Cremé witte RS special

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Frédéric
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
Locatie: Kortrijk
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Cremé witte RS special

#751 Bericht door Frédéric » 19 jan 2018, 16:50

nozems schreef:Tja dat zijn van die dingen met een special, ik persoonlijk vind het gelukkig wel mooi, verruit de meesten moeten er net als jij niks van hebben, voor mij grotere kans dat een ander er niet mee gaat rijden zodat m’n special geen 13duizend in een dozijn kreidler word. Wat ik frapant vond op FB was het leeuwendeel er ook niet bepaald gecharmeerd van en liet dat duidelijk weten, maar zodra er mustang kappen opziiten, of helemaal geen kappen met een dikke twinairspons er achter roept iedereen ineens oe’s en a’s en is iedereen laaiend enthousiast? Nog erger en blanke uitlaat met blauwe lasnaden en een losse demper erop, schuwlelijk! Maar ook dan vallen ze allemaal in katzwijm... schiet mij maar in een kerstboom, ik kom waarschijnlijk toch van een andere planeet ofzo, anders kan ik het niet verklaren:p
Zoals je zegt het is een special, en wat telt bij deze is het vermogen die eruit komt! Als je het zelf mooi vindt is het toch het belangrijkste?! Verder is de koker wel mooi gemaakt! :clap

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Cremé witte RS special

#752 Bericht door b.bonk » 19 jan 2018, 18:01

heb de koker in me handen gehad , echt mooi gemaakt.
die mag gezien worden.
pascal durft tenminste zijn hobby bob scherm geknutsel
te laten zien.
als het straks af is dan mag iedereen zijn mening geven
over mooi of niet .
mvg bertus

wilhelmus
Berichten: 523
Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Cremé witte RS special

#753 Bericht door wilhelmus » 19 jan 2018, 18:06

nozems schreef:Tja dat zijn van die dingen met een special, ik persoonlijk vind het gelukkig wel mooi, verruit de meesten moeten er net als jij niks van hebben, voor mij grotere kans dat een ander er niet mee gaat rijden zodat m’n special geen 13duizend in een dozijn kreidler word. Wat ik frapant vond op FB was het leeuwendeel er ook niet bepaald gecharmeerd van en liet dat duidelijk weten, maar zodra er mustang kappen opziiten, of helemaal geen kappen met een dikke twinairspons er achter roept iedereen ineens oe’s en a’s en is iedereen laaiend enthousiast? Nog erger en blanke uitlaat met blauwe lasnaden en een losse demper erop, schuwlelijk! Maar ook dan vallen ze allemaal in katzwijm... schiet mij maar in een kerstboom, ik kom waarschijnlijk toch van een andere planeet ofzo, anders kan ik het niet verklaren:p
:thumbleft

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#754 Bericht door nozems » 20 jan 2018, 09:42

Inderdaad is de aanpassing gedaan vanwege de setup, met een 2pk zou ik deze moeite niet genomen hebben, doch is het een vrije oplossing(mijn optiek) kreeg tussendoor ook nog de vraag of het een oude de jager uitlaat was wat er onder zit, dat vond ik toch wel een compliment:) oke als je ze naast mekaar legt is het verschil duidelijk te zien. Maar toch:)

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Cremé witte RS special

#755 Bericht door Ed.P » 20 jan 2018, 13:48

Nooit leuk om te horen maar dat ding is domweg buiten proporties , iets maken wat achter de kap past moet geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#756 Bericht door nozems » 20 jan 2018, 17:41

Dan krijg je weer zo’n opgeblazen motorscherm, dit ontwerp heeft zich bij Henk allang bewezen. De enige optie die er in mijn ogen nog mogelijk is, is het frame als luchtfilter huis gebruiken, dan met een dikke slang van de carburateur, minimaal 80mm in doorsnede op het frame aansluiten, dan hoeft de kap minder opgeblazen te worden.. anders toch echt ademnood. Bij een membraan is het open inlaat geluid een stuk minder, maar ik vind het membraan gesnatter niet om aan te horen, is echt geen mooi geluid. Maar frame verbouwen is wel heel erg ingrijpend. Daarbij is de uitlaat bij een bigbore ook behoorlijk uit proporties, dus ja dan valt dat huis niet uit de toon (maar das mijn mening) dit huis ga ik ook toepassen als ik toch de ombouw naar membraan maak(ben daar nog niet over uit, zit ook weer met zo’n raar in het oog springend spruitstuk in je mik) maar dan ben ik van dat gesnatter af, machientje van Henk is mooi stil:)

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#757 Bericht door Parlotti » 20 jan 2018, 18:12

[quote="Ed.P"]Nooit leuk om te horen maar dat ding is domweg buiten proporties , iets maken wat achter de kap past moet geen probleem zijn.[/quoted]

Mee eens. Goed bedoeld commentaar bij een verder magnifieke special hoeft niet altijd leuk te zijn. Het gaat om de inhoudelijke intentie. En zoals ik Pascal heb leren kennen, kan hij daar heel goed mee omgaan.
Gelet op het budget van dit project, de verzamelde know-how van dit forum en de hedendaagse beschikbare techniek moet een passende oplossing voor de beademing van deze beauty mogelijk zijn. Want het is geen Mustang: de charme van deze special vind ik nou juist dat hij direct herkenbaar is als een Kreidler Florett.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Cremé witte RS special

#758 Bericht door MichelVH » 20 jan 2018, 18:26

Op zich vind ik het allemaal erg geslaagd, vrij slank uitgevoerd allemaal. Het luchtfilterhuis zal zeker minder opzichtig zijn als je het matzwart laat spuiten. Misschien is je luchtfilter aansluiting op je frame uitzagen en een filter in het frame maken de oplossing? Ik zou me er niet te druk om maken, tijdens het rijden zit je been er sowieso al voor.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Cremé witte RS special

#759 Bericht door Ed.P » 20 jan 2018, 19:37

nozems schreef:Dan krijg je weer zo’n opgeblazen motorscherm, dit ontwerp heeft zich bij Henk allang bewezen. De enige optie die er in mijn ogen nog mogelijk is, is het frame als luchtfilter huis gebruiken, dan met een dikke slang van de carburateur, minimaal 80mm in doorsnede op het frame aansluiten, dan hoeft de kap minder opgeblazen te worden.. anders toch echt ademnood.
Wat geeft je het idee dat dit wel genoeg lucht geeft ?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#760 Bericht door nozems » 20 jan 2018, 19:40

Het huis word ook matzwart gespoten, heb daar lang over nagedacht of ik dat zou doen, gezien het feit dat Wim er veel werk in heeft gestoken. Maar ik kon niet wennen aan het blank aluminium. Hij blijft ook met opengewerkte kap duidelijk herkenbaar als een Florett. Maar natuurlijk heb ik gekeken naar andere mogelijkheden voor een goede beademing en filtering, maar dat is dus niet mogelijk er is gewoon veels te weinig ruimte om dat voor elkaar te krijgen. De oplossing kan zijn; gewoon standaard 50cc gaan rijden, zit er gelijk weer een slanke pijp onder, genoegen nemen met een matige filtering en minder vermogen door weer met de zwarte koker te rijden, of het frame te gaan verbouwen als luchtfilterhuis. Blijft lastig dus, en ik kan tegen een stootje hoor :)

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#761 Bericht door nozems » 20 jan 2018, 19:44

Ervaring Ed, dit heb ik gemerkt met het rijden op de weg met tegenwind, hij was merkbaar sterker met tegenwind, dit heb ik dezelfde ervaren. Wat de twinair doet op langere termijn weet ik niet, ten tijde van testen had ik nog maar iets van 200km gereden met dat filter, dus wellicht word dat een ander verhaal als hij verzadigd?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#762 Bericht door nozems » 21 jan 2018, 15:45

Maar Ed, hoe zou jouw oplossing eruit zien? Goede filtering en ruim voldoende lucht zijn de voorwaarden.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Cremé witte RS special

#763 Bericht door Ed.P » 21 jan 2018, 19:01

nozems schreef:Maar Ed, hoe zou jouw oplossing eruit zien? Goede filtering en ruim voldoende lucht zijn de voorwaarden.
Pascal zie het als goed bedoelde kritiek , ik probeerde je per PB ook al richting te geven maar krijg het idee dat je toch je eigen plan trekt.
Ervaring heb je zeker maar als je met twee sproeiers die 20 maten uit elkaar liggen gaat afstellen kun je ervaringen ook we laten varen.

Om een ze groot mogelijk filter opp te hebben zou ik een conisch luchtfilter nemen waardoor de airbox kleiner kan.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#764 Bericht door nozems » 21 jan 2018, 21:46

Ed geen probleem hoor, ik kan wel tegen kritiek, en ik probeer ook altijd te leren. Die 20 sproeiermaten kwam van de gedachte omdat ik met twinair ging rijden. Er zat een 135 hoofd in en dacht dat hij veel groter moest en deed de grootste sproeier erin die ik had, een 150, maar daar kwam ik totaal niet mee uit en kwam na proberen toch weer op de 135 uit. Dat is mijn ervaring, ook dat hij iets sterker is met het huis dan met de zwarte koker(wat vast kan betekenen dat hij met koker erg rijk stond) de fine tuning komt van het voorjaar wel.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Cremé witte RS special

#765 Bericht door MichelVH » 21 jan 2018, 22:28

Wie ben ik, ik heb geen special en ook geen big bore. Maar is het niet slim om de afstelling eerst te doen, en dan pas het optische? Want je hele motorscherm en een eventuele filterbox IN je frame wordt nu bepaald door welk filter het beste zal rijden. Straks zit je met een opmaat scherm en een koker en blijkt een TwinAir sponsje in de zwarte koker toch beter te rijden bijvoorbeeld...

Overigens wel complimenten voor de lasser, koker is erg netjes gelast! (Noem geen namen maar zie nogal eens opmaat pijpen langskomen voor een chroombeurt, ook van de bekendere tuners....)

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#766 Bericht door Parlotti » 22 jan 2018, 00:16

Het ziet er zo inderdaad spectaculair uit en smaken verschillen gelukkig. Volg vooral je eigen kompas Pascal.
Toch vind ik het ook leuk om te lezen dat het meedenken zachtjes op gang begint te komen. Op het gevaar af dat ik nu dingen ga roepen die al lang een keer zijn geprobeerd, waag ik mij ook aan een poging: is het een optie om eens aan een ander soort twin air systeem te denken? Meer concreet denk ik dan -naast de standaard kokeraansluiting op het frame- aan een bypass door een luchthapper onder de koplamp te construeren en die met een slang (opmaat) op de filterkoker aan te sluiten. Zo heb je niet alleen aanzuiging maar ook geblazen toevoer van ademlucht. Ed P; naar verluidt heb jij kennis van en ervaring met dikke motoren. Wat denk jij hiervan?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#767 Bericht door nozems » 22 jan 2018, 11:00

Michel ik heb er wel op gerekend dat het scherm ‘verbouwd’ zou moeten worden, daar heb ik een oud brommerscherm voor gebruikt zodat het originele motorscherm ongemoeid blijft. Heb er wel over nagedacht het frame daarvoor te gebruken, maar heb geen echt idee kunnen bedenken omdat aan te kunnen pakken, daarbij zijn er een aantal mensen die het wel zo gedaan hebben maar dat gaf dan een versterking van het inlaatgeluid, vooral een zwaardere brom die goed merkbaar is als je erop rijdt(ik merk al verschil bij een standaard rs met of zonder de frametules erin, geeft merkbaar meer ‘gebrom’ in je helm) dus het frame als airbox te gebruiken zul je ook, beter gezegd alsnog wat aan het geluid moeten doen. Daarbij heeft de zwarte koker al een te kleine diameter, zeker voor bv de mikuni. Zelf een grotere diameter koker (70mm inwendig) gaf bij de mikuni al ademnood, ik ging van 17pk naar 15.5pk bij pstuning op de bank. Het idee van ramair is zeker leuk en wellicht toepasbaar op een Kreidler, maar dan zit je weer met slangen toestanden, net als bij een waterkoker... blijft lastig dus.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#768 Bericht door nozems » 22 jan 2018, 11:46

En het klopt dat het handiger is om eerst de afstelling te doen en dan het optische, echter heb ik bewust gekozen voor dit ontwerp voor de luchtkoker, zoals eerder te lezen is in dit topic. Dit ontwerp heeft De Jager al uitgedokterd op een 98cc membraan setup van hun hand, waar ruim 20pk uitkomt, en het lijkt mij dat hij dan wel voldoende moet kunnen ademen. Het is dus een kopie van hun ontwerp waar succes mee is geboekt, het gaf geen vermindering van vermogen, maar wel een goede demping van het inlaatgeluid bij de genoemde setup dan.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Cremé witte RS special

#769 Bericht door Caspar » 22 jan 2018, 12:17

RAM-Air principe heb ik met een paar vrienden al mee geëxperimenteerd op een TZR-250 en een Aprillia RS-250.
Het was geen succes...

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#770 Bericht door nozems » 25 jan 2018, 12:54

Casper bedankt voor de aanvulling, dat hoeft dus zeker niet geprobeerd te worden.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Cremé witte RS special

#771 Bericht door dijk » 25 jan 2018, 16:26

nozems schreef:En het klopt dat het handiger is om eerst de afstelling te doen en dan het optische, echter heb ik bewust gekozen voor dit ontwerp voor de luchtkoker, zoals eerder te lezen is in dit topic. Dit ontwerp heeft De Jager al uitgedokterd op een 98cc membraan setup van hun hand, waar ruim 20pk uitkomt, en het lijkt mij dat hij dan wel voldoende moet kunnen ademen. Het is dus een kopie van hun ontwerp waar succes mee is geboekt, het gaf geen vermindering van vermogen, maar wel een goede demping van het inlaatgeluid bij de genoemde setup dan.
https://www.youtube.com/watch?v=7ufxuh-iU9E
er moet een polini pwk 28 mm met zo,n filter er achter pascal.
Laatst gewijzigd door dijk op 25 jan 2018, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#772 Bericht door nozems » 25 jan 2018, 17:53

Jeroen, ik heb al eens contact gehad met De Jager, ook Henk rijdt met die Polini en dat luchtfilterhuis wat ik ook heb. Die Polini schijnt het ook goed te doen:)

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#773 Bericht door nozems » 25 jan 2018, 21:51

Ik heb trouwens bijna hetzelfde vermogen als de kreidler op het filmpje, en dat met een 23bing, zou nog wel beter kunnen met de polini

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Cremé witte RS special

#774 Bericht door Ed.P » 25 jan 2018, 22:37

Polini = membraan

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#775 Bericht door nozems » 26 jan 2018, 10:15

Ja dat klopt, ik weet ook niet wat De Jager nog aan die Polini heeft aangepast op het filmpje, dat is een zuigergestuurde 100cc? Zal het ze weleens vragen.

Plaats reactie