1970, Die schnelle Kreidler des Herrn Van Veen

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9758
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

1970, Die schnelle Kreidler des Herrn Van Veen

#1 Bericht door Maarten » 29 apr 2006, 09:01

Die schnelle Kreidler des Herrn Van Veen

Bron: Motorrad Heft 1/1970
Auteur: V.R.

Toen Aalt Toersen op de Van Veen Kreidler bij de eerste Grand Prix van het afgelopen seizoen in Madrid met meer dan 15 seconden voorsprong als winnaar in de 50 cc klasse werd afgevlagd, had hij met deze indrukwekkende overwinning voor een echte sensatie gezorgd..

Afbeelding
Vice wereldkampioen in de 50 cc klasse Aalt Toersen. Hij werd op 6 november 1945 in Holland geboren. Al vroeg ontdekte hij zijn voorliefde voor de motor. Slechts 1 punt kwam hij tekort voor de wereldtitel.

Toen Aalt Toersen op de Van Veen Kreidler bij de eerste Grand Prix van het afgelopen seizoen in Madrid met meer dan 15 seconden voorsprong als winnaar in de 50 cc klasse werd afgevlagd had hij met deze indrukwekkende overwinning voor een echte sensatie gezorgd.

Afbeelding
Een eigen goed uitgeruste racebus hoort er natuurlijk bij. Vanzelfsprekend onderhoudt Aalt Toersen, die hier in de camera kijkt, zijn Kreidler machine zelf.

Uiteindelijk was Angel Nieto op de Derbi tweede geworden en omdat deze wedstrijd voor het eerst onder de nieuwe formule van de FIM werd gereden (die de 50 cc slechts 1 cilinder en maximaal 6 versnellingen voorschrijft) was de Derbi de grote favoriet geweest. Het waren toch de Derbi's geweest die Hans-Georg Anscheidt met zijn tweecilinder Suzuki dikwijls hard onder druk hadden gezet. Nog indrukwekkender was echter de overwinning van Toersen bij de volgende race, de Grand Prix van Duitsland op het supersnelle circuit van de Hockenheim Ring. Met meer dan een minuut voor zijn teamgenoot de Vries en met meer dan 2 minuten op de eerste Derbi van Barry Smith werd opnieuw de superioriteit van zijn Kreidler, een 1 cilinder motor uitgerust met een inlaatschijf, onderstreept. Een week later behaalde Aalt Toersen bij de Grand Prix van Frankrijk in Le Mans zijn derde overwinning met 20 seconden voorsprong op de Derbi van Nieto. Er was niemand die tot dit ogenblijk dacht aan een andere wereldkampioen in de kleinste klasse dan Aalt Toersen op de Kreidler. Ook geloofde niemand dat dit zijn laatste overwinning van het seizoen was en toch zou het heel anders lopen. Door intensief detailwerk kregen de Spanjaarden nog de PK's te voorschijn uit de Derbi die er nog ergens in sluimerden.

Afbeelding
De luchtgekoelde uitvoering van de met inlaatschijf uitgeruste RS-motor, hier met de Thyristor ontsteking van Bosch. Op de motor zit een Amal carburateur welke duidelijk herkenbaar is aan de rechts naast de mengkamer zittende kleine vlotterkamer die zoals in de tekst beschreven voor de brandstof toevoer zorgt bij het aanremmen voor bochten die langzaam genomen moeten worden.

En bij de 4e race, de Grand Prix van Holland, sloeg het blad om. Barry Smith op de Derbi gaat voor Jan de Vries en Aalt Toersen als winnaar over de streep. Toersen en zijn teammanager Leferink konden op dat ogenblik nog niet bevroeden dat juist deze 3e plaats of wel 1 kampioenschapspunt die hem door zijn teamgenoot de Vries met zijn tweede plaats afhandig was gemaakt, aan het einde van het seizoen Toersen de wereldtitel zal kosten. In 1964 had de Kreidler fabriek het besluit genomen om, nadat Anscheidt tweemaal tweede in het wereldkampioenschap was geworden op de 50 cc Kreidler, zich op zijn minst voorlopig uit de internationale racerij terug te trekken en hun fabrieksteam op te heffen. Twee van de met twaalf versnellingen uitgeruste twee schijvenmachines kwamen naar zijn wens terecht bij de enthousiaste jonge Kreidler importeur Van Veen in Amsterdam. De Hollander wilde deze machines niet zomaar in het museum zetten maar ermee gaan deelnemen in het Nederlandse kampioenschap. Uit een grote groep van coureurs die Van Veen op Zandvoort had uitgenodigd, kwamen Aalt Toersen en Jan de Vries naar voren. Beiden hadden tot dan toe noch geen ervaring met de wegracerij maar konden met succes terugblikken in de Nederlandse grasbaansport. Hoe juist de keuze van Van Veen was bleek wel uit de resultaten van de jaren 1966, 1967 en 1968.

Afbeelding
Van links naar rechts. Teamleider Jan Leferink, eerste monteur Jan Smit en Aalt Toersen bij de nieuwe proefbank welke was aangeschaft naar aanleiding van het 10 jarig jubileum van Van Veen.

Tweemaal (1966 en 1968) wordt Toersen voor de Vries Nederlands Kampioen en eenmaal haalt de laatste de titel voor Toersen. Hun tot daartoe grootste succes behaalde Van Veen, dat wil zeggen Aalt Toersen, in oktober 1968 op Elvington Engeland. Op een speciaal voor dit doel ontwikkelde en door Van Veen in Amsterdam geprepareerde Kreidler machine werden er drie nieuwe wereldrecords gevestigd voor de klasse 50 cc. :
  • De ¼ mijl met staande start in 15.502 sec = 93.34 km/h
  • 1 kilometer met staande start in 30.318 sec = 118.74 km/h
  • 1 mijl met staande start in 44.932 sec = 130.32 km/h
Dit mooie succes zou wel eens de doorslag gegeven kunnen hebben om Van Veen te doen besluiten een Grand Prix machine te bouwen volgens de nieuwe FIM reglementen. Tegelijkertijd brengt Kreidler een "opfris setje" voor het ombouwen van een RS-motor uit de serie. Het zou jonge getalenteerde rijders mogelijk moeten maken met verhoudingsgewijs geringe financiële inspanning aan berg en wegraces te kunnen deelnemen. Deze racekit, die uit een cilinder met kop, een gesmede zuiger, een 25 SS Dell'Orto carburateur en een aangepaste uitlaatdemper bestaat, perst vooralsnog een goede 9,5 pk bij 12800 rpm uit de verder onveranderd gebleven (maar moeiteloos opgewassen tegen de vermogenstoename) Florett motor.

Afbeelding
Dit was Van Veens laatste uitvoering: watergekoelde 1 cilinder RS-motor met roterende inlaat, in het Kreidler Grand Prix frame dat als laatste werd bereden door Anscheidt.

Van Veen gebruikte niet alleen deze kit maar ging nog een stap verder. Hij bouwde namelijk een roterende inlaatschijf in de Kreidler RS motor. Evenwel zag hij niets in de constructie net zoals vroeger de fabrieks Grand Prix modellen met aan elke zijde een inlaatschijf, hij bouwde de meer traditionele, met MZ als voorbeeld; Een roterende inlaatschijf aan één kant en wel op het linker carterdeel. Het resultaat was frappant: de motoren leverden 14,5 pk bij 14000 rpm. Goede exemplaren zouden tot 16 pk geleverd hebben. Onder hoogspanning werd nu in de nieuwe door Van Veen in het leven geroepen raceafdeling in Amsterdam onder leiding van teamleider Jan Leferink, eerste monteur Jan Smit en Aalt Toersen, zelf aan het afbouwen gewerkt voor de eerste race in Spanje. Niet alleen dat de Kreidler motor met zijn grote reserve aan constructieve zekerheid gebouwde motoren zich lenen tot opvoeren, Van Veen kreeg ook het rijdende gedeelte van de voormalige Grand Prix racer in bezit. Daarom hoefde hij ook niet aan het bouwen van een frame te denken en kon zich geheel en al toeleggen op de motor.

Afbeelding
Dit is de opfris kit zoals deze als bouwpakket voor de RS motor werd aangeboden. Cilinder met kop, gesmede zuiger, 25 mm Dell 'Orto carburateur en zorgvuldig afgestelde uitlaat. Daarnaast nog afdichtmateriaal en wat klein spul. Indrukwekkend de daarmee te bereiken verbetering van 9,5 pk bij 12800 rpm.

Boring en slag van de Florett-motor bleven met 40 mm respektievelijk 39,5 mm vanzelfsprekend onveranderd.

Afbeelding
Sleutelen geblazen.

Daarom reed Toersen ook de eerste drie wedstrijden nog met de 5-bak uit de serie. Met de in samenwerking met Kreidler ontwikkelde 6-versnellingen-Hurth- bak gaf het vervolgens overbrengings problemen en ook schakelmoeilijkheden die zo vaag waren dat het met een buitenliggende drogeplaten koppeling uitgeruste blok pas in de tweede helft van het seizoen goed kon worden ingezet. Als carburateur werden verschillende typen gebruikt. Zo reed men niet alleen met Bing en BVG (Beliner Vergaser Fabrik) ook Amal en Dell'Orto werden gebruikt. Men wilde, zoals te begrijpen, toen naast de Spaanse Derbi en tegen het einde van het seizoen (voor het eerst in Tsjechoslowakije) ook nog eens de Nederlandse Jamathi, die de Van Veen Kreidlers evenaarden en soms zelf in vermogen overtroffen, in het zoeken naar meer vermogen geen enkele mogelijkheid onbenut laten Zo ontstond tegen het einde van het seizoen bij Van Veen in Amsterdam binnen een tijd van drie weken ook een watergekoelde cilinder.

Afbeelding

Afbeelding
De watergekoelde uitvoering van de door Van Veen ingezette Rs-motor. De nieuwe 6 versnellingbak van Hurth heeft een buitenliggende droge koppeling. Duidelijk te herkennen is de boven het blok en cilinder liggende elektrisch aangedreven waterpomp van Bosch met de daarboven liggende thermostaat. Achter de accu die de ontsteking van stroom voorziet staan de 2 accu's die de waterpomp van stroom voorzien.

Ofschoon de afdichting grote moeilijkheden met zich meebracht, was men wat blij toen de Kreidlerfabriek Van Veen bij de laatste twee races (Italië en Joegoslavië) waarbij de beslissing in het wereldkampioenschap vallen moest, een watergekoelde motor aanbood.

Afbeelding
Kreidler had voor de beide laatste races in Italië en Joegoslavië niet alleen de watergekoelde motor ter beschikking gesteld. Het uit "vroegere dagen" vertrouwde monteursteam onder leiding van raceingenieur Block was met Gockerle (foto) en Gailing ook ter plekke.

Gebaseerd op Van Veen's krachtige luchtgekoelde motor was bij Kreidler in Zuffenhausen eveneens in enkele weken de watergekoeld Grand-Prix uitvoering ontstaan die het mogelijk maakte het vermogen (dat bij de luchtgekoelde versie altijd afnam) gedurende de hele wedstrijd te kunnen benutten, afgezien van het feit dat het vermogen bij waterkoeling sowieso 1 pk meer was dan bij de luchtgekoelde. Cilinder en cilinderkop van deze watergekoelde motor werden in Holland gemaakt. Voor de watercirculatie zorgde een waterpomp van Bosch die werd gevoed door twee achterelkaar geschakelde accu's. Drie verschillende pompsnelheden die door de rijder tijdens het rijden zelf geregeld konden worden lieten de motor steeds de beste werktemperatuur van 85 gr C bereiken bij hoge zowel als lage buitentemperatuur en ook bij regen. Direct achter de radiateur zit de thermostaat. Bij deze motor (die zo ongeveer 15,5 tot 16 pk levert) maakte de hier gebruikte 25 mm Dell 'Orto carburateur gebruik van een tweede vlotterkamer achter de mengkamer. Deze zorgt er voor dat bij het remmen voor langzame bochten, waardoor de brandstoftoevoer uit de voorste vlotterkamer uitblijft, de nodige brandstof wordt toegevoerd. Zelfs onder zulke extreme rijomstandigheden. De aanvankelijk door Van Veen gebruikte thyristor ontsteking van Bosch werd bij deze motor zoals op de foto's te zien is, vervangen door een accu gevoede spoelontsteking.

Afbeelding
Van Veen (midden), zijn race manager Leferink en rijder nummer 1 Aalt Toersen bij de inwijding van de nieuwe raceafdeling naar aanleiding van het 10 jarig bestaan als Nederlandse Kreidler Importeur.

Vibraties van de motor, waar de thyristor schakeling niet tegen kon hadden tot deze omwisseling geleid. Door de waterkoeling liep het totaal gewicht van de Van Veen Kreidler op van 60 naar 62 kg. Toen de nu 35 jaar jonge Kreidler importeur Van Veen op 28 oktober van het afgelopen jaar zijn 10 jarig jubileum als Algemeen Kreidler Importeur in de grote zaal van het Amsterdamse tentoonstellingsgebouw RAI vierde met rond de 1000 gasten, beklemtoonde hij, en niet ten onrechte, dat hij het merk Kreidler tot een aanzienlijk marktaandeel van 15% had geholpen. (De Kreidler RS was de meest verkochte motor in zijn klasse in Holland). Over de Hollandse grenzen heen echter werd de naam Van Veen door de liefde voor de sport en de behaalde successen bekend. Slechts 1 punt scheidde Kreidler, Van Veen en Aalt Toersen na negen gereden WK-races in het jaar 1969 van de begeerde wereldtitel. Maar de tegenslag heeft Van Veen niet ontmoedigd. Hij is nu al weer bezig, zoals hij ons vertelde, met een nieuwe wereldrecord en met een motor met brandstof inspuiting en alcohol als brandstof vergelijkbaar met die ooit bij de twee cilinder Gutbrodmotor gebruikt werd. Hiermee wil Van Veen in het voorjaar van 1970 zijn eigen door Aalt Toersen gereden sprint records in de 50 cc klasse op thuisgrond verbeteren.

Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden).
Artikel vertaald van Duits naar Nederlands door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl.
Laatst gewijzigd door Maarten op 30 apr 2006, 04:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#2 Bericht door lazy rider » 29 apr 2006, 09:22

Mooi stukje geschiedenis maarten :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 apr 2006, 09:46

De wet dat sport zorgt voor meer meer omzet is een gegeven dat heden ten dage nog steeds van kracht is. Kreidler zag dat ook in.

De lijst met wereldkampioenschappen had veel hoger kunnen zijn omdat het vaak op een haar na gemist is.

Blijft leuk om het weer te lezen.

Enzo

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door vincent » 29 apr 2006, 10:03

Zeker mooi om te lezen, echt prachtig!! Wat een tijd toen, zou je eigenlijk echt niet denken :twisted: :roll:
bedankt Rijk, Tjerry en Maarten.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#5 Bericht door dijk » 29 apr 2006, 10:22

zeker weer een mooie tekst om te lezen :clap :D :wink:

Gebruikersavatar
getto
Berichten: 474
Lid geworden op: 15 feb 2005, 01:54
Locatie: heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door getto » 29 apr 2006, 22:57

weer een leuk artikel. :clap :clap :clap

gr stefan

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 apr 2006, 23:01

Dan gaan we ermee door. :) Ik heb weer een raceartikel naar Rijk gemaild. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Flacko » 29 apr 2006, 23:36

Ik vind die oude artikelen echt super om te lezen en daarom wil ik Tjerry (tvdzijden), Rijk en Maarten bij deze even bedanken.

Groetjes Ad

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

#9 Bericht door Caspar » 30 apr 2006, 17:27

Alle drie de heren bedankt voor de moeite :thumbleft
mooi stukje geschiedenis.
Het wordt tijd dat dit soort literatuur op de boekenlijsten in het voortgezet onderwijs komt te staan :wink:

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door Sander » 30 apr 2006, 19:37

echt weer een heel mooi stukje om te lezen :D

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#11 Bericht door Melvin » 30 apr 2006, 19:38

mooi artikel weer mannen

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1339
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 999 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren

#12 Bericht door Gps » 01 mei 2006, 00:15

klasse weer ! :)

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Bolle Aad » 19 jun 2006, 22:50

Goed uitgeruste Race bus staat er :roll:

:lol:

Dat gaat tegenwoordig wel een beetje anders in de Moto GP

Vette Trucks en Moto home`s van 12 meter

Coureurs komen met Helikopters ,,

achja ,,waar blijft die tijd :whistle

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door pluisje » 20 jun 2006, 09:36

vicente schreef:Wat een tijd toen, zou je eigenlijk echt niet denken :twisted: :roll:
tja, je moet wat, zonder internet....

Piet
Berichten: 147
Lid geworden op: 07 jul 2007, 19:31
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door Piet » 26 sep 2007, 17:03

Waar haal jij die info vandaan enzo?
ik heb de motor jaar gangen nog op zolder liggen. :roll:

Plaats reactie