Brommers gemaakt buiten Nederland en opgevoerd rijden

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Mark
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 sep 2002, 15:41
Locatie: Veenendaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Brommers gemaakt buiten Nederland en opgevoerd rijden

#1 Bericht door Mark » 15 mei 2003, 16:30

Naar aanleiding van onduidelijkheden over het berijden van een duitste brommer in Nederland heb ik het RDW gemailt hier over. Hieronder de reactie:

Bromfietsen moeten in Nederland zijn voorzien van een in Nederland geldig goedkeurmerk.
Dit kan een nationale ( Nederlandse) dan wel een Europese goedkeuring zijn.
Het goedkeuringsnummer kan zijn ingeslagen op een zgn. vast voertuigdeel, zoals balhoofd of op een eventueel gemonteerde constructieplaat/sticker. Bij een EEG goedkeuring behoort nog een "certificaat van overeenstemming " ( ookwel CVO genoemd )

Importeren- toelichting:

Vanwege de grote onderlinge verschillen in nationale regelgeving binnen de EEG en daarbuiten, t.a.v. bromfietsen (bv. grotere toegestane snelheid, hoger toegestane geluidsniveau, etc.) heeft het ministerie bepaald, dat indien dergelijke voertuigen uit een ander EEG-land of daarbuiten in Nederland worden geïmporteerd, deze alleen worden toegelaten wanneer zij voorzien zijn van een nationale ( Nederlandse ) dan wel EEG-typegoedkeuring. Bij een EEG typegoedkeuring is dan datum 1e toelating van de bromfiets na 17-7-1999. Voor verdere toepassingen zie EEG-richtlijnen 92/61, art. 1.

Typegoedkeuring aanvragen.

Wanneer de bromfiets, brommobiel cq bromauto niet van een nationale ( Nederlandse ) danwel EEG-typegoedkeuring is voorzien, dan moet deze eerst worden onderworpen aan een keuring om vast te stellen of deze voldoen aan de typegoedkeuringseisen. Men dient rekening te houden met meerdere Richtlijnen en daar wordt ook op getest.
Kosten bedragen ongeveer ? 13.600,-

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Gebruikersavatar
JohanDennis
Berichten: 290
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:56
Locatie: Tilburg!
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door JohanDennis » 15 mei 2003, 17:03

Mij was dit al bekend maar hopelijk heb je nu ook vele andere overtuigd van wat wel en wat niet mag. Ik hou het in iedergeval gewoon bij mijn ""Nederlandse" Kreidlers. (LH 74/ MP3 70). Succes en de groeten uit Tilburg.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#3 Bericht door Dimage » 15 mei 2003, 19:27

Goh da's toeval ik wilde hier net ook een topic over openen en alsmede m.b.t. het opgevoerd rijden (wellicht kan Joost met jouw toestemming de titel uitbreiden naar; "Brommers gemaakt buiten Nederland en opgevoerd rijden").

Over opgevoerd rijden kan ik kort zijn;
Wanneer een snorfiets harder kan dan 25 km/u dan wordt deze als opgevoerd gezien (boete) en is de typegoedkeuring niet meer geldig, boven de 55 km/u volgt inbeslagneming.
Wanneer een bromfiets harder kan dan 45 km/u dan wordt deze als opgevoerd gezien (boete) en is de typegoedkeuring niet meer geldig, boven de 75 km/u volgt inbeslagneming.

Zie ook; http://www.verkeershandhaving.nl./

Deze regels tellen voor alle bromfietsen en dus ook de oldtimers omdat betreffende historische regeling (uitzondering max. snelheid voor oldtimers) opzettelijk niet is meegenomen in de huidige EEG wetregelgeving, aldus het OM.

Naar aanleiding van een woordwisseling m.b.t. hetzelfde onderwerp als Johan tussen het OM en de RDW, mocht ik de zeer duidelijke uiteenzetting verkrijgen vandaag van het OM;
Geachte heer,

Zoals beloofd heb ik navraag gedaan bij een collega die beter thuis is in dit onderwerp.
Hij wist mij te melden dat de inhoud van de aanwijzing en de
dagelijkse praktijk inderdaad niet altijd overeenstemmen, want de politie neemt bij snelheidscontroles wel degelijk bromfietsen zonder goedkeuring in beslag.
Dat is weliswaar niet conform de aanwijzing, maar wel conform de wet.
Zijn uitleg was als volgt: Ingevolge artikel 5.6.1 lid 1 aanhef en onder b van het Voertuigreglement moeten bromfietsen (ook oldtimers) behoren tot een door de Minister goedgekeurd type of exemplaar.
De RDW keurt bromfietsen (type of exemplaar) en geeft daarvoor een goedkeuringsnummer af.
De fabrikanten slaan dat goedkeuringsnummer in het frame van de bromfiets.
(Sinds enige jaren wordt e.e.a. op een constructieplaat geschreven en op de bromfiets gemonteerd)
Uit het buitenland ingevoerde bromfietsen kunnen behoren tot:
1. een wel in Nederland goedgekeurd type, maar zonder het Nederlandse goedkeurmerk
of tot 2. een type waarvoor in Nederland geen (nooit) goedkeuring is verleend.
Voor beide soorten geldt dat deze voertuigen in strikt juridische zin niet op de weg in Nederland mogen worden gebruikt.
In de door u aangehaalde aanwijzing staat inderdaad dat bij handhaving van de maximum constructiesnelheid de brom-/snorfiets alleen in beslag wordt genomen als de max.constructiesnelheid meer is dan 55 km/h (snorfietsen) c.q. 75 km/h (bromfietsen), als het voertuig is voorzien van gele/oranje
platen/vlakken. Dat geldt in principe dus ook voor voertuigen zonder goedkeuring.
Dat komt voort uit de destijds levende wens van de politie om zo veel mogelijk 'blauw op straat' te hebben en zo min mogelijk capaciteit kwijt te zijn aan administratieve zaken en technische controles.
Navraag bij de politie leert echter dat deze richtlijn in de praktijk in de meeste gevallen wordt losgelaten, en dat de politie voor de algemene regel kiest (dus: inbeslagname van het voertuig dat niet op de Nederlandse weg mag komen). Volgens mijn collega is dat juridisch de juiste weg, want waarom zou de politie bij een snelheidscontrole bromfietsen zonder goedkeuring NIET in beslag nemen maar bij andere controles WEL?
Mijn collega zal deze tegenstrijdigheid aan de orde stellen bij de commissie Weg van het Openbaar Ministerie, de instantie die zich bezighoudt met evt. herziening van de betreffende aanwijzing.

Overigens wist mijn collega me ook te melden dat de waarschijnlijk vanaf 1.1.2005 alle brom- en snorfietsen van een kenteken worden voorzien.
Ook het bestaande bromfietsenpark zal dan worden gekentekend, zodat per 1.1.2006 alle brom- en snorfietsen een kenteken hebben - ook de oldtimers.
Hoe moet worden omgegaan met bromfietsen zonder goedkeuring is onderwerp van bespreking.
Uitgangspunt daarbij is dat zoveel mogelijk een kenteken wordt afgegeven door de RDW.
Kortom, het is niet zo verwonderlijk dat er weleens onduidelijkheid is over wanneer wel/niet tot inbeslagname wordt overgegaan, want de richtlijn en de praktijk stemmen niet altijd overeen.
Zoals ik al schreef, zal mijn collega die tegenstrijdigheid aankaarten.
Ik hoop in ieder geval dat ik uw vragen met deze uitleg voldoende heb beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
Voor degenen die het hele verhaal willen lezen, zie;
http://www.classicsonwheels.nl/showthre ... =56#post56

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#4 Bericht door Dimage » 15 mei 2003, 19:28

Oftewel kort gezegd; Geen buitenlandse oldtimer bromfietsen meer kopen, hoe k*t dat ook is!

Mark
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 sep 2002, 15:41
Locatie: Veenendaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door Mark » 15 mei 2003, 22:49

Ja of laten keuren voor een achterlijke prijs die zoals je al in je PB zei Dimage niet geldt voor auto`s en motoren.

Nou over dat opvoeren verwonder ik me ook nog steeds.
Kreidler heeft voor de NL markt brommers uitgebracht met als max snelheid 45 km/h. Door 10mm teur, 10 TWV , vernauwing in de uitlaat+bocht. Maar ja door bocht+uitlaat+TWV te veranderen liep het al snel 55 ongeveer.
Maar ja nu in heel nederland is er bijna geen ori kreidler meer te vinden dien 45 rijdt (afgezien van origineel freaks, John Bos dingen en volgens mij ook sommige van Marc de Waal). De meest rijden allemaal met 12mm en onbegrensde uitlaat die op een std al 60 ongeveer kan.

Is iemand al ooit eens aangehouden met een std setup die zijn ervaring wilt delen?

Joost zou je dan misschien de topic naam willen veranderen? Alvast bedankt.

[edit]
Dank u :lol:
[/edit]

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#6 Bericht door joost » 15 mei 2003, 23:00

Dimage schreef:Wellicht kan Joost met jouw toestemming de titel uitbreiden naar; "Brommers gemaakt buiten Nederland en opgevoerd rijden".
/done :)

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#7 Bericht door Dimage » 15 mei 2003, 23:11

joost schreef:
Dimage schreef:Wellicht kan Joost met jouw toestemming de titel uitbreiden naar; "Brommers gemaakt buiten Nederland en opgevoerd rijden".
/done :)
Tnx :wink:

Ik vraag me ook af wat met de 45 km/u constructiesnelheid regeling nog het nut is van een 5 bak.
Hoe willen ze dat dan gaan doen;
1e t/m 7 km/u
2e t/m 14 km/u
enz.?
Een 3 bak zou dan weer beter tot zijn recht komen.

Zoals aan Mark al medegedeeld per PB heb ik de linken doorgemailed aan het blad Bromfiets, wellicht hebben zij er wat aan voor een artikel of kunnen zij het RDW zover krijgen om dit argument te onderbouwen, want het slaat immers drie keer nergens op, want wat is nu het verschil met een motor en auto (oldtimer).
Wellicht doen ze dit om de boel af te schrikken, omdat ze er geen heil inzien al die bromfietsen te moeten keuren.

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#8 Bericht door Joris » 15 mei 2003, 23:23

eej wat denk je van die orginele moto hispania's
6 bak!! 8)
40......... :cry:
maar ik weet een ding je krijgt zo het schakelen onder de knie! :lol:
greedz
Joris

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#9 Bericht door Dimage » 15 mei 2003, 23:51

Hmm, krijg zomaar nog een laat ideetje;
Is er wellicht een buitenlandse deelnemer op dit forum welke ook tot de EEG behoort en weet hoe het bij hen qua keuring gaat m.b.t. een oldtimer?
Een EEG goedkeuring geldt nl voor alle EEG landen en wanneer een Duitse oldtimer in bijvoorbeeld België een EEG goedkeuring heeft verkregen, mag je er hier vervolgens gewoon mee op de weg.

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#10 Bericht door tombo » 16 mei 2003, 11:11

Joris schreef:eej wat denk je van die orginele moto hispania's
6 bak!! 8)
40......... :cry:
maar ik weet een ding je krijgt zo het schakelen onder de knie! :lol:
greedz
Joris
En daar kan Pim over meepraten :mrgreen: HAHA, ik vind het nog steeds grappig, reden we daar, en elke keer maar wachten op Pim en zijn snorfietsje :D

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#11 Bericht door Ries » 16 mei 2003, 16:21

wat is daar nou mis mee tombo, als hij nog een keer opgevoerd aan werd gehouden kon ie m inleveren, en zn kreidler was nog niet helemaal top dus?

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#12 Bericht door tombo » 16 mei 2003, 16:22

Niks, ik zou persoonlijk ook niet 90 gaan rijden, ik snap het wle, maar het zag er zo stom uit, zeg zelf, 40 km/h en een 6 bak is ook niet de ideale combinatie :)

Gebruikersavatar
Arjen
Berichten: 1653
Lid geworden op: 07 sep 2002, 18:28
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door Arjen » 16 mei 2003, 18:38

overdrijf niet die dingen lopen origineel 45/50 vind ik best een leuk snelheidje om mee te beginnen :roll:

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#14 Bericht door tombo » 16 mei 2003, 19:16

Ik overdrijf ook niet, het is zo!

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4707
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

#15 Bericht door pimvandongen » 17 mei 2003, 00:27

Arie Kanarie schreef:overdrijf niet die dingen lopen origineel 45/50 vind ik best een leuk snelheidje om mee te beginnen :roll:
ORIGINEEL RIJDEN ZE 40! met moeite!
IK SPREEK UIT ERVARING

Gebruikersavatar
JohanDennis
Berichten: 290
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:56
Locatie: Tilburg!
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Bromfiets info Belgie

#16 Bericht door JohanDennis » 18 mei 2003, 08:53

Heb even wat zoekwerk gedaan naar Belgische site over bromfietsen. Het verschilt daar niet veel met onze regelgeving. Alles over typen is nogal wat werk maar voor die het willen lezen:http://verkeerweb.be/tc_MotoBrom/ART8.html Succes en de groeten uit Tilburg.

Gebruikersavatar
Arjen
Berichten: 1653
Lid geworden op: 07 sep 2002, 18:28
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#17 Bericht door Arjen » 19 mei 2003, 09:59

pimvandongen schreef:
Arie Kanarie schreef:overdrijf niet die dingen lopen origineel 45/50 vind ik best een leuk snelheidje om mee te beginnen :roll:
ORIGINEEL RIJDEN ZE 40! met moeite!
IK SPREEK UIT ERVARING
ow das *** :? laat um dan 60 lopen dan wordt je net niet gepakt :)

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4707
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

#18 Bericht door pimvandongen » 19 mei 2003, 10:39

Dat kan wel, maar dat is ****** veel werk.
Maar hij gaat dan bij een bep toerental evenn prrrrrrr doen.
Ma ja
Ontopic maar weer?

Mark
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 sep 2002, 15:41
Locatie: Veenendaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#19 Bericht door Mark » 19 mei 2003, 11:38

Ik dacht dat juist in Belgie de regels soepeler waren. Maar ja dat is dan mijn fout.
Nicolaas zijn zoon werkt toch bij de politie? Misschien kunnen we hem eens vragen naar de praktijk?

En zoals Pim al zei. Ontopic graag.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#20 Bericht door Dimage » 19 mei 2003, 18:34

Het ging mij er eigenlijk om hoe de laat maar zeggen Belgische RDW over het keuren van brommers denkt.
Ik zal Marc eens mailen, wellicht weet hij het.
Van de RDW alhier wordt ik trouwens een beetje moe, ik kreeg een onbevredigend antwoord op mijn mail, want ik wil een goede onderbouwing van de argumenten zien.
Krijg ik weer een mailtje terug dat de vraag dusdanig van technische aard is dat hij door wordt gestuurd en ik over een week antwoord krijg.
Maar goed, ik heb een lange adem. :roll:

Gebruikersavatar
JohanDennis
Berichten: 290
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:56
Locatie: Tilburg!
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Brommers in Belgie

#21 Bericht door JohanDennis » 19 mei 2003, 22:39

Lees even de link die ik hierboven al gepost heb en dan zul je lezen dat het in Belgie ook niet mag. Stel je gaat in Belgie wonen mag je Nederlandse Kreidler ook niet zomaar mee, eerst laten keuren. Na de keuring krijg je een bewijs van toelating van de keuringsinstantie. Dan kun je hem verzekeren en rijden. Ik heb nogal wat familie in Belgie wonen en die hebben deze procedure ook moeten doorlopen dit geldt nl ook voor auto en motor. Succes en de groeten uit Tilburg.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#22 Bericht door Dimage » 19 mei 2003, 22:53

Heb ik ook doorgenomen, maar ik doelde meer op de onzinnige bedragen die door het RDW worden genoemd;
Wanneer de bromfiets, brommobiel cq bromauto niet van een nationale ( Nederlandse ) danwel EEG-typegoedkeuring is voorzien, dan moet deze eerst worden onderworpen aan een keuring om vast te stellen of deze voldoen aan de typegoedkeuringseisen. Men dient rekening te houden met meerdere Richtlijnen en daar wordt ook op getest.
Kosten bedragen ongeveer ? 13.600,-
Zoals het RDW de keuring voorstelt lijkt het net alsof je als fabrikant een nieuw model hebt uitgebracht en deze laat keuren, terwijl het hier gewoon over types gaat die ook in Nederland zijn uitgebracht.
En vroeg me dus af of er in België op een normalere manier en tegen een normaler tarief kan worden gekeurd.

Gebruikersavatar
JohanDennis
Berichten: 290
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:56
Locatie: Tilburg!
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door JohanDennis » 20 mei 2003, 19:01

Er staat toch duidelijk €125 voor een keuring, €250 extra als er bij twijfel een test uitgevoerd moet worden. Wat dat inhoud wordt niet vermeld. Dus zijn onze zuiderburen goedkoper denk ik maar niet minder streng. Van gelijke tarieven binnen de EEG is hier in ieder geval geen sprake. Lees trouwens vandaag in krant dat men opgevoerde brommers na een waarschuwing. in beslag wil nemen en hup de pers in. Dit om de jeugd en de bromfietsdetailhandel (die gewoon opvoerspul blijven verkopen tegen alle afspraken in) een duidelijk signaal te geven dat de politie het opvoeren niet meer tolereert. Officier van Justitie van Breda moet e.e.a. nog goedkeuren en dan kan de politie regio Midden Brabant gaan innemen. U is geweaarschuwd. Succes en de groeten uit Tilburg.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#24 Bericht door Dimage » 20 mei 2003, 19:14

:oops: Zat me rot te zoeken in de door jou aangegeven pagina, maar kon er niets over vinden tot ik de tabel link aanklikte en hier terecht kwam;
http://verkeerweb.be/tc_MotoBrom/Inhoudstabel.html

Xenopus
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 mei 2003, 23:43
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door Xenopus » 28 mei 2003, 23:39

Wat is dit F*cking vaag zeg!! Wat is dat nou ?? ik bedoel, ELKE brommer kan toch harder dan 45km/u !!??? zoals ELKE auto ook harder kan dan 120k/u .. Dat brommers niet harder mogen , ok. en dat ze dan op een of andere manier een beetje begrensd moeten worden , OK! Maar ik bedoel, als hij echt op een rollerbank maar max 45k/u mag.. dat houd dan in dat je een brommer hebt die max 45 KAN als je GEEN wind tegen hebt, GEEN heuveltje op moet en ook moet je zelf helemaal NIKS wegen!

of zie ik dat nu helemaal verkeerd?? Mijn Kreidler bijv, daar reed ik dus 16,17 jaar geleden mee naar school etc. Gewoon een nette eerlijke Kreidler, gekocht bij de fietsenwinkel alhier en nooit wat aangedaan.. reed/rijdt standaard dus gemiddeld 55.. met wind mee 60 , wind tegen 50 zeg ik altijd maar.. En dan met mijn gewicht (nogal veel overgewicht ;) ). Deze brommer zou nu dus als 'opgevoerd'worden aangeduid enken en alleen omdat ie harder KAN dan 45k/u ?? Vaag hoor.. Volgens de lettelijke voorwaardes vande verzekeringen kan je eigenlijk geeneen vrommer meer verzekeren op deze manier..

oh ja, ik heb deze link uit een andere topic , http://www.om.nl/beleidsregels/docs/2001a007.htm es doorgelezen, en volgens mij staat er uiteindelijk dat tegenwoordig dus brommers na controle, hoe hard ze ook kunnen, NOOIT meer in beslag worden genomen. Zolang ze tenminste maar wel een NL goedkeuring enzo hebben.. Dat was vroeger wel anders..

Gesloten