1980, Die Kleine mit dem grossen Biss
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 831 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
1980, Die Kleine mit dem grossen Biss
Die Kleine mit dem grossen Biss
Bron: Auto Motor Sport 6/80
Foto's: Seufert
Auteur: Klaus Wiessmann
Waarom de Kreidler-racer sneller rijdt dan een 2-liter sportwagen
Op de testbank: de 22 pk sterke Kreidler racemotor, Tuner Herbert Rittberger.
De basis is niet veel meer dan een bromfiets. Eenmaal goed aangepast loopt dat kleine ding net zo snel als een Porsche 924. Bedoeld wordt de Kreidler-Van Veen racer waarvan het motorgedeelte is gebaseerd op de sinds 1965 gebouwde Kreidler Florett. De kleine machine behaalde met de juiste overbrenging op het super snelle circuit in het Belgische Francorchamps zo ongeveer 210 km/u.
Speciaal fabrikaat Kreidler 6-versnellingsbak.
Daarmee overtreft de racer het door de Duitse instanties als "Kleinkraftrad" aangemerkte basismodel met 120 km/u. Tuner van deze machine waarmee de Italiaan Eugenio Lazarini in 1979 het wereldkampioenschap in de zogenoemde borrelglas klasse won, is Herbert Rittberger, 30, uit Schnait in de buurt van Stuttgart. De man uit het Schwabenland met het figuur van een jockey werd in zijn actieve carriére tweemaal vice wereldkampioen (1974 en 1976) en hij heeft zich na het einde van zijn race carriére "tien jaar zijn genoeg" gespecialiseerd in de tuning van tweetakt motoren.
Zuiger in borrelglas formaat. De binnenkant van een wereldkampioensmotor.
En met succes. De Kreidler-motor van Rittberger levert aan de uitgang van de versnellingsbak een goede 22 pk (16 kW) bij 16200 tpm hetgeen overeenkomt met een vermogen van 440 pk per liter. Geen andere motor haalt meer uit zijn cilinderinhoud. Ook de sterkste formule 1 motor, de zescilinder Renault, komt ondanks een turbo op niet meer dan 400 pk per liter. Om de kleine Kreidler motor zulke vermogen te ontlokken is "veel, veel tijd" (Rittberger) nodig. Van de basismotor bleef alleen de rechter carterhelft in de originele staat. Alle andere delen werden door Rittberger zelf of door gespecialiseerde bedrijven in het Schwabenland opnieuw geconstrueerd. De krukas werd door de specialist Hoeckle geleverd, de kleine zuiger met een L-ring en de van een met nikasil voorziene cilinder werd geleverd door de firma Mahle uit Stuttgart. Het tweetaktmengsel (mengverhouding 1:20) wordt door het hoogtoerige motortje met inlaatschijf "ingeademd" door een Japanse Mikuni carburateur met een doorlaat van 28 mm. De vonken worden geleverd door een Kröber transistor ontsteking en voor de krachtoverbrenging zorgt een 6-versnellingsbak. Hoeveel tijd er gaat zitten in het tunen van een tweetakt met hoog vermogen blijkt wel uit het volgende voorbeeld. Ritberger schat dat voor de fijn afstemming van de uitlaat alleen al een week nodig is. Aan het eind kan zich het feit voordoen dat de motor niet het gewenste vermogen levert en dat alles "voor niets" was. De kunstjes van een PK-tovenaar zijn vrijwel nutteloos als hij geen acteur heeft die in staat is de "gevoelige" racer optimaal te bewegen. Van zijn coureurs - in 1980 is dat Ricardo Tormo- verlangt Rittberger dat hij hoogstens 1,50 tot 1,60 m lang is en 50 kg weegt en dat hij over een behoorlijke hoeveelheid technisch gevoel beschikt om de motor die zijn maximum vermogen levert tussen 14600 en 16200 tpm steeds in dit bereik te houden. Steekt de rijder bij volgas bijvoorbeeld zijn elleboog buiten de kuip dan verliest de motor 100 toeren. Richt hij zijn hoofd op dan zakt het toerental zodanig dat hij naar een lagere versnelling moet schakelen. Technische problemen kent de hoogopgevoerde een cilinder niet. Na tweeënhalf draaiuur maakt Rittberger het blok open om het slijtgevoelige drijfstanglager uit voorzorg te vervangen. Desondanks is de Kreidler teamchef die met de Van Veen-Kreidler een vrijwel onverslaanbaar wapen kan inzetten nog niet aan het einde van zijn wensen maar droomt van nieuwe wapenfeiten. Hij zou het toejuichen als de FIM in navolging van de seriemarkt de cilinderinhoud van 50 naar 80 cc zou vergroten. Door de conservatieve instelling van de motorsport vertegenwoordigers moet Rittberger op "deze uitdagende ontwikkeling" zeker nog lang wachten.
Kreidler racemotor 1961: 8pk, Kreidler racemotor 1965: 11pk, Kreidler racemotor 1980: 22pk.
In een oogopslag
Technische gegevens Kreidler van Veen
Motor Vloeistofgekoelde 1 cilinder tweetaktmotor met inlaatschijf sturing
Boring x Slag 40,0 x 39,7 mm
Cilinderinhoud 49,9 cc
Verdichtingsverhouding 15,0 : 1
Vermogen 16 kW (22 pk) bij 16200 omw/min
Specifiekvermogen 320 kW/l ( 440 pk/l)
Gemiddelde zuigersnelheid bij 16200 omw/min 21,4 m/s
Krukas Tweevoudig gelagerde krukas
Ontsteking Kontactloze Krober transistor ontsteking
Carburateur Mikuni carburateur met ronde schuif en doorlaat van 28 mm
Mengsmering 1 : 20
Versnellingsbak zesversnellingsbak met klauwschakeling
Gewicht van de complete machine 56 kg
Vermogensgewicht 3,5 kg/kW (2,5 kg/pk)
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden).
Artikel gedigitaliseerd en vertaald van Duits naar Nederlands door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl.
Bron: Auto Motor Sport 6/80
Foto's: Seufert
Auteur: Klaus Wiessmann
Waarom de Kreidler-racer sneller rijdt dan een 2-liter sportwagen
Op de testbank: de 22 pk sterke Kreidler racemotor, Tuner Herbert Rittberger.
De basis is niet veel meer dan een bromfiets. Eenmaal goed aangepast loopt dat kleine ding net zo snel als een Porsche 924. Bedoeld wordt de Kreidler-Van Veen racer waarvan het motorgedeelte is gebaseerd op de sinds 1965 gebouwde Kreidler Florett. De kleine machine behaalde met de juiste overbrenging op het super snelle circuit in het Belgische Francorchamps zo ongeveer 210 km/u.
Speciaal fabrikaat Kreidler 6-versnellingsbak.
Daarmee overtreft de racer het door de Duitse instanties als "Kleinkraftrad" aangemerkte basismodel met 120 km/u. Tuner van deze machine waarmee de Italiaan Eugenio Lazarini in 1979 het wereldkampioenschap in de zogenoemde borrelglas klasse won, is Herbert Rittberger, 30, uit Schnait in de buurt van Stuttgart. De man uit het Schwabenland met het figuur van een jockey werd in zijn actieve carriére tweemaal vice wereldkampioen (1974 en 1976) en hij heeft zich na het einde van zijn race carriére "tien jaar zijn genoeg" gespecialiseerd in de tuning van tweetakt motoren.
Zuiger in borrelglas formaat. De binnenkant van een wereldkampioensmotor.
En met succes. De Kreidler-motor van Rittberger levert aan de uitgang van de versnellingsbak een goede 22 pk (16 kW) bij 16200 tpm hetgeen overeenkomt met een vermogen van 440 pk per liter. Geen andere motor haalt meer uit zijn cilinderinhoud. Ook de sterkste formule 1 motor, de zescilinder Renault, komt ondanks een turbo op niet meer dan 400 pk per liter. Om de kleine Kreidler motor zulke vermogen te ontlokken is "veel, veel tijd" (Rittberger) nodig. Van de basismotor bleef alleen de rechter carterhelft in de originele staat. Alle andere delen werden door Rittberger zelf of door gespecialiseerde bedrijven in het Schwabenland opnieuw geconstrueerd. De krukas werd door de specialist Hoeckle geleverd, de kleine zuiger met een L-ring en de van een met nikasil voorziene cilinder werd geleverd door de firma Mahle uit Stuttgart. Het tweetaktmengsel (mengverhouding 1:20) wordt door het hoogtoerige motortje met inlaatschijf "ingeademd" door een Japanse Mikuni carburateur met een doorlaat van 28 mm. De vonken worden geleverd door een Kröber transistor ontsteking en voor de krachtoverbrenging zorgt een 6-versnellingsbak. Hoeveel tijd er gaat zitten in het tunen van een tweetakt met hoog vermogen blijkt wel uit het volgende voorbeeld. Ritberger schat dat voor de fijn afstemming van de uitlaat alleen al een week nodig is. Aan het eind kan zich het feit voordoen dat de motor niet het gewenste vermogen levert en dat alles "voor niets" was. De kunstjes van een PK-tovenaar zijn vrijwel nutteloos als hij geen acteur heeft die in staat is de "gevoelige" racer optimaal te bewegen. Van zijn coureurs - in 1980 is dat Ricardo Tormo- verlangt Rittberger dat hij hoogstens 1,50 tot 1,60 m lang is en 50 kg weegt en dat hij over een behoorlijke hoeveelheid technisch gevoel beschikt om de motor die zijn maximum vermogen levert tussen 14600 en 16200 tpm steeds in dit bereik te houden. Steekt de rijder bij volgas bijvoorbeeld zijn elleboog buiten de kuip dan verliest de motor 100 toeren. Richt hij zijn hoofd op dan zakt het toerental zodanig dat hij naar een lagere versnelling moet schakelen. Technische problemen kent de hoogopgevoerde een cilinder niet. Na tweeënhalf draaiuur maakt Rittberger het blok open om het slijtgevoelige drijfstanglager uit voorzorg te vervangen. Desondanks is de Kreidler teamchef die met de Van Veen-Kreidler een vrijwel onverslaanbaar wapen kan inzetten nog niet aan het einde van zijn wensen maar droomt van nieuwe wapenfeiten. Hij zou het toejuichen als de FIM in navolging van de seriemarkt de cilinderinhoud van 50 naar 80 cc zou vergroten. Door de conservatieve instelling van de motorsport vertegenwoordigers moet Rittberger op "deze uitdagende ontwikkeling" zeker nog lang wachten.
Kreidler racemotor 1961: 8pk, Kreidler racemotor 1965: 11pk, Kreidler racemotor 1980: 22pk.
In een oogopslag
Technische gegevens Kreidler van Veen
Motor Vloeistofgekoelde 1 cilinder tweetaktmotor met inlaatschijf sturing
Boring x Slag 40,0 x 39,7 mm
Cilinderinhoud 49,9 cc
Verdichtingsverhouding 15,0 : 1
Vermogen 16 kW (22 pk) bij 16200 omw/min
Specifiekvermogen 320 kW/l ( 440 pk/l)
Gemiddelde zuigersnelheid bij 16200 omw/min 21,4 m/s
Krukas Tweevoudig gelagerde krukas
Ontsteking Kontactloze Krober transistor ontsteking
Carburateur Mikuni carburateur met ronde schuif en doorlaat van 28 mm
Mengsmering 1 : 20
Versnellingsbak zesversnellingsbak met klauwschakeling
Gewicht van de complete machine 56 kg
Vermogensgewicht 3,5 kg/kW (2,5 kg/pk)
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden).
Artikel gedigitaliseerd en vertaald van Duits naar Nederlands door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 831 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Ik weet het niet, er zit duidelijk een dunne leiding, dan iets wat lijkt op een benzinekraantje, dan weer een leiding die iets dikker wordt.
Als het een benzineleiding is dan zou je zeggen dat die beter langs dat uitlaatgaskanaal richting de carburateur zou gaan. En als je die tank moet vullen, is dat geen handige plek... of die tank op die plek wisselen ziet er ook niet zo handig uit.
Maar ik hou het toch op een benzine jerrycan, met de slang die op dit moment nog niet is aangesloten?
Als het een benzineleiding is dan zou je zeggen dat die beter langs dat uitlaatgaskanaal richting de carburateur zou gaan. En als je die tank moet vullen, is dat geen handige plek... of die tank op die plek wisselen ziet er ook niet zo handig uit.
Maar ik hou het toch op een benzine jerrycan, met de slang die op dit moment nog niet is aangesloten?
-
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Om vermogen te kunnen meten an een motor heb je iets nodig om de krachten van die motor om te zetten in iets waar aan je kunt meten. Dat kan op verschillende maniern. Je kunt er bijvoorbeeld met een bijvoorbeeld een dynamo. Je kunt dan de stroom metn die wordt opgewekt. Hier op deze plaat wordt er gemeten met een weegschaal zoals zichtbaar is. Je probeert dan de motor ergens mee af te remmen en de resultante hirvan kun je meten ( wegen) . Bij het afremmen omt warmte vrij en dat moet je weer kwijt zien te raken. Hier neem je dus water voor want dat koelt goed en dus is dit een waterrem . Vandaar dat vat aan de muur met een behoorlijke voorraad.
mvgrijk
mvgrijk
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
haha, sorry slaap nog niet uit, bedoel juist schrikkelijk vet!tvdzijden schreef:Wat gooi jij in de Spartamet dan? (1:20 is juist heel vet).Markde2e schreef:Mengsmering 1:20
Dat is nog minder dan dat ik in me spartamet gooi
Vaagheid
Ps. Verder zeer leuk artikel!!
Snap niet dat ding nog fatsoenlijk loopt