Florett stottert

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
2009814
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 aug 2012, 17:39
Locatie: zeewolde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Florett stottert

#1 Bericht door 2009814 » 02 okt 2017, 12:57

Hallo allemaal,

Mijn brommer heeft altijd goed gelopen en met gemak afstanden van 40 km afgelegd.
11 weken terug begon hij in 1 keer na ongeveer 25 km te stotteren. Ik reed dan 45 km/h en dan leek het alsof ik de gas hendel dicht draaide en daarna weer open deed. Dit stotteren ging door totdat hij afsloeg.
Het gebeurde een halve week voordat ik naar het buitenland ging dus had ik toen geen tijd om er wat aan te doen.
Nu ben ik een week weer terug in Nederland en heb ik er een rondje geprobeerd op te rijden. Dit was van korte duur want na 300 meter begon hij al te stotteren (blok was nog niet eens warm). Hij wil dan ook niet meer starten, maar als ik even wacht doet hij het weer maar begint het stotteren al weer snel. Stationair draaien houd ie langer vol. Nadat hij afsloeg heb ik de bougie eruit gehad om te kijken of die nog goed vonkt en dat deed ie nog.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Zou het kunnen dat ie ergens lucht aan zuigt?

mvg
Toon

Mostert Racing
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:48
Locatie: Schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Florett stottert

#2 Bericht door Mostert Racing » 02 okt 2017, 13:02

uitlaat (demper) verstopt..?
GrG

Gebruikersavatar
AAD02
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 nov 2016, 07:44
Locatie: wolfheze
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett stottert

#3 Bericht door AAD02 » 02 okt 2017, 14:23

2009814 schreef:Hallo allemaal,

Mijn brommer heeft altijd goed gelopen en met gemak afstanden van 40 km afgelegd.
11 weken terug begon hij in 1 keer na ongeveer 25 km te stotteren. Ik reed dan 45 km/h en dan leek het alsof ik de gas hendel dicht draaide en daarna weer open deed. Dit stotteren ging door totdat hij afsloeg.
Het gebeurde een halve week voordat ik naar het buitenland ging dus had ik toen geen tijd om er wat aan te doen.
Nu ben ik een week weer terug in Nederland en heb ik er een rondje geprobeerd op te rijden. Dit was van korte duur want na 300 meter begon hij al te stotteren (blok was nog niet eens warm). Hij wil dan ook niet meer starten, maar als ik even wacht doet hij het weer maar begint het stotteren al weer snel. Stationair draaien houd ie langer vol. Nadat hij afsloeg heb ik de bougie eruit gehad om te kijken of die nog goed vonkt en dat deed ie nog.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Zou het kunnen dat ie ergens lucht aan zuigt?

mvg
Toon
hallo, (dat de bougie vonkt betekend zeker niet altijd dat hij ook nog goed is misschien slaat hij soms wel een vonk over dat ze je niet met het blote oog een die paar euro is het wel waard)

MVG, Adriaan

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Florett stottert

#4 Bericht door hermanp » 02 okt 2017, 14:35

Ook even kijken of hij tussen de contactpuntjes vonkt.

2009814
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 aug 2012, 17:39
Locatie: zeewolde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett stottert

#5 Bericht door 2009814 » 02 okt 2017, 14:55

Mostert Racing schreef:uitlaat (demper) verstopt..?
GrG
Ga ik zo meteen even proberen.
Is dit een goede handleiding om daarvoor aan te houden?
viewtopic.php?t=5657
AAD02 schreef:
2009814 schreef:Hallo allemaal,

Mijn brommer heeft altijd goed gelopen en met gemak afstanden van 40 km afgelegd.
11 weken terug begon hij in 1 keer na ongeveer 25 km te stotteren. Ik reed dan 45 km/h en dan leek het alsof ik de gas hendel dicht draaide en daarna weer open deed. Dit stotteren ging door totdat hij afsloeg.
Het gebeurde een halve week voordat ik naar het buitenland ging dus had ik toen geen tijd om er wat aan te doen.
Nu ben ik een week weer terug in Nederland en heb ik er een rondje geprobeerd op te rijden. Dit was van korte duur want na 300 meter begon hij al te stotteren (blok was nog niet eens warm). Hij wil dan ook niet meer starten, maar als ik even wacht doet hij het weer maar begint het stotteren al weer snel. Stationair draaien houd ie langer vol. Nadat hij afsloeg heb ik de bougie eruit gehad om te kijken of die nog goed vonkt en dat deed ie nog.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Zou het kunnen dat ie ergens lucht aan zuigt?

mvg
Toon
hallo, (dat de bougie vonkt betekend zeker niet altijd dat hij ook nog goed is misschien slaat hij soms wel een vonk over dat ze je niet met het blote oog een die paar euro is het wel waard)

MVG, Adriaan
ik had nog een bougie liggen maar die veranderde niet veel.
hermanp schreef:Ook even kijken of hij tussen de contactpuntjes vonkt.
dat doet ie

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Florett stottert

#6 Bericht door b.bonk » 02 okt 2017, 14:57

ik gok de benzine toevoer.
vlotter kamer er af draaien en kijken of
hij wel goed doorstroomt
mvg bertus

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Florett stottert

#7 Bericht door erik de l » 02 okt 2017, 17:16

Druppel water in de vlotterbak ? ............. of uitlaat demper verstopt of condendator stuk of bougiedop lam

de keuze is reuze

Gebruikersavatar
berryjansen
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:12
Locatie: uden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett stottert

#8 Bericht door berryjansen » 02 okt 2017, 19:42

Slecht klemmende bougie dop?
Vuiltje in de sproeier?

brommer
Berichten: 777
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
Locatie: Sijbekarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Florett stottert

#9 Bericht door brommer » 02 okt 2017, 21:18

Niet alles tegelijk overhoop halen. 1 voor 1 dingen uitsluiten. Uitlaat, ontsteking, brandstof.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Florett stottert

#10 Bericht door Ed.P » 02 okt 2017, 21:22

2009814 schreef:
Mostert Racing schreef:uitlaat (demper) verstopt..?
GrG
Ga ik zo meteen even proberen.
Is dit een goede handleiding om daarvoor aan te houden?
viewtopic.php?t=5657
AAD02 schreef:
2009814 schreef:Hallo allemaal,

Mijn brommer heeft altijd goed gelopen en met gemak afstanden van 40 km afgelegd.
11 weken terug begon hij in 1 keer na ongeveer 25 km te stotteren. Ik reed dan 45 km/h en dan leek het alsof ik de gas hendel dicht draaide en daarna weer open deed. Dit stotteren ging door totdat hij afsloeg.
Het gebeurde een halve week voordat ik naar het buitenland ging dus had ik toen geen tijd om er wat aan te doen.
Nu ben ik een week weer terug in Nederland en heb ik er een rondje geprobeerd op te rijden. Dit was van korte duur want na 300 meter begon hij al te stotteren (blok was nog niet eens warm). Hij wil dan ook niet meer starten, maar als ik even wacht doet hij het weer maar begint het stotteren al weer snel. Stationair draaien houd ie langer vol. Nadat hij afsloeg heb ik de bougie eruit gehad om te kijken of die nog goed vonkt en dat deed ie nog.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Zou het kunnen dat ie ergens lucht aan zuigt?

mvg
Toon
hallo, (dat de bougie vonkt betekend zeker niet altijd dat hij ook nog goed is misschien slaat hij soms wel een vonk over dat ze je niet met het blote oog een die paar euro is het wel waard)

MVG, Adriaan
ik had nog een bougie liggen maar die veranderde niet veel.
hermanp schreef:Ook even kijken of hij tussen de contactpuntjes vonkt.
dat doet ie
Condensator

2009814
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 aug 2012, 17:39
Locatie: zeewolde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett stottert

#11 Bericht door 2009814 » 02 okt 2017, 21:41

oke, allereerst de uitlaat.
ik heb de achterkant van de uitlaat eraf gehad, vond het er zelf niet verstopt uitzien maar ik heb er nooit eentje gezien die verstopt was dus heb ik een paar foto's gemaakt.
https://photos.app.goo.gl/P1DjWkrVkPZirE9h1
https://photos.app.goo.gl/cxAnVnAfOIIGswJH2
https://photos.app.goo.gl/R0wEB3Hpg7IHjXHi2
b.bonk schreef:ik gok de benzine toevoer.
vlotter kamer er af draaien en kijken of
hij wel goed doorstroomt
mvg bertus
vlotter kamer was helemaal schoon gemaakt en voor zover ik kon zien was carberateur niet verstopt.
erik de l schreef:Druppel water in de vlotterbak ? ............. of uitlaat demper verstopt of condendator stuk of bougiedop lam

de keuze is reuze
als er een druppel water in de vlotterbak zat zou ie nu weg moeten zijn. Ik had bij andere onderwerpen ook al de condensator zien voorbij komen, alleen zie ik nergens echt goed hoe ik test of ie kapot is. bougie dop is niet lam.
brommer schreef:Niet alles tegelijk overhoop halen. 1 voor 1 dingen uitsluiten. Uitlaat, ontsteking, brandstof.
Ik ben erg handig dus vuur los met je vragen, er is alleen niemand van mijn familie of omgeving die handig is met brommers dus zal ik het niet altijd direct begrijpen :).

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Florett stottert

#12 Bericht door Ed.P » 02 okt 2017, 21:48

Ook even kijken of hij tussen de contactpuntjes vonkt.

dat doet ie :idea: :?:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Florett stottert

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 okt 2017, 21:50

Demper ziet er redelijk open uit. Maar kijk ook eens in je uitlaat als het dempertje er uit is. De 8 gaten moeten ook goed open zijn in het ronde tussenschot.

Enzo

2009814
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 aug 2012, 17:39
Locatie: zeewolde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett stottert

#14 Bericht door 2009814 » 02 okt 2017, 21:59

Ed.P schreef:Ook even kijken of hij tussen de contactpuntjes vonkt.

dat doet ie :idea: :?:
ik heb 2 filmpjes gemaakt van de bougie, de filmpjes zijn niet van erg goeie kwaliteit maar oke.
eerste filmpje is van de originele bougie, de 2de van de nieuwe bougie.
https://photos.app.goo.gl/0Ke8XXp9m6a7nQFn2
https://photos.app.goo.gl/f1Diry0jAwRLZ5Qh2
Enzo-tvdzijden schreef:Demper ziet er redelijk open uit. Maar kijk ook eens in je uitlaat als het dempertje er uit is. De 8 gaten moeten ook goed open zijn in het ronde tussenschot.

Enzo
ja die zien er open uit
https://photos.app.goo.gl/hmNJytj6xYBrviQr2
https://photos.app.goo.gl/XFZyYSyrVLAimXOl1

ik heb ook nog een filmpje gemaakt om het geluid van de brommer op te slaan, misschien dat het helpt. bij seconde 20 houd ie er mee op.
https://photos.app.goo.gl/Pbxbh2UIiJCoFKoC3

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Florett stottert

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 okt 2017, 22:07

Je schokdemper zit van onder niet opgesloten tussen ringen bij het busje en het rubber.
Daar zou ik ook maar eens naar kijken.

gevaarlijk

Enzo
Bijlagen
EA98BA9E-5B65-489F-8173-13ECF874E07E.jpeg
EA98BA9E-5B65-489F-8173-13ECF874E07E.jpeg (76.36 KiB) 7098 keer bekeken

lbs
Berichten: 404
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Florett stottert

#16 Bericht door lbs » 03 okt 2017, 10:10

Hallo, het meeste is al gecontroleerd.En goed bevonden.Ik zou eens de ontstekingsspoel wisselen.
Dit is de spoel in het vliegwiel met de bougiekabel.Mogelijk nog een ontsteking met externe bobine,die zit bij de motor.
Dat een bougie vonkt in de buitenlucht wil niet zeggen dat hij dat ook doet in de verbrandingsruimte,Hier is veel meer energie voor nodig voor al als het mengsel warm wordt.
Spoel laten testen op een testkast zegt ook niet altijd alles. Spoel moet minstens 20 minuten blijven werken op een testkast !!
Succes.

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Florett stottert

#17 Bericht door Roland » 03 okt 2017, 16:17

Heb je de gasbuis eruit gehaald en gecontroleerd 1 heeel klein korreltje doet een hoop narigeit, het kan soms ook voorkomen dat waar de vlotter in het huis hangt het pennetje te ruim erin zit of dat je het daar heeeeeeeeeeel voorzichtig aan moet knijpen.

Ro

2009814
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 aug 2012, 17:39
Locatie: zeewolde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett stottert

#18 Bericht door 2009814 » 03 okt 2017, 17:33

Enzo-tvdzijden schreef:Je schokdemper zit van onder niet opgesloten tussen ringen bij het busje en het rubber.
Daar zou ik ook maar eens naar kijken.

gevaarlijk

Enzo
Goed dat je het zegt, ik had het zelf niet gezien.
lbs schreef:Hallo, het meeste is al gecontroleerd.En goed bevonden.Ik zou eens de ontstekingsspoel wisselen.
Dit is de spoel in het vliegwiel met de bougiekabel.Mogelijk nog een ontsteking met externe bobine,die zit bij de motor.
Dat een bougie vonkt in de buitenlucht wil niet zeggen dat hij dat ook doet in de verbrandingsruimte,Hier is veel meer energie voor nodig voor al als het mengsel warm wordt.
Spoel laten testen op een testkast zegt ook niet altijd alles. Spoel moet minstens 20 minuten blijven werken op een testkast !!
Succes.
ik las in andere toppics ook al dat er snel gezegd werd koop een nieuwe ipv test of ie het doet. dan gaan we die binnenkort bestellen. is een nieuwe condensator erbij kopen dan ook slim?
Roland schreef:Heb je de gasbuis eruit gehaald en gecontroleerd 1 heeel klein korreltje doet een hoop narigeit, het kan soms ook voorkomen dat waar de vlotter in het huis hangt het pennetje te ruim erin zit of dat je het daar heeeeeeeeeeel voorzichtig aan moet knijpen.

Ro
bedoel je met gasbuis de sproeier?

brommer
Berichten: 777
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
Locatie: Sijbekarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Florett stottert

#19 Bericht door brommer » 03 okt 2017, 17:43

Heb zoiets ook een keer gehad, alles verwisseld wat er te verwisselen was maar bleef na een paar honderd meter uitvallen. Uieindelijk bleek dat de bougiedop slecht contact maakte met de kabel. Als ik de bougie er uit haalde vonkte hij prima. Kan zomaar iets simpels zijn.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Florett stottert

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 okt 2017, 17:51

lbs schreef:Hallo, het meeste is al gecontroleerd.En goed bevonden.Ik zou eens de ontstekingsspoel wisselen.
Dit is de spoel in het vliegwiel met de bougiekabel.Mogelijk nog een ontsteking met externe bobine,die zit bij de motor.
Dat een bougie vonkt in de buitenlucht wil niet zeggen dat hij dat ook doet in de verbrandingsruimte,Hier is veel meer energie voor nodig voor al als het mengsel warm wordt.
Spoel laten testen op een testkast zegt ook niet altijd alles. Spoel moet minstens 20 minuten blijven werken op een testkast !!
Succes.
Als je hem met dezelfde testkast eerst opwarmt hoeft dat niet.

Enzo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Florett stottert

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 okt 2017, 17:53

Met de gasbuis word de naaldsproeier bedoeld.
Met sproeier bedoeld men de hoofdsporoeier

Enzo

lbs
Berichten: 404
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Florett stottert

#22 Bericht door lbs » 03 okt 2017, 20:36

Enzo-tvdzijden schreef:
lbs schreef:Hallo, het meeste is al gecontroleerd.En goed bevonden.Ik zou eens de ontstekingsspoel wisselen.
Dit is de spoel in het vliegwiel met de bougiekabel.Mogelijk nog een ontsteking met externe bobine,die zit bij de motor.
Dat een bougie vonkt in de buitenlucht wil niet zeggen dat hij dat ook doet in de verbrandingsruimte,Hier is veel meer energie voor nodig voor al als het mengsel warm wordt.
Spoel laten testen op een testkast zegt ook niet altijd alles. Spoel moet minstens 20 minuten blijven werken op een testkast !!
Succes.
Als je hem met dezelfde testkast eerst opwarmt hoeft dat niet.

Enzo
Mag best op een andere testkast, maar in dit geval de spoel langere tijd testen.
De meeste ontstekingsspoelen zijn erg oud en disfunctioneren pas na enige tijd!

Jupke
Berichten: 201
Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
Locatie: Heerlen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett stottert

#23 Bericht door Jupke » 03 okt 2017, 23:20

Ik lees dat hij tussen de contactpuntjes vonkt.
Dat hoort niet!
Dan is de condensator meestal stuk.
Dus deze zeker vervangen.
Let op er zijn veel slechte condensatoren in de handel.
Welke kunnen jullie aanbevelen heren techneuten?

2009814
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 aug 2012, 17:39
Locatie: zeewolde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett stottert

#24 Bericht door 2009814 » 03 okt 2017, 23:53

Enzo-tvdzijden schreef:Met de gasbuis word de naaldsproeier bedoeld.
Met sproeier bedoeld men de hoofdsporoeier

Enzo
dan zal ik morgen even naar de naald sproeier kijken.
Jupke schreef:Ik lees dat hij tussen de contactpuntjes vonkt.
Dat hoort niet!
Dan is de condensator meestal stuk.
Dus deze zeker vervangen.
Let op er zijn veel slechte condensatoren in de handel.
Welke kunnen jullie aanbevelen heren techneuten?
even voor de zekerheid, met contactpuntje dacht ik dat de electrode van de bougie werden bedoeld.
meestal als ik iets bestel dan is het bij https://www.jmpbonderdelen.nl/
ik zal morgen even kijken wat voor type spoelen er in het vliegwiel zitten en wat er op de condensator staat

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Florett stottert

#25 Bericht door MichelVH » 05 okt 2017, 00:40

NEE NEE NEE niet bij JMPB bestellen! Alleen maar imi zooi die ook niet eens past, had bijvoorbeeld betaald voor A-kwaliteit BAC pakkingen, kreeg ik brede tap toegestuurd. Krijg je goedkope flutpakkinkjes nagestuurd die meteen scheuren :roll: . En "De volgende keer moest ik mailen dan konden ze wat regelen". Tot dusver weer geen reactie op mijn mails [-X .

Gewoon naar de concurrent, Kreidlerparts, Kreidlerservice. Daar hebben ze tenminste wel verstand van zaken :evil: .
Laatst gewijzigd door MichelVH op 05 okt 2017, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie