Blok cilinder project
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Blok cilinder project
Hallo allemaal
Hier alvast een sneak preview van mij blok cilinder project die aankomende weken afgerond zou worden en gemonteerd gaat worden onder de kreidler.
Het begon allemaal twee weken terug toen ik met mijn crosser naar de testbank (Jeroen van de belt) ging. Hier ging mijn ooms getunde mahle sb (99) die hij vroeger bij andere gebben heeft gekocht getest worden. Dit was helaas een tegen valler 6pk op achter wiel en 6nm koppel. Hoe dit kwam was door compressie gebrek. Dus het volgende weekend hadden we nieuwe cilinders bij s en s gehaald voor een leuk prijsje (kt 60 en Parma 50). Maar deze willen we laten bewerken en niet zelf doen. Toen zij me oom “maar nu gaan we nooit weten hoeveel pk hij ongeveer hadt” ik zij hierop jawel ik heb nog een blok cilinder en die ga ik (proberen) te bewerken tot hij bijna zelfde is als de sb van vroeger. Dit is zo gebeurd ik ben bezig geweest met meten en alles bedenken en ja hoor het begin is er. Alleen de timing van de std blokcilinder 1,8 lagen te hoog dus hebben we de voet 1mm afgedraaid en nogmaals gemeten toen was het goed de timing van de spoel poorten kwamen over een. Het doel voor mij is dat hij een pktje of 5-6 leverd en wat koppel. Dus moest er toch maar wat grotere poorten in gemaakt worden. Zo gezegd zo gedaan uitlaat poort mee begonen en de spoel poorten open gemaakt vanavond ga ik met voor de slangen poorten en de fluister poorten naast de uitlaat.
Het vervolg komt er aan stay tuned
Timo
Hier alvast een sneak preview van mij blok cilinder project die aankomende weken afgerond zou worden en gemonteerd gaat worden onder de kreidler.
Het begon allemaal twee weken terug toen ik met mijn crosser naar de testbank (Jeroen van de belt) ging. Hier ging mijn ooms getunde mahle sb (99) die hij vroeger bij andere gebben heeft gekocht getest worden. Dit was helaas een tegen valler 6pk op achter wiel en 6nm koppel. Hoe dit kwam was door compressie gebrek. Dus het volgende weekend hadden we nieuwe cilinders bij s en s gehaald voor een leuk prijsje (kt 60 en Parma 50). Maar deze willen we laten bewerken en niet zelf doen. Toen zij me oom “maar nu gaan we nooit weten hoeveel pk hij ongeveer hadt” ik zij hierop jawel ik heb nog een blok cilinder en die ga ik (proberen) te bewerken tot hij bijna zelfde is als de sb van vroeger. Dit is zo gebeurd ik ben bezig geweest met meten en alles bedenken en ja hoor het begin is er. Alleen de timing van de std blokcilinder 1,8 lagen te hoog dus hebben we de voet 1mm afgedraaid en nogmaals gemeten toen was het goed de timing van de spoel poorten kwamen over een. Het doel voor mij is dat hij een pktje of 5-6 leverd en wat koppel. Dus moest er toch maar wat grotere poorten in gemaakt worden. Zo gezegd zo gedaan uitlaat poort mee begonen en de spoel poorten open gemaakt vanavond ga ik met voor de slangen poorten en de fluister poorten naast de uitlaat.
Het vervolg komt er aan stay tuned
Timo
- Bijlagen
-
- 0AE41387-5DAA-4B60-9096-24EC9A89CBD1.png (71.89 KiB) 8826 keer bekeken
-
- 787E658F-D034-40B0-A632-DF279EFB20B0.png (79.52 KiB) 8828 keer bekeken
-
- 68CBCFD3-A11C-4FFA-BD1D-BDCEACBC0CE7.jpeg (70.04 KiB) 8828 keer bekeken
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Blok cilinder project
Lekker zelf aan het tunen geslagen. Maar wel een belangrijk puntje van kritiek, de volgende keer als je een cilinder gaat tunen, laat dan het uitlaatkanaal ongemoeid, wat je nu gedaan hebt is achterhaalde crosstuningswerk. Door dat kanaal te bewerken verlies je eerder vermogen, en onderin zn powerband al helemaal. Zonde... maar lopen zal die wel doen, succes.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Blok cilinder project
nozems schreef:Lekker zelf aan het tunen geslagen. Maar wel een belangrijk puntje van kritiek, de volgende keer als je een cilinder gaat tunen, laat dan het uitlaatkanaal ongemoeid, wat je nu gedaan hebt is achterhaalde crosstuningswerk. Door dat kanaal te bewerken verlies je eerder vermogen, en onderin zn powerband al helemaal. Zonde... maar lopen zal die wel doen, succes.
Hallo nozems
Bedankt voor de tip is zeker weer wat voor de volgende keer. Bij deze maak het niet heel veel uit want het is een “replica”.
Morgen verder af tekenen en beginnen met de timing.
Timo
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Blok cilinder project
Alleen de timing van de std blokcilinder 1,8 lagen te hoog dus hebben we de voet 1mm afgedraaid en nogmaals gemeten toen was het goed de timing van de spoel poorten kwamen over een.
/////////////////////
DE SPOELPOORTEN VAN EEN 1,8 PK CILINDER ZIJN LAAG .
rond de 95 graden.
als de cilinder 1 mm lager is, dan zijn de spoelpoorten nog lager ..
de timing van een 6 pk spoelpoorten zijn 112 tot 115 graden .
##
/////////////////////
DE SPOELPOORTEN VAN EEN 1,8 PK CILINDER ZIJN LAAG .
rond de 95 graden.
als de cilinder 1 mm lager is, dan zijn de spoelpoorten nog lager ..
de timing van een 6 pk spoelpoorten zijn 112 tot 115 graden .
##
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Blok cilinder project
Geef die jongen eens wat lesLVS schreef: Alleen de timing van de std blokcilinder 1,8 lagen te hoog dus hebben we de voet 1mm afgedraaid en nogmaals gemeten toen was het goed de timing van de spoel poorten kwamen over een.
/////////////////////
DE SPOELPOORTEN VAN EEN 1,8 PK CILINDER ZIJN LAAG .
rond de 95 graden.
als de cilinder 1 mm lager is, dan zijn de spoelpoorten nog lager ..
de timing van een 6 pk spoelpoorten zijn 112 tot 115 graden .
##
Enzo
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Blok cilinder project
Hallo lvsLVS schreef: Alleen de timing van de std blokcilinder 1,8 lagen te hoog dus hebben we de voet 1mm afgedraaid en nogmaals gemeten toen was het goed de timing van de spoel poorten kwamen over een.
/////////////////////
DE SPOELPOORTEN VAN EEN 1,8 PK CILINDER ZIJN LAAG .
rond de 95 graden.
als de cilinder 1 mm lager is, dan zijn de spoelpoorten nog lager ..
de timing van een 6 pk spoelpoorten zijn 112 tot 115 graden .
##
Afdraaien had niet nodig gehoeven. Maar deze cilinder was al aan gevijld en niet netjes pakking sloot niet goed af (daarom meer het draaien) De timing van de oude mahle zijn uitlaat 198 inlaat 185 spoel + slange poorten 110
Timo
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Blok cilinder project
Lessen zijn altijd welkom van de experts. Hier door leer je meer en wordt je zelf beter.Enzo-tvdzijden schreef:Geef die jongen eens wat lesLVS schreef: Alleen de timing van de std blokcilinder 1,8 lagen te hoog dus hebben we de voet 1mm afgedraaid en nogmaals gemeten toen was het goed de timing van de spoel poorten kwamen over een.
/////////////////////
DE SPOELPOORTEN VAN EEN 1,8 PK CILINDER ZIJN LAAG .
rond de 95 graden.
als de cilinder 1 mm lager is, dan zijn de spoelpoorten nog lager ..
de timing van een 6 pk spoelpoorten zijn 112 tot 115 graden .
##
Enzo
Timo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Blok cilinder project
Dat bedoel ik. Bij een denkfout ga je meteen de andere verkeerde kant op. Nu weet je het.
Enzo
Enzo
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Blok cilinder project
Enzo-tvdzijden schreef:Dat bedoel ik. Bij een denkfout ga je meteen de andere verkeerde kant op. Nu weet je het.
Enzo
Daarom
Vanavond wordt de spoelpoorten bewerkt en de uitlaat op tijd gezet.
Timo
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Blok cilinder project
Hallo allemaal
Vanavond is de frees er weer in gegaan!
Uitlaat is het grootste gedeelte van klaar en spoelers moeten nog dieper gemaakt worden.
Timo
Vanavond is de frees er weer in gegaan!
Uitlaat is het grootste gedeelte van klaar en spoelers moeten nog dieper gemaakt worden.
Timo
- Bijlagen
-
- D9BC42CE-1A9B-43BA-89C3-231357BF3E55.png (108.15 KiB) 8254 keer bekeken
-
- 8FCF8D5F-D0A0-4EB9-B669-E4EC92C62EA3.png (112.43 KiB) 8254 keer bekeken
-
- 45D227BB-95A8-4950-BA10-712D9632C11B.png (134.51 KiB) 8253 keer bekeken
-
- BED12653-9129-4583-96B7-B0DD3B6657B2.png (141.59 KiB) 8255 keer bekeken
-
- BCE2110D-7608-4FCE-A34A-2F17624EF351.png (146.06 KiB) 8255 keer bekeken
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Blok cilinder project
Andy schreef:Cilinder is al aardig versleten, goed lopen... Heb ik mijn twijfels over...
Andy,
Hallo Andy
Op de foto lijkt het erger als niet werkt is het jammer
Timo
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Blok cilinder project
Hoi Timo, als ik naar de foto's kijk denk ik dat er meer dan 1 mm van de cilinder is afgedraaid. Als dit een bromfietscilinder is geweest zit een gedeelte van de afstelling (40 km/h) in een hogere cilinder.Standaard zijn de Mahle cilinders 68 mm hoog.
De afgestelde bromfietscilinders zijn 69,5 mm hoog.Truc om hier iets meer vermogen uit te halen is juist deze aan de bovenzijde af te draaien,zodat de zuiger juist bovenin komt.
Ik zou eerst eens controleren of bij jouw cilinder de zuiger niet boven de cilinder uitkomt.Anders is het zonde van al het werk.
De afgestelde bromfietscilinders zijn 69,5 mm hoog.Truc om hier iets meer vermogen uit te halen is juist deze aan de bovenzijde af te draaien,zodat de zuiger juist bovenin komt.
Ik zou eerst eens controleren of bij jouw cilinder de zuiger niet boven de cilinder uitkomt.Anders is het zonde van al het werk.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Blok cilinder project
lbs schreef:Hoi Timo, als ik naar de foto's kijk denk ik dat er meer dan 1 mm van de cilinder is afgedraaid. Als dit een bromfietscilinder is geweest zit een gedeelte van de afstelling (40 km/h) in een hogere cilinder.Standaard zijn de Mahle cilinders 68 mm hoog.
De afgestelde bromfietscilinders zijn 69,5 mm hoog.Truc om hier iets meer vermogen uit te halen is juist deze aan de bovenzijde af te draaien,zodat de zuiger juist bovenin komt.
Ik zou eerst eens controleren of bij jouw cilinder de zuiger niet boven de cilinder uitkomt.Anders is het zonde van al het werk.
Hallo lbs
Nee de zuiger komt er niet boven daar is rekening mee gehouden afstand is gelijk aan de oude sb
Timo
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9315
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: Blok cilinder project
Hallo Timo,
hier een Blokcilinder van de meester LVS
heb je een voorbeld
hier een Blokcilinder van de meester LVS
heb je een voorbeld
- Bijlagen
-
- P1000989.JPG (121.85 KiB) 6796 keer bekeken
-
- P1000985.JPG (145.75 KiB) 6796 keer bekeken
-
- P1000987.JPG (68.89 KiB) 6796 keer bekeken
-
- P1000994.JPG (75.47 KiB) 6796 keer bekeken
-
- P1000992.JPG (67.1 KiB) 6796 keer bekeken
-
- P1000990.JPG (70.63 KiB) 6796 keer bekeken
-
- P1000993.JPG (121.91 KiB) 6796 keer bekeken
-
- P1000991.JPG (86.82 KiB) 6796 keer bekeken
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Blok cilinder project
hallo allemaal
bedankt voor de reactie!
ik heb het druk gehad met andere project maar heb inmiddels de cilinder er bij gepakt en ben weer begonnen.
Eifelyeti
dat is zeker een mooie cilinder
helaas is mij haakse stukje nog steeds niet binnen (spoel kan ik dus niet bewerken)
ik had een blok cilinder met een afgevlakte breitwand kop met punten ontsteking maar dit kreeg ik niet lekker aan het lopen.
foto's volgen!
timo
bedankt voor de reactie!
ik heb het druk gehad met andere project maar heb inmiddels de cilinder er bij gepakt en ben weer begonnen.
Eifelyeti
dat is zeker een mooie cilinder
helaas is mij haakse stukje nog steeds niet binnen (spoel kan ik dus niet bewerken)
ik had een blok cilinder met een afgevlakte breitwand kop met punten ontsteking maar dit kreeg ik niet lekker aan het lopen.
foto's volgen!
timo
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Blok cilinder project
goeie dag allemaal
inmiddels het kreidler gebeuren weer opgepakt en de crosser weer lopend gemaakt.
nu zat daar de oude cilinder van mijn oom op die hebben we laten meten en een nieuwe meteor laten in meten een caber L veer er opgedaan. nu was het niet dat zuiger gestuurd was maar membraan. we hebben zelf een huisje gebouwt op basis van een am6 membraan. echter wou die niet lopen met de zuiger (inlaat kant 3mm korter en zonder geleuven voor de membraam0 die geleuven hebben wij er de volgende dag in gemaakt. en het wou nog steeds niet lopen. toen heb ik contact gezocht met lvs. die gaf me een aantal tips echter hebben deze er niet voor gezorgt dat hij wilt lopen. was van een 28 kehin naar een 21 dellortho gegaan. maar nu blijf ik toch met de vraag zitten wat er fout is gegaan of fout is. onsteking was een motoplat en heb die op varieerden standen gehad van 1.1 tot wel 2.2 mm. bougie keuze was een oude champion l-3g maar heb ook ngk bhs8-9-10 geprobeerd en ook de brisk niet tervergeten. het probleem is dat onderin het superloopt midden gebied doet hij niks en pruttelt hij maar en boven in (als je er kwam super power). maar de vraag is nu hoe kan ik er voor zorgen dat hij midden in ook goed gaat lopen?
als er iemand die me verder kan helpen graag.
timo
inmiddels het kreidler gebeuren weer opgepakt en de crosser weer lopend gemaakt.
nu zat daar de oude cilinder van mijn oom op die hebben we laten meten en een nieuwe meteor laten in meten een caber L veer er opgedaan. nu was het niet dat zuiger gestuurd was maar membraan. we hebben zelf een huisje gebouwt op basis van een am6 membraan. echter wou die niet lopen met de zuiger (inlaat kant 3mm korter en zonder geleuven voor de membraam0 die geleuven hebben wij er de volgende dag in gemaakt. en het wou nog steeds niet lopen. toen heb ik contact gezocht met lvs. die gaf me een aantal tips echter hebben deze er niet voor gezorgt dat hij wilt lopen. was van een 28 kehin naar een 21 dellortho gegaan. maar nu blijf ik toch met de vraag zitten wat er fout is gegaan of fout is. onsteking was een motoplat en heb die op varieerden standen gehad van 1.1 tot wel 2.2 mm. bougie keuze was een oude champion l-3g maar heb ook ngk bhs8-9-10 geprobeerd en ook de brisk niet tervergeten. het probleem is dat onderin het superloopt midden gebied doet hij niks en pruttelt hij maar en boven in (als je er kwam super power). maar de vraag is nu hoe kan ik er voor zorgen dat hij midden in ook goed gaat lopen?
als er iemand die me verder kan helpen graag.
timo
- Bijlagen
-
- 20180909_145751.jpg (24.85 KiB) 6070 keer bekeken
-
- 20180909_145708.jpg (65.92 KiB) 6070 keer bekeken
-
- 20180909_145659.jpg (51.7 KiB) 6070 keer bekeken
-
- 20180909_145649.jpg (51.23 KiB) 6070 keer bekeken
-
- 20180909_145630.jpg (28.92 KiB) 6069 keer bekeken
-
- 20180909_145606.jpg (56.41 KiB) 6070 keer bekeken
-
- 20180909_145528.jpg (199.78 KiB) 6070 keer bekeken
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Blok cilinder project
Hoi Als ik de foto's bekijk heb je de boosterpoorten buiten werking gezet.
Deze moeten in verbinding gezet worden met de inlaatpoort.
Zie foto
Deze moeten in verbinding gezet worden met de inlaatpoort.
Zie foto
- Bijlagen
-
- cil (Klein) (1).jpeg (50.38 KiB) 6035 keer bekeken
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Blok cilinder project
hallo lbslbs schreef:Hoi Als ik de foto's bekijk heb je de boosterpoorten buiten werking gezet.
Deze moeten in verbinding gezet worden met de inlaatpoort.
Zie foto
toch iemand die reageert
dus als ik de inlaat er aan verbind werkt het ? ik heb de vermoedens van niet want de inlaat staat bijna de hele tijd open door de sleuven.
meer suggesties?
timo