Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do apr 19, 2007 7:27 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 6007
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Rijtest Kreidler Van Veen GS 50 - Voor de lol in de modder!

Bron: MOTORRAD 3/1980
Auteur: Frank-Albert Illg

De twaalf pk worden door frequenties begeleid waaraan ook een hardhorende TUV tester niet voorbij kan gaan. Daarom ontlokten de mannen uit Duderstadt het luchtgekoelde Kreidler blok wat meer milieuvriendelijker tonen door er een demper van de Florett RS aan te schroeven.

TECHNIK UND TEST - Fünfziger fahren - Test Kreidler Van Veen GS 50 - Für Spaß im Dreck (Voor de lol in de modder)
TECHNIK UND TEST - Fünfziger fahren - Test Kreidler Van Veen GS 50 - Für Spaß im Dreck (Voor de lol in de modder)

Helaas niet te koop zijn de kleine wegracers van de Kreidler Van Veen GmbH. Het nieuwste project van de firma uit Duderstadt, de offroad machine GS 50, is voor 4080 Mark wèl te koop.
Helaas niet te koop zijn de kleine wegracers van de Kreidler Van Veen GmbH. Het nieuwste project van de firma uit Duderstadt, de offroad machine GS 50, is voor 4080 Mark wèl te koop.

Voetsteunen met veel grip uit lichtmetaal, dezelfde kunnen voor de duo-rijder achteraan bevestigd worden op speciaal daarvoor gelaste bevestigingspunten. Gedurende een aantal jaren wordt de kleinste klasse van de nationale en internationale wegracerij door een merk beheerst : Kreidler Van Veen. Vijf maal hebben de 50 cc buikschuivers hun coureurs aan de hoogste eer in het wereldkampioenschap geholpen.

De motor wordt op drie plaatsen aan het lichte buisframe bevestigd. Tussen de beide frame driehoeken zit het huis voor de luchtfilter met daarin een uitwasbaar schuimfilter. De Bing carburateur met een tweestanden choke en een vlotter.
De motor wordt op drie plaatsen aan het lichte buisframe bevestigd. Tussen de beide frame driehoeken zit het huis voor de luchtfilter met daarin een uitwasbaar schuimfilter. De Bing carburateur met een tweestanden choke en een vlotter.
Met dit in het achterhoofd zocht Van Veen nu naar een nieuw activiteiten terrein en zijn daarmee in de modder terecht gekomen. De offroad Kreidler Van Veen GS 50 zal in de basis uitvoering in eerste instantie het enthousiasme wekken van de 16 jarigen die met hun motorfiets niet alleen op de straat maar ook in het terrein snel willen zijn.
Met de ontwikkeling van deze nieuwe lichte motorfiets begaven de constructeurs zich in geen geval op nieuw terrein. Als basis van de GS 50 ontwikkeling diende de 50 cc crosser waarmee Kreidler Van Veen alreeds een succesvol seizoen achter zich heeft. De mensen uit Duderstadt haalden namenijk de beker in de 50 cc junior cross klasse binnen. Zo lijkt de GS 50 constructief gezien veel op de crosser welke geen toelating heeft voor de openbare weg. Om hieruit een bruikbare lichte motorfiets te maken voor dagelijks gebruik was er slecht een probleem wat opgelost moest worden: Het geluidsniveau bij het optimale toerental.

Kreidler Van Veen GS 50
Kreidler Van Veen GS 50
De twaalf pk worden door frequenties begeleid waaraan ook een hardhorende TUV tester niet voorbij kan gaan. Daarom ontlokten de mannen uit Duderstadt het luchtgekoelde Kreidler blok wat meer milieuvriendelijker tonen door er een demper van de Florett RS aan te schroeven. De cilinder kreeg wat tammere stuuropeningen en er bleven toch nog 8 pk over die bij 10000 rpm te voorschijn komen. Zo hielpen zij het rood-gele gevaarte aan een nog altijd behoorlijk vermogen.
Bij het gebruik op de verharde weg verrast de hoog op zijn poten staande tweewieler met een goede acceleratie en een aangenaam verloop van het vermogen zowel als van het koppel. Spontaan reageert de zuiger in de met Nikasil gecoate cilinder op het draaien aan de gashendel. De motor pakt razendsnel de toeren op en zo herinnert deze ons eraan over te schakelen.


Technische gegevens
Technische gegevens

De grote sprong tussen de eerste en de tweede versnelling maken maximum toerental noodzakelijk in de laagste versnelling om aansluiting te vinden. De drie volgende versnellingen liggen dicht opeen. De GS 50 is laag gegeared. Zelfs in de hoogste versnelling loopt de motor nog tot maximum toerental en in bergaf weggetje jubelt hij door in steeds hogere tonen. Bij kleine klimmetjes vervalt het toerental slechts weinig waarmee de motor een fatsoenlijk koppel vertoont.
Opvallend: de knalgele demper met knik.
Opvallend: de knalgele demper met knik.
Luchtgeveerde voorvork met lange veerweg en solide brug.
Luchtgeveerde voorvork met lange veerweg en solide brug.
Luchtgeveerde voorvork met lange veerweg en solide brug.
Luchtgeveerde voorvork met lange veerweg en solide brug.

In het terrein moet echter eerder geschakeld worden. Als het toerental erg laag komt te liggen dan volgt de tweetakt niet langer de bevelen van de carburateur en dreigt met afsterven. De verantwoordelijke daarvoor is de 28 mm Bing carburateur die meer aan voeding kan bereiden dan dat motor bij een zeker lager toerental kan afnemen. Als hulp zou een gas fabriek van 22 of 24 mm kunnen zijn zonder dat het vermogen of koppel er onder te lijden zou hebben. De achtergrond voor de 28 mm carburateur is dat deze het best overeenkomt met de alleen voor wedstrijden verkrijgbare opvoer kit.

Kreidler Van Veen GS50 in aktie
Kreidler Van Veen GS50 in aktie

De veer en demping werkzaamheden op de GS 50 wordt aan de voorkant verzorgd door een hydraulische Betor vork welke door luchtdruk ondersteund wordt.

Kreidler Van Veen GS50 in aktie
Kreidler Van Veen GS50 in aktie
Achter wordt de uitslag met twee eveneens door luchtdruk ondersteunde Betor dempers welke, zonder voorspanning werken, opgevangen. De afstelling van de luchtdruk kan aan mensen zonder ervaring veel hoofdbrekens kosten en is met een luchtslang in een tankstation vrijwel onmogelijk. Beter is het gebruik van een handpomp waarbij de druk met een kleine zakmanometer gecontroleerd en aangepast kan worden. Met deze instellingen werkt de telescoop vork zeer goed en spreekt zeer fijngevoelig aan, de voorspanning van de veer laat de vork nooit " doorslaan".

Uit de folder: Kreidler Van Veen GS 50
Uit de folder: Kreidler Van Veen GS 50
De spanning van de veren van de achterdempers zijn niet verstelbaar en daarom vrij hard ingesteld. Zo nu en dan dringen onaangename schokken door tot in de ruggengraat van de rijder welke slechts voor een gedeelte worden weggenomen door het comfortabele zitje.
De drie inch brede Metzeler cross banden op de lichtmetaal velgen zijn voldoende voor een goede tractie op vochtige ondergrond en worden ook bij abrupt gasgeven door het motor vermogen niet overvraagd. De smalle geribbelde metalen voetrusten bieden een goede grip. De kleine motorfiets heeft een toelating voor twee personen, naar keuze is de GS 50 te verkrijgen voor solo gebruik of met een duozitting (98 mark) en een tweede paar aan speciale framesteunen bevestigde voetrusten (13,50)

Ritjes op onverlichte wegen dwingen de berijder tot een voorzichtige manier van rijden. Bij deze lichtopbrengst is de weg meer te gokken dan te herkennen. Kritiek is er ook op de Nagesti halfnaaf voorrem die bijzonder gevoelig op vocht reageert en die bij het remmen behoorlijk naar de hulp van de Grimeca achterrem verlangt. Ook de middenstandaard is te zwak. Veel te snel verbuigt de fragiele buisconstructie. Alle lof is er voor het starten van de tweetaktmotor. Ook na een nacht bij temperaturen ver onder het nulpunt loopt de motor, na handmatig vlotteren, na de eerste trap op de kickstarter. De tweestanden choke is vrijwel overbodig. Als motorfiets brengt de machine voor 16 jarige een boel lol zowel op de straat als in het terrein. Voor geinteresseerden met serieuze wedstrijdplannen dient de GS 50 als basis voor een concurrerende racer. Dan telt alleen de kit.

Kreidler Van Veen GS50 in aktie
Kreidler Van Veen GS50 in aktie


Meer informatie:
Overzicht motocross artikelenOverzicht motocross artikelen
Overzicht rijtestenOverzicht rijtesten
• Mooie Duitstalige test van de KVV GS50

Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel vertaald uit het Duits en bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl



Laatst bijgewerkt door Maarten op ma nov 05, 2007 7:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 7:59 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 18006
dick baan heeft er ook op kenteken zei hij gisteravond :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 8:00 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46934
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Wat een stijl heeft die gozer in de steengroeve.
Ik zie het mij nog niet doen.
Mooi artikel weer.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 8:02 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 22, 2004 7:43 pm
Berichten: 1436
Woonplaats: Stompwijk
smullen!!!! :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 8:04 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 6007
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Bedankt voor het aanleveren Tjerry, en dit artikel is zeker leuk geworden, een Duits artikel, vertaald door Rijk. Aangevuld met foto's uit een mooie folder, ook weer van Tjerry.

Leuk dat we nu een rijtest hebben van een KVV GS50. Sluit uitstekend aan bij de hype van dit moment: de cross motoren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 8:13 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 21, 2007 9:14 pm
Berichten: 3770
Woonplaats: Harkema
Mooi artikel toppie, staat op het moment oook een te koop op marktplaats. :wink:

Gr Anne


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 8:22 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 05, 2004 10:50 pm
Berichten: 3211
Woonplaats: Heos zeeland
gaaf artikel, mischien is de jouwe wel gebruikt tjerry voor de foto sessie :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 8:34 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46934
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Andre schreef:
gaaf artikel, mischien is de jouwe wel gebruikt tjerry voor de foto sessie :mrgreen:

Ik heb de vorige eigenaar gesproken op Kolhorn. Het was een Duitse GS50 die met nieuwe originele onderdelen is gerestaureerd.
Het testverhaal klinkt mij nu bekend in de oren. :wink:

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 8:41 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 05, 2004 10:50 pm
Berichten: 3211
Woonplaats: Heos zeeland
je hebt i.i geval iets unieks 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 9:12 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 14, 2005 11:04 pm
Berichten: 1697
Erg mooi stuk, plaatje zo'n GS 50 8) je zal er maar één hebben 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 10:45 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 15, 2006 7:14 pm
Berichten: 503
Heeft er iemand toevallig een wallpaper of een enorm mooie foto ofzo van precies zo'n kreidler :D ?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 10:50 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46934
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
SwiffMeister schreef:
Heeft er iemand toevallig een wallpaper of een enorm mooie foto ofzo van precies zo'n kreidler :D ?

:wink:


Bijlagen:
DSCN9144 (Small).JPG
DSCN9144 (Small).JPG [ 81.46 KiB | 34594 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 10:53 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46934
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Andere kant.


Bijlagen:
DSCN9151 (Small).JPG
DSCN9151 (Small).JPG [ 73.93 KiB | 34590 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 11:01 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 15, 2006 7:14 pm
Berichten: 503
Toevallig ook in groter formaat ?
Mijn desktop is 4 keer groter dan de foto ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2007 11:06 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 6007
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Nou vooruit, kun je hier wat mee dan?

http://www.kreidler.nl/artikelen/test-v ... 0x1024.jpg


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 7:41 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 09, 2006 9:11 pm
Berichten: 1238
Woonplaats: Maastricht
Leuk artikel weer!

Thijs


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 8:06 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 15, 2006 7:14 pm
Berichten: 503
Maarten schreef:
Nou vooruit, kun je hier wat mee dan?

http://www.kreidler.nl/artikelen/test-v ... 0x1024.jpg


Bedankt Maarten :D !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 8:25 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 6007
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Maarrrr, ff to the point: Hij's mooi Tjerry! :wink:

Koester 'm, maar dat is aan jou wel toevertrouwd. Echt een gave machine.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 10:00 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 07, 2002 10:45 pm
Berichten: 1131
Woonplaats: Bussum
mooi artikel,maar ik vind deze GS50 niet bepaald mooi,veel te lomp vooral het achterspatbord


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 10:23 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 16, 2003 5:02 pm
Berichten: 1575
Woonplaats: haarlemmerliede (NH)
ik ben het met richard eens, ik vind het leuk aangezien ze zeldzaam zijn, voorderest vind ik het model afschuwelijk. Het enige mooie is het blokje. Dat is mijn mening iig :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 11:11 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46934
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Ik respecteer jullie mening en zal niet zeggen dat het achterspadbord het mooiste is van een GS.
Een GS wordt niet gebouwd om te showen. Hij moet functioneel zijn. Er moet eenmaal nog een kentekenplaat en een achterlicht op.
Het originel achterlicht is een klein Italiaans buislampje met een rood glaasje. Dat maakt het ook al minder prominent dan de ULO die er nu op zit omdat er voor de RDW een remlicht op moet.
En zo op de foto staat hij volledig uitgeveerd en is het aanzicht heel anders dan als je er op zit of rijdt.

Het gaat mij om het gevoel als je ermee onderweg bent en dat is kan ik je melden heel erg apart. Je voelt je net een illegale crosser op de weg. :wink: Het geluid van de 28mm en de Twin airbox onder je kont is waanzinnig.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 05, 2007 9:24 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 30, 2004 7:06 pm
Berichten: 3336
Woonplaats: noordwijkerhout
dat gevoel heb ik ook als ik op me gele rs rijd met de chrome hommoet en twin air filter dat heb je wel eens gehoord toch tjerry ,maar wat een mooie machine super

veel plezier ervan

gr RR

overigs een super artikel weer dank jullie wel ervoor


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 05, 2007 10:04 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 02, 2007 8:00 pm
Berichten: 1756
Woonplaats: Drenthe
Het achterspatbord had mooier gekund maar ik vind het absoluut een prachtmachine. :clap Jan de RSman heeft de zelfde fiets en heb hem dus in het echt gezien.........je moet hem alleen niet starten, daar wordt die mooie gele uitlaat niet mooier van....toch?? Wordt een museumstuk. Mooie aanwinst Tjerry.

Gr Bé


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 06, 2007 12:33 am 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46934
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
RS3001 schreef:
je moet hem alleen niet starten, daar wordt die mooie gele uitlaat niet mooier van....toch??[/b]

Ik heb mijn huiswerk al gedaan een nieuwe gele pijp op de plank en een zwarte Homoet uitvoering.
Tevens de keuze van een ori zwarte knik en een ori zwarte bovenlangs versie.

Enzo


Bijlagen:
10_1.jpg
10_1.jpg [ 23.12 KiB | 33975 keer bekeken ]
1e_1.jpg
1e_1.jpg [ 47.76 KiB | 33973 keer bekeken ]
DSCN9285 (Small).JPG
DSCN9285 (Small).JPG [ 74.7 KiB | 33973 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 06, 2007 10:09 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 28, 2005 2:29 pm
Berichten: 3375
Woonplaats: schagerbrug
het achterspatbord is prachtig alleeen het wiel is te klein :D


mart


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!