'Met 5 x 50 cc naar de Grimselsee' (1996)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

'Met 5 x 50 cc naar de Grimselsee' (1996)

#1 Bericht door Melvin » 01 apr 2005, 21:18

'Met 5 x 50 cc naar de Grimselsee'


Naar aanleiding van een reisverslag uit 1968 in het weekblad Motor ontstond bij een aantal Kreidlerliefbebbers het plan om dezelfde tocht naar de Zwitserse Alpen te gaan maken. Rob van de Kraats beschrijft een enerverende reis.

Afbeelding

Op vrijdagmorgen 25 mei 1996 is het dan zover. De vijf motortjes - driemaal RS, eenmaal GT en eenmaal TM - zijn gepakt en om vijf uur 's morgens gaan we dan met onze 50 cc's op weg richting Zwitserland. We willen er twee dagen over doen.
De eerste dag razen we 608 kilometer door België, Luxemburg en Frankrijk om rond zes uur 's avonds in Mullhouse een camping te zoeken. Onderweg verliest er nog een z'n uitlaat-eindstuk, waar een vrachtwagen overheen rijdt. Dááág uitlaat-eindstuk en "wat nu?". Een leeg bierblikje brengt uitkomst. Ook worden we nog van de snelweg afgewezen door de Belgische politie, die denken dat we met vijf bromfietsen over de snelweg rijden, maar na veel praten en het laten zien van de kentekens mogen we onze weg vervolgen.
Op de camping aangekomen, halen we onze tenten uit het vet en genieten - met een neus vol tweetaktdampen - van een welverdiende nachtrust. De volgende morgen een stevig ontbijt en we zien onze tweede dag richting Zwitserland vol energie tegemoet.

Door berg en dal...

Bij de Zwitserse douane krijgen we opnieuwde vraag "wat we met die BROMFIETSEN op de AUTOBAHN doen?". Waarop onze vraag: "Waarom moeten we wel een Autobahn-sticker kopen, maar mogen we niet op de snelweg rijden?".

Afbeelding

Volgens de douane rijden we niet hard genoeg. We bieden de douanebeambte een ritje achterop aan, om zijn mening te veranderen, maar daar ziet hij toch maar vanaf.
Via Basel, Thunersee naar Interlaken en na een heleboel bergen (eerste versnelling), bochten, dalen en geschakel bereiken we om half zeven 's avonds het plaatsje Meizingen. Na lang zoeken, vinden we in Innertkirchen, onder aan de Grimselpas, een camping. De kilometerteller van onze 50 cc's staat inmiddels 910 kilometer verder.
De volgende morgen, zondag, staan we vroeg op om de nodige technische problemen op te lossen. Er hangt een ketting op de grond en een schokbreker zit vast, maar rond twaalf uur gaan we dan toch op weg naar ons einddoel. Onderweg krijgt één der RS'en het benauwd; hij wil alleen nog maar bergafwaarts. Na twee uur zoeken blijkt het luchtfilter verstopt. De Grimsel trekt; steile rotswanden en scherpe haarspeldbochten vergen veel van onze stuurmanskunst... en dan bereiken we op 1.700 meter hoogte de machtige blauwe Steingletscher.
Dat lijkt het eindpunt want verder mogen we niet: een slagboom verspert ons de weg, omdat er hoger op nog geen sneeuw is geruimd. Maar geen nood, nadat we alle vijf de Kreidlers plat onder de slagboom hebben doorgehaald, kunen we toch weer verder!

Hoogtepunt

Over glibberige, besneeuwde wegen bereiken we dan eindelijk op 2.164 meter hoogte ons einddoel: De GRIMSELPAS.

Afbeelding

Plotseling is één van de jongens verdwenen om even later met zijn Kreidler op het dak van het Grimselhotel te verschijnen (het hotel is toch gesloten).
De terugtocht naar beneden doen we in de vrijstand, met stilstaande motor. Onderaangekomen missen we één van onze toergenoten. Na vijf minuten worden we toch wat ongerust en besluiten we te gaan zoeken. Dan komt hij er toch aangelopen, met een gedemonteerde ketting in zijn hand; want met 70 km/h freewheelend de eerste versnelling van een 50 cc inschakelen... dát gaat natuurlijk niet!
Op de camping mogen we in het schuurtje van de campingbaas de motor demonteren. Het tandwiel van de eerste versnelling zit zó vast op de as, dat hij met een moker moet worden gedemonteerd; de complete hoofdas moet dus worden vervangen. In Briënz zit een oud-Kreider dealer, waar we gelukkig op maandag een gebruikte as met tandwielen kunnen kopen. Na een uurtje sleutelen draait de Kreidler rond het middaguur weer. We gaan een tochtje 'off the road' maken. Alle kreidlers en bestuurders overleven het!

Dááág big-end

De dinsdag verloopt rustig en 's avonds maken we ons weer op voor vertrek naar Nederland om woensdagmorgen in alle vroegte afscheid te nemen van het prachtige Zwitserse landschap, met ijs op de buddy's. We rijden terug via Collmaz. Tegen de avond bereiken we St.Diemenis en overnachten daar.

Afbeelding

Donderdag moeten we toch echt richting Nederland. We willen Valkenburg bereiken, maar 90 kilometer voor de Frans-Luxemburgse grens slaat de pechduivel opnieuw toe. Met een snelheid van 90 km/h (= 9.700 toeren) in de slipstream van mijn voorganger hoor ik ineens een hevig gekraak; snel de koppeling in. Na het demonteren van de cylinder blijkt de drijfstang een speling te hebben van ongeveer een centimeter en de bovenste zuigerveer vastgeklonken te zijn. Dááág big-end!.
Na wat rondzoeken op de parkeerplaats vinden we een Duitse vrachtwagenchauffeur, die bereid is om mijn Kreidler naar de Luxemburgse grens te brengen. We hadden van alles meegesleept: zuiger, pakkingen, kabels, lampjes, maar geen krukas, want dan kan je wel een heel blok op je rug meenemen.
Bij de grens aangekomen demonteren we het blok, pakken het in de tas en gaan we op 'krukas-jacht'. Bij motorzaak Hall in Luxemburg is alleen een nieuwe krukas te koop. Na enig onderhandelen zitten we buiten op een stuk karton in een winkelstraat de vijfgang te opereren. Na twee uur is de operatie geslaagd en we komen rond zes uur 's avonds weer bij de grens aan, waar onze Kreidler-vrienden stijf zijn van het wachten.

Moe, vies, maar...

Afbeelding

Het motorblok ligt er gelukkig weer snel onder. We koersen nog enkele kilometers en bereiken om tien uur Bastogne in België. We hebben dan 1767 kilometer afgelegd en voelen ons moe, vies en hongerig. We kruipen met z'n vijven in een caravan; wát een luxe na dat harde luchtbed. Na ons laatste ontbijt in het buitenland genuttigd te hebben, zetten we onze voorwielen richting huis. Na veel gehobbel over de Belgische kasseien rijden we via Luik Nederland weer binnen en besluiten om in Weert even het thuisfront te bellen. Om half één 's middags bereiken we onze thuishaven Arnhem, om terug te kunnen kijken op een tocht vol ontberingen, verrassingen en plezier; met 2.150 kilometer op de teller als eindstand!

...WAT IS 50 cc RIJDEN TOCH MOOI!!!!


Foto's: Rob van de Kraats

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#2 Bericht door Dimage » 01 apr 2005, 21:24

Ik had het artikel al een keer eerder van je onder ogen gehad.
Vind het echt een schitterend stukje. 8)
Respect voor je vader en cornuiten :clap

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#3 Bericht door Ries » 02 apr 2005, 06:54

ja, heel leuk artikel,

had hem al een keer of 5 gelezen :mrgreen: :mrgreen:

blijft leuk haha!

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#4 Bericht door Maarten » 03 apr 2005, 18:12

Het is een heerlijk verhaal. Er gaat wel veel stuk vind ik, maar ja, dat is ook de lol van een Kreidler, het rookt, het trilt, het lekt, het stinkt, het maakt lawaai.... het leeft!

Gebruikersavatar
sierfred
Gebanned
Berichten: 585
Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door sierfred » 03 apr 2005, 19:31

erg goed verhaal alweeeeeeeer,prima neergezet. :D

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#6 Bericht door Caspar » 03 apr 2005, 19:51

Melvin + pa bedankt voor het historische stukje, erg leuk om te lezen.
Ik vind ook dat er veel kapot ging op dat ritje.
Ik had daar rond mijn 16e ook last van, maar dat was het gevolg van studenten-geldgebrek waardoor alleen het hoognodige werd uitgegeven aan onderhoud en reparatie.

Gebruikersavatar
Maarten/sbargh
Berichten: 726
Lid geworden op: 25 apr 2004, 16:17
Locatie: 's-heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Maarten/sbargh » 05 apr 2005, 10:34

Gaaf stukje mensen. Wanneer gaan ze weer????!!!! :D :D :D

Gebruikersavatar
sierfred
Gebanned
Berichten: 585
Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

toerrit

#8 Bericht door sierfred » 06 apr 2005, 16:44

sierfred schreef:erg goed verhaal alweeeeeeeer,prima neergezet. :D
in die tujd zag je nog nergens de witte sierranjes van rubber rond het nummerbord terwijl dat in duitsland hét detail was op de supers,vreemd eigenlijk,maar dat terzijde hoor. :arrow:

Gebruikersavatar
Arjen
Berichten: 1653
Lid geworden op: 07 sep 2002, 18:28
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: toerrit

#9 Bericht door Arjen » 06 apr 2005, 18:03

sierfred schreef:
sierfred schreef:erg goed verhaal alweeeeeeeer,prima neergezet. :D
in die tujd zag je nog nergens de witte sierranjes van rubber rond het nummerbord terwijl dat in duitsland hét detail was op de supers,vreemd eigenlijk,maar dat terzijde hoor. :arrow:
het was ook 25 mei 1996.
het waren ook nederlanders.

Gebruikersavatar
sierfred
Gebanned
Berichten: 585
Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door sierfred » 06 apr 2005, 18:52

arjen schreef,
het waren ook nederlanders
juist die deden de duitsers na met hun super supers als die naar hier kwamen
:!:

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#11 Bericht door tombo » 06 apr 2005, 21:37

In 1996 denk ik dat er niet veel Duitsers op hun Kreidler in Nederland kwamen #-o

Gebruikersavatar
Arjen
Berichten: 1653
Lid geworden op: 07 sep 2002, 18:28
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Arjen » 06 apr 2005, 22:41

sierfred schreef:arjen schreef,
het waren ook nederlanders
juist die deden de duitsers na met hun super supers als die naar hier kwamen
:!:
volgens mij heb je of
-het verhaal hierboven verkeerd begrepen
-je hebt het weer over iets wat totaal los staat hiervan

er was gewoon een groepje ouderen uit nederland, veluwe. DIe dachten we gaan naar de grimslee rijden. Dus niks supersnadoen die naar hier kwamen oid?

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

#13 Bericht door Melvin » 28 dec 2005, 03:48

schop 8)
Ik heb 2 fotoalbums gevonden met (kleuren)foto's van de tocht.
Zal morgen even wat leuke inscannen :P

Timmio
Berichten: 657
Lid geworden op: 06 mar 2005, 17:02
Locatie: Leusden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#14 Bericht door Timmio » 28 dec 2005, 05:16

Leuk verhaal!

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door Flacko » 28 dec 2005, 08:00

Gelukkig hebben we de plaatjes nog :wink:

Ik vind de verhalen en artikeltjes altijd reuze interessant.

Groetjes Ad

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

#16 Bericht door rs-r » 28 dec 2005, 10:13

Melvin schreef:schop 8)
Ik heb 2 fotoalbums gevonden met (kleuren)foto's van de tocht.
Zal morgen even wat leuke inscannen :P
Misschien zijn de minder leuke ook mooi :) :roll:

Gebruikersavatar
Jaspertje
Berichten: 437
Lid geworden op: 07 apr 2005, 08:41
Locatie: Neer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Jaspertje » 28 dec 2005, 10:34

In de bromfiets gaan 3 mensen met puch en tomos naar de noordkaap #-o

Gebruikersavatar
mirnouk
Berichten: 153
Lid geworden op: 10 jul 2003, 11:56
Locatie: Hoevelaken
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door mirnouk » 28 dec 2005, 12:13

Maar met het vliegtuig terug... das niet echt hoe het hoort
:twisted:

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

#19 Bericht door rs-r » 28 dec 2005, 12:17

mirnouk schreef:Maar met het vliegtuig terug... das niet echt hoe het hoort
:twisted:
Kan niet anders... ze reden niet met een Kreildler :wink:

Gebruikersavatar
mirnouk
Berichten: 153
Lid geworden op: 10 jul 2003, 11:56
Locatie: Hoevelaken
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door mirnouk » 28 dec 2005, 12:22

Heb zelf ook een hele mooie Puch uit 1959, maar deze zomer ga ik naar de Italiaanse grens op de Kreidler en ook weer TERUG! Is een betere brommer voor de lange afstand..

Plaats reactie