Nieuwe Gebben Kreidler
Bron: Motor, No. 4, 26-01-1973
Tekst: Rob Philips
Niemand begreep waarom André Gebben, de rijder en motorbouwer in Rouveen, een nieuw produktiemodel ging maken van de Gebben Kreidler. Het oude model voldeed prima, met deze crossmachine werden zo'n vijf rijders kampioen in de periode '66-'72! Nu we de nieuwe machine op de tentoonstelling in Brussel konden zien werd duidelijk waarom. Het kon nog beter.
Nieuwe Gebben Kreidler
Bijna alle facetten van de machine zijn opnieuw bekeken en verfijnd. André Gebben heeft een nieuw frame ontworpen dat vier maanden lang werd beproefd voordat het volledig naar zijn zin was. Er werd gebruik gemaakt van een enkele bovenste framebuis van bijzonder grote diameter.
Ter plaatse van de knieën werd het frame zo smal mogelijk gehouden om de wendbaarheid van de lichte machine nog te verhogen. De stijfheid van de achtervorkconstructie werd vergroot door de lagerpunten direkt achter het motorblok te kiezen; de achtervork zit dus in het frame gelagerd, en niet erachter geplakt. Het hele frame is trouwens zodanig geconstrueerd dat imitatie geen eenvoudige zaak zal blijken! Ook de wielen werden grondig gewijzigd. De originele Kreidlernaven wilden wel eens last hebben van gescheurde steunribben van het ashuis. De Grimecanaven die nu worden gemonteerd hebben méér steunribben en zijn dus steviger. Bovendien zijn de gebruikte naven voorzien van een stalen rand langs de spaakgaten (zie foto) zodat het groter worden, of zelfs het uitscheuren van de spaakgaten in de lichtmetalen naaf tot het verleden behoort. De machine op de foto's is dan tenslotte goedgekeurd, maar onafgewerkt, kaal proefmodel in hoog tempo omgewerkt tot onberispelijk tentoonstellingsmodel. Dat bracht met zich mee dat vering en velgen op de foto's nog niet zijn wat ze voor het produktiemodel gaan worden. De Borrani-velg is hier nog wat al te overbemeten met die brede opstaande rand; we hebben hier tenslotte te maken met een 50 cc- machine, al doet de enorme cilinder anders vermoeden. De serieprodukten zullen worden voorzien van een Marzocchi-voorvork en Girling elementen achter. Ook de gaskabel is nog niet met het juiste hoesje afgeschermd omdat het nieuwe model Tommaselli-gashandel om een nieuw hoesje vraagt. Dat hoesje is trouwens ook zo'n doordacht Gebben-produkt net zo afschermend als 2 meter om gaskabel en –handle gewikkeld kleefband, maar door middel van een klittebandsluiting in niet meer dan twee seconden te verwijderen! Het nieuwe model luchtfilter is gemaakt vah plastic dat in verwarmde, plooibare toestand onder persluchtdruk op de mal is gevormd.
Dit luchtfilter is ruim bemeten en past netjes onder de tank in het frame. Het vetfilter sluit af op een stempel dat in de beide filterkastjes is gezet, zodat alle aangezogen lucht ook werkelijk gefilterd wordt. Aardig is dat het filter blijft zitten, dus niet in het zand valt, als het dekseltje wordt weggenomen voor een schoonmaakbeurt. De hele luchtfilterkast is trouwens snel te verwijderen omdat hij met drie kunstsof klemmetjes aan het frame vastzit. Deze bevestigingsmethode wordt ook gebruikt voor de nummerplaten. Deze nette klemmetjes zijn eveneens een Gebbenprodukt. In Zweden is er een importeur van de Gebben-artikelen, en veel Zweedse toprijders zijn nu terecht afgestapt van de gebruikelijke elastiek-en-ijzerdraad methode... Het voorspatbord, geïmporteerd uit de Verenigde Staten, is gemaakt van plooibaar plastic dat na een eventuele valpartij weer in zijn oorspronkelijke vorm terugspringt- Tank en zitje zijn van polyester gemaakt; het zitje sluit nauwkeurig aan op de achterkant van de tank- Het motorblok is vrijwel standaard gebleven. Alle onderdelen zijn universeel en dus overal te koop. De versnellingsverhoudingen van de standaard-vijfbak zijn goed te gebruiken voor crosswerk. De krukas is eveneens een ongemodificeerd exemplaar met rollenlager in het big-end en een naaldgelagerde pistonpen. De cilinder met zijn aanhangsels is natuurlijk wel veranderd, in samenwerking met de firma Van Veen werd door André Gebben en zijn cilinderspecialist Klaas Knoll (op een koelvin van de cilinder staan de letters K.K.)
een tuning bereikt die goed is voor 10 a 10,5 pk. Dit wat klein lijkende vermogen is. nog altijd voldoende gebleken om wedstrijden mee te winnen. Dit wordt wellicht anders als het buitenland interesse krijgt in de kleine inhoudsklasse en fabrieksmachines gaat inzetten, maar dan wordt alles anders.. Het voordeel van de huidige krachtbron is zijn gezond vermogen (alle cilinders worden trouwens gegarandeerd voor het opgegeven vermogen) met onderdelen die elke Kreidler-dealer heeft, geen speciale spullen. Het kan eventueel wel speciaal, de rijders vragen ernaar, en binnenkort kan André Gebben weer een in samenwerking met Van Veen Kreidler ontwikkelde zuiger leveren,' waarvan ovaliteit en coniciteit zijn afgestemd op een ultrakorte inloopperiode. De cilinder op de foto's is een grotere cilinder dan het standaard-Kreidler model, gemaakt met een speciaal gietstuk. Het oppervlak van de koelvinnen is vergroot en, wat wellicht belangrijker is, het pasvlak met het carter is veel groter geworden zodat goede gasafdichting geen enkel probleem meer oplevert. Ook het carter is hiervoor enigszins gewijzigd, alle standaard-onderdelen kunnen evenwel in zo'n carter worden gebruikt. Dit is zo'n cilinder die André Gebben eens heeft opgeboord tot 80 cc, en met het hoogvermogende 80 cc- blok is het nieuwe frame getest, zodat een 50 cc-blok het zeker niet zal doen vervormen of scheuren- De ademhaling wordt verzorgd door een afgestemde expansie-uitlaat en een 22 mm Dellorto-carburateur. Op de inlaatkelk van deze carburateur is met CO2 een stalen ring gelast die als draagvlak dient voor de aansluitklem van het luchtfilter, en die ervoor zorgt dat deze klem de inlaatkelk niet samenknijpt. Het kickstarterpedaal is ook een nieuw Gebben-produkt, het is omklapbaar gemaakt. De framebouw zorgt ervoor dat alles, ook het uitwendig schakelmechanisme, goed te bereiken is. Tenslotte moeten we nog de opklapbare voetsteunen vermelden, die bij platgooien in een bocht niet in de bodem haken en zo de machine afremmen. Alle details zijn prima verzorgd en de machine ziet er dan ook uitstekend uit. Als het helemaal moet kan André Gebben met zijn medewerkers een dagproduktie van vijf stuks bereiken, met de drie uur proefrijden voor elke aflevering erbij! De kleuren zijn zwart, geel en wit, en de prijs bedraagt, met Motoplat-ontsteking, en compleet raceklaar f 2.925,-.
Nieuwe Gebben-Kreidler (1973)
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09 mei 2004, 17:36
- Locatie: schildwolde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren