1980, Die Kleine mit dem grossen Biss

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

1980, Die Kleine mit dem grossen Biss

#1 Bericht door Maarten » 24 jul 2006, 09:33

Die Kleine mit dem grossen Biss

Bron: Auto Motor Sport 6/80
Foto's: Seufert
Auteur: Klaus Wiessmann


Waarom de Kreidler-racer sneller rijdt dan een 2-liter sportwagen

Afbeelding
Op de testbank: de 22 pk sterke Kreidler racemotor, Tuner Herbert Rittberger.

De basis is niet veel meer dan een bromfiets. Eenmaal goed aangepast loopt dat kleine ding net zo snel als een Porsche 924. Bedoeld wordt de Kreidler-Van Veen racer waarvan het motorgedeelte is gebaseerd op de sinds 1965 gebouwde Kreidler Florett. De kleine machine behaalde met de juiste overbrenging op het super snelle circuit in het Belgische Francorchamps zo ongeveer 210 km/u.

Afbeelding
Speciaal fabrikaat Kreidler 6-versnellingsbak.

Daarmee overtreft de racer het door de Duitse instanties als "Kleinkraftrad" aangemerkte basismodel met 120 km/u. Tuner van deze machine waarmee de Italiaan Eugenio Lazarini in 1979 het wereldkampioenschap in de zogenoemde borrelglas klasse won, is Herbert Rittberger, 30, uit Schnait in de buurt van Stuttgart. De man uit het Schwabenland met het figuur van een jockey werd in zijn actieve carriére tweemaal vice wereldkampioen (1974 en 1976) en hij heeft zich na het einde van zijn race carriére "tien jaar zijn genoeg" gespecialiseerd in de tuning van tweetakt motoren.

Afbeelding
Zuiger in borrelglas formaat. De binnenkant van een wereldkampioensmotor.

En met succes. De Kreidler-motor van Rittberger levert aan de uitgang van de versnellingsbak een goede 22 pk (16 kW) bij 16200 tpm hetgeen overeenkomt met een vermogen van 440 pk per liter. Geen andere motor haalt meer uit zijn cilinderinhoud. Ook de sterkste formule 1 motor, de zescilinder Renault, komt ondanks een turbo op niet meer dan 400 pk per liter. Om de kleine Kreidler motor zulke vermogen te ontlokken is "veel, veel tijd" (Rittberger) nodig. Van de basismotor bleef alleen de rechter carterhelft in de originele staat. Alle andere delen werden door Rittberger zelf of door gespecialiseerde bedrijven in het Schwabenland opnieuw geconstrueerd. De krukas werd door de specialist Hoeckle geleverd, de kleine zuiger met een L-ring en de van een met nikasil voorziene cilinder werd geleverd door de firma Mahle uit Stuttgart. Het tweetaktmengsel (mengverhouding 1:20) wordt door het hoogtoerige motortje met inlaatschijf "ingeademd" door een Japanse Mikuni carburateur met een doorlaat van 28 mm. De vonken worden geleverd door een Kröber transistor ontsteking en voor de krachtoverbrenging zorgt een 6-versnellingsbak. Hoeveel tijd er gaat zitten in het tunen van een tweetakt met hoog vermogen blijkt wel uit het volgende voorbeeld. Ritberger schat dat voor de fijn afstemming van de uitlaat alleen al een week nodig is. Aan het eind kan zich het feit voordoen dat de motor niet het gewenste vermogen levert en dat alles "voor niets" was. De kunstjes van een PK-tovenaar zijn vrijwel nutteloos als hij geen acteur heeft die in staat is de "gevoelige" racer optimaal te bewegen. Van zijn coureurs - in 1980 is dat Ricardo Tormo- verlangt Rittberger dat hij hoogstens 1,50 tot 1,60 m lang is en 50 kg weegt en dat hij over een behoorlijke hoeveelheid technisch gevoel beschikt om de motor die zijn maximum vermogen levert tussen 14600 en 16200 tpm steeds in dit bereik te houden. Steekt de rijder bij volgas bijvoorbeeld zijn elleboog buiten de kuip dan verliest de motor 100 toeren. Richt hij zijn hoofd op dan zakt het toerental zodanig dat hij naar een lagere versnelling moet schakelen. Technische problemen kent de hoogopgevoerde een cilinder niet. Na tweeënhalf draaiuur maakt Rittberger het blok open om het slijtgevoelige drijfstanglager uit voorzorg te vervangen. Desondanks is de Kreidler teamchef die met de Van Veen-Kreidler een vrijwel onverslaanbaar wapen kan inzetten nog niet aan het einde van zijn wensen maar droomt van nieuwe wapenfeiten. Hij zou het toejuichen als de FIM in navolging van de seriemarkt de cilinderinhoud van 50 naar 80 cc zou vergroten. Door de conservatieve instelling van de motorsport vertegenwoordigers moet Rittberger op "deze uitdagende ontwikkeling" zeker nog lang wachten.

Afbeelding
Kreidler racemotor 1961: 8pk, Kreidler racemotor 1965: 11pk, Kreidler racemotor 1980: 22pk.


In een oogopslag

Technische gegevens Kreidler van Veen

Motor Vloeistofgekoelde 1 cilinder tweetaktmotor met inlaatschijf sturing
Boring x Slag 40,0 x 39,7 mm
Cilinderinhoud 49,9 cc
Verdichtingsverhouding 15,0 : 1
Vermogen 16 kW (22 pk) bij 16200 omw/min
Specifiekvermogen 320 kW/l ( 440 pk/l)
Gemiddelde zuigersnelheid bij 16200 omw/min 21,4 m/s
Krukas Tweevoudig gelagerde krukas
Ontsteking Kontactloze Krober transistor ontsteking
Carburateur Mikuni carburateur met ronde schuif en doorlaat van 28 mm
Mengsmering 1 : 20
Versnellingsbak zesversnellingsbak met klauwschakeling
Gewicht van de complete machine 56 kg
Vermogensgewicht 3,5 kg/kW (2,5 kg/pk)


Afbeelding


Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden).
Artikel gedigitaliseerd en vertaald van Duits naar Nederlands door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#2 Bericht door Andry » 24 jul 2006, 09:39

Leuk verhaaltje :D

Bedankt heren

Gr,

ANdry

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 jul 2006, 10:17

Leuk dat benzineblik hoog aan de muur.


Enzo

Gebruikersavatar
Harwin
Berichten: 1102
Lid geworden op: 14 sep 2004, 07:49
Locatie: Wedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Harwin » 24 jul 2006, 10:44

weer een leuk artikel heren thnx :D
knap hor dat aantal pk's uit een 50cctje :shock:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#5 Bericht door dijk » 24 jul 2006, 11:31

leuk artikel weer :clap :D

Stüka
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 jul 2006, 10:42
Locatie: Walsoorden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Stüka » 24 jul 2006, 14:52

16200 omw/min
dat zijn knap veel toeren
Net even gelezen,inderdaad leuk artikel

MVG wouter

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door pluisje » 24 jul 2006, 14:57

tvdzijden schreef:Leuk dat benzineblik hoog aan de muur.


Enzo
ik denk eerder dat dat een vat is met water,
voor de waterkoeling :)

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

#8 Bericht door Maarten » 24 jul 2006, 15:30

Ik weet het niet, er zit duidelijk een dunne leiding, dan iets wat lijkt op een benzinekraantje, dan weer een leiding die iets dikker wordt.
Als het een benzineleiding is dan zou je zeggen dat die beter langs dat uitlaatgaskanaal richting de carburateur zou gaan. En als je die tank moet vullen, is dat geen handige plek... of die tank op die plek wisselen ziet er ook niet zo handig uit.

Maar ik hou het toch op een benzine jerrycan, met de slang die op dit moment nog niet is aangesloten?

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door pluisje » 24 jul 2006, 16:05

hmmm, denk beiden gelijk,
ik zat te kijken naar het vat boven de weegschaal...

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#10 Bericht door Ed.P » 24 jul 2006, 21:53

pluisje schreef:hmmm, denk beiden gelijk,
ik zat te kijken naar het vat boven de weegschaal...
Dat is de uitlaatdemper.

Gr.

Ed

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door vincent » 24 jul 2006, 21:58

Heel leuk om te weten en te lezen! Vooral de info, prachtig.

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door Rijk » 25 jul 2006, 00:15

Om vermogen te kunnen meten an een motor heb je iets nodig om de krachten van die motor om te zetten in iets waar aan je kunt meten. Dat kan op verschillende maniern. Je kunt er bijvoorbeeld met een bijvoorbeeld een dynamo. Je kunt dan de stroom metn die wordt opgewekt. Hier op deze plaat wordt er gemeten met een weegschaal zoals zichtbaar is. Je probeert dan de motor ergens mee af te remmen en de resultante hirvan kun je meten ( wegen) . Bij het afremmen omt warmte vrij en dat moet je weer kwijt zien te raken. Hier neem je dus water voor want dat koelt goed en dus is dit een waterrem . Vandaar dat vat aan de muur met een behoorlijke voorraad.

mvgrijk

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#13 Bericht door Dimage » 25 jul 2006, 09:43

Leuk artikel. 8)

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#14 Bericht door Kreidler » 25 jul 2006, 12:17

echt knap 22Pk uit een 50cc. het is dus mogelijk. wel dik omdat onder je straat kreidler te zetten :twisted: . moet je er wel een kuip op doen anders verlies je gelijk toeren. zo als wordt gezegt in het verhaal. :D

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Markde2e » 27 jul 2006, 10:12

Mengsmering 1:20 :shock:
Dat is nog minder dan dat ik in me spartamet gooi :P
Vaagheid

Ps. Verder zeer leuk artikel!!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 jul 2006, 10:27

Markde2e schreef:Mengsmering 1:20 :shock:
Dat is nog minder dan dat ik in me spartamet gooi :P
Vaagheid

Ps. Verder zeer leuk artikel!!
Wat gooi jij in de Spartamet dan? (1:20 is juist heel vet).

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Markde2e » 27 jul 2006, 10:30

tvdzijden schreef:
Markde2e schreef:Mengsmering 1:20 :shock:
Dat is nog minder dan dat ik in me spartamet gooi :P
Vaagheid

Ps. Verder zeer leuk artikel!!
Wat gooi jij in de Spartamet dan? (1:20 is juist heel vet).
haha, sorry slaap nog niet uit, bedoel juist schrikkelijk vet!
Snap niet dat ding nog fatsoenlijk loopt :P

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door Markde2e » 27 jul 2006, 10:31

Spartamet 1:100 , sorry voor dubbelpost, maar edit knop werkt niet :o

Timmio
Berichten: 657
Lid geworden op: 06 mar 2005, 17:02
Locatie: Leusden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#19 Bericht door Timmio » 05 aug 2006, 16:45

Leuk Artikeltje! :clap

Pieter23
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 jul 2006, 13:31
Locatie: mooiste eiland ter wereld
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door Pieter23 » 07 aug 2006, 19:18

best gaan zon br ommertje :D daarmeer rij je de politie hier op texel dubbel eruit :lol:

Gebruikersavatar
Jovink
Berichten: 1029
Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:31
Locatie: schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door Jovink » 29 aug 2006, 21:37

mooi stukkie :clap

Plaats reactie