Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2005 12:11 am 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 15, 2003 2:33 pm
Berichten: 4497
Woonplaats: Maassluis
Een grootse creatie in de kleine klasse

Brandstofkraan open, luchtschuifje op de carburateur dicht, een klein trapje op de kickstarter, we nemen plaats op de buddy een lichte druk op het schakelpedaal, één is ingeschakeld, we laten de koppeling weer komen en daar gaat ie. Het soepel snorrende motortje brengt ons in een wip tussen de 15 en 20 km/u, met het feilloos werkende voetschakelmechanisme schakelen we snel naar 2, weer accélereren en even onder de 40 km/u naar 3, in welke versnelling we dan eens even goed doortrekken. Als de naald van de snelheidsmeter al aardig naar de 60 neigt, bespelen we andermaal het voetschakelpedaal en het motortje zoemt lustig verder in 4, terwijl de snelheid nog merkbaar toeneemt. Helemaal open draaien zullen we op deze eerste rit nog niet en als het tempo bij de 70 ligt, houden we voorlopig maar deze kruissnelheid aan. Veel gas hebben we trouwens niet meer over, maar zo doorrijdend worden de kilometertjes op de buitenweg toch behoorlijk snel verslonden en een gemiddelde van meer, dan 60 km/u op de niet al te drukke route zit er dik in. Een vluchtige blik achterom leert ons, dat de berijder van een fonkelende "sport"-brommer, die we zoëven met ongeveer 20 km snelheidsverschil voorbij gingen, al in geen velden of wegen meer te bekennen is. Hij keek ons wel even met een onbegrijpelijke blik aan toen hij ons daar zo maar op de grote weg naast zich zag komen; wij frank en vrij op de autoweg, hij scherp om fietsers heensturend op het rijwielpad. Veel tijd om zich af te vragen; of wij daar nu wel zo mochten rijden, hebben we hem niet gegeven. Als hij nog niet uit de aanwezigheid van voetrusten en uit ons ver boven de bromfietsgrens gelegen tempo had afgeleid dat wij een heus motorrijwiel bereden, dan zal een blik op ons achternummerbord nadien voor hem wel voldoende geweest zijn. Zou hij bij ons meer dan 50 cc's aan boord vermoed hebben? Afgaand op het formaat en uiterlijk van onze Kreidler misschien niet, als hij althans het merk nog niet kende. Maar de prestaties? Zo'n snelheid is toch voor een 50 cc-er niet gewoon meer? Leest u de inleiding van ons relaas nog eens over en veronderstel daarbij, dat ons ros een 100 of 125 cc tweetakt was. Heel acceptabel, die snelheden, vindt u niet? Zo tegen de 60 km/u in 3 (d.w.z. op de teller; in werkelijkheid ca. 55 km/u) en dan nog een hele versnelling over (als de 100 of 125 cc-er, die u in gedachten had, tenminste ook vier versnellingen heeft, wat geenszins vanzelfsprekend is). Dat zijn toch rij-eigenschappen waarmee men zich best als volwaardige verkeersdeelnemer kan doen gelden!

Excuses...
Eigenlijk mogen we wel onze excuses aanbieden aan gemotoriseerde tweewielercollega's die we met de Kreidler tot vertwijfeling gebracht hebben. En dat zijn heus niet slechts de brommers geweest, die we al konden overtroeven terwijl de derde versnelling van de Kreidler er nog maar nauwelijks aan te pas hoefde te komen. De leden van een scooterclub-op-toertocht, die een half uur lang tevergeefs trachtten ons "los" te rijden en ons toen maar lieten gaan, klaarblijkelijk net de gedachte "die vent woont dat ding helemaal uit én dan pakken we hem verderop wel weer" ze hadden voorgoed het nakijken. De trotse bezitter van een mooie 250 cc zijspancombinatie, die uit eigen beweging een krachtmeting met ons aanging en het niet kon redden, zal zich daardoor waarschijnlijk niet helemaal happy gevoeld hebben. De twee schilders die we herhaaldelijk zagen op onze thuisroute die in dezelfde richting ging, hebben zich alleen de eerste keer in de luren laten leggen. Met hun drie-versnellings 125 cc dubbelzuigertje ('t liep nog mooi, al was het niet meer in de beste jaren van zijn leven) haalden ze ons toen in en dat ging met ongeveer 55 á 60 km/u, nadat we voor een stoplicht weggetrokken waren; we lieten toevallig de Kreidler wat lang in 3 doorhollen en omdat het motortje daarbij zo ongeveer 7.600 toeren maakte, moeten ze gedacht hebben dat we er alles uithaalden om de "aanval" af te slaan, hetgeen natuurlijk niet waar was, want we hadden 4 nog. We zouden nog diverse van dergelijke voorvalletjes kunnen opdissen die ons telkens weer bewezen, dat een modern 50 cc motorrijwiel als deze Kreidler "Florett Super" door menige medeweggebruiker onderschat wordt. Men denkt dat z'n 50 cc-tje niets of maar nauwelijks iets meer presteert dan een bromfiets en alleen dit al kan de berijder van zo'n Kreidler geweldige rij-genoegens verschaffen, doordat anderen zo menigmaal verbluft zijn als men de ware aard van het beestje toont. Een ieder die zelf zijn motorjaren begonnen is met een licht machientje en thans op een zwaardere motor rijdt, zal aan die begintijd nog de prettige herinnering bewaard hebben van het leveren van grote prestaties met weinig cc's; met een grote, bijvoorbeeld 20 of 30 pk sterke motor is het geen kunst er eens flink aan te trekken, anders gezegd, het sportieve genoegen van het rijden smaakt men eerder met een kleinere machine en dan natuurlijk vooral, als deze veel meer doet dan voor mogelijk gehouden is.

Wat is en wat doet de Kreidler "Floret Super"?
Dat de "Florett Super" een bromfietsachtig uiterlijk heeft (overigens naar onze smaak heel mooi) maar echte motorrijwielkenmerken, is bovenstaand al tot uiting gekomen. Het wezen en de prestaties -de laatste mede aan de hand van onze roadtestervaringen over ruim 600 km- willen we echter nog graag wat nader preciseren. De cilinderinhoud van het geforceerd gekoelde motortje is 49 cc, verkregen door een boring en slag van respectievelijk 40 en 39,7 mm. Het motorvermogen bedraagt 4,2 pk bij 6500 toeren, wat voor een 50 cc heel wat is maar voor het verkrijgen waarvan men bij Kreidler helemaal niet hoeft grijpen naar opvoermaatregelen; al vier jaar geleden haalde men uit een sport-Kreidler 4,5 pk en de wegracers had men vorig jaar al tot boven de 8 pk gebracht. Denkt u vooral niet, dat de motor vrijwel tot aan de grens belast is doordat er 4,2 pk uitgepeurd is; het hele binnenwerk zou veel meer pk's nog met glans kunnen verwerken, wat o.a. wel hieruit blijkt, dat de wedstrijdmachines krukassen hebben die gelijk zijn aan de standaard exemplaren of hiervan afgeleid worden. Het toerental van 6.500 omw./min. resulteert in een zuigersnelheid van slechts ruim 8,5 m/sec. en als men in de lagere versnellingen abnormaal ver doortrekt -bijvoorbeeld in 3 tot bij de 65 km/u- dan blijkt de motor zich bij het daarmee overeenkomende toerental van ca. 8.000 omw./min. nog kiplekker te voelen; hij snort prachtig, loopt onvoorstelbaar soepel, brengt geen enkele trilling voort, kortom 't is "af". Natuurlijk zal men in de normale rijpraktijk vrijwel nooit zo het onderste uit de kan halen en zo kan bijvoorbeeld ook bij 40 km/u al heel goed de vierde versnelling ingeschakeld worden en het tempo kan dan in 4 nog aanmerkelijk afzakken zonder dat de moto rrauw of onregelmatig gaat open. Hoe prachtig men dus in de versnellingen ook kan doorhalen (aan 3 lijkt zelfs geen eind te komen) en hoe pittig de acceleratie ook is, deze "Florett Super" draait als een naaimachine. De hoogste door ons gemeten snelheid bij rechtop zitten de rijder was 73 km/u, waarbij de wind eerder mee dan tegenwerkte. Echter waren op het moment dat de meting plaats vond, de laatste kilometertjes een beetje zoek, waaraan het zo langzamerhand wenselijk worden van een ontkolingsbeurt (na 2.600 km op de teller) ongetwijfeld niet vreemd was. Een top van tegen de 75 km/u is voor een normaal gezeten rijder van niet te groot postuur absoluut te bereiken en in race-houding kan zelfs de 80 gehaald worden. Van 0 tot 50 km/u kwamen wij in goed 10 seconden, van 0 tot 60 km/u in rond 16 seconden en dat zijn cijfers die een motor met tweemaal zo grote cilinderinhoud ook allerminst misstaan! Waar deze Kreidler, als men in de vierde versnelling rijdt, wel gevoelig voor is, is tegenwind; de derde versnelling reikt weliswaar zonodig ver genoeg om deze bij werkelijk harde tegenwind zelfs voor geruime tijd te hulp te kunnen roepen, maar juist omdat het motortje kwalitatief zo geweldig is (dit staat absoluut buiten kijf!) en zonder enig bezwaar ook de nodige "Over-toeren" kan maken, zouden wij misschien een iets lagere gearing prefereren. Een klein kettingwieltje met een tandje minder, of het achterkettingwiel met één of twee tandjes meer zou deze Kreidler wel eens nóg beter uit de bus kunnen doen komen! Of u bij deze Kreidler nu de krukas dan wel de hardverchroomde cilinderboring bekijkt en weet welke geweldig gunstige bedrijfsresultaten ermee bereikt worden (wat de levensduur betreft worden niet alleen op deze punten de Kreidlers door objectieve, tot oordelen bevoegde deskundigen algemeen als topprodukten beschouwd), of u nu de mooie remnaven onder de loep neemt dan wel kennis neemt van het feit dat alle veerelementen zeer effectieve hydraulische dempers hebben, of u de solide uitvoering van het rijwielgedeelte beziet dan wel zich realiseert dat de capaciteit van de directe verlichting (de vliegwielmagneet heeft, zoals gebruikelijk een lichtspoel) met 27 Watt ook werkelijk "ruimer bemeten" is dan die van een bromfiets, of u nu het bijzonder goed verzorgde inlaatsysteem (met aanzuiggeruisdemper) bekijkt of... We zouden zo nog een heel poosje kunnen doorgaan met het opsommen van voortreffelijke hoedanigheden, zonder ook maar in het minst te overdrijven. De schakeling? Bijzonder goed. De rijhouding? De Kreidler is niet groot, maar zit zeer comfortabel! De vering? Best, zonder al te soepel te zijn? De eigenschappen? Het nemen van zowel scherpe als snelle bochten is een genot! Heeft het type voorvering (schommelarmen) enige onstabiliteit in de besturing met zich meegebracht, zoals wel meer voorkomt? Alleen heel ietsje merkbaar bij afremmen alvorens bijvoorbeeld een bocht te nemen, en dan slechts indien met één hand gestuurd wordt; alleen dan kan men wel eens in heel lichte mate een neiging tot zogenaamd pendelen in het stuur merken, maar hinderlijk is dit absoluut niet. Hoe de bereikbaarheid van belangrijke delen is, zoals de carburateur en de onderbrekerpuntjes? Goed! De algehele afwerking? Ver boven elke kritiek verheven! Geachtelezer, deze lofzang stoppen we hier. Het wordt vervelend om steeds maar weer in superlatieven deze Kreidler zo omhoog te moeten steken, maar hij verdient het. Vele malen hebben we gedacht: als Kreidler ook eens een leuke 125-er maakte, misschien een twin, wat zou dat een motorfiets zijn! Dat de "Florett Super" zelfs voor de strengste kritiek nauwelijks vatbaar is, moge tenslotte blijken als wij alle mogelijke negatieve puntjes tenslotte nog even duidelijk naar voren brengen. Misschien kunnen we in plaats van negatief beter zeggen minst postitief...

Minimale min-puntjes
De remmen hebben we in de voorgaande beoordeling nog niet vermeld en we hebben ze toch niet tot nu toe bewaard, omdat ze slecht zouden zijn. Verre van dat. Het soepel aangrijpen verdient zelfs de kwalificatie uitstekend, de rem-effectiviteit is prima maar wij vonden ze ietwat "zacht", d.w.z. dat ze bij zo sterk mogelijke bediening wel iets bruusker zouden mogen "aangrijpen". Een cijferbeoordeling zou niettemin met minder dan 8 te laag zijn. Een heel ander punt: alhoewel deze Kreidler met zijn 74 kg eigengewicht geen lichtgewicht is, is bij wind-stoten van opzij toch wel merkbaar, dat de bijzondere handelbaarheid en lichte besturing dan geen voordeel zijn. Als we u nu nog melden, dat de tankdop niet volkomen afdichtte en dat de wisselstroomclaxon een nogal naar geluidje voortbrengt, dan hebben we het wel zo ongeveer gehad. De Enige opmerking die we thans nog kunnen verwachten, betreft de prijs; f 1195,- voor het standaard model en f 1295,- voor de luxe uitvoering (met veel doch niet te overdadig chroom en een kofferrekje), dat is óók niet goedkoop te noemen als we de mooie uitvoering -met o.a. fraai stuur, 9 liter tank.. stuurslot, gesloten kettingkast enz.- in aanmerking nemen. Maar in de eerste plaats moet u niet vergelijken met andere 50 cc's, ofwel u niet bepalen tot een prijsvaststelling van guldens per cc. Wat wordt ervoor geboden, dat is belangrijk. Realiseert u zich ook wel, dat de door ons vermelde prestatiemogelijkheden reëel waren; als we bijvoorbeeld de normale (in dit geval heus niet erge) snelheidsmeter-afwijkingen veronachtzaamd hadden -en het is toch zo, dat men doorgaans nog een motorrijwiel een top toebedeelt die de meter aangeeft!- dan hadden we gerust kunnen zeggen, dat deze Kreidler "Florett Super" zo aan de 80 zit en aangezien de topsnelheid ook kruissnelheid mag zijn. Wij houden het liever op een doorgaans te bereiken kruissnelheid van ca. 65 km/u, evenzo als we andere hoedanigheden van deze 50 cc-er heus niet te optimistisch voorgesteld hebben! Het gebodene zit hem trouwens helemaal niet alleen in de prestaties, want voor alles geldt met betrekking tot deze Kreidler toch wel: kwaliteit moet betaald worden. Mogen we in dit verband een uitspraak aanhalen van een even kundige als oprechte Kreidler-concurrent, die de technische en rijtechnische kenmerken kende? "Ik snap niet hoe ze zoiets voor dit geld kunnen maken!" De "Florett Super" heeft dus al met al wel een bijzonder goede indruk bij ons achtergelaten en als wij nog aan het begin van ons motorleven zouden staan en dan dit zouden kunnen kopen... iets anders, wellicht wat groters, zou wel heel gunstig geprijsd moeten zijn om de balans daar naartoe te doen doorslaan!

J. de K.

Motor 06-04-1962


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2005 11:11 am 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5993
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Leuk dat je weer een artikel hebt geplaatst Frans, mooi gedaan! Als je mij er soms nog eens eentje wilt mailen... :-)

Ze hebben wel wat kritiek, maar proberen dat zo zacht mogelijk over te brengen, typisch iets voor die tijd misschien. Daarnaast ook weer veel hulde voor de Kreidler, zelfs van de concurrent.

Wat me toch het meeste opvalt dat zelfs in 1962 men worstelde met de verschijning van zo'n lichte 50 cc motorfiets op de weg, die men meer aanzag voor een bromfiets. Kun je nagaan hoe moeilijk het nu, 40 jaar later, is voor de medeweggebruikers.

Leuk ook dat "sporten" met een 250 cc zijspan, dat had ik ook nog eens met m'n snelle Kreidler toen ik een oudere Jawa tegenkwam... dan kun je leuk bij blijven ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2005 1:37 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 24, 2003 10:55 am
Berichten: 125
Hallo Frans
Heb er vroeger ook zo een gehad, hij liep 85 km
Ben er een week mee op vakantie geweest naar Zee
Ik gebruikte de super als bromfiets door simpelweg de nummerplaat te verwijderen en karren met die handel.
Ik kocht hem nadat mijn snelle eitank brommer (bouwjaar 1965) uit de schuur gestolen was. Ook die had kleine wielen en leek daardoor veel op een Super maar was natuurlijk wel een 3 hand. Ik kocht de Super voor 500 piek op de automarkt in Utrecht waar nu de jaarbeurs staat. omgerekend dus nog geen 250,- euro, voor dat geld heb ik hem ook weer verkocht aan een vriend, ik weet niet eens meer waarom. Ik denk met veel plezier terug aan dat Supertje, jammer dat ik er in die tijd geen foto's van heb genomen.
Mij doe je hier een genoegelijk plezier mee

Groet. Nicolaas van den Heuvel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2005 2:32 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 15, 2003 2:33 pm
Berichten: 4497
Woonplaats: Maassluis
Ha die Nico,

Leuk om te horen, ik doe jou geloof ik zowiezo altijd al veel plezier met de wat oudere artikels en dat deze wat specialer voor je is, is dan des te leuker. :)
Wat ik me eigenlijk al een hele tijd afvraag en waar jij wellicht (of iemand anders) antwoord op hebt;
Wanneer je een Nederlandse eitank tegen komt, dan is dit bijna alleen maar een 65-er (wereldjaar daar niet van, want het is mn geboortejaar 8) ).
Waar ligt het eigenlijk aan dat je bijna niets Nederlands tegen komt van '62 - '63 ?
Was de Kreidler toen nog niet zo populair ofzo in ons land? En waarom dan relatief gezien zoveel (model) 65-ers?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2005 4:51 pm 
Offline
Gebanned
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 24, 2004 4:48 pm
Berichten: 194
Woonplaats: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
dat is ook gekomen omdat in 1965 de duitse jeugd toen pas naar nederland kwam op hun eitjes naar de kermis en dergelijke ,daarvoor zag je dat niet in nederland,daardoor is ook de ei in nederland populair geworden,niet aleen daardoor natuurlijk ,maar vanaf ongeveer 1965 is in nederland de omslag begonnen wat betreft,werkende jongeren,die waren na de oorlog allemaal in 1965 ongeveer 18 jaar en daardoor is ineens de cultuuromslag ontstaan,ook was in die tijd het ook gebruikelijk dat iemand van die leeftijd allang een paar jaar werkte,en niet zoals nu op school zitten en daardoor deze achtien jarige meer eigen geld hadden dan nu iemand van die leeftijd,in nederland was toen de berrini heel populair met de puch en de zundap,maar de kreidler had zo,n uitstraling op de jeugd,dat deze a massaal deze mooie brommer en super ging kopen dat is pas goed gaan ontwikkelen vanaf ongeveer 1965 vandaar..dat je vanaf ongeveer die datum nog meer kreidlers terug vind nu. :P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2005 5:03 pm 
Offline
Gebanned
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 24, 2004 4:48 pm
Berichten: 194
Woonplaats: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
vergeten te zeggen...het is een prachtig artikel hierover de super.ook de kleine minpuntes die ze noemen is leuk om te lezen ze zijn zo voorzichtig met hun commentaar ,maar erg mooi neergezet frans :!:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 27, 2005 12:54 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 12, 2004 6:21 pm
Berichten: 2497
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Weer een mooi artikel over de Eitank !
Ik vind ze altijd prachtig 10+

Groetjes Flacko


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 27, 2005 12:08 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46414
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Mooi verhaal weer. Een kennis van is een eitank uit 1962 aan het restaureren. Die zal dit artikel ook wel op prijs stellen.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 27, 2005 12:18 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 15, 2003 2:33 pm
Berichten: 4497
Woonplaats: Maassluis
Mocht het een bromfiets zijn, dan staat daar ook een artikel over op het forum (mocht je hem over het hoofd hebben gezien);
Roadtest van de Kreidler Florett (1962)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!