Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 7:35 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
John Bos anno 2008 - De Kreidlerfabriek in Portugal (2008)

Het bedrijfspand van John Bos Kreidler in Portugal
Het bedrijfspand van John Bos Kreidler in Portugal.


De jaren '90
In de jaren '90 leek alles voorbij voor Kreidler. Als liefhebber was je trots op je zeldzame brommer. Je leefde in de veronderstelling dat je vooral zuinig moest zijn op wat je nog had, want alles zou schaars worden. Ik weet nog wel die grote bromfietszaak in Den Haag (ik noem geen namen, ze verkopen er nu vooral scooters en ze bouwen wel eens een Honda blok onder een Kreidlerframe), de verkoper lachte me bijna uit: "Kreidler, die ouwe troep dat is voorbij!". En ja, die reactie was ook wel te begrijpen. Dus als je spulletjes voor je Kreidler nodig had, dan belde je eens rond, in de hoop dat iemand nog iets op een plank had liggen.

Vervaardigen van de motorbeplating - De mal.
Vervaardigen van de motorbeplating - De mal.

Motorbeplating komt onder de pers vandaan.
Motorbeplating komt onder de pers vandaan.

Nabewerken van de motorplaten.
Nabewerken van de motorplaten.

Hoeveel wilt u er hebben, we hebben genoeg.
Hoeveel wilt u er hebben, we hebben genoeg.

Bagagerekjes.
Bagagerekjes.

De herstart van Kreidler
Zo sprak ik op een dag een andere liefhebber die een gerucht vertelde van een man in Zeeland die alles van de oude Kreidlerfabriek had opgekocht, onderdelen, machines en mallen, en dat alles weer leverbaar was. Ik was verbaasd en had gemengde gevoelens hier over: Mijn exclusieve Kreidler, waar ik zo trots op was, die was toch niet zo exclusief meer, alles was gewoon weer te koop. Maar natuurlijk ook opluchting, je kon zo opbellen en onderdelen bestellen, toch ook wel fijn als er eens iets kapot gaat, want dat laatste gebeurt helaas wel eens, ondanks het oerdegelijke imago van de Kreidler Florett.
Die "Redder van Kreidler" heet John Bos. Inmiddels is hij beroemd in Kreidlerland. Op deze site vindt u meerdere artikelen uit tijdschriften en kranten van rond het jaar 2000, waarin het verhaal van John Bos en de wederopstanding van de mooie en populaire Kreidler vol lof besproken werden. Hij kocht destijds de hele inhoud van de Kreidlerfabriek in Duitsland op, en er waren in totaal 32 vrachtwagens voor nodig om alles naar Zeeland te transporteren. In Goes stonden zijn magazijn en zijn fabriek, en daar werden dus vele onderdelen weer geproduceerd en verkocht, zowel aan particulieren als aan wederverkopers. Zelfs complete Kreidlers werden afgeleverd, damesbrommers ("automaatjes"), Kreidler RMC bromfietsen en zelfs het topmodel, de RS, die met zijn topsnelheid van 85 km/uur de fabriek verlaat met een motorfietskenteken.
Voor menig liefhebber, die terug dacht aan zijn jonge jaren en zijn plezier met de Kreidler destijds, was deze redding van Kreidler de aanleiding om weer een nieuwe Kreidler aan te schaffen daar in Zeeland, of natuurlijk om een oude Kreidler weer op te knappen. En zo bleef de firma John Bos jarenlang een vertrouwd adres voor al je Kreidlerwensen.

Verhuisd naar Portugal
Ergens in 2003 was er ineens weer nieuws: John Bos was verhuisd naar Portugal. In Goes gingen de verkopen gewoon door, zijn opvolger(s) zorgden er keurig voor dat je nog steeds terecht kon daar voor je onderdelen. Maar hoe het dan precies met John Bos ging, dat was niet zo duidelijk. Hij had de fabriek verhuisd naar Portugal, zo vertelde men. Lekker weer daar, dacht ik bij mezelf, misschien zit hij wel lekker in het zonnetje te genieten van zijn welverdiende rust. Waarom zou je je anders in Portugal gaan vestigen, de meeste Kreidlerfans zitten toch in Nederland, België en Duitsland, veronderstelde ik.

Een telefoontje uit Portugal
Zo kreeg ik verleden week ineens telefoon uit Portugal. John Bos was aan de lijn. Hij vond het leuk dat er weer een artikel over hem op de site stond. Ik vroeg hem naar het weer in Portugal, nou hij liep daar nog lekker in zijn T-shirt, terwijl het bij ons grijs en regenachtig was. "Over die tekeningen op de site", zei John, "ik heb hier alles nog liggen. Tekeningen, mallen, onderdelen, (bijna) alles wordt nog gemaakt of is voorradig". Al snel bleek dat John nog helemaal niet toe is aan zijn pensioen. Stil zitten is niets voor John. Hij heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt, dus het maakt hem niet uit of hij 6 dagen in de week werkt. Af en toe eens een lang weekend, en daarna is John blij als hij weer naar de zaak kan.
"Waarom ben je eigenlijk naar Portugal verhuisd", vroeg ik. Daar waren meerdere redenen voor, zo bleek. Het huurcontract liep bijna af, en de huur volgens het nieuwe contract zou veel hoger worden. Dit zou uiteindelijk aan de klanten doorberekend moeten worden. Maar ook verchromen, spuiten en poedercoaten gaat in Nederland niet zo makkelijk, en ook de andere metaalbewerkingen niet. In Portugal vond John een groot bedrijfspand, op een industrieterrein waar veel gelijksoortige bedrijven gevestigd zijn. Een buurman produceert twee vrachtwagenladingen met bromfietsframes per dag. Een verchromerij zit ook vlak in de buurt, en als er haast bij is dan kan een tank of een onderdeel dezelfde dag nog verchroomd worden. Dus als je eens wat nodig hebt, dan hoef je niet stad en land af te reizen. Dit zijn ook voordelen ten opzichte van de oude locatie in Zeeland. Waarschijnlijk zijn de arbeidskrachten ook voordeliger dan in Nederland. Voor de verhuizing van alle onderdelen en machines van Zeeland naar Portugal waren deze keer 28 vrachtwagens nodig, en John hield de hele stoet vrachtwagens goed in de gaten, want hij was er op gebrand dat alles heelhuids en volledig op de plaats van bestemming aan zou komen.

Helemaal gesetteld in Portugal
De zaken gaan prima in Portugal, zo vertelde John. Er is net een nieuwe luxe balie geplaatst. Die staat daar om onderdelen te verkopen, en ook om te voorkomen dat mensen zo doorlopen het magazijn in. In het magazijn rijden twee vorkheftrucks die alle onderdelen op de juiste plek zetten. Achter de balie bevinden zich twee dames, die alles geleerd hebben over Kreidler, en zij houden zich dus ook bezig met de verkoop van onderdelen. Kettingkasten voor ei-tanken worden ook weer gemaakt, net als sportbeugels voor de Mustang Cross. En ook complete Kreidlers zijn nog steeds leverbaar!
Enigszins verbaasd vroeg ik hoe dat dan zit met die liefhebbers in Portugal, is Kreidler daar dan bekend? Ja, dat blijkt wel zo te zijn, de Portugezen restaureren graag Kreidlers en de Kreidlerhobby leeft daar meer dan wij hadden kunnen vermoeden.

Vervaardigen van benzinetanks.Vervaardigen van benzinetanks.
Vervaardigen van benzinetanks.
Vervaardigen van benzinetanks.Vervaardigen van benzinetanks.


Vervaardigen van benzinetanks.
Vervaardigen van benzinetanks.
Het fabricageproces
Nu komt John met een suggestie: “Misschien is het wel leuk om verslag te doen van de werkzaamheden in de fabriek. De lezers vinden het vast interessant om te zien hoe we werken en hoe we de onderdelen maken. Zo hebben we laatst ook een machine gekocht om benzinetanks te kunnen lassen. Deze machine is erg duur, maar we hebben een tweedehands apparaat gekocht en dat voldoet prima. Kom anders eens kijken in Portugal, dan kun je het zelf aanschouwen allemaal. Ik kan nu wel alvast wat foto’s opsturen, dan heb je ook een idee.”

Sleutelservice
Doordat John alles heeft overgenomen uit de oude Kreidlerfabriek, beschikt hij over dingen waarvan wij niet wisten dat ze uberhaupt bestonden of mogelijk waren. Naast een loper, waarmee alle stuursloten van Kreidler open te maken zijn (veilig opgeborgen in de kluis!), beschikt John ook over sleutels van de fabrikanten Flora en Neiman. Tevens beschikt hij over lijsten waarop alle framenummers staan met de bijbehorende sleutelnummers. Zo kan John dus aan de hand van een framenummer van bijvoorbeeld een ei-tank, de reservesleutels bij maken. "Dat doe ik meer voor de hobby dan dat ik er wijzer van word, want het is nog een heel gezoek in die lijsten met vele tienduizenden framenummers", aldus John.

De balie.
De balie.
De distributie
Levering aan particulieren ziet John niet zo zitten, enkele goede vaste klanten uitgezonderd. De verzendkosten zijn hoog, en er zit veel werk aan het inpakken en verzenden van wat onderdeeltjes aan particulieren.
Hij levert partijen onderdelen exclusief aan Dave Bout (Kreidler Depot John Bos), John’s opvolger in Goes, die al jaren goede service verleent en die ook helemaal gespecialiseerd is in Kreidler.

Afronding van het gesprek
John wil in ieder geval zijn bedrijf weer eens onder de aandacht brengen, en hij wil dan ook graag reclame maken via de Kreidlersite. Nou, daar voel ik wel wat voor, dus daar maken we afspraken over. John heeft ook een nieuwe website, die echter nog in aanbouw is. Dan geeft John aan dat hij weer aan het werk moet, en ik bedank hem voor het leuke gesprek. De foto's die ik daarna per mail ontvang zijn zeer interessant. Leuk om John Bos zelf aan het werk te zien, geweldig om al die nieuwe onderdelen te zien en dat mooie pand!

Het magazijn.
Het magazijn.
Adresgegevens
Meer informatie:
Personen - John BosOverzicht personen: John Bos

Bron: John Bos
Artikel geschreven door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl


Kreidler John Bos in Portugal - kreidleroriginal.com



Laatst bijgewerkt door Maarten op do nov 20, 2008 5:28 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 9:29 am 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45315
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Wat een mooi pand zeg. Van dit soort info wordt ik wel enthousiast.
John Bos is dus goed bezig. Dat in tegenstelling wat velen denken.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 9:46 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 21, 2006 10:04 am
Berichten: 577
Woonplaats: Utrecht
Goed te horen dat het pad van John Bos niet eindigt in Zeeland.
Het pand is daar weg en Kreidlers konden niet worden geleverd.
Dit artikel geeft duidelijkheid over hoe de vork echt in de steel zit.
Als Kreidler liefhebber stemt het goed om John Bos in zijn mooie nieuwe pand bezig te zien, in waar hij goed in is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 10:07 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 05, 2004 10:50 pm
Berichten: 3174
Woonplaats: Heos zeeland
Ik Wil daar ook wel eens een kijkeje nemen.
Maarten wat dacht je van een bus huren en een weekeindje Barro agueda met een hele club 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 10:44 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 13, 2004 5:54 pm
Berichten: 781
Woonplaats: Mol, BE
Klinkt goed!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 10:50 am 
Offline
Medewerker Sectie FAQ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 06, 2002 1:54 pm
Berichten: 5049
Woonplaats: Achterhoek
Andre schreef:
Ik Wil daar ook wel eens een kijkeje nemen.
Maarten wat dacht je van een bus huren en een weekeindje Barro agueda met een hele club 8)


op de kreidler er heen! 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 10:53 am 
Offline
Eifeltour Rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 19, 2008 9:41 pm
Berichten: 5510
Woonplaats: Kreuzau (D)
prima Idee :clap :clap

Roman


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 11:02 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 13, 2008 1:50 pm
Berichten: 672
Woonplaats: groesbeek
wat een super mooie fabriek :clap

geweldig 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 11:09 am 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Alsof het niet op kan met de pret:


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Tank bewerking
johnbos-tankbewerking.jpg
johnbos-tankbewerking.jpg [ 59.58 KiB | 63998 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Sportbeugel Cross
johnbos-sportbeugel-cross.jpg
johnbos-sportbeugel-cross.jpg [ 112.55 KiB | 63998 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Onderbouw
johnbos-onderbouw.jpg
johnbos-onderbouw.jpg [ 96.6 KiB | 63998 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Koppelingen
johnbos-koppelingen.jpg
johnbos-koppelingen.jpg [ 51.74 KiB | 63999 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Balie
johnbos-balie2.jpg
johnbos-balie2.jpg [ 73.21 KiB | 63998 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Balie
johnbos-balie1.jpg
johnbos-balie1.jpg [ 73.5 KiB | 63998 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Maarten op vr nov 07, 2008 8:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 11:47 am 
Offline

Geregistreerd: wo okt 19, 2005 3:13 pm
Berichten: 680
Woonplaats: Stompwijk
Respect voor die man!! Ziet er heel goed uit allemaal.

Zou hij ook weer A tanken gaan produceren??


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 11:50 am 
Offline

Geregistreerd: zo jan 08, 2006 7:53 pm
Berichten: 478
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Mooi werk :clap Nu te hopen dat Mahle z'n cilinder en zuigerproduktie weer op start :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 11:54 am 
Offline

Geregistreerd: ma jan 14, 2008 8:06 pm
Berichten: 681
Woonplaats: Rotterdam
Mooi stuk Maarten !!
En wat een groot bedrijf .

Succes allemaal .

Gr Fred


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 1:08 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 20, 2006 6:05 pm
Berichten: 3287
Woonplaats: Ypenburg (s'Gravenhage)
tvdzijden schreef:
Wat een mooi pand zeg. Van dit soort info wordt ik wel enthousiast.
John Bos is dus goed bezig. Dat in tegenstelling wat velen denken.

Enzo


Nicolaas schreef:
Goed te horen dat het pad van John Bos niet eindigt in Zeeland.
Het pand is daar weg en Kreidlers konden niet worden geleverd.
Dit artikel geeft duidelijkheid over hoe de vork echt in de steel zit.
Als Kreidler liefhebber stemt het goed om John Bos in zijn mooie nieuwe pand bezig te zien, in waar hij goed in is.


ik hoef niks meer te zeggen.... hetgeen wat ik wilde zeggen is al gezegt :clap

inderdaad geeft dit meer inzicht in wat john nu echt is gaan doen 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 1:34 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 13, 2008 1:50 pm
Berichten: 672
Woonplaats: groesbeek
nu krijg je denk ik wel dat de onderdelen minder waard worden?

maar gelukkig wel weer alles leverbaar 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 2:10 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 09, 2008 11:50 pm
Berichten: 436
Woonplaats: NW Overijssel
Geweldig nieuws dat veel dingen toch nog nieuw gemaakt worden. Zelfs tanks, dat is toch fantastisch.
Mooi artikel, fijn om te lezen. :D

Rene


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 2:25 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 30, 2004 7:06 pm
Berichten: 3336
Woonplaats: noordwijkerhout
super artikel moeten we eens een kijhkje gaan nemen ...zo zie je maar oude glorie vergaat niet

RR


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 3:10 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 15, 2006 9:17 pm
Berichten: 3928
Woonplaats: mooiste plekje op de veluwe
het is zeker een mooi artikel.
met de zomer vakantie naar portugal toe :P .

:clap :clap .

bestman


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 3:14 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 12, 2007 3:56 pm
Berichten: 2982
Woonplaats: JO32FI
Prachtig, de liefde voor het vak straalt van John zijn gezicht.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 3:28 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 30, 2006 8:55 pm
Berichten: 1284
Woonplaats: Utrecht
In een woord geweldig!
Heel mooi om te zien.

Gerwin


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 3:29 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 13, 2006 11:11 pm
Berichten: 264
Woonplaats: Leerdam
een kreidlerparadijs :wink:

leuk artikel! gr Kees


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 3:33 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 21, 2007 9:14 pm
Berichten: 3752
Woonplaats: Harkema
Dit echt supper wat een mooi spul zeg :clap :clap

Mvgr Anne


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 3:51 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 14, 2004 4:00 pm
Berichten: 550
Woonplaats: Epe
hmm wat zou ik graag een keer door het magazijn daar willen lopen :D

Inderdaad zoals boven al zovaak gemeld, maar ik meld het nogmaals echt een geweldig stukje. Maar nu hij bezig is met zijn website betekent dit dat hij misschien toch nog iets voor particulieren gaat doen? Of zoekt hij meerdere distributeurs in NL?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 4:03 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 14, 2005 6:40 pm
Berichten: 1473
Woonplaats: het Westland, bij Den Haag
Nicolaas schreef:
Goed te horen dat het pad van John Bos niet eindigt in Zeeland.
Het pand is daar weg en Kreidlers konden niet worden geleverd.
Dit artikel geeft duidelijkheid over hoe de vork echt in de steel zit.
Als Kreidler liefhebber stemt het goed om John Bos in zijn mooie nieuwe pand bezig te zien, in waar hij goed in is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 4:34 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 13, 2008 1:50 pm
Berichten: 672
Woonplaats: groesbeek
:clap


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 5:31 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 21, 2008 5:35 pm
Berichten: 895
Woonplaats: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
Die goeie oude tijd begint weer een beetje te herleven :rs


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!