FAQ: Aankoop van een gebruikte Kreidler

Technische FAQ's - De veelgestelde technische vragen en sleutelproblemen en de antwoorden!
Gesloten
Bericht
Auteur
Flip Oude Weernink
Winnaar Kreidlerverkiezing november 2003
Berichten: 2242
Lid geworden op: 27 okt 2002, 19:10
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

FAQ: Aankoop van een gebruikte Kreidler

#1 Bericht door Flip Oude Weernink » 05 apr 2004, 16:23

FAQ: Aankoop van een gebruikte Kreidler

Let op!! Deze FAQ geeft een overzicht van handelingen die je moet/kunt verrichten als je een Kreidler gaat kopen die je op korte termijn wil gaan gebruiken!
Als je een restauratie project wil kopen zijn onderstaande punten minder streng van toepassing!


Bij wie kun je de brommer het best kopen?
Het mooiste is als je je Kreidler kunt kopen van familie, vrienden of kennissen. Dit is betrouwbaarder dan bij een onbekende particulier kopen, alwaar je minder te weten zult komen over de geschiedenis van de Kreidler.
Het kopen van een Kreidler bij de (brom)fietszaak is ook zeer aan te raden, omdat deze de Kreidler vakkundig na kan kijken en er meestal garantie op zit. Als er in bijvoorbeeld de advertentiekrant in de regio elke week een andere Kreidler te koop staat van een particulier is dit niet altijd betrouwbaar. De Kreidlers kunnen gestolen zijn of het is een particulier die van het handelen zijn beroep heeft gemaakt maar dat verborgen wil houden. Let ook op de herkomst van de brommer. Om bij verzkering; [ongeval]schade of politie controle gezeik te vermijden moet je zorgen dat je een nederlandse brommer koopt, bij welke het frame nummer met 1 begint, controleer ook of er bij dit framenummer een NL keurmerk is geslagen [www.maloud.nl voor framenummer index]voor meer informatie. Een RS of TM wordt als motor gezien en daar horen officiele papieren bij, zorg dus bij de aankoop van een RS of TM dat je die krijgt! Ga er niet vanuit dat je bij een particulier, om welke rede dan ook, garantie krijgt!!

Neem iemand mee!
Het is verstandig iemand mee te nemen als je de Kreidler gaat kopen die er verstand van heeft, of er minstens net zo veel van weet als jij zelf. Je ziet met z'n tweeën meer dan alleen. Ook kan de ‘deskundige' die je meeneemt een beter antwoord geven op ‘praatjes' van de verkoper dan jijzelf. Vraag wel even bedenktijd voor je een beslissing neemt, tenzij je zeker weet dat je een superkoopje voor je neus hebt. Neem tijdens de bezichtiging foto's met een digicam zodat je die thuis nog eens goed kunt bestuderen voor je je beslissing neemt. Doe ook niet te enthousiast over de Kreidler die te koop wordt aangeboden, noem vooral al de gebreken en de minpunten die je opvallen, laat niet merken dat je precies dit type zocht maar doe juist alsof je eigenlijk een ander type zocht of iets anders verwacht had, zo kun je de prijs te drukken.

Afbeelding
Dit soort Kreidlers behoeven vaak een beetje werk maar rijden wel

Wat te controleren?
Je moet je bij de aankoop absoluut niet laten verleiden door praatjes van de verkoper. Eigen waarnemingen zeggen veel meer dan een verhaal van de verkoper. Wanneer de brommer compleet gedomonteerd wordt aangeboden moet je niet ingaan op verhalen van de verkoper; de kans is erg groot dat bij een compleet gedemonteerde brommer een boel mist!Vaak lijkt de brommer ook mooi en netjes, maar dat is meestal bedrog. De brommer is misschien net even snel gepoetst. Aan de staat van het aanwezige chroom kun je zien hoe het onderhoud geweest is de afgelopen jaren, bij veel roest is het onderhoud onder de maat geweest. Veel roest komt op plekken waar het moeilijk weg te krijgen is, dus controleer veel op roest! Let ook op de kleur, is deze origineel?[vraag de verkoper of je even onder de zijbakjes of motorbeplating mag kijken] Als dit niet zo is kan het zijn dat de brommer overgespoten is of verkleurd is. Dat eerste duidt op een eventuele aanrijding of verwaarlozing van de eerste laklaag met een hoop roest. Ook de aanwezigheid van veel verschillende typen bouten en moeren kan duiden op veel sleutelwerk, wat bij de aankoop negatief gezien moet worden. [veel sleutelen kan immers veel pech betekenen] Veel mensen letten ook op de kilometer teller, maar dit is absoluut geen basis om de prijs af te dingen. De kilometer teller kan vervangen zijn, er kan bijvoorbeeld 25.000km op de teller staan, maar als hij in die 25.000km elke 5000km een grote beurt heeft gehad is dat beter als een Kreidler die 15000km gelopen heeft zonder onderhoud!
Controleer speling op de achterburg door de achterbrug vast te pakken en beweeg deze van links naar rechts, er mag absoluut geen speling op zitten. De technische kanten van de brommer controleer je met de onderstaande punten:

Motorblok controleren
Vraag of je de Kreidler even aan mag trappen. Zo ja: luister dan goed of je geen rare geluiden hoort, of de brommer goed stationair draait, of er genoeg druk uit de uitlaat komt [moet je goed kunnen voelen!], of hij goed oppakt en snel in de touten klimt [niet TE snel!] en controleer of de koppeling geen bijgeluiden gaat maken of dat de motor anders gaat lopen bij het inknijpen van de koppeling. Ook de ontsteking moet goed zijn; haal de bougie uit het bougiegat, leg de bougie op de cilinderkop en beweeg de kickstarter even. Mooie blauwe vonk? Niks aan de hand! Let er ook op of er olie in het blok zit, en of het blok lekt. [i:92e99fc881]Wanneer de motor, om welke reden dan ook, niet aan gaat [je moet hier overigens ook sowieso na kijken][/i:92e99fc881]: controleer speling op de krukas[lagers], door het vliegwiel zacht even ene paar keer van links naar rechts te bewegen. Controleer ook compressie.. kun je het vliegwiel heel makkelijk rondraaien? [zie foto; Vraag of de motorschermen/ontstekingskap er even af mogen om het een en ander te bekijken] Dan is de compressie waarschijnlijk laag, wat je een setje nieuwe zuigerveren kost. Ook moet je de cilinder goed bekijke": geen afgebroken koelribben of een rare cilinderkop? kijk goed naar het serienummer"hieraan kun je zien of de cilinder origineel is. [Kreidler Museum met cilindernummers per Kreidlertype] Bekijk de carberateur [als het mag, draai hem open] kijk naar [bij lange stilstand] Vergomde brandstof en versleten carburateurdelen. Wanneer alle bovenstaande punten negatief zijn wordt sterk aangeraden het blok te reviseren. Als dit het geval is mag je flink afdingen! Je moet ook zeker kijken of de Kreidler opgevoerd is of niet. Als dit niet professioneel of goed gedaan is gaat de boel sneller stuk.
Controleer het motorblok ook op beschadigingen. Veel Kreidler motorblokken zijn beschadigd door een gebroken / afgelopen ketting. Hierdoor is de behuizing waar de ontsteking in is geplaatst vaak gebroken / gescheurd. Dit kan resulteren in een weigerende ontsteking tijdens het rijden in de regen, doordat vocht de ontsteking bereikt.

Afbeelding
Ontstekingsdeksel

Vaak zijn de gedeeltes van het motorblok waar de motorbeplating aan vast zit beschadigd of soms is er zelfs een stuk afgebroken. Als het schroefdraad beschadigd is, is dit soms amateuristisch opgeknapt. Van buiten niet te zien, maar wel belangrijk.

Afbeelding
Beschadiging naast de ontsteking

Wielen controleren
Je controleert de wielen op speling en rare bijgeluiden, deze mogen beiden niet voorkomen. Hoe controleer je dit? Je zorgt dat de wielen los van de grond kunnen draaien. Tijdens het draaien mogen er geen bijgeluiden of kraakgeluiden optreden, en het ronddraaien moet soepel gaan. Wanneer het niet soepel gaat of er zijn bijgeluiden duidt dat op een aanlopende remvoering, zand in de wiellagers of een kapotte wiellager. Vervolgens controleer je of het wiel niet slingert. [dit kan veroorzaakt worden door een fout opgelegde band!]

Afbeelding

Verlichting en elektrische installatie controleren
Wanneer je de brommer ook 's avonds wil gaan berijden, kijk je uiteraard de verlichting na. Branden de lampen goed; zit er dimlicht op de brommer; werkt de claxon; zitten er knipperlichten [of een aansluiting voor..] op de brommer; werkt de lichtschakelaar op het stuur goed. Let ook op de bedrading, of deze goed weg gewerkt is en of er geen breuken inzitten. Wanneer er mankementen zijn aan het licht haal je wat van de prijs af; je zegt de verkoper dat je dit erg belangrijk vind; hij kan je geen ongelijk geven.

Banden controleren
Als je de brommer direct wilt gebruiken, controleer dan zeker de banden.
Dit kan gemakkelijk: je bekijkt het loopvlak van de buitenband en controleert deze op kale plekken, en controleer de zijvlakken van de band op scheuren of droogte. Als de zijvlakken droog of gescheurd zijn gaat de band niet lang meer mee, als er geen profiel meer is moet je de band direct vervangen i.v.m je eigen veiligheid![hier kun je op afdingen!]

Ketting en tandwielen controleren
De verkoper zal zorgen dat de ketting goed in het vet staat. Hoe schoon je handen ook zijn, controleer de ketting toch even! Controleer op speling [de ketting mag 1 a 2cm speling hebben] , kijk of tanden van de tandwielen nog goed in de ketting vallen. controleer op kromme tanden, de tanden mogen ook niet te puntig zijn! Bekijk vervolgens ook of het voor en achterlicht glas goedgekeurd zijn, te zien aan de keurmerken A, NL en/of E.

Stuur en balhoofd controleren
Het stuur moet soepel draaien en mag bijna geen speling hebben.
Rij een stukje met de Kreidler en kijk of je bij het remmen niks voelt of hoort klapperen. Ook kun je de brommer tegen een muurtje zetten en de brommer aan het stuur tegen de muur drukken, als je geklapper hoort zit er nog werk aan de stuurinrichting..

Benzinetank controleren
De benzinetank is bijna het meest zichtbare van de Kreidler. Als hier iets mis mee is (optisch) zul je jezelf er altijd aan blijven irriteren.
Controleer de tank op stuurslag (aan de voorkant) en op deukjes.
Controleer ook de binnenkant. Draai de dop er even af en voel met je vinger of er geen roest is gevormd aan de binnenkant.

Afbeelding
Voor dit soort schroot wordt vaak veel te veel gevraagd!

Proef rijden
Wanneer je een Kreidler koopt, kun je het best een proefrit afdwingen bij de verkoper, mits de Kreidler in veilig rijdbare staat is. Neem de verkoper desnoods mee achterop of laat een soort borg achter. Let tijdens het rijden op de koppeling [of deze slipt of niet, dat merk je als ‘de motor op hol slaat'], gas, rare bijgeluiden, remmen [bij een brommer is de voorrem het belangrijkst!], werkt de voor vering goed? controleer dit door de rem helemaal in te drukken, en druk vervolgens de vering in; deze moet moet helemaal te bewegen zijn maar steeds moeilijker, laat als je hem helemaal ingedrukt hebt de rem los.De vering hoort geruisloos terug te vallen.
Contoleer de werking van de remmen deze moeten:
Soepel bewegen, geen bijgeluiden maken [piepen, schrapen, kraken, gieren]

Enkele site's waar je brommers van particulieren kunt kopen:
[Kreidlers op Marktplaats]
[Kreidlers op eBay]
[Kreidlers op Marktplaza]
[Kreidlers op 2ehands.nl]

©Flip Oude Weernink voor https://www.kreidler.nl

Gesloten