Recordpoging Kreidler sprint (1968)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Recordpoging Kreidler sprint (1968)

#1 Bericht door Dimage » 14 nov 2004, 17:47

In 1969 Van Veen-Kreidlers in alle GP's


Bron: Motor, No. 42, 18-10-1968
Tekst: J. C. V.


Marvellous, fabulous what a noise!

De Engelsen waren er helemaal gek van. " Wonderbaarlijk, fabelachtig, wat een geluid!", dat waren de woorden van een man die met hart en ziel verslaafd is aan motorsprints, de 56- jarige Vincent specialist en wereldrecordjager George Brown. Brown vond het allemaal zo geweldig, dat elke keer als Aalt Toersen een poging waagde hij uit zijn pit kwam

Afbeelding

stormen, waar hij druk bezig was de stukken en brokken van wat eens een Vincent motor was geweest bij elkaar te vegen. Bij een der starts explodeerde namelijk de met nitro gestookte Vincent pk-fabriek. Deze tegenspoed kon Brown er echter niet van weerhouden om met een hand achter het oor de gillende Kreidler te volgen, die op het biljartlaken-vlakke asfalt van Jestart-baan op het vliegveld Ellington drie wereldrecords greep: de kwartmijl, de kilometer en de mijl, alle met staande start. Zeer scherp staande records, waarvan, u de exacte cijfers reeds heeft kunnen lezen in "Motor" van afgelopen week. Daarmee is de koek echter geenszins op, niet wat het sprinten betreft, maar ook niet wat de weg raceplannen van Kreidler importeur H. van Veen betreft. En passant verbeterde wereldrecordhouder Aalt Toersen, terzijde gestaan door manager Johan Leferink en mecanicien Jan Smit, ook nog twee nationale Engelse records over de kwartmijl en de kilometer met vliegende start, waarop respectievelijk gemiddelde snelheiden gemeten werden van ruim 164 en 162 km/ uur. Op welk niveau de drie nieuwe wereldrecords liggen wordt duidelijk door het feit, dat de gemaakte tijden en gemiddelden van de 50 cc Kreidler Sprint Special, die slechts 40,8 kg weegt, beter zijn dan de huidige wereldrecords in de klasse 75, 100, 125 en 175 cc! De reglementen staan echter niet toe, dat 50 cc records ook voor deze zwaardere klassen gelden.

Grootse opzet raceplannen !
Vrijwel direct nadat de Kreidler fabriek officieel haar race-activiteiten beëindigde, zei men bij Van Veen: "Dan doen wij het zelf!" Een en ander resulteerde in 1965 in een bescheiden race-afdeling onder (tijdelijke)

Afbeelding leiding van de servicemanager, de heer Van de Borne. In 1966, 1967 en 1968 werden achtereenvolgens Aalt Toersen, Jan de Vries en wederom Aalt Toersen Nederlands kampioen in de internationale 50 cc klasse. Voor 1969 wil het Van Veen Racing Team -bestaande uit manager Leferink, mecanicien Smit en de rijders Toersen en De Vries- een gooi doen naar het wereldkampioenschap. In mei 1968 werd daartoe de eerste stap gezet door de oprichting van een werkgroep om op wetenschappelijk verantwoorde wijze een 50 cc Grand Prix racer op basis van een Kreidler RS motor te ontwikkelen. De werkgroep kreeg welkome hulp van de aerodynamicus, ir. De Louw, die pro deo twee avonden per week de werkgroep komt versterken (aerodynamica = theorie van de gasstromingen). Voor het research werk staat een onlangs geïnstalleerde proefbank ter beschikking. Dankzij de nieuwe formule Voor de 50 cc klasse belooft de G.P. racerij bijzonder interessant te worden en vaststaat, dat Nederland daarbij met de Kreidler en Jamathi mensen een aantal sterke troeven in handen heeft.

J.C.V. 1968


Afbeelding

Zie overigens voor de tijden en meer info m.b.t. de records op Ellington, het navolgende artikel;
viewtopic.php?t=1597


Afbeelding


Afbeelding

Plaats reactie