motoplat

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

motoplat

#1 Bericht door joost » 14 mar 2003, 19:07

Motoplat ontstekingen
Motoplat ontstekingen zijn enige toegepast op bepaalde types Kreidler RS (6v) en de Kreidler Mustang 80cc (12v)
De ontstekingen werden toentertijd in Spanje gemaakt en het bedrijf is in 1994 failliet gegaan.

Je kunt de meeste motoplats herkennen aan de rode bougiekabel.
De motoplat ontstekingen met uitwendig vliegwiel hebben een rood omhulsel van een soort kunststof. Als dit kunststof wordt verwijderd (destructief onderzoek) ziet hij er vrijwel hetzelfde uit als de Bosch MHKZ elektronische sterontsteking. Er zitten ook 6 spoelen en een ontstekingsmoment-gever in. Het rode kunststof is vaak door de tand des tijds uitgehard en vertoont vaak barsten.
Er is erg weinig informatie over de verschillende ontstekingstypes van motoplat, dus zal deze FAQ niet helemaal compleet zijn. Ik heb alle informatie verzameld en hier neergezet. Alle info is welkom!

Motoplat 6v 35-30/10w, met op het vliegwiel geschreven: 68 mini 6 hierro

Afbeelding

Motoplat MHKZ 35-5/18 W (aluminium vliegwiel)

Afbeelding

Motoplat binnenrotor
Afbeelding

Bobine, die bij alle bovenstaande ontstekingen hoort
Afbeelding

Afstellen motoplat ontstekingen met uitwendig vliegwiel:

De ontsteking is deelbaar. Het rode ontstekingsgedeelte zit met 3 schroeven vast op de ontstekingsgrondplaat. (zie onderstaande foto)

Afbeelding

Monteer de ontsteking zo, dat de opdruk: "made in spain" het dichtst bij de kabeluitgang van het motorblok staat. Het is altijd een beetje moeilijk om de kabels onder de grondplaat heen te geleiden. Zorg ervoor dat er geen kabels afgekneld raken.
Motoplat ontstekingen zijn in principe af te stellen zonder "ontstekings-flitser".
Voordat je aan de slag gaat schroef je de grondplaat vast op het motorblok. Zorg ervoor dat de bovenste 3 schroeven (op het rode gedeelte) niet helemaal vast zitten. Monteer vervolgens het vliegwiel. (Moer hoeft er niet op)
In het vliegwiel bevindt zich een gaatje van ongeveer 2mm. In het rode gedeelte van de ontsteking bevindt zich ook zo'n gaatje van 2mm. Gebruik een rond staafje (of een boortje) van 2mm. en steek hem door het vliegwiel en de ontsteking, zodat de 2 gaatjes recht tegenover elkaar komen. (zie onderstaand plaatje) Draai het vliegwiel (met de ontsteking) nu naar 0,95mm voor het bovenste dode punt. Verwijder het pinnetje voorzichtig en demonteer het vliegwiel voorzichtig, zonder de ontsteking te verschuiven. Schroef vervolgens de bovenste 3 schroeven vast. Monteer het vliegwiel (dit keer met moer) en de ontsteking is afgesteld.

Afbeelding

Spanningsregelunit
Er werd ook een spanningsregelunit gebruikt. Hierin wordt de spanning omgezet naar gelijkspanning. De spanningsregelaars zijn moeilijk te krijgen en vaak zijn de stekkers afgebroken en is de behuizing zwaar gecorrodeerd. (zie onderstaande afbeelding met spanningsregelaar en bobine). Als bijlage van dit bericht MotoplatULO.pdf heb ik een schema van een ULO-laadunit op een Motoplat ontsteking.

Afbeelding

handige links:
Motoplat reparatie adres.
Elektrisch testen van de motoplat ontsteking.
Elektrisch testen van de motoplat ontsteking
Troubleshooting (problemen oplossen) Motoplat
Bijlagen
MotoplatULO.pdf
(48.21 KiB) 3428 keer gedownload

Gesloten