit geval lijkt het te zijn gekomen na dat het lager door de harde laag is gesleten dus zie ik geen reden om daar wat aan te doen of van te denken.
Er is natuurlijk wel troep van je pistonpen in je carter gekomen, er is wel een kans dat dit schade heeft of zal veroorzaken.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ik deel de mening van Wietse.
Het slijpsel van de beschadigde pistonpen komt gegarandeerd ook tussen je big-end terecht.
Kan best zijn dat dit de rikkel is die jij hoort.
Het slijpsel van de beschadigde pistonpen komt gegarandeerd ook tussen je big-end terecht.
Kan best zijn dat dit de rikkel is die jij hoort.
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Video op facebook geplaatst. Het is heel slecht te horen.
https://www.facebook.com/eric.hilbers/v ... 531868946/
Bigend stuk zou niet best wezen maar ik denk het niet. Er was echt geen speling voelbaar. Mocht ie er ooit uitgaan dan wil ik weten of de drijfstang krom is.
Onrondheid van het small end moet toch ook eventueel met ingebouwde krukas te meten zijn?
Gr.,
Eric
https://www.facebook.com/eric.hilbers/v ... 531868946/
Bigend stuk zou niet best wezen maar ik denk het niet. Er was echt geen speling voelbaar. Mocht ie er ooit uitgaan dan wil ik weten of de drijfstang krom is.
Onrondheid van het small end moet toch ook eventueel met ingebouwde krukas te meten zijn?
Gr.,
Eric
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
dat is te meten...jamojamo schreef:Video op facebook geplaatst. Het is heel slecht te horen.
https://www.facebook.com/eric.hilbers/v ... 531868946/
Bigend stuk zou niet best wezen maar ik denk het niet. Er was echt geen speling voelbaar. Mocht ie er ooit uitgaan dan wil ik weten of de drijfstang krom is.
Onrondheid van het small end moet toch ook eventueel met ingebouwde krukas te meten zijn?
Gr.,
Eric
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ik ga ruggespraak houden met degene die de krukas heeft geplaatst. Misschien is het niet zo'n moeite om de boel uit elkaar te trekken en de drijfstang er uit te persen om een eventuele kromheid te bekijken.
Uberhaupt is het waarschijnlijk beter om de boel maar weer te reviseren maar ja, dat zou zonde zijn.
Groetjes maar weer,
Eric
Uberhaupt is het waarschijnlijk beter om de boel maar weer te reviseren maar ja, dat zou zonde zijn.
Groetjes maar weer,
Eric
- midde
- Berichten: 858
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
- Locatie: almere
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ik zou zelf gezien de opgevreten pistonpen hier niet mee doorrijden ,ook ben ik van mening dat als je het bigend echt goed wilt controleren je de zaak uit elkaar moet persen. De schade die kan ontstaan als je hiermee doorrijd zal duurder uitvallen als dat je het nu aanpakt. Als je dan toch besluit het blok nog niet te splitsen dan zou ik de krukasruimte goed spoelen. Als iets goed voelt wil het nog niet zeggen dat het goed is.....
Gr Thijs
Gr Thijs
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Krukas van Hans voelde ook goed aanmidde schreef:Ik zou zelf gezien de opgevreten pistonpen hier niet mee doorrijden ,ook ben ik van mening dat als je het bigend echt goed wilt controleren je de zaak uit elkaar moet persen. De schade die kan ontstaan als je hiermee doorrijd zal duurder uitvallen als dat je het nu aanpakt. Als je dan toch besluit het blok nog niet te splitsen dan zou ik de krukasruimte goed spoelen. Als iets goed voelt wil het nog niet zeggen dat het goed is.....
Gr Thijs
viewtopic.php?f=23&t=45798&p=751365&hil ... ns#p751365
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
drijfstang rechtheid is ook te controleren als het bigend nog in de krukwangen zit.
Maar gezien de mogelijke vervuiling door de pistonpen , zou ik hem zelf toch eens uitpersen en beoordelen.
Maar gezien de mogelijke vervuiling door de pistonpen , zou ik hem zelf toch eens uitpersen en beoordelen.
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Het topic neemt een route weg van Triboron en ik zal eens op het uitroepteken drukken. Kijken of Theo of Maarten zin hebben e.e.a. in een eigen topic te manouvreren.
Gr.,
Eric
Gr.,
Eric
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Voordat je op de knop drukt zou ik eerst de hardheid van de pen even laten meten ...blijkt deze goed te zijn dan gaat dit een nog langer topic worden.jamojamo schreef:Het topic neemt een route weg van Triboron en ik zal eens op het uitroepteken drukken. Kijken of Theo of Maarten zin hebben e.e.a. in een eigen topic te manouvreren.
Gr.,
Eric
Hardheid meting kan ik eventueel voor je regelen.