Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ed.merk@euroda.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2017, 12:00
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#1 Bericht door ed.merk@euroda.nl » 23 okt 2017, 16:40

Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

Kent iemand / heeft iemand een oplossing voor dit probleem. Graag nieuwe ideeën.
Situatie:
Mijn Kreidler is een RMC 1974 Duits model 4 bak direct.
Ik heb een standaard 32 mm bocht, standaard uitlaat en een 60 cc cilinder.
De carburateur is een 18 mm Bing en ik heb een “standaard” ontsteking.

Sinds enige tijd heb ik volgend probleem:
Als mijn Kreidler doorgewarmd is en ik een paar minuten vol gas doortrek naar 10k toeren, valt het vermogen weg en zakt het blok tot ca 4500 toeren terug. Na enige minuten ‘afkoelen’ komt het vermogen weer terug en kan ik weer een paar minuten doortrekken. Dan herhaalt zich het probleem.
Als ik niet hoger dan ca 6500 toeren ga kan ik gewoon doorrijden.
Testen ontsteking:
Op tijd stellen (ontsteking staat perfect) als je één tik geeft loopt het blok.
Punten vervangen –geen resultaat
Condensator 2x vervangen – geen resultaat
Bougies 4 x vervangen (BP6HS) – geen resultaat
Ontstekingsstoel vervangen – resultaat bijna geen verschil (misschien bij de laatste spoel nog iets meer toeren maar de rest is identiek).
Bougiekap is nieuw en zonder weerstand (ook nog doorgemeten)
Bougiekabel is een dikke en ook nog nieuw en doorgemeten.

Testen benzine toevoer:
(verschijnsel zou ook door te weinig brandstof veroorzaakt kunnen worden)

Extra Filter verwijderd -Kraan gecontroleerd—geen verschil
Tank en carburateur schoongemaakt,--geen vuil,
alle sproeiers open,vlotternaald laat goed door-- Vlotterkamer is goed en snel gevuld.
Uitlaat is brandschoon.

Wat kan ik nog doen?
Bougie vervangen door een ander model?
Bougiekabel nog een keer vervangen?
Graag suggesties.

Ed Merk

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#2 Bericht door erik de l » 23 okt 2017, 16:56

een B6 bougie is voor een langzame brommer jij hebt een B8 of 9 nodig.......

Gebruikersavatar
marwin98
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 jan 2014, 14:33
Locatie: Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#3 Bericht door marwin98 » 23 okt 2017, 17:00

andere warmtegraad proberen, even snel van kreidlerservice geleend.

"- W7AC Brommer 40-65 Km/h (NGK B6HS)
- W5AC Brommer 65-85 Km/h (NGK B7HS)
- W4AC Brommer 80-100 Km/h (NGK B8HS)
- W3AC Brommer 100+ Km/h (NGK B9HS)"

Ik ga er vanuit dat je 60 cc geen 65 loopt :wink:

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#4 Bericht door jvr » 23 okt 2017, 17:05

Gewoon een Bosch W4ac erin en gaan met die Banaan !!! zoniet een W5ac.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#5 Bericht door hermanp » 23 okt 2017, 17:24

Tankdop

Gebruikersavatar
AAD02
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 nov 2016, 07:44
Locatie: wolfheze
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#6 Bericht door AAD02 » 23 okt 2017, 17:34

Hallo, Heeft u misschien een foto van de kreidler ben wel nieuwsgierig ben zelf opzoek naar een Duitse rmc.

MVG, Adriaan

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#7 Bericht door hermanngas » 23 okt 2017, 22:09

hermanp schreef:Tankdop
Die kan vacuüm trekken, of misschien toch een doekje onder de buddy?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#8 Bericht door Caspar » 24 okt 2017, 09:05

Om te beginnen: wie heeft je die BP6HS geadviseerd ? Probeer de B8HS eens.
Verder kun je ook het zwarte draadje eens losnemen van het kroonsteentje op het blok.
Het zou kunnen dat er in je draadboom of uit-knop (soms contactslot-) een kortsluiting naar massa zit.

Als je een standaard ontsteking hebt , hoort er achter de ontstekingsspoel een mica plaatje tegen het carter te zitten (tegen overslag) , zit dat plaatje er in ?

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#9 Bericht door mvl » 24 okt 2017, 21:43

Kokusan monteren (met gebalanceerd vliegwiel), afstellen met de stroboscooplamp en rijden maar

:-)

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#10 Bericht door hermanp » 24 okt 2017, 23:55

mvl schreef:Kokusan monteren (met gebalanceerd vliegwiel), afstellen met de stroboscooplamp en rijden maar

:-)
Niet als het niet aan de ontsteking ligt.

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#11 Bericht door mvl » 25 okt 2017, 00:23

hermanp schreef:
mvl schreef:Kokusan monteren (met gebalanceerd vliegwiel), afstellen met de stroboscooplamp en rijden maar

:-)
Niet als het niet aan de ontsteking ligt.
Dat kan wel zijn maar als je een Kokosnoot monteert heb je in ieder geval je ontsteking volledig uitgesloten. Wel even goede massa vinden aan het blok en de bougiedop ook maar even nieuw.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 okt 2017, 06:18

mvl schreef:
hermanp schreef:
mvl schreef:Kokusan monteren (met gebalanceerd vliegwiel), afstellen met de stroboscooplamp en rijden maar

:-)
Niet als het niet aan de ontsteking ligt.
Dat kan wel zijn maar als je een Kokosnoot monteert heb je in ieder geval je ontsteking volledig uitgesloten. Wel even goede massa vinden aan het blok en de bougiedop ook maar even nieuw.
Je kan ook een NOS puntenontsteking of een werkende gebruikte monteren om dat uit te sluiten Menno. :wink:

Enzo

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#13 Bericht door mvl » 25 okt 2017, 08:42

Tsja, ik zou best wel een MHKZ 6 polig NOS willen hebben met een reserve NOS CDI erbij, maar dat kan ik nergens vinden en de Kokusan is overal te koop. Alleen vliegwiel zou zwaarder mogen

ed.merk@euroda.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2017, 12:00
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#14 Bericht door ed.merk@euroda.nl » 24 feb 2020, 13:09

Goede adviezen allemaal. Ik heb min of meer ALLE adviezen geprobeerd. Tankdop --Niet Bougie en Kroonsteen--Niet, ander vliegwiel-- niet, andere Carburateur --- niet, luchttoevoer-- Doekje onder zadel--Niet, Spruitstuk en voetpakking dichtingen nieuw-- Niet) Ik heb nu een passtuk gemaakt dat op de cilinder tapeinden op het blok gemonteerd kan worden. Er zit een aansluiting voor een persluchtleiding op en een manometer. Ik testen of ik drukverlies op de carter-pakking en/ of de krukaskeerringen (overigens ook nieuw) heb. Ben benieuwd wat ik vind. Jammer dat ik niet "warm" kan testen want ook daardoor kan dan weer drukverlies ontstaan.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 feb 2020, 14:03

ed.merk@euroda.nl schreef: 24 feb 2020, 13:09 Goede adviezen allemaal. Ik heb min of meer ALLE adviezen geprobeerd. Tankdop --Niet Bougie en Kroonsteen--Niet, ander vliegwiel-- niet, andere Carburateur --- niet, luchttoevoer-- Doekje onder zadel--Niet, Spruitstuk en voetpakking dichtingen nieuw-- Niet) Ik heb nu een passtuk gemaakt dat op de cilinder tapeinden op het blok gemonteerd kan worden. Er zit een aansluiting voor een persluchtleiding op en een manometer. Ik testen of ik drukverlies op de carter-pakking en/ of de krukaskeerringen (overigens ook nieuw) heb. Ben benieuwd wat ik vind. Jammer dat ik niet "warm" kan testen want ook daardoor kan dan weer drukverlies ontstaan.
Wie gaat er ook met een brommer ontsteking met een snelle 60 cc rijden #-o

Minimaal een RS/TM buitenbobine puntenontsteking of een elektronische ontsteking. Dit blijft gezeur anders.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#16 Bericht door Caspar » 24 feb 2020, 20:20

Je gaat er vanuit dat er drukverlies is. Dat kan.
Maar sluit andere oorzaken niet bij voorbaat uit !
Ik lees nog niet of je ook een andere ontsteking geprobeerd hebt...

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ontstekingsprobleem (vermoedelijk)

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 feb 2020, 20:34

Caspar schreef: 24 feb 2020, 20:20 Je gaat er vanuit dat er drukverlies is. Dat kan.
Maar sluit andere oorzaken niet bij voorbaat uit !
Ik lees nog niet of je ook een andere ontsteking geprobeerd hebt...
Ook niet dat je de zwarte spoel hebt doorgemeten op een testkast.

Enzo
Bijlagen
43F9AE35-520E-431E-BF37-D214AB329220.jpeg
43F9AE35-520E-431E-BF37-D214AB329220.jpeg (122.64 KiB) 1270 keer bekeken
44D14571-3BF2-412F-B727-BFFA25018BF8.jpeg
44D14571-3BF2-412F-B727-BFFA25018BF8.jpeg (171.34 KiB) 1270 keer bekeken

Plaats reactie