Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 7:40 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
’N MOTORFIETS OM TE STELEN!

Een rasechte motorfiets, de Kreidler Florett RS. Laat u niet misleiden door de bescheiden afmetingen van de machine! In deze tijd, waarin we voorzichtig met de beschikbare hoeveelheid benzine moeten omgaan, is het nuttig even stil te staan bij deze machine, die door zijn cilinderinhoud van "bromfietsafmeting", een maximaal brandstofverbruik van 4 l/100 km mogelijk maakt. De 50 cc ééncilinder tweetakt leent zich uitstekend voor vlot transport in grote steden, terwijl zijn topsnelheid van bijna 95 km/u hem in deze tijd weer de kans geeft op autosnelwegen. De Florett RS is een sportieve "boodschappenfiets".

Veel rijplezier hebben we beleefd met de kleine Kreidler, toen "MOTOR" de machine in juli '73 voor een roadtest in huis had. Benzinekraan open en één trap op de kickstarter was telkens voldoende om de krachtbron tot leven te wekken. Een opwarmtijd, die bij veel motorfietsen van belang is, heeft deze tweetakt nauwelijks nodig, zodat we ons wel lieten verleiden om per Kreidler een pakje sigaretten op de hoek te halen...
Het motorvermogen van zo'n kleine ééncilinder is natuurlijk klein, maar voldoet ruim aan de verwachtingen. De Westduitse fabrikant claimt een vermogen van 6,75 pk; op de testbank van het Laboratorium voor Verbrandingsmotoren van de TH te Delft
bereikten we een waarde van 7,1 pk aan de krukas bij 8750 tpm. Bij zesduizend toeren levert de motor bij vollast 3,5 pk, waaruit wel kan worden afgeleid dat de motor veel toeren moet maken om aan de gang te blijven. Schrikt U van deze toerentallen? In de wedstrijdsport komen bij Kreidlers wel toerentallen van 20.000 voor, terwijl het krachtigste race-blok van Van Veen Import (twee wereldkampioenschappen op Kreidler) niet minder dan 20,5 pk bij 18.500 tpm leverde. De Florett RS is inderdaad een tamme motorfiets vergeleken met deze racers, maar daar staat logisch tegenover dat de betrouwbaarheid van de Florett RS niets te wensen overlaat. Continu volgas rijden vormt geen enkel


Een motorfiets om te stelen!
probleem, omdat de snelheid waarmee de zuiger door de cilinder gaat ook bij 10.000 tpm ruim beneden de kritische waarde blijft. Om het motorvermogen op een soepele manier aan de straat te brengen is de Kreidler voorzien van vijf versnellingen. De hoogste versnelling kan gezien worden als een overdrive; als tegenwind of steile hellingen de Kreidler parten gaan spelen wordt het beslist noodzakelijk om de vierde versnelling op te zoeken. In deze versnelling blijft de Kreidler over het algemeen goed voor 70-75 km/u. De matzwarte cilinder heeft bijzonder forse afmetingen, die eerder te maken hebben met esthetica dan dat zij duiden op een thermisch ongezonde motor. De Kreidler zal zelfs pure mishandeling doorstaan, zonder dat de verbranding een klap overslaat. De ontsteking is een elektronische thyristorontsteking van Bosch (geen kontaktpunten), die gevoed wordt door een vliegwieldynamo. De dynamo zorgt tevens voor de verlichting (dimlicht, grootlicht, achter- en remlicht, terwijl ons testexemplaar zelfs stadslicht had), en de claxon. Van het rijwielgedeelte noemen we de simplex remmen, die een bijzonder snelle vertraging mogelijk maken. De achterrem vereist een gevoelige rechtervoet, omdat het achterwiel van de lichte machine maar al te gemakkelijk stil kan worden gezet. De voorrem laat zich goed tot aan de blokkeergrens doseren. De brandstof voor de Kreidler is mengsmering, "bromfietsbenzine" . Met een tankinhoud van 12,5 liter bedraagt de actieradius bij vollast-gebruik ruim 300 km. Veel anders dan rijdend met volgas hebben wij, gewend aan een tienvoud van het vermogen van de Kreidler bij andere motorfietsen, niet gereden. Zo gaat dat in tests van motorfietsen, die nu eenmaal overwegend sportief van karakter zijn. Uit een door "MOTOR" –lezers samengesteld rijdersrapport (47 deelnemers) becijferden wij een gemiddeld benzineverbruik van 1 liter op 28,2 km. De extremen waren 1 : 20 en 1 : 40(!). De Kreidler wordt geleverd met voetsteunen voor een passagier, een stuurslot en wat boordgereedschap. De 1973-prijs bedroeg f 1.899,- incl. BTW; een tamelijk hoog bedrag, maar de machine is een kwaliteitsprodukt en de onderhoudskosten zijn gering.

TECHNISCHE GEGEVENS
MOTOR: ééncilinder tweetakt, zuigergestuurd, boring x slag 40 x 39,7 mm, cilinderinhoud 49 cc, compressieverhouding 11,3 : 1, max. vermogen 7,1 pk/8750 tpm, elektronische ontsteking, vijf versnellingen.

AFMETINGEN: remtrommeldiameter (voor en achter) 160 mm, zadel hoogte 79 cm, gewicht 81 kg, inhoud brandstoftank 12,5 liter.

IMPORT: Van Veen Import B.V., Haarlemmerweg 518, Amsterdam.



Bron: Autorevue, 25e jaargang, 4 januari 1974, nummer 1
Auteur: Rob Philips, Redacteur van "Motor"

Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl



Laatst bijgewerkt door Maarten op za mei 12, 2007 9:19 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 9:40 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 30, 2004 7:06 pm
Berichten: 3336
Woonplaats: noordwijkerhout
ja weer een leuk stukje geschiedenis :clap

mooi werk mannen ga zo door

gr rick


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 10:00 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45409
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
"boodschappenfiets"
Als het morgen even weer is ga ik weer een vers broodje kopen (rugzakje mee). Sneller en leuker vervoer kan ik niet verzinnen.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 10:01 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17948
zeker weer een top artikel :clap :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 10:44 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 08, 2005 12:26 pm
Berichten: 4969
Woonplaats: Metropool Haarlem
Heel leuk artikel en één van de mooiste Kreidlers ooit gemaakt, de 73er RS, ook mijn favoriet :!:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 11:07 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9069
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
super artikel weer :clap ook toen al werd de enorme betrouwbaarheid bewezen van het kreidler motorfietsje 8)

niets tipt aan een fabrieksaf fietsje :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 11:28 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 22, 2005 11:10 pm
Berichten: 1531
Woonplaats: Kortenhoef
Mooi mooi mooi. Leuk om te lezen! Bedankt Tjerry & Maarten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 11:39 pm 
Offline
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 9:28 pm
Berichten: 1645
leuk artikel niets van te zeggen.
alleen een beetje overdreven, zeker wat betreft het vermogen en de topsnelheid.
maar ja,om de tegenvallende verkoop cijfers IETS op te schroeven moesten ze iets ondernemen.

tevens leuk om te Lezen dat de kritische toeren van een kreidler bij 10.000 rpm lag.dit is wel de waarheid :clap

maar nogmaals leuk om te lezen.

mvg van tonnie de groot.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2007 12:28 am 
Offline
15 pk - S&S 2007
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 15, 2002 11:14 pm
Berichten: 223
tonnie de groot schreef:

tevens leuk om te Lezen dat de kritische toeren van een kreidler bij 10.000 rpm lag.dit is wel de waarheid :clap

maar nogmaals leuk om te lezen.

mvg van tonnie de groot.


Volgens mij staat er: Continu volgas rijden vormt geen enkel probleem, omdat de snelheid waarmee de zuiger door de cilinder gaat ook bij 10.000 tpm ruim beneden de kritische waarde blijft
Maar het kan zijn dat ik het niet goed lees :-k
Verder leuk leesvoer altijd deze artikelen.
Dank voor de gedane moeite. :thumbleft
Grt, Pim


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2007 10:29 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 18, 2005 9:49 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel
een pakje sigaretten op de hoek te halen...

Toen was roken nog niet ongezond!!

Leuk artikel!
Groet; Kees V.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2007 10:48 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 09, 2006 9:11 pm
Berichten: 1239
Woonplaats: Maastricht
Heel mooi artikeltje weer!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2007 10:49 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 23, 2003 11:17 am
Berichten: 1653
Woonplaats: Obdam
Zeer mooi artikel maarten en tjerrie,leuk zo even tussendoor 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2007 2:08 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 13, 2006 10:47 pm
Berichten: 2287
Woonplaats: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Let weer even op de prijs. nu over de kop en dan in euro's voor een nette :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 6:35 pm 
Offline

Geregistreerd: di jun 10, 2008 8:10 am
Berichten: 460
Woonplaats: gulpen
haha.....
boodschappenfiets........ als ik m'n boodschappen met de kreidler zou moeten doen, zou ik het niet erg vinden als ik nog eens naar de winkel moet rijden :D

leuk leesvoer...!! :D[/quote]


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 9:47 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 05, 2004 10:50 pm
Berichten: 3174
Woonplaats: Heos zeeland
vette schop :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 9:50 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45409
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Ik ga zomers altijd brood halen in Zoetermeer op de Kreidler. Kan je tenminste voor de winkeldeur parkeren

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 9:56 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 12, 2007 3:56 pm
Berichten: 2982
Woonplaats: JO32FI
Volgens mij heeft Rob Philips ook met dit Kreidlertje gereden. 8)


Bijlagen:
Kreidler Rob Philips.jpg
Kreidler Rob Philips.jpg [ 67.14 KiB | 12573 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: RS
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 9:58 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 9:47 am
Berichten: 922
Woonplaats: ZOETERMEER
tvdzijden schreef:
Ik ga zomers altijd brood halen in Zoetermeer op de Kreidler. Kan je tenminste voor de winkeldeur parkeren

Enzo
s, winters is die bakker ook open hoor Tjer :mrgreen: Groeten :rs Ger


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 10:03 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 15, 2004 2:02 pm
Berichten: 1885
Woonplaats: Bilzen B
Heel leuk artikel weer.

Dit lees ik met veel plezier , Maarten en Tjerry.

Leopold.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 10:25 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 21, 2008 5:35 pm
Berichten: 895
Woonplaats: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
Larszelluf schreef:
een pakje sigaretten op de hoek te halen...

Toen was roken nog niet ongezond!!



Ach ja toen de lucht nog schoon was en sex vies was :P

Mooi artikel :!:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!