Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Binnen en buitenspaken
BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 7:02 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Heren,
Binnen en buitenspaken daar is al veel over geschreven.
Vandaag mijn wiel bestaande uit een 17 inch velg en de grote 160 mm LeLeu naaf losgehaald.
Spaken zijn echt aan vervanging toe en dan kan ik ook de naaf even poetsen.
Er zaten wel degelijk binnen en buitenspaken in, de dunne uitvoering.
Volgens mij nog fabrieks origineel met klaverblad in de kop.
Er is veel discussie over of het wel of niet nodig is om binnen en buitenspaken te monteren.
Ik heb nu (helaas) 36 nieuwe spaken met allemaal 110 graden bocht.
Dat is het toch niet helemaal, maar wat moet ik???
De foto is niet helemaal duidelijk, maar het is een 90 graden spaak en een 110 graden spaak, 18 van elk in het wiel.


Bijlagen:
IMG_1800.JPG
IMG_1800.JPG [ 185.12 KiB | 2703 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Jan op di jan 16, 2018 7:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 7:23 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46679
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Even bij Kreidlerman een setje Kleeblad kopen.
Hij is dealer.

Enzo


Bijlagen:
676AC28E-1DFA-4B38-9213-4297899739BB.jpeg
676AC28E-1DFA-4B38-9213-4297899739BB.jpeg [ 99.37 KiB | 2686 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Enzo-tvdzijden op di jan 16, 2018 7:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 7:25 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Heb ik voorheen weleens gedaan, maar de spaken braken alsof ze van koek waren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 7:27 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46679
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Jan schreef:
Heb ik voorheen weleens gedaan, maar de spaken braken alsof ze van koek waren.

Hoe lang geleden dan. Die hij nu leverd zijn goed.

Pebro leverd dezelfde.

http://www.pebro-wheels.com/

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 7:39 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Hoi Tjerry, ik praat over pakweg 6 jaar geleden.
Wat kosten ze?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 7:50 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46679
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
L=147.5 mm : 36x binnen en 36x buitenspaken incl nippels m3.5mm origineel WWS.
(De juiste lengte maat :!: )
Kosten spakenset totaal:
72x1.35 = 97.20 euro
1x porto = 7.00 euro
Totaal = 114.20 euro


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 8:38 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Dank je Tjerry.
Ik moet even mezelf corrigeren, ik heb wel verschillende spaken in het zakje, sorry.niet gezien
18 binnen en 18 buitenspaken, klaverblad op de kop en een verjonging.
81 cent betaald per stuk incl nippel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 11:49 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 23, 2009 9:53 pm
Berichten: 1951
Augustus 2016 hebben we hier ook al een discussie over gevoerd. Ik heb destijds mijn spaken gekocht, klaverblad, bij een gerenomeerde
Kreidler zaak. Ik ga geen namen noemen. Maar het waren toch 36 klaver spaken onder dezelfde hoek. Terwijl er echt verschil hoort te zitten in de hoek van de
binnen- en buiten spaken.

Onderstaand mijn post van aug. 2016
Ik heb een foto gemaakt van de ori klaverblad spaken van mijn super4 1964 en de nieuwe klaverblad spaken
die van daag de dag te koop zijn. Dan zie je duidelijk het verschil van de ori, een binnen en buiten spaak, en de nieuwe,
daar is duidelijk op te zien dat de spaken een eenheids- worst zijn, zowel binnen als buiten. Ze zijn onder dezelfde hoek gezet.
Daarbij kan je ook zien waar het breekpunt ligt. Dit komt mede door de verkeerde hoek en verkeerd materiaal.
Veel te hard.
Ik denk dat je het beste rvs spaken kan zetten ook al zou de hoek niet goed zijn, is rvs wat buigzamer en wat taaier.
Dan heb je minder kans op breuk.

gijs v Z

download/file.php?id=144992


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 11:54 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46679
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Ben blij dat ik nog sets ori dunne spaken heb. Destijds nog bij John Bos Eindewege gekocht en op Ebay in de Kreidler zakjes.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 17, 2018 12:16 am 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Klopt Gijs, er is al heel veel geschreven over spaken.
Alle verhalen ten spijt, maar er horen binnen en buitenspaken in, punt uit.
Die zaten er ook in en ik heb naar later bleek binnen en buitenspaken ontvangen.
Ik heb even proefgepast en het wringt absoluut niet, ik bedoel hiermee de spaken die met de kop aan de binnenzijde van de naafflens liggen.
Ik heb dit veel slechter meegemaakt, toen moest je duwen om ze in de velg te krijgen met als gevolg dat de spaken krom stonden, wat 'n bagger product was dat.
Deze spaken passen heel soepeltjes, dus dan moet het goed zijn.
Wat nog wel opvalt is dat de spaakkop van de nieuwe spaken wat groter is als de originele spaken, scheelt 1 mm in diameter.
Ook nog even de dikte opgemeten, dikke gedeelte 3.5 mm het dunne gedeelte 3.0 mm.
Origineel is origineel en dat zijn 90% van de nieuwe spaken niet, maar er zijn echt wel goede alternatieven te koop, met chroom van goede kwaliteit.
Ga niet over 1 nacht ijs bij de aanschaf van nieuwe spaken, dat is mijn advies.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 17, 2018 12:35 am 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46679
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Ori spaken zitten onder de 3 mm.
Ook de verdikking is veel korter

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 17, 2018 11:26 am 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Klopt Tjerry, ik heb net even de ori spaken gemeten voor de liefhebbers.
Dunne gedeelte 2,5 mm.
Dikste gedeelte 3.0 mm.
De verjonging is tot in de nek gemeten 27 mm.
Bij de niet ori spaken is dat 39 mm.

Ik denk dat dat niet belangrijk is, taaiheid, goede spaakhoek en goed chroom, dat vind ik belangrijk.
Uiteraard is ori altijd het leukste om te hebben, maar echte ori stamt uit de jaren 50, 60 en 70 en tja wie heeft die nu nog op de plank liggen??
Sterke verhalen dat hebben de meeste handelaren wel. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 17, 2018 3:05 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 22, 2016 12:13 am
Berichten: 20
Dag Jan,

Zeker niet knoeien met foute spaken,
Dit heb het meegemaakt,

Bij een proffesional wielen laten spaken, duurtijd 3maanden
Het bleken niet de juiste spaken te zijn...
De velgen waren zware alu motorvelgen,
Spaken in de naaf, het zag er niet uit...
Geld terug gevraagd en gekregen, gelukkig...

Nadien andere wielbouwer, duurtijd bijna 2 maanden

Met de juiste klaverblad spaken,
Juiste binnen en buiten spaken,
Trek en duwspaken juist,
Wielen zijn heel mooi...
Maar,
Ik heb een trilling in de voorrem....

Wie is de schuldige nu?

Het gaat om 160mm leleu naven, die blijken zeer gevoelig voor kromtrekken...

Dus verzin voor je begint,
ik heb van miserie een set wielen gekocht, originele zodat ik in tussentijd toch kon rijden...

Tja de mooie nieuwe wielen, zijn mooi ja, maar de rem trilt...

Ik noem speciaal geen naam van de 2 wielbouwers.
Ze hebben beide hun best gedaan, meer zeg ik niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 17, 2018 5:06 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Trilde de rem niet met de oude spaken erin?
Zelfs bij het loshalen van de oude spaken moet je voorzichtig te werk gaan, dwz alle spaken geleidelijk slagje oplossen en dat steeds 'n stukje verder.
Doe je dat niet en je haalt er aan 1 kant spaken uit , dan krijgt de naaf al op zijn donder.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 17, 2018 5:33 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 22, 2016 12:13 am
Berichten: 20
Dag Jan,
Neen, de rem trilde niet.
Ik heb de wielen weggedaan.
Toen ik ze terug monteerde trilde de rem wel,
Heb de wielen in totaal binnen gedaan,
Dus niet zelf de spaken verwijderd...
Tja,
ik moet de spaken nog laten natrekken,
Dat moet altijd na +_100km, vertelde de wielbouwer,
Dan, ga ik het melden, misschien krijgen we alsnog het trillen weg...
Wish me luck...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 17, 2018 7:17 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Vervelend voor je en succes met het vervolg, de vervorming van de naaf zal om tienden van mm gaan.
Nu proberen te achterhalen welke spaken er losser dan wel strakker moeten worden gezet.
Je kan waarschijnlijk ook wel aan je remsegmenten zien op welk deel er geremd wordt.
Misschien treed er enige verbetering op als je de remsegmenten bij de raakvlakken wat afschuurd.
Optie is om je remsegmenten los in de naaf te plaatsen, goed op het remvlak duwen en misschien dat je dan kan zien waar de naaf niet mooi aanligt op het remsegment.
Proberen kost niks.
Nogmaals succes.


Laatst bijgewerkt door Jan op wo jan 17, 2018 7:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 17, 2018 7:21 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46679
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Kan Wietse dan geen beproefde goede spaken aan jou leveren ?

En het spaken ( spannen) van een wiel kan wel degelijk een vervorming geven aam de naaf waardoor er onbalans kan onstaan bij remmen.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 17, 2018 8:00 pm 
Offline

Geregistreerd: wo jul 29, 2015 8:53 pm
Berichten: 874
heb ook me leleu 160 laten spaken .
maar die 100 km heb ik ff gemist denk.
maar om daar weer voor naar het hoge noorden te rijden.
was er bij toen ze gespaakt werden
in mijn beleving was de kracht die er op kwam niet zo heel veel
wel mooi geluid het ping van de spaken ter controle.
mvg bertus


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 17, 2018 10:02 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Klopt Bertus, je hoeft niet veel kracht te gebruiken bij het vastzetten van de spaken.
Doen de meeste van jullie eerst nog een likje vet of vaseline op de schroefdraad?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 1:18 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 10, 2016 11:09 pm
Berichten: 530
Woonplaats: Teutoburger Wald (D)
Ja, schmieren, guck hier ... :D

https://www.motorradonline.de/schraubertipps/ratgeber-motorrad-speichenraeder-reparieren-teil-1.763916.html

https://www.motorradonline.de/schraubertipps/ratgeber-motorrad-speichenraeder-reparieren-teil-2.770231.html

Bijlage:
Bildschirmfoto 2018-01-18 um 00.20.54.jpg
Bildschirmfoto 2018-01-18 um 00.20.54.jpg [ 95.64 KiB | 2260 keer bekeken ]


Bijlage:
Bildschirmfoto 2018-01-18 um 00.21.44.jpg
Bildschirmfoto 2018-01-18 um 00.21.44.jpg [ 108.92 KiB | 2260 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 12:51 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Dank voor je mooie bijdrage Carsten.
Ik kan kiezen tussen: Kogellagervet, kopervet of Vaseline.
Welke is het beste om te gebruiken?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 1:21 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9372
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Jan schreef:
Vervelend voor je en succes met het vervolg, de vervorming van de naaf zal om tienden van mm gaan.
Nu proberen te achterhalen welke spaken er losser dan wel strakker moeten worden gezet.
Je kan waarschijnlijk ook wel aan je remsegmenten zien op welk deel er geremd wordt.
Misschien treed er enige verbetering op als je de remsegmenten bij de raakvlakken wat afschuurd.
Optie is om je remsegmenten los in de naaf te plaatsen, goed op het remvlak duwen en misschien dat je dan kan zien waar de naaf niet mooi aanligt op het remsegment.
Proberen kost niks.
Nogmaals succes.


Als een wiel goed gespaakt is , moet je niet aan de spaakspanning gaan zitten draaien.
Ik denk dat uitdraaien van de remtrommel een betere oplossing is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 1:31 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Uitdraaien zal zeker helpen, maar de klachten zijn ontstaan nadat het wiel opnieuw gespaakt is, dus misschien gewoon 'n keer opnieuw spannen en centreren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 19, 2018 12:11 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 10, 2016 11:09 pm
Berichten: 530
Woonplaats: Teutoburger Wald (D)
Jan schreef:
Dank voor je mooie bijdrage Carsten.
Ik kan kiezen tussen: Kogellagervet, kopervet of Vaseline.
Welke is het beste om te gebruiken?


Welches Fett genau, ist sicher nicht entscheidend, das wird in dem Beitrag ja auch nicht weiter spezifiziert.

Vaseline würde ich nicht nehmen, was soll Vaseline bringen ?
Das würde ich höchstens in Zusammenhang mit Gummi verwenden, wobei man z.B. für Simmernringe Silikonfett nimmt, also das würde ich bei Gummi dann auch wieder eher verwenden, anstatt Vaseline (habe Silikonfett für die Simmernringe im Motor auch genommen).

Ich würde in diesem Fall zähes Heißlagerfett nehmen, da es gut anhaftet und es sich empfiehlt, wenn man keine große Bewegung oder Drehung (wie z.B. bei Radlagern) hat. Dieses Heißlagerfett verwendet man ja z.B. auch an den Zündkontakten und dem Steuerkopflager. Es hat den Vorteil gegenüber weniger zähen Wälzlägerfett, dass es Dir nicht nachher am Schlauch im Reifen herumschmiert ... :)

Ich hatte mir mal diese Tube von Bosch für die Zündkontakte gekauft, das Fett wurde original für die Zündkontakte verwendet. Es gab das Fett nur noch in so einer großen Tube, es ist Heißlagerfett, das kann ich nun auch für andere Stellen verwenden, da ich so viel davon habe.

Gruß

Carsten

Bijlage:
IMG_6360k.jpg
IMG_6360k.jpg [ 181.7 KiB | 2110 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 19, 2018 3:45 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 2042
Dank je Carsten, ik heb mijn wiel inmiddels gespaakt en heb wat kogellagervet gebruikt.
De spaken gingen er soepel in en de buitenspaken maken in de huidige situatie niet of nauwelijks met de naafrand, dus straks geen vette spaak inslag hoop ik.
Het wiel ligt nu bij de vakman voor spannen en centreren.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: heimat en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!