Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welk schema gebruiken
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 10:46 am 
Offline

Geregistreerd: ma feb 12, 2018 8:37 pm
Berichten: 7
Hallo,
Op verzoek van een kennis ben ik een RMC-S van 1979 aan het afbouwen. Het project is jaren geleden gestrand. Het frame, vork wielen en spatborden zitten er op. En de brommer loopt technisch zover ik kan horen goed, de 4 versnellingen werken ook. De brommer is aangemeld bij Maloud vandaar dat ik weet welk bouwjaar.
Het blok is gereviseerd en er komen 4 draden uit de dynamo. Zover ik kan zien zitten er drie spoelen in??). Alle verlichting moet worden aangesloten incl. nw. kabelboom. Bestaande uit: Knipperlichten, remlicht, gewoonlicht contactslot, toerenteller en toeter.
Ik zit al een paar week te zoeken naar het juiste schema. Het aanbod is giga groot en er zijn veel schema’s die erop lijken. Maar iedere keer mis ik wel iets, zoals de combinatie met contactslot en lichtschakelaar of is er een andere draad kleur gebruikt.
WIE O WIE weet welk schema ik het beste kan gebruiken. Ik sluit foto’s bij van de schakelaars en accu en gelijkrichter? Het contactslot kan ik beter ook maar vervangen.
mvrgr
Gert
[left]
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Draden van de spools
Forum IMG_2252.jpg
Forum IMG_2252.jpg [ 40.19 KiB | 2378 keer bekeken ]
[/left]
[left]
Bijlage:
Forum IMG_2281.jpg
Forum IMG_2281.jpg [ 45.24 KiB | 2378 keer bekeken ]
[/left]
[left]
Bijlage:
Forum IMG_2287.jpg
Forum IMG_2287.jpg [ 37.57 KiB | 2378 keer bekeken ]
[/left]


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 11:19 am 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46821
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Zou maar eens een foto maken van de ontsteking en het vliegwielnummer.
Grijs komt niet uit een ontsteking van een RMC uit 1979


Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 11:26 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9457
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Te beginnen met de eerste foto: dat verklaard al waarom je geen passend schema kunt vinden.
Het grijze draadje voed normaal direct het achterlicht , zonder tussenkomst van schakelaar of contactslot. Het werkt op het inductie principe : als de koplamp aangaat , komt er spanning op het grijze draadje te staan. Het vermogen is 5W bij 6V.
Maar deze schakeling is van een vroeger bouwjaar en ander model.
Geen punt: grijze draadje kun je ook links laten liggen,
Maar dan rijzen er bij mij meteen vragen over het type ontsteking dat achter de deksel zit.
Waarschijnlijk geen 17W , maar 25W of 35W.
Maak er eens een foto van zonder deksel/vliegwiel.
Ook graag het type vliegwiel erbij , dat vormt een eenheid met de grondplaat.
Verdere kleuren zijn : zwart = kortsluitdraad om de ontsteking uit te schakelen via het contactslot.
Geel = lichtspoel om verlichting mee te voeden . Geschakeld via contactslot en lichtschakelaar .
Groen/rood = remlichtspoel 6V/5W . Maar ik zie geen rood streepje in de groene isolatie.

Afhankelijk van het type ontsteking kun je ook een mix maken van diverse schema’s .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 12:06 pm 
Offline

Geregistreerd: ma nov 22, 2004 10:18 am
Berichten: 4776
Woonplaats: Amstelveen
Hi Gert,

Als je het contactslot vervangt zal je waarschijnlijk aan de immi komen. (NOS is lastig te vinden)De immi is met schuif stekkertjes wat erg lastig plaatsen in de cockpit is, komt er nog bij dat het krap is daar binnen in de cockpit. Voor je het weet maakt het ergens contact als je het plastic omhulsel erop plaatst/druk.

Probeer je contactslot schoonmaken en WD 40 doen vaak wonderen.

Succes,

Rolando


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 12:16 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46821
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gertjo schreef:
Hallo, Het contactslot kan ik beter ook maar vervangen.
mvrgr
Gert

Hallo het contactslot zou ik maar zuinig op zijn als hij werkt. :wink:

Staan tenminste de juiste cijfers op het zwarte gebruikt in de schema’s

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 10:53 pm 
Offline

Geregistreerd: ma feb 12, 2018 8:37 pm
Berichten: 7
Dank voor jullie snelle reactie en adviezen.

Ik heb vanavond gelijk geprobeerd om het vliegwiel de demonteren. De M10 moer was er zo af, maar aangezien ik geen vliegwiel trekker heb zit ik even te zoeken naar een andere oplossing.
Ik wil het proberen met de drie M5 draadgaten in het vliegwiel. Even een plaatje met 3 gaatjes maken M10 moer lassen en met een bout afdrukken op de krukas. Moet lukken.
Zodra ik hem er af heb zal ik de gegevens delen. Dank zover

Groet
Gert
[left][/left]


Bijlagen:
Forum IMG_2305[1].jpg
Forum IMG_2305[1].jpg [ 42.63 KiB | 2232 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 11:26 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46821
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gertjo schreef:
Dank voor jullie snelle reactie en adviezen.

Ik heb vanavond gelijk geprobeerd om het vliegwiel de demonteren. De M10 moer was er zo af, maar aangezien ik geen vliegwiel trekker heb zit ik even te zoeken naar een andere oplossing.
Ik wil het proberen met de drie M5 draadgaten in het vliegwiel. Even een plaatje met 3 gaatjes maken M10 moer lassen en met een bout afdrukken op de krukas. Moet lukken.
Zodra ik hem er af heb zal ik de gegevens delen. Dank zover

Groet
Gert
[left][/left]

Waar begin je dan aan zonder kennis en gereedschap :shock:

Vraag me ook af wat al die rare schroefbouten in je blok doen.
Verkeerde plek van het afstanstuk links boven. Er horen er twee in het carter voor de motorbeplating.
En je mist in het bovenste gietstuk met draad en ontluchtingsgaatje van het carter het borgplaatje voor je ontstekingsdeksel te zekeren.

Verder vraag ik me af of er een koperen zit achter je vliegwielmoer ?
Moeilijk te beoordelen. Maar er hoort een linkse veerring of een golfring tussen voor het loslopen van de linkse moer.

Enzo


Laatst bijgewerkt door Enzo-tvdzijden op do feb 15, 2018 11:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 11:43 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 02, 2003 10:39 pm
Berichten: 8694
Woonplaats: kreidler eiland
Lijkt op een oude RS of TM ontsteking begin jaren 70. Vliegwiel trekker kost 6,50 kun je overal kopen, van een puch maxi is dezelfde.

Andy,


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 11:50 pm 
Offline

Geregistreerd: di nov 29, 2005 2:44 pm
Berichten: 2616
Hoe schakelt hij ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 16, 2018 4:29 pm 
Offline

Geregistreerd: ma feb 12, 2018 8:37 pm
Berichten: 7
Hierbij de foto's.
Ik heb div opmerkingen en tips gehad dus even een terugkoppeling. Bedankt voor jullie reacties!!

Op het vliegwiel staat geen enkele identificatie. De zwarte draad komt idd van de ontsteking en zal de kortsluitdraad zijn. De andere drie draden komen van de spoelen. Ik hoop dat jullie dit herkennen??

De bouten in het carter zitten er loos in. Hebben (nog) geen functie, zodra ik de motorschilden ga bestellen bekijk ik wel wat ik nodig ben. (nog een tip welke en waar die schilden te bestellen?)

Het contactslot is idd nog niet zo slecht. Hij draait en de veertjes drukken de contacten nog goed op elkaar. Moet nog wel even kijken of hij nog schakelt.

Dat koperen ringetje hoort er idd niet. Was ook te veel vervormd en kreeg hem er lastig af.

Zodra ik de brommer thuis had heb ik hem gestart zonder er ook maar iets aan gedaan te hebben. Hij liep onmiddellijk en schakelde naar mijn gevoel goed. Maar ik heb er niet op gereden omdat het toen slecht weer was met veel zout op de straat.

[left]
Bijlage:
Forum IMG_2307[1].jpg
Forum IMG_2307[1].jpg [ 46.39 KiB | 2118 keer bekeken ]
[/left]
[left]
Bijlage:
Forum IMG_2308[1].jpg
Forum IMG_2308[1].jpg [ 48.64 KiB | 2118 keer bekeken ]
[/left]
[left]
Bijlage:
Forum IMG_2309[1].jpg
Forum IMG_2309[1].jpg [ 37.2 KiB | 2118 keer bekeken ]
[/left]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 16, 2018 5:20 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9457
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Dit is een imitatie Bosch ontsteking uit het verre oosten.
Vermogen is meer dan 17W.
Idd is het grijze draadje voor het achterlicht.
Gele draad voor de verlichting.
Zwarte draad is kortsluit draadje.
Groene kan ik niet zeker zeggen. Lijkt een aftakking.

Heb zelf geen ervaring met dit type.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 16, 2018 6:24 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46821
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Chinese zooi. Nu stopt mijn hulp :cry:

En nog iets. Wat een prutser heeft er aan dat blok gesleuteld. Alle carterbouten zijn er verkeerd om ingestoken. #-o



Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 16, 2018 8:28 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9457
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Het is inderdaad niet helemaal zoals het hoort. Maar Gert geeft toe dat hij ( nog-) geen verstand heeft van Kreidler.
Laten we hier dan wat hulp bieden.
We hebben het allemaal een keertje moeten leren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 16, 2018 9:21 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46821
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Caspar schreef:
Het is inderdaad niet helemaal zoals het hoort. Maar Gert geeft toe dat hij ( nog-) geen verstand heeft van Kreidler.
Laten we hier dan wat hulp bieden.
We hebben het allemaal een keertje moeten leren.
Dat kan je zo in het boek zien. Dat hoef je niet te leren. Alleen na doen.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 16, 2018 10:32 pm 
Offline

Geregistreerd: wo jul 29, 2015 8:53 pm
Berichten: 893
Ik heb wel respect voor gert
In plaats van achter de geraniums te gaan zitten
Een kennis proberen te helpen zijn kreidler af te krijgen
Met wat er zo uitziet erg ondeskundig uitgevoerd voor werk
Ben bang dat gert langer bezig is om dat op te knappen
Dan het eigenlijk bedoelde klusje
Mvg bertus


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 16, 2018 10:35 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 16, 2017 9:26 pm
Berichten: 785
Woonplaats: Nootdorp
Originele puntenontsteking is niet eens duur, vervang die bamischijf voor een goede Bosch ontsteking (goed, niet perse duur!). Dan kunnen we je veel beter helpen of misschien hoeft dat dan niet eens!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 17, 2018 4:40 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9457
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Vraag me af of deze ontsteking 6 of 12V is. Vliegwiel lijkt veel op dat van de electronische Iskra-Bosch 12V.

Ook met deze bami ontsteking moet het lukken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 17, 2018 8:56 pm 
Offline

Geregistreerd: do nov 27, 2014 1:27 pm
Berichten: 327
in principe maakt het niet uit,dat de bouten om gedraaid zijn.
alleen niet origineel je kan het altijd nog veranderen.
roterende blokken hebben de bouten er ook zo in zitten,behalve die van mij :)
welkom Gert gewoon doorgaan
grt Wim


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 21, 2018 11:35 pm 
Offline

Geregistreerd: ma feb 12, 2018 8:37 pm
Berichten: 7
Sorry jongens. Ik heb dit “ding” zo gekregen met het verzoek hem af te bouwen. Ik kom er ook nu pas achter dat mijn voorgangers het niet helemaal netjes gedaan hebben. Ook mechanisch heb ik het e.e.a moeten herstellen zoals ovale remtrommel, versleten remsegment (1,2mm) ontbrekende en afgebroken bouten. Maar ik geeft het niet op dus ik ga gewoon verder ook met die bami schijf.
Ik ga het als volgt doen
Ik vergeet eerst even de knipperlichten en probeer eerst de rest werkend te krijgen.
De draden uit de ontsteking:
• De zwarte draad gaat naar de het contactslot.
• De Gele draad gebruik ik voor het licht.
• De Grijze draad gaat via de schakelaar naar het remlicht. Deze dient later evt. ook voor de knipperlichten.
• De groene draad gebruik ik voor de toerenteller. Deze heeft een aantal wikkelingen over een de spoel van de gele draad. Dat zou best de 5W kunnen zijn.
Ik gebruik daarvoor schema 3 (4 versn. met cockpit contactslot en clignoteurs)

Maar als iemand van jullie denkt dat ik een fout maak zeg het aub.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 22, 2018 12:15 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 02, 2003 10:39 pm
Berichten: 8694
Woonplaats: kreidler eiland
Het simpelste is de oude meuk eruit. Kokusan gelijkrichter, clignoteur 6v en een moderne 6v. accu erin.

Contactslot aansluiten net als een RS, met motor uit stand op licht en je achterlicht en cockpitlampjes branden. Remlicht ook op de accu.
De koplamp alleen op de gele draad, en nooit meer doorgebrandde lampen.

Niet meer origineel maar wel stukken beter en klaar voor de toekomst :roll:

Andy,


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 22, 2018 1:05 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9457
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
grijze draad staat alleen spanning op als je koplamp aan is.
Dus heb je alleen remlicht / knipperlicht opladen als je koplamp aan is.

Grijze draad gewoon rechtstreeks naar het achterlicht ( 6V/5W ) trekken , gaat dan vanzelf aan als je koplamp aan gaat


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 22, 2018 3:05 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 04, 2008 7:33 pm
Berichten: 12
Probeer het eens zo Gert:

Zwarte draad naar contactslot (motor uit) en via diode naar accu voor de knippers (niet echt nodig, staat in schema wel zo)
Gele draad naar contactslot (koplamp en toerenteller)
Grijze draad rechtstreeks naar achterlicht
Groene draad via remlichtschakelaar naar remlicht en via diode naar accu voor de knippers.

TJD


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 06, 2018 12:11 pm 
Offline

Geregistreerd: ma feb 12, 2018 8:37 pm
Berichten: 7
Aangesloten zoals TJD adviseerde. Het werkt allemaal perfect. Dank je wel!!
De knippers nog even geprobeerd, maar daar zit geen leven in. De bekabeling laat ik wel zitten zodat ze er later altijd nog op kunnen.

Ik bouw hem eerst af en geef hem terug aan de eigenaar dan kan hij een kentekenkeuring laten uitvoeren.
Heeft iemand nog een tip welke schilden ik waar moet bestellen of is het allemaal 1 maat voor rijwindkoeling?

gert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 06, 2018 1:15 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9457
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Je bedoelt de matzwarte motorschermen ?

Daar zit verschil in bij rijwind gekoelde modellen.
Jij moet de brommer kappen voor kleine breitwand hebben.
Niet die voor de Superbreitwand modellen.

De heren handelaren hebben ze in het zwart en in het chroom.
Volgens mij komen ze van dezelfde bron.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 06, 2018 1:40 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46821
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gertjo schreef:
Ik bouw hem eerst af en geef hem terug aan de eigenaar dan kan hij een kentekenkeuring laten uitvoeren.
Heeft iemand nog een tip welke schilden ik waar moet bestellen of is het allemaal 1 maat voor rijwindkoeling?

gert


https://www.kreidlerparts.com/parts/47. ... earriveerd.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frédéric en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!