Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma maart 08, 2004 11:55 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 15, 2003 2:33 pm
Berichten: 4497
Woonplaats: Maassluis
Ontwerpers van gemotoriseerde tweewielers hebben iets met eieren. Althans, met de vorm van dit pluimveeprodukt. En de klanten, in ieder geval in Nederland, herkenden dat moeiteloos. Zo kennen we het fameuze Berini 'ei', het Motobi 'krachtei' en, het onderwerp hier, de niet minder roemruchte Kreidler Florett 'ei-tank'. Fred Rust bekeek de wensdroom van een generatie in de jaren '60.

Kreidler
De naam Kreidler en zeker het type Florett zal bij menige veertiger weer herinneringen boven laten komen. En dat is zeker niet vreemd. Want hebben we begin jaren '60 niet met lede ogen aangezien dat de jeugd van onze oosterburen met hun befaamde Mopeds, uitgerust met voetrusten en niet met die tuttige pedalen, op topsnelheid van zo'n 70 á 80 km/h onze stranden en campings onveilig maakten en ons met onze op 40 km/h geknepen bromfiets altijd weer het nakijken gaven. Waren we er niet jaloers op en probeerden we dan ook niet, tot ergernis van menig wetsdienaar (en wat heeft die dan ook op ons gejaagd met zijn opgevoerde DKW bromfiets), fanatiek mee te doen door aan die snelheidsbegrenzing te sleutelen. Zeker als je gezien had op welk merk deze voortvarende jongeren reden: een naam die op de race circuits in de 50 cc klasse ook toen al furore maakte. Voor de importeur van dit merk, de firma Van Veen in Amsterdam, werd er door de Duitse jeugd trouwens ook flink reclame gemaakt wat betreft betrouwbaarheid. Want zij kwamen toch maar dat hele eind uit Duitsland rijden, meestal nog zwaar beladen met tent en toebehoren. En dan hadden we het nog niet over het rijcomfort. Dat aan deze kwaliteiten een stevig prijskaartje hing (in 1962 was de Kreidler met Hfl. 945,- een van de duurste bromfietsen; alleen Royal Nord had twee nog duurdere modellen) was kennelijk geen probleem voor de vele -tevreden -gebruikers van de Kreidler Florett, want in 1961 zette Kreidler ruim 100.000 bromfietsen weg.

Ei-tank
Om te zien wat die gebruiker precies voor zijn geld kreeg, bekeken we een exemplaar uit 1964 (toen hij in Nederland Hfl. 965,- kostte), van het model dat hier bekender werd onder zijn bij- dan onder zijn echte naam: de Kreidler ei-tank. Een prachtig afgewerkte bromfiets met een tweetakt krachtbron van modern ontwerp met een vlakke zuiger met omkeerspoeling en waarbij het opviel dat de cylinder met hard verchroomde wand en een boring van 40 mm en een slag van 39,5 mm liggend naar voren geplaatst was. Voor de broodnodige koeling zorgde een aan het magnetische vliegwiel gemonteerd schoepenrad die via een alluminium ventilatorhuis de aangezogen koellucht langs de cylinder blies en er zo zorg voor droeg dat de motor op een juiste bedrijfstemperatuur bleef. De reeds genoemde tank kan 9,2 liter brandstof bevatten, waarmee een flink eind te rijden valt, want een roadtester in 1964 becijferde dat hij op elke liter 45 kilometer ver kwam. Maar om te ervaren hoe het allemaal rijdt moeten we wel eerst starten. Dat gaat als het bekende fluitje. De Bing 1/10/53 carburateur met een hoofdsproeier 54 (later 56) en een naaldsproeier 2,15 met de naaldstand op 2 en een doorlaatopening van 10 mm (we praten hier dus over een niet opgevoerd model) heeft een luchtschuifje dat door een simpele handeling naar beneden wordt gedrukt, waarna een ferme trap op de pedalen de standaard Bosch W190 bougie flink laat vonken om het benzine-lucht-mengsel tot ontbranding te brengen. Eenmaal flink gas geven en de luchtschuif komt automatisch weer naar boven en een rustig stationair draaiende motor is van deze handelingen de beloning. Opvallend hierbij is het zeer rustige lopen van de krachtbron en het feit dat bijgeluiden en motortrillingen haast niet worden waargenomen. Je kan bijna spreken van het snorren van een naaimachine.

Vlotte driebak
Om vlot te kunnen rijden is de Kreidler Florett uitgerust met een handgeschakelde driebak met gunstig gekozen overbrengings verhoudingen.De meervoudige natte platenkoppeling laat zich zeer soepel bedienen en ook het schakelmechanisme werkt zoals we van een Duitse machine kunnen verwachten, al is hier wel een duidelijke schakelklik hoorbaar. Dat de motor voldoende vermogen tot zijn beschikking heeft voel je al gelijk aan het wegtrekken vanuit stilstand, want na de eerste versnelling, met een verhouding van 1:3,61, ingeschakeld te hebben en met een klein beetje gas de koppeling rustig te hebben laten opkomen, gaat deze krachtpatser rap zijn gang. De tweede versnelling (verhouding 1:2) maakt het mogelijk om als het nodig is eens flink te kunnen wegspuiten en na eenmaal doorgeschakeld te hebben naar de derde trap van de versnellingsbak (met een verhouding van 1:1,31) kan er rustig op volle snelheid doorgereden worden. Last van kleine heuvels of viaducten heeft deze bromfiets in het geheel niet en deze worden dan ook probleemloos genomen.De lucht die nodig is om het benzinemengsel (mengsmering 1:25 met tweetakt olie SAE 40/50) tot ontbranding te brengen wordt via openingen in het frame onder de buddyseat door het holle plaatstalen frame geleid naar een rubber aanzuiggeruisdemper, die aansluit op het luchtfilter naar de carburateur. Hoe perfect dit systeem werkt concludeerden we uit het feit dat er tijdens de testrit geen storend inlaatgeruis viel waar te nemen.

Prima geveerd
Als we dan het rijwiel gedeelte eens onder de loep nemen zien we dat het geperst stalen frame een vloeiende lijn heeft waar de horizontaal geplaatste tank met uitsparingen voor de knieën op geplaatst is. Tijdens het rijden deed de schommelarm met lange armen (het zogenaamde Earles-type) waarin het voorwiel gedragen wordt, zeer goed zijn werk en werden er weinig schokken naar de armen van de berijder doorgegeven. Er is zelfs een mogelijkheid om de vering naar eigen rijstijl in te stellen zodat de schokdemping versterkt of verzwakt kan worden. Het achterwiel werd door de zwevende achtervork met hydraulische veerelementen prima afgeveerd zodat ongeacht de kuilen (niet overdrijven natuurlijk!) en oneffenheden in de weg een fijne rit gewaarborgd was. Ook de zitpositie was zodanig gekozen dat men niet voorovergebogen aan het stuur moest hangen en na het einde van een rit met een pijnlijke rug van de goedzittende buddyseat afstapte. Dat het stuur eigenlijk een wat te kleine stuuruitslag had, merkte je niet tijdens het rijden en viel eigenlijk alleen op bij het wegzetten, als je een krappe bocht moest maken om de Kreidler het schuurtje in te kunnen manoeuvreren. Bij het lekrijden van de achterband zorgde een steekas ervoor dat het achterwiel gemakkelijk uit het frame genomen kon worden, waarbij ketting en tandwiel dan niet van hun plaats
kwamen, een rechtstreeks aan de motorfietspraktijk ontleende constructie. In het voorwiel treffen we de bij bromfietsen normale asconstructie aan. Dat de banden voorzien waren van het type ventiel dat we ook tegen komen op
motoren en auto's gaf alleen het gemak al dat bij het tanken ook vlot de bandenspanning was te controleren. Een pompje met de passende aansluiting troffen we aan onder de buddyseat als standaard boordgereedschap.

Veilig remmen
Zoals zo vaak gezegd, is prettig en betrouwbaar rijden een genot, maar ook de wetenschap dat je op tijd tot stilstand kan komen is een fijn idee en menige dokter was net zo blij als de Florett-eigenaar dat deze Kreidler was uitgerust met twee krachtige volnaaf remmen die, wanneer er eens flink in de ankers gegaan moest worden, hun werk tot volle tevredenheid deden. En zelfs meer dan dat, want de remmen van een Florett leverden bijna 40% meer remvertraging dan de wettelijk voorschreven 3,86 m/sec. Ook hieraan zien we dat de Florett eigenlijk een motorfiets in een 49 cc vermomming was. Het beplate stuur met alleen de snelheidsmeter annex kilometerteller erin en de gecombineerde lichtkortsluitschakelaar die bij het linker handvat is gemonteerd geeft deze bromfiets een goed afgewerkt, 'clean' gezicht. Hier geen warboel van kabels, want die waren immers alle keurig weggewerkt onder de gladde stuurbedekking. Voor het stuur vinden we uiteraard de koplamp, een goed op zijn taak berekend hulpstuk met een door een lichtspoel geleverd vermogen van 15 watt. Een koplamp ook van een fors model (doorsnede 130 mm) , zeker vergeleken met die van de Florett van een paar jaar eerder, die nog een wat ielig formaat had. Bij de latere modellen is het lichtvermogen overigens zelfs nog eens vergroot, wat het rijden bij duisternis weer wat extra veraangenaamde. Ook vanaf 1964 was een remlicht standaard op de Florett.

Zijn geld waard
Resumerend kunnen we rustig stellen dat er door de oosterburen met dit model een bromfiets aan de Nederlandse wegen was toevertrouwd die zijn geld dubbel en dwars waard was. Geen wonder dan ook dat Kreidler Florett eitankjes nu door verzamelaars zeer gezochte bromfietsen zijn. Het zal niemand verbazen dat dit ook betekent dat hiervoor dan de nodige florijnen beschikbaar gesteld moeten worden. Maar dan hebben we het welover gave en originele Floretts, want zoals overal: alle waar is naar zijn geld en mensen met een oude, verroeste en leeggereden Kreidler in de schuur hebben niet vanzelfsprekend iets staan dat de waarde heeft van een Rolls- Royce of Ferrari!

Het Motorrijwiel 15/1995


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!