Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: aanslag op wiel naven
BerichtGeplaatst: wo dec 27, 2017 10:16 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 22, 2011 7:20 pm
Berichten: 468
Ik heb vorige week mijn kreidler schoongemaakt en zie nu dat de naven die ik mooi opgepoets had met alu van belgom een aanslag zit hij staat in de schuur onder een hoes hoe kun je dit voor komen.
gr Huub


Bijlagen:
voornaaf3.jpg
voornaaf3.jpg [ 71.95 KiB | 2486 keer bekeken ]
voornaaf1.jpg
voornaaf1.jpg [ 86.1 KiB | 2486 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 27, 2017 10:37 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 16, 2017 9:26 pm
Berichten: 655
Woonplaats: Nootdorp
Zul je altijd krijgen na het poetsen als je verder niks doet. Weer oppoetsen en altijd even wat WD40 er in uitboenen. Blanke lak erover kan ook wel, maar NOOIT zelf doen. Laten doen. Anders gaan de huidzuren van je hand invreten onder de laklaag en dan kun je er niet meer bij. Ik zou het zo laten. Een hoes zou ik trouwens ook niet doen, het houdt alleen maar vocht vast en als hij toch al in een schuur staat...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 27, 2017 10:46 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 12, 2014 3:33 pm
Berichten: 241
Woonplaats: Leiden
MichelVH schreef:
Zul je altijd krijgen na het poetsen als je verder niks doet. Weer oppoetsen en altijd even wat WD40 er in uitboenen. Blanke lak erover kan ook wel, maar NOOIT zelf doen. Laten doen. Anders gaan de huidzuren van je hand invreten onder de laklaag en dan kun je er niet meer bij. Ik zou het zo laten. Een hoes zou ik trouwens ook niet doen, het houdt alleen maar vocht vast en als hij toch al in een schuur staat...


Motorhoezen zijn waterafstotend.
Blanke lak zou ik persoonlijk nooit doen, als hier een lichte beschadiging inzit gaat het hier oxideren (verkleuren) en ben je verder van huis.
Als je dit echt wilt tegengaan moet je de naven laten hoogglans verdichten, dat blijft vele malen langer goed.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 12:04 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 10, 2016 11:09 pm
Berichten: 505
Woonplaats: Teutoburger Wald (D)
Ich poliere meine Alu- und Chromteile mit Autosol und habe kein Problem damit, dass sich auf den Aluteilen solch ein Niederschlag bildet. Im Autosol ist wahrscheinlich auch etwas Wachs drin, was gleichzeitig konserviert.

Es gibt Autosol auch speziell für Aluminium, habe beides, aber noch keinen großen Unterschied festgestellt. Früher, in den 80er Jahren, habe ich schon Autosol Chrompflege für Chrom und Alu benutzt und war immer bestens zufrieden, auch heute noch.

Autosol

Groet

Carsten


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 12:28 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 14, 2008 9:44 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Venlo
Wat Flocke zegt Huub, iets wax erna opzetten.Zelf gebruik ik Bendolit, topspul!!
Ook goed te gebruiken voor lak e.d.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 1:20 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 22, 2011 7:20 pm
Berichten: 468
Flocke schreef:
Ich poliere meine Alu- und Chromteile mit Autosol und habe kein Problem damit, dass sich auf den Aluteilen solch ein Niederschlag bildet. Im Autosol ist wahrscheinlich auch etwas Wachs drin, was gleichzeitig konserviert.

Es gibt Autosol auch speziell für Aluminium, habe beides, aber noch keinen großen Unterschied festgestellt. Früher, in den 80er Jahren, habe ich schon Autosol Chrompflege für Chrom und Alu benutzt und war immer bestens zufrieden, auch heute noch.

Autosol

Groet

Carsten


Ha Carsten bedankt voor de tip dat heb ik ook thuis ik dacht dat het alleen voor chroom was maar ga dit proberen.
gr Huub


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 1:23 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 22, 2011 7:20 pm
Berichten: 468
69erflorett schreef:
Wat Flocke zegt Huub, iets wax erna opzetten.Zelf gebruik ik Bendolit, topspul!!
Ook goed te gebruiken voor lak e.d.


Ha Hans ook een goede tip zal ik onthouden zeker voor de lak.
gr Huub


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 11:53 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 21, 2006 10:04 am
Berichten: 600
Woonplaats: Utrecht
Na een schoonmaak beurt spuit alles al jaren voor hij gaat overwinteren in de cilecone.
Werkt in mijn geval prima.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 12:48 pm 
Offline

Geregistreerd: ma nov 22, 2004 10:18 am
Berichten: 4754
Woonplaats: Amstelveen
Ook maar niet meer onder een doek enz zetten, vocht blijft er onder hangen. Zorg ook dat je de ventilatie kanalen goed open hebt staan, lekker tochten.

Ro


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 1:14 pm 
Offline
Eifeltour Rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 19, 2008 9:41 pm
Berichten: 5799
Woonplaats: Kreuzau (D)
dat is nu het probleem bij het polihen van naven...

was toch niet bij Kreidler origineel so...of wel?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 2:44 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 10, 2016 11:09 pm
Berichten: 505
Woonplaats: Teutoburger Wald (D)
Doch, alle Aluteile an einer Kreidler sind entweder roh, wie aus dem Guss- oder Schmiedewerkzeug (Hebel, Schalthebel, Motorblock, ...), also nicht poliert, aber damit genau so anfällig gegen Korrosion, fällt unter Umständen nur nicht so auf, außerdem bildet sich auf dem Alu auch eine Schutzschicht, deswegen ist es ja auch nicht so einfach zu schweißen.

Oder eben doch poliert, wie die Naben, Felgen usw.
Die Weinmann-Felgen z.B. sind doch auch poliert ?
Oder ist da etwa noch eine Klarlackschicht drauf ?

An sich sind polierte Oberflächen weniger anfällig gegen Korrosion als nicht polierte, weil die Angriffsfläche kleiner ist. Die polierten Alu-Teile an meiner Eiertank (mit Autosol) wie Griffhebel, Fußschalthebel, Gebläsehaube, Kupplungsdeckel-Außenfläche, Radnaben, ... werden wohl mit der Zeit wieder etwas matter, was für mich ok ist, aber es bildet sich kein Niederschlag darauf.

Bei den Gussrädern hatte Kreidler früher die polierten Außenränder mit Klarlack überzogen, damit das nicht oxidiert, sicherlich sind die verschiedenen Alu-Legierungen auch unterschiedlich empfindlich. Jedenfalls ist dieser Lack regelmäßig von Korrosion unterwandert. Ich hatte die Farbe dann damals entfernt und die Ränder erneut poliert und nicht mehr mit Lack versehen.
Die polierte Fläche blieb dann ebenfalls blank, hin und wieder hatte man es vielleicht mal nachpoliert, was bei so einem Rand ja kein Problem ist. Genau so ist man mit den polierten Ecken der schwarzen Zylinder verfahren, die wurden mit der Zeit auch etwas matter, normal bei Alu, aber korrodiert war das nie.

Genau so ist es doch auch mit den Felgen der Weinmann-Räder, oder nicht ?
Die Leleu-Naben waren ebenfalls poliert, die glänzen doch auch ab Werk wie Teufel und die hatten keinen Schutzüberzug.

Möglicherweise hat der Niederschlag, wie Huub ihn gezeigt hat, auch mit Resten vom Poliermittel zu tun, die sich in Poren abgesetzt haben.

Gruß

Carsten


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 4:48 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 22, 2011 7:20 pm
Berichten: 468
Roland schreef:
Ook maar niet meer onder een doek enz zetten, vocht blijft er onder hangen. Zorg ook dat je de ventilatie kanalen goed open hebt staan, lekker tochten.

Ro

Ja die zijn open is best koud als ik daar aan het werk ben dan ook af en toe warmte van ventilator aan anders is het te koud en een doek er over heen voor de stof is dat een optie?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 7:59 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 21, 2006 10:04 am
Berichten: 600
Woonplaats: Utrecht
Er ligt bij mij al 20 jaar een wit katoenen schildersdeken op mijn Eitank. Werkt ook goed tegen evt beschadigingen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 9:47 pm 
Offline
Eifeltour Rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 19, 2008 9:41 pm
Berichten: 5799
Woonplaats: Kreuzau (D)
Carsten,

ik weet het echt niet, als ik 15 was, heb ik da niet naar gekijken...ma op de teller en de dikke boucht.... :wink:

Ik weet ma noog dat de Mf2 geen blink blink naven gehad had.... dat wet ik zeeker...., bij mijn 16 jaarige tied was het alt weinman wiel... ook niet so erop gekijken...., meer op de dikke 20mm Bing :oops: en de 15.43.99 :oops:

ma wat ik weet is dat so een NOS nieuwe Weinman is van 2017


Bijlagen:
IMG-20171125-WA0000.jpg
IMG-20171125-WA0000.jpg [ 175.46 KiB | 2201 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 10:04 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9236
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Hoogglans verdichten van aluminium geeft een duurzamer effect dan polijsten !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 11:21 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 10, 2016 11:09 pm
Berichten: 505
Woonplaats: Teutoburger Wald (D)
Ja, eben, weil die Weinmann-Felge nicht mit einem transparenten Schutzlack (Zapon-Lack) überzogen ist, deswegen sieht Dein neues "NOS"-Rad auch eben nicht aus, wie man es von einem neuen Rad erwartet, sondern es ist etwas matt und angelaufen.

Du mußtest es erst wieder polieren, damit es ordentlich, wie neu aussieht. Wenn man das Alu aufpolieren kann, ohne dass man zuvor eine Lackschicht entfernen muß, dann ist es eben auch "nur" poliertes Aluminium, und nicht lackiert.
Und wenn das Jahrzehnte lang nicht besonders gut gelagert war, dann wird es etwas matt.

Dass Hochglanzverdichten einen länger währenden Glanz erzeugt, wird richtig sein, da die Oberfläche verdichtet wird und Poren geschlossen werden, und somit die Oberfläche unempfindlicher wird gegen äußere Einflüsse (Korrosion), mir hat es persönlich aber bisher immer gereicht, Teile zu polieren. Für ein Custom-Hochglanz Moped ist Hochglanzverdichten wahrscheinlich die bessere Wahl, weil man sonst zuviel mit dem Nachpolieren beschäftigt ist ... :D

Gruß

Carsten


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 11:28 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 16, 2017 9:26 pm
Berichten: 655
Woonplaats: Nootdorp
Toch makkelijker dan een gebruikt wiel polijsten. Ik moest nog behoorlijk wat aan mijn velgen oplassen en recht werken. Als je geen krassen hebt is het een kwestie van een dremeltje erlangs met een polijstwieltje en wat staalfix tegen de oxidehuid en ze blinken weer als nieuw.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 11:45 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 10, 2016 11:09 pm
Berichten: 505
Woonplaats: Teutoburger Wald (D)
Absolut richtig, ein neues Rad ohne Schäden kann man schnell wieder herrichten.

Ich finde es auch eine relativ einfache Sache, ein Aluteil zu polieren, je nachdem, wie kompliziert die Form ist. Unabhängig davon, finde ich, dass es richtig Freude macht, so ein Aluteil wieder schön zum Glänzen zu bringen. :P

Gruß

Carsten


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 29, 2017 12:46 am 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 31, 2010 5:41 pm
Berichten: 1465
Woonplaats: Voorburg (binnenkort Zoetermeer)
Flocke schreef:
Unabhängig davon, finde ich, dass es richtig Freude macht, so ein Aluteil wieder schön zum Glänzen zu bringen

Eer van je werk: zo is dat!
Mijn Kreidler glimt ook altijd als een hondendrol in de maneschijn :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 29, 2017 12:51 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 08, 2010 6:08 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: Dronten
Klopt, hangt boven m'n bed al leeslampje ;-)


Bijlagen:
09-parlotti.jpg
09-parlotti.jpg [ 127.06 KiB | 2160 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 29, 2017 2:25 am 
Offline
Eifeltour Rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 19, 2008 9:41 pm
Berichten: 5799
Woonplaats: Kreuzau (D)
Flocke schreef:
Ja, eben, weil die Weinmann-Felge nicht mit einem transparenten Schutzlack (Zapon-Lack) überzogen ist, deswegen sieht Dein neues "NOS"-Rad auch eben nicht aus, wie man es von einem neuen Rad erwartet, sondern es ist etwas matt und angelaufen.

Du mußtest es erst wieder polieren, damit es ordentlich, wie neu aussieht. Wenn man das Alu aufpolieren kann, ohne dass man zuvor eine Lackschicht entfernen muß, dann ist es eben auch "nur" poliertes Aluminium, und nicht lackiert.
Und wenn das Jahrzehnte lang nicht besonders gut gelagert war, dann wird es etwas matt.

.............

Gruß

Carsten


hab ich letzte Woche gemacht... :D


Bijlagen:
IMG-20171125-WA0021 (Kopie).jpeg
IMG-20171125-WA0021 (Kopie).jpeg [ 171.93 KiB | 2154 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 29, 2017 3:37 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 10, 2016 11:09 pm
Berichten: 505
Woonplaats: Teutoburger Wald (D)
hermanngas schreef:
Klopt, hangt boven m'n bed al leeslampje ;-)


:mrgreen: :thumbsup


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 29, 2017 5:55 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 31, 2010 5:41 pm
Berichten: 1465
Woonplaats: Voorburg (binnenkort Zoetermeer)
hermanngas schreef:
Klopt, hangt boven m'n bed al leeslampje ;-)

:oops: :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 30, 2017 10:57 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 22, 2011 7:20 pm
Berichten: 468
Was vergeten de plastic hoes eraf te halen en inderdaad hij was zeike nat van de vocht. Heb mijn vrouw erbij gehaald en even lief aangeken en mocht hem in de keuken zetten .vanavond weer mooi droog en nu een oud dekbedovertrek eroverheen dat is inderdaad beter. Bedankt voor de tips. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2018 7:56 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 14, 2013 9:41 pm
Berichten: 75
Woonplaats: Noord Limburg
Wat heb jij een lieve vrouw huub, ik heb mijn kreidler ook wel eens een nachtje in de keuken gezet. Kon die lekker drogen na de kouwe klouwe tocht.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!