Brommer komt niet op toeren en slaat af

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Brommer komt niet op toeren en slaat af

#1 Bericht door 997261 » 27 nov 2017, 21:25

Hallo beste tweetakt fanaten!

Ik heb een klein probleempje en heb de hulp even nodig van de expertise van de wijze van dit forum. :mrgreen:
Ik wil mijn Kreidler namelijk weer afvoeren van 55cc 16 mm carburateur van Wietse (Welke overigens echt goed loopt en prima naar wens was, mijn complimenten daarvoor) omdat ik wat vaker met medebrommerliefhebbers ga rijden en het hoogtoerige setje daar niet voor gepast is. Nu had ik nog het originele setje liggen wat 65 km/h liep toen ik de brommer kocht op mijn zestiende, inclusief 11/12/237 A carburateur.

Echter wil het maar niet lekker lopen. Mijn zuigerveren waren compleet versleten, hij had bijna geen compressie en hij liep nog beroerder dan nu. Dus ik heb een nieuwe zuiger gekocht met zuigerveren en er lijkt verbetering in te zitten, maar nog niet zoals het hoort.
Er zit nu een 62 sproeier in de carburateur, heb ook al 70 geprobeerd en heb alles er tussenin ook liggen.

Het probleem is dat de brommer slecht op toeren komt, en vervolgens niet hoger in toeren wil dan wat onderstaande filmpjes laten zien. De brommer wil ook niets anders dan aangerend worden, aantrappen lukt niet. Mijn ontsteking staat nog hetzelfde als met de 55cc setup, daar reed hij uitstekend mee en ik zie niet in waarom dit anders zou moeten zijn met deze setup. (Misschien zie ik dat verkeerd, ligt mij alsjeblieft toe als dit het geval is [-o< )
Uitlaat is een 28 mm en de ontsteking een kokusan. De bougie welke ik erin gedraaid heb is een Bosch W7AC en is nieuw (liep ook niet met de vorige bougie)

Toen ik er sproeier 70 in had wou hij helemaal niet lopen (lees alleen vol gas en dan een vast toerental aanhouden wat niet het maximale toerental is van de cilinder), nu de sproeier 62 in zit wordt het al wat beter, zou ik een nog kleinere sproeier moeten monteren? Wat denken jullie dat het probleem is en hoe kan ik dit oplossen zonder bakken met geld over de toonbank te smijten?

Setup:
Cilinder: 1.8 origineel
Carburateur: 12mm
Sproeier: 62
Ontsteking: Kokusan
Uitlaat: 28 mm

https://www.youtube.com/watch?v=0KBgbKW ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=LyYb9UHBKD8

(Sorry voor de matige filmkwaliteit van de filmpjes, maar ik hoop dat het probleem duidelijk is zo).

Help!

Groet,
Emile

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 nov 2017, 22:08

Gasnaald laten zakken en kleinere sproeier monteren.
Heb je ook de vlotter goed getest. Lijkt dat hij verzuipt door overstromen.
Op een 62 loopt iedere standaard cilinder goed.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#3 Bericht door KJ » 27 nov 2017, 22:19

carburateur ff een tijdje in de UltraSoon reiniger dot vaak wonderen.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#4 Bericht door RS69 » 27 nov 2017, 22:48

Uitlaat goed schoon?
Een vervuilde uitlaat kan er voor zorgen dat hij nog wel stationair loopt maar niet op toeren komt.
Op het filmpje loopt ie inderdaad erg beroerd en komt niet op toeren, en zal alleen het verzetten van de ontsteking waarschijnlijk niet het gewenste resultaat hebben. Met een 58/60 sproeier in een 12 mm en 1.8 pk cilinder zou hij goed moeten lopen, hou wel even de bougie in de gaten!
Heb je wel de juiste (exact dezelfde als de oude?) zuiger?

Gr :rs

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#5 Bericht door jvr » 27 nov 2017, 23:47

Gewoon ff een 10 mm bing erop.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#6 Bericht door Andy » 27 nov 2017, 23:52

Cilinder niet versleten !!! Komt rauw geluid uit.

Andy,

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#7 Bericht door Henk 3bakvoet » 28 nov 2017, 07:22

Eerst maar eens een paar liter benzine in de tank aan de reservestand van de kraan te zien.

Bij het verzuipen gaat je bougie naar de kloten. (zeker eentje die op een brommer beurs is gekocht?)

Kokusan er af, en een punten ontsteking er op.

Succes verzekerd.

Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#8 Bericht door 997261 » 28 nov 2017, 13:10

Hallo,
Allereerst, bedankt voor de vele reacties!

@Enzo, Ik zal de gasnaald op de laagste stand zetten en een kleinere sproeier monteren. Ik heb die setjes gekocht van JMPB welke 7.50 kosten voor 6 sproeiers ofzo, is dat een beetje goede kwaliteit (niet de replica)? Ik heb namelijk wel eens gelezen dat er ook sproeiers in de omloop zijn welke niet de maat zijn welke ze aangeven. Vlotter zal ik nog even naar kijken.

@KJ, dat is een goede tip, zal ik meteen doen zodra ik er weer mee bezig ben.

@RS69, de uitlaat is goed schoon ik heb hier nog geen 300 kilometer mee gereden met een goed afgesteld setje.

@jvr, helaas heb ik dat niet liggen, de kleinste carburateur welke ik heb is een 12 mm, welke er nu op zit. Ik zou er nog een 14 mm op kunnen zetten waarvan ik meende dat hij daarmee ook heeft gelopen, maar dat is ook zo met deze 12 mm. De zuiger die erin zat was een maat H met een enkele veer, nu heb ik er een zuiger met maat H met een dubbele veer in gedaan. Ik heb gelezen dat je wel van enkel naar naar dubbel kunt gaan maar liever niet van dubbel naar enkel in verband met de stootrand die er dubbel is bij een dubbele veer. (Correct me if I am wrong :oops: ) Maar de compressie is nu wel goed, dus zou deze zuiger het prima moeten doen, ook bij het bedrijf die hem leverde zeiden ze dat het de goede was en dat die juist paste, dat zit wel goed.

@Andy, de cilinder is niet versleten, er zitten geen krassen in de wand en ook geen stootrand, de cilinder is nog erg netjes.

@Henk3bakvoet, een paar liter benzine zou niet verkeerd zijn, de tank is goed schoon van binnen, dus een vuiltje is vrijwel uit te sluiten. Maar ik zal er wat meer benzine in doen. De bougie heb ik ook op JMPB gekocht en ik mag hopen dat deze dan ook goed is. Veel geld heb ik niet, maar ik wil wel graag dat de spullen die ik koop goed zijn. :wink: Kokusan vind ik persoonlijk fijner dan een punten ontsteking voor de simpele reden dat ik niet alleen een mooi weer rijder ben, maar ook in de nacht nog wel ergens naartoe wil brommen, dan is wat meer licht dan de standaard spoel erg welkom voor mijzelf maar ook voor mijn medeweggebruikers.

Nogmaals bedankt voor de reacties! Bovenstaande is niet om jullie reacties af te kraken of dergelijke, alleen maar om het beeld van de situatie wat beter te schetsen.

Ik zal een kleinere set sproeiers bestellen bij JMPB, mijn carburateur ultrasoon reinigen, de gasnaald lager zetten, nogmaals controleren of alle onderdelen in de carburateur de juiste zijn en niet dat ik per ongeluk iets heb omgewisseld van mijn 16 en 14 mm carburateurs, naar de vlotterstand kijken en wat benzine toevoegen in de tank.

Nog even voor de duidelijkheid:
In de carburateur moet een naaldsproeier 2.17, toch? (ik weet even niet wat er nu in zit) Hoe kan ik deze het beste eruit halen om te kijken wat voor naaldsproeier het is? Mijn doppenset is helaas te groot om in het gedeelte van de carburateur te komen.

Groet,
Emile

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#9 Bericht door mvl » 28 nov 2017, 13:20

@Andy, de cilinder is niet versleten, er zitten geen krassen in de wand en ook geen stootrand, de cilinder is nog erg netjes.

De enige juiste manier om dat goed te meten is met een binnen micrometer en met het op de honderste van een milimeter opmeten van de zuiger. Nu weet je nog niet of het een goede cilinder is

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#10 Bericht door Caspar » 28 nov 2017, 14:20

Met een 14mm of 16mm Bing loopt een 1,8pk niet lekker , bespaar je de moeite.
De 1,8pk cilinders hadden een flinterdun NiCaSil wandje , meestal is dat versleten.
Daar heeft Menno wel een punt.

Maar check eerst maar eens de genoemde punten. Ik verdenk de 12mm carburateur.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 nov 2017, 17:03

Jij neemt alles aan van JMPB dat het maar goed is wat je krijgt. Ten eerste werken ze niet met Kreidlernummers. Ten tweede is bijna hun gehele assortiment imi. Dat geeft niks als je daar naar op zoek bent maar verwacht niet van alles topkwaliteit.

VLOTTER, NIET NAAR GEKEKEN
BOUGIE ZAL WEL DE GOEDE ZIJN
NAALDSPROEIER, WEET NIET WAT ER IN ZIT
SPROEIERS ZULLEN WEL DE GOEDE MAAT HEBBEN, VERGEET HET MAAR
ZUIGER ZAL WEL DE GOEDE ZIJN, KAN JE ALLEEN MAAR OPMETEN MET SPECIAAL GEREEDSCHAP

KORTOM WERK AAN DE WINKEL. KLINKT NOG ALS EEN ZIEK DING

Enzo

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#12 Bericht door MichelVH » 28 nov 2017, 17:06

Jmpb heeft ook originele sproeiers hoor...

Ondanks dat het klootviolen zijn en ik er nooit meer wat koop

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 nov 2017, 17:29

MichelVH schreef:Jmpb heeft ook originele sproeiers hoor...

Ondanks dat het klootviolen zijn en ik er nooit meer wat koop
geen set van 6 ori voor 7,50 euro hoor :mrgreen:

Nog een vraag met wat voor een voorontsteking rij je met de Kokusan?

Enzo

Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#14 Bericht door 997261 » 28 nov 2017, 17:50

Hallo,
Ik vind het erg jammer dat sommige reacties wat negatief overkomen aan de andere kant van het scherm, ik probeer er ook maar het beste van te maken met mijn eigen kennis, liefde voor Kreidler en gering studentenbudget. Des alsnog, bedankt voor het commentaar.

Ik wist niet dat er maar een manier is om een cilinderwand te controleren, en dat dit meten was. De brommer heeft ooit met deze cilinder gelopen, en een wand wordt er niet minder op van in de kast liggen. Het is niet zo dat ik de cilinder van marktplaats heb gehaald of een online shop voor weinig geld en verwacht dat het top kwaliteit is. Ik speculeer alleen dat een cilinder niet minder wordt van een paar jaar in de kast te liggen. Ik ken helaas niemand in de buurt met de meet apparatuur en de tijd om mijn cilinder te meten.

Ik zal die carburateur helemaal uit elkaar halen en reinigen en nog eens kijken. Dankjewel Caspar.

Sorry enzo, je komt een beetje geïrriteerd over, ik ben geen leek, ik heb dit ding al sinds mijn zestiende, en ik heb zonder enige technische hulp mijn kennis moeten vergaren op dit forum en online. Dan schiet alleen nog de ervaring wat te kort als je het vergelijkt met andere mensen op dit forum.
De vlotter heb ik wel naar gekeken, en deze is dicht, laat geen benzine of lucht door als de vlotter in de horizontale stand staat. Het wordt een smeerboel als de vlotter niet goed staat omdat de benzine dan ook via het afvoerkanaaltje in de carburateur eruit stroomt. (Deze zit niet verstopt)

Het enige wat ik bij JMPB heb gekocht wat van belang is zijn de sproeiers en de bougie. De bougie staat Bosch W7AC op, daar kan weinig aan mis zijn, maar alweer, ik kan het mis hebben.
Mijn twijfels lagen bij de sproeiers, en omdat de gemiddelde sproeier niet goedkoop is en ik er uiteindelijk maar eentje nodig heb is het best een dure zaak om tien verschillende sproeiers te kopen. Er bestaat geen wondermiddel om direct te weten welke maat sproeier juist is, dat snap ik ook wel, alleen ik kan niet met geld gaan smijten wat er niet is, vandaar mijn keuze in sproeiers.

De zuiger heb ik niet bij JMPB gekocht, maar bij de tweewielerzaak in Dronrijp, ik kom hier al jaren en ze hebben mij altijd goed geholpen. De zuiger die erin zit levert goede compressie (kan ik ook wel meten als dat moet) en loopt niet aan. Deze is dus uit te sluiten van het probleem. Hij reed namelijk net zo beroerd als met de zuiger met enkele veer.

Maar om terug te komen op mijn punt en het probleem van mijn brommer welke niet goed loopt en mijn vraag hier om advies,
Welke sproeier type raden jullie mij aan en van welke leverancier? Ik zag dat kreidlerparts ook sproeiers had, zijn deze beter? Ik ben zover dat economy niet voordelig is door voorgaande ervaringen. :lol:

Ik hoop dat we gewoon vriendelijk kunnen blijven op dit forum en onze passie delen met andere op een vriendschappelijke manier. Maar denk er soms ook even bij na, ik heb zulke reacties ook moeten lezen toen ik 16 was en problemen had met mijn brommer. :wink:

Groet,
Emile

Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#15 Bericht door 997261 » 28 nov 2017, 17:52

@enzo, mijn voorontsteking staat volgens mij op 1.8. Deze is door wietse op tijd gezet bij de 55cc en heb ik nog niet aan gezeten.

Groet,
Emile

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 nov 2017, 18:12

Emile ik irriteer me niet zo snel hoor. Je ziet het 200% verkeerd.

Ik hou alleen niet van aannames op forum vragen omdat je dan op theorie moeizaam verder komt.

feiten en uitsluitingen dan kan je storingen oplossen.

En heb nooit vertrouwen in handelaars praatjes.

Bromfietszaken die niet eens een cilinder en zuiger kunnen meten staan bij mij erg laag in de ranking. Ik doe en kan dat zelf.

1,8 mm voorontsteking is te veel voor standaard set. Dat mag hoogstens op 1,25 mm staan
Jammer lees weer een aanname (volgens mij ?) !
Hij staat op 1,8 mm of hij staat ergens anders op.

Enzo

( de hoofdletters waren even als quote bedoeld )

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#17 Bericht door MichelVH » 28 nov 2017, 20:23

Ik doe het ook op budget, en ik kom nooit in moeilijkheden! 7 spaaks gietwielen en 6 bakken moet je laten varen jah, maar je blok loopt er niet minder om! Ik zou een goede originele sproeier 62 kopen, ik heb er eentje dubbel die mag je hebben, PM je adres maar. Elke originele standaard 1,8 pk set loopt daar goed op. Ontsteking staat nu veel te ver, zet die wat later. Speel hier ook een beetje mee. Stationairschroef op 1 1/2 - 2 slagen uit, sproeier 62, gasnaald op de 2e stand van boven, zuiger 0,03 mm speling (de exacte maten weet ik niet dus pin me hier niet op vast). Verder ff checken of de ontsteking ook goed en regelmatig vonkt, en dat hij niet kapot is. Carburateur ff reinigen is ook een hele goeie, ultrasoon is het beste maar helemaal uit elkaar halen en flink laten weken in een badje verdunde cillit bang en afspuiten zal wel afdoende zijn.

Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#18 Bericht door 997261 » 28 nov 2017, 22:09

Dat weet ik Enzo, ik zal niks aannemen en alles aanpakken. Ontsteking moet op 1.25 zeg je, dit zal ik doen. :thumbsup
Stroboscoop en sproeiers zijn besteld, net zoals een naaldbuis, een naald en een gasschuif (Zekere voor het onzekere). Ik zal er mee bezig zodra ik tijd heb en alles binnen heb.
Michel, bedankt voor het aanbod, wordt erg gewaardeerd, maar ik heb al besteld.
Groet,
Emile

Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#19 Bericht door 997261 » 26 dec 2017, 15:07

Hallo,
Even ter afsluiting van dit topic, Het probleem zat hem in de zogenaamde 62 ssproeier van JMPB, nadat ik deze uitgewisseld heb met een originele van kreidlerparts liep de brommer echt goed en mooi.
Groet,
Emile

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 dec 2017, 16:42

MichelVH schreef:Jmpb heeft ook originele sproeiers hoor...
:shock:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Brommer komt niet op toeren en slaat af

#21 Bericht door Andy » 27 dec 2017, 16:35

Imi sproeiers zijn niet te vertouwen... Maar soms heb je geluk en is die goed en past bij je set-up.

Heb eens een 62 imi gekocht, zat een 64 in wat goed reed maar toch niet helemaal doordat die net ff 4takte. Met de 62 imi wou die niet eens starten.
Dus enkeltje groene weiden gestuurd.

Andy,

Plaats reactie