Bijzondere Kreidler uit Friesland - Femsa
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Bijzondere Kreidler uit Friesland - Femsa
In motor no. 7 van deze week staat onderstaand stukje over een wel heel bijzondere Kreidler grasbaanracer van het merk Femsa. Zou zo'n creatie werkelijk beter rijden dan een conventioneel frame en voorvork?
Wie kent het model en of de personen die hier achter zitten? en zouden er nog exemplaren van deze machine bestaan? Ik ben benieuwd.
Groet'n Roel
Wie kent het model en of de personen die hier achter zitten? en zouden er nog exemplaren van deze machine bestaan? Ik ben benieuwd.
Groet'n Roel
- Bijlagen
-
- Femsa
- friese kreidler (Large).jpg (72.79 KiB) 16544 keer bekeken
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19184
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 495 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Re: Bijzondere Kreidler uit Friesland
stond in het blad motor vandaagRoel RM schreef:In motor no. 7 van deze week staat onderstaand stukje over een wel heel bijzondere Kreidler grasbaanracer van het merk Femsa. Zou zo'n creatie werkelijk beter rijden dan een conventioneel frame en voorvork?
Wie kent het model en of de personen die hier achter zitten? en zouden er nog exemplaren van deze machine bestaan? Ik ben benieuwd.
Groet'n Roel
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 12:29
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14 aug 2009, 09:29
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Femsa Fabriek
Op de vraag of er nog van deze machines bestaan, of wie deze personen kent kan ik wel antwoord geven.
Deze Femsa grasbaanmachine is ontwikkeld en gebouwd door (mij) Tjalle Reitsma en Lieuwe Feenstra. Onze interesse in het grasbaanracen leidde tot het produceren van de Femsa (Feenstra en Reitsma). Als tieners in de jaren 60 hadden wij geen financiele middelen om een grasbaanmachine te kopen. Wij hebben toen besloten om ze dan maar zelf te gaan bouwen.
Als basis diende een door ons zelf gemaakt lichtgewicht frame en voorvork.
De voorvork kon per baan afgesteld worden, door het aanbrengen of verminderen van het aantal elastieken (stijfheid). Deze elastieken dienden als afdichting in riool hulpstukken. De Benzinetank is een PVC T-stuk. Door mijn toenmalige werk als loodgieter, was dit voor ons makkelijk te verkrijgen, en het was ook nog eens licht van gewicht. Als krachtbron gebruikten wij eerst Garelli motorblokken, en later Kreidler motorblokken.
De achtervering bestond uit een monoshock schokdemper, iets wat toen nog als zeer revolutionair werd beschouwd.
In mijn debuutjaar werd ik op de Femsa direct kampioen, waarna er een grote vraag ontstond . Er zijn er uiteindelijk 15 stuks door ons van gemaakt. De Femsa was een bijzondere creatie, maar door zijn lichte gewicht, en afstelbare vering etc, zeer geschikt voor het racen.
Zelf heb ik nog enkele Femsa's, framemallen, blokken en frames in mijn bezit. Ook kennissen en vrienden van vroeger, die met de Femsa hebben geracet hebben nog Femsa's op zolder staan. Ze zijn er dus nog zeker.
Enkele jaren geleden heeft Homoet (de framebouwer) weer een of meerdere femsa frames nagemaakt. zie foto oranje femsa in dit forum.
Met De Femsa als opstap in het grasbaanracen, ben ik via verschillende klassen in de specialklasse terecht gekomen, waar ik ook internationaal heb gereden.
voor meer info over de Femsa etc. kijk op : http://www.harliepleats.nl onder geschiedenis.
Deze Femsa grasbaanmachine is ontwikkeld en gebouwd door (mij) Tjalle Reitsma en Lieuwe Feenstra. Onze interesse in het grasbaanracen leidde tot het produceren van de Femsa (Feenstra en Reitsma). Als tieners in de jaren 60 hadden wij geen financiele middelen om een grasbaanmachine te kopen. Wij hebben toen besloten om ze dan maar zelf te gaan bouwen.
Als basis diende een door ons zelf gemaakt lichtgewicht frame en voorvork.
De voorvork kon per baan afgesteld worden, door het aanbrengen of verminderen van het aantal elastieken (stijfheid). Deze elastieken dienden als afdichting in riool hulpstukken. De Benzinetank is een PVC T-stuk. Door mijn toenmalige werk als loodgieter, was dit voor ons makkelijk te verkrijgen, en het was ook nog eens licht van gewicht. Als krachtbron gebruikten wij eerst Garelli motorblokken, en later Kreidler motorblokken.
De achtervering bestond uit een monoshock schokdemper, iets wat toen nog als zeer revolutionair werd beschouwd.
In mijn debuutjaar werd ik op de Femsa direct kampioen, waarna er een grote vraag ontstond . Er zijn er uiteindelijk 15 stuks door ons van gemaakt. De Femsa was een bijzondere creatie, maar door zijn lichte gewicht, en afstelbare vering etc, zeer geschikt voor het racen.
Zelf heb ik nog enkele Femsa's, framemallen, blokken en frames in mijn bezit. Ook kennissen en vrienden van vroeger, die met de Femsa hebben geracet hebben nog Femsa's op zolder staan. Ze zijn er dus nog zeker.
Enkele jaren geleden heeft Homoet (de framebouwer) weer een of meerdere femsa frames nagemaakt. zie foto oranje femsa in dit forum.
Met De Femsa als opstap in het grasbaanracen, ben ik via verschillende klassen in de specialklasse terecht gekomen, waar ik ook internationaal heb gereden.
voor meer info over de Femsa etc. kijk op : http://www.harliepleats.nl onder geschiedenis.
- Bijlagen
-
- Mijn Femsa, met daarachter nog enkele.
- tn_DSC05313.JPG (76.44 KiB) 15233 keer bekeken
- Kreidler freak
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
- Locatie: Expert doos nr9
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14 aug 2009, 09:29
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik heb zeker nog wel een aantal plakboeken vol foto's. Ik zal er wel eens een paar mooie foto's uitzoeken en hier plaatsen.
Het verbaasd me altijd dat de Femsa altijd weer in het nieuws komt. Laatst weer een stukje in het blad motor, en ook op dit forum is er al eerder eens iets over geschreven.Ik volg de discussies/recensies altijd met veel interesse, en vond het nu wel eens leuk om er op in te gaan. Ook gezien de vraag waarmee dit topic werd geopend.
Er zijn natuurlijk ook mensen die er wat kritischer tegenover het ontwerp staan, maar je moet niet vergeten dat het bouwen van de Femsa grasbaanracers eind jaren 60 plaatsvond. In die tijd was er technisch nog niet zoveel mogelijk als nu.
Het ontwerp was toen door de voorvork ,de verstelbare naloop van het voorwiel en de monoshock vering in combinatie met het zeer lichte frame zijn tijd toch eigenlijk wel een beetje vooruit.
In eerste instantie hebben we de Femsa gebouwd voor eigen gebruik, en is er nooit een groot plan of intentie geweest om meerdere van deze machines te maken. Toen de collega 50 cc racers zagen dat de Femsa toch snel en competetief was, zijn er door ons uiteindelijk toch zoals al eerder genoemd 15 stuks van gebouwd.
Achteraf blijkt dat het hele Femsa verhaal voor mij een mooie opstap is geweest voor mijn latere carriere als grasbaanracer.
Ik hoop dus binnenkort even een paar foto's te plaatsen.
Het verbaasd me altijd dat de Femsa altijd weer in het nieuws komt. Laatst weer een stukje in het blad motor, en ook op dit forum is er al eerder eens iets over geschreven.Ik volg de discussies/recensies altijd met veel interesse, en vond het nu wel eens leuk om er op in te gaan. Ook gezien de vraag waarmee dit topic werd geopend.
Er zijn natuurlijk ook mensen die er wat kritischer tegenover het ontwerp staan, maar je moet niet vergeten dat het bouwen van de Femsa grasbaanracers eind jaren 60 plaatsvond. In die tijd was er technisch nog niet zoveel mogelijk als nu.
Het ontwerp was toen door de voorvork ,de verstelbare naloop van het voorwiel en de monoshock vering in combinatie met het zeer lichte frame zijn tijd toch eigenlijk wel een beetje vooruit.
In eerste instantie hebben we de Femsa gebouwd voor eigen gebruik, en is er nooit een groot plan of intentie geweest om meerdere van deze machines te maken. Toen de collega 50 cc racers zagen dat de Femsa toch snel en competetief was, zijn er door ons uiteindelijk toch zoals al eerder genoemd 15 stuks van gebouwd.
Achteraf blijkt dat het hele Femsa verhaal voor mij een mooie opstap is geweest voor mijn latere carriere als grasbaanracer.
Ik hoop dus binnenkort even een paar foto's te plaatsen.