APK-KEURING voor motoren, brommers en scooters. (Poll)
- trabbit
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:26
- Locatie: delft
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Als dit er doorheen komt, kap ik met de hobby. Had het al overwogen bij dat kenteken gedoe. Maar dit haalt bij mij het plezier eraf. Al die verplichtingen en ze vinden al zo snel iets wat volgens hun niet deugt. Brommers hebben al een meer jaarlijkse keuring. Dat is 1 keer in de twee weken op de rollenbank inclusief controle.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 17 jul 2008, 15:58
- Locatie: winterswijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
waarom dan wel een "ja" volgens u bij de motorfiets(pag.1). misschien zelf iets te lang aan de medicatie gesnuffeldjvr schreef:Mooi fietsje, die tank kan je gebruiken als je mot zijken onderweg
En die 24 man die voor JA hebben gestemd, hebben die vergeten om hun medycijntjes in te nemen op afdeling M. Neem ze nou ff in vandaag nog helpt eg hoor.
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
- Locatie: gulpen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:37
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Voordelen
"Er zijn nog meer voordelen", zegt Mang Yuan, de technische man van Yamaha-Nederland, "doordat de 49cc-tweetaktmotoren en dat zijn de meeste straks niet meer gesmoord en geknepen worden, draaien die motoren beter en vooral schoner. Er komt minder vervuiling, omdat verbranding beter wordt. Het rendement van de motoren wordt gewoon hoger en daardoor worden ze zuiniger en minder milieuvervuilend!"
misschien maar ik kan mij herinneren dat de fietserbond een onderzoek naar vervuilende brommers heeft gedaan?
is meteen de oorzaak gevonden
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Mijn mening is dat een APK nog niet ver genoeg gaat, let wel, het is natuurlijk een zootje op de weg.
Van mij mag een brommer 49,9 cc met voor mij part 500 pk net als een motor zo hard gaan als hij maar kan, mits de totale techniek van de brommer dat 100% toestaat, zo niet inbeslagname en door de schreder.
ook ben ik van mening dat er slechts één persoon op de brommer mag zitten onder geen beding een duo passagier (die Zwitsers waren nog niet zo gek)
Een echt rijbewijs voor de bestuurder is een must voor de brommer die zo hard kan.
Een brommer die legitiem en binnen de wet ruim 100 kan rijden de droom van vele kreidler rijders, maar dan wel alles keurig voor elkaar hebben, en net als met de auto en motor een ongelofelijk handhaving`s apparaat op en naast de weg zetten.
Niet goed of niet in orde de slijpschijf er door."
Van mij mag een brommer 49,9 cc met voor mij part 500 pk net als een motor zo hard gaan als hij maar kan, mits de totale techniek van de brommer dat 100% toestaat, zo niet inbeslagname en door de schreder.
ook ben ik van mening dat er slechts één persoon op de brommer mag zitten onder geen beding een duo passagier (die Zwitsers waren nog niet zo gek)
Een echt rijbewijs voor de bestuurder is een must voor de brommer die zo hard kan.
Een brommer die legitiem en binnen de wet ruim 100 kan rijden de droom van vele kreidler rijders, maar dan wel alles keurig voor elkaar hebben, en net als met de auto en motor een ongelofelijk handhaving`s apparaat op en naast de weg zetten.
Niet goed of niet in orde de slijpschijf er door."
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Niet alleen voor oudere maar ook voor jongeren zou een periodieke keuring een uitkomst zijn.dolle aad schreef:OOK nog APK voor de oudere bestuurders , Henk ??
Bij een groot gedeelte zit natuurlijk een draadje los, de symptomen van geestelijke onbekwaamheid komen in het verkeer pas echt aan de oppervlakte.
Wisselende stemmingen, korte lontjes en persoonlijke stoornissen die van het individu een gevaar voor zich zelf en zijn omgeving maakt.
De hulpverleners en zorginstellingen zijn niet meer aan te slepen om de jongeren die toevallig een alergie hebben voor een pot pindakaas of hagelslag weer op de rails te krijgen, het kaf moet dus even van het koren gescheiden worden voordat zij aan het verkeer deel gaan nemen.
Dus ja Aad, ook voor de bestuurders, jong en oud een APK
Vaak rijdt het voertuig met de bestuurder, en dat moet andersom.
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
de meniningen van de nederlanderders
Via de jaarlijkse keuring kan de strijd kan worden aangebonden tegen opgevoerde, lawaaierige en slecht onderhouden brommers en scooters. De plannenmakers willen de apk laten gelden voor tweewielers tot 50 cc. Ze gaan er vooralsnog vanuit dat de eigenaren vrijwillig meewerken. Mocht dat niet lukken, dan willen ze wettelijke regels. De Bovag, die de tweewielerwinkels vertegenwoordigt, is bereid over de plannen te praten
Berekeningen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat leren dat door deze keuring op jaarbasis elf doden en 362 gewonden minder zullen zijn te betreuren
Motoren en brommers voeren al jaren de lijst aan van meest irritante geluidsoverlast. Veel Nederlanders ergeren zich meer aan blérend motorgeluid dan aan vliegtuigherrie of lawaaiige buren, blijkt uit onderzoek van het RIVM. Negentien procent ondervindt zelfs ernstige hinder van brommers. Bij motoren is dat elf procent.
Voornaamste bron van ergernis: de uitlaat. Europese regels schrijven keurig voor hoeveel geluid elk type mag maken op de openbare weg. Tachtig decibel geldt zo'n beetje als bovengrens, gemeten vlakbij de uitlaat. Dat is te vergelijken met een drukke verkeersweg op ongeveer tien meter afstand.
"Maar sommige malloten vinden het stoer om er illegaal een andere uitlaat op te zetten" , zegt Jan den Waal van de auto- en motorbrancheorganisatie BOVAG. "Die zijn toegestaan op circuits en crossbanen, dus je kunt ze overal kopen. Het is een kleine groep die het verpest voor de rest."
Hetzelfde geldt voor brommers. Opvoersetjes zijn nog steeds overal te koop, in winkels en op internet. "Een brommer zou je eigenlijk niet eens moeten horen" , zegt Jan Kuiper, directeur van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG). "Maar ja, als ze er een dikke kachelpijp op zetten, wordt het een ander verhaal."
Afgaande op internetforums is die groep 'malloten' toch aanzienlijk. Het wemelt van berichten over het 'heerlijke geluid' van een bepaald type sportuitlaat. Anderen adviseren de demper te verwijderen, zodat die lekker veel herrie maakt. Een 'open pijp' gromt keihard, valt te lezen. En wie echt een 'blérpijp' wil hebben, boort gewoon gaten in zijn uitlaat.
Angst voor de politie is onnodig. Want, zo staat op de forums, die let er toch niet op. Het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (OM) bevestigt dat. Volgens een woordvoerder wordt er 'niet echt intensief op gelet'. Alle aandacht gaat uit naar de verkeersveiligheid, zoals controles op snelheid en het dragen van een helm. Ondertussen worstelt het kabinet met het dossier knalpijpen. Minister Jacqueline Cramer (Milieu) lanceerde afgelopen najaar het idee een soort geluids-APK in te voeren. De suggestie verdween echter snel van tafel na tussenkomst van Camiel Eurlings (Verkeer). Het zou te veel rompslomp geven. Sindsdien wordt onderzoek verricht.
Volgens BOVAG en de Nederlandse Stichting Geluidshinder is de oplossing eenvoudig: stevige boetes uitdelen. In Duitsland wordt wel scherp gecontroleerd op lawaai, stelt de BOVAG. In Nederland kan dat ook; de politie beschikt over de benodigde apparatuur.
"Waarom hebben we in godsnaam anders die regelgeving?", vraagt Kuiper van de NSG zich af.
Nico Perk, voorzitter van de belangenorganisatie voor motorrijders MAG, wil ook maatregelen tegen de lawaaimakers. Maar een geluids-APK is onzin, zegt hij. Die kan door elke sleutelaar eenvoudig worden ontdoken. Scherpere geluidsnormen zijn ook nutteloos, zolang de politie niet optreedt. Hij zucht eens diep: "Hoe ik me op verjaardagen niet moet verdedigen vanwege een paar randdebielen."
De vijfjaarlijkse lijst die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) publiceert over meest voorkomende geluidshinder wordt al jaren aangevoerd door brommers en motoren.
De ranglijst voor verkeerslawaai , met percentage ernstig gehinderden: 1. Brommers, 19 procent 2. Motoren, 11 procent 3. Vrachtwagens, 10 procent 4. Personenauto's, 6 procent 5. Bestelwagens, 4 procent 6. Snorfietsen, 5 procent 7. Bussen, 3 procent 8. Militaire voertuigen, 1 procent
De politie beschikt al jaren over decibelmeters om overtreders aan te pakken. Bij brommercontroles wordt het geluid nog wel eens gemeten, maar bij motoren gebeurt dat nagenoeg niet.
Vorig jaar werden ruim 1000 boetes uitgeschreven, waarvan 800 voor extreme overschrijdingen van de geluidsnorm.
Het kabinet studeert op een geluids-APK voor brommers en motoren als middel tegen de geluidsoverlast.
Via de jaarlijkse keuring kan de strijd kan worden aangebonden tegen opgevoerde, lawaaierige en slecht onderhouden brommers en scooters. De plannenmakers willen de apk laten gelden voor tweewielers tot 50 cc. Ze gaan er vooralsnog vanuit dat de eigenaren vrijwillig meewerken. Mocht dat niet lukken, dan willen ze wettelijke regels. De Bovag, die de tweewielerwinkels vertegenwoordigt, is bereid over de plannen te praten
Berekeningen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat leren dat door deze keuring op jaarbasis elf doden en 362 gewonden minder zullen zijn te betreuren
Motoren en brommers voeren al jaren de lijst aan van meest irritante geluidsoverlast. Veel Nederlanders ergeren zich meer aan blérend motorgeluid dan aan vliegtuigherrie of lawaaiige buren, blijkt uit onderzoek van het RIVM. Negentien procent ondervindt zelfs ernstige hinder van brommers. Bij motoren is dat elf procent.
Voornaamste bron van ergernis: de uitlaat. Europese regels schrijven keurig voor hoeveel geluid elk type mag maken op de openbare weg. Tachtig decibel geldt zo'n beetje als bovengrens, gemeten vlakbij de uitlaat. Dat is te vergelijken met een drukke verkeersweg op ongeveer tien meter afstand.
"Maar sommige malloten vinden het stoer om er illegaal een andere uitlaat op te zetten" , zegt Jan den Waal van de auto- en motorbrancheorganisatie BOVAG. "Die zijn toegestaan op circuits en crossbanen, dus je kunt ze overal kopen. Het is een kleine groep die het verpest voor de rest."
Hetzelfde geldt voor brommers. Opvoersetjes zijn nog steeds overal te koop, in winkels en op internet. "Een brommer zou je eigenlijk niet eens moeten horen" , zegt Jan Kuiper, directeur van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG). "Maar ja, als ze er een dikke kachelpijp op zetten, wordt het een ander verhaal."
Afgaande op internetforums is die groep 'malloten' toch aanzienlijk. Het wemelt van berichten over het 'heerlijke geluid' van een bepaald type sportuitlaat. Anderen adviseren de demper te verwijderen, zodat die lekker veel herrie maakt. Een 'open pijp' gromt keihard, valt te lezen. En wie echt een 'blérpijp' wil hebben, boort gewoon gaten in zijn uitlaat.
Angst voor de politie is onnodig. Want, zo staat op de forums, die let er toch niet op. Het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (OM) bevestigt dat. Volgens een woordvoerder wordt er 'niet echt intensief op gelet'. Alle aandacht gaat uit naar de verkeersveiligheid, zoals controles op snelheid en het dragen van een helm. Ondertussen worstelt het kabinet met het dossier knalpijpen. Minister Jacqueline Cramer (Milieu) lanceerde afgelopen najaar het idee een soort geluids-APK in te voeren. De suggestie verdween echter snel van tafel na tussenkomst van Camiel Eurlings (Verkeer). Het zou te veel rompslomp geven. Sindsdien wordt onderzoek verricht.
Volgens BOVAG en de Nederlandse Stichting Geluidshinder is de oplossing eenvoudig: stevige boetes uitdelen. In Duitsland wordt wel scherp gecontroleerd op lawaai, stelt de BOVAG. In Nederland kan dat ook; de politie beschikt over de benodigde apparatuur.
"Waarom hebben we in godsnaam anders die regelgeving?", vraagt Kuiper van de NSG zich af.
Nico Perk, voorzitter van de belangenorganisatie voor motorrijders MAG, wil ook maatregelen tegen de lawaaimakers. Maar een geluids-APK is onzin, zegt hij. Die kan door elke sleutelaar eenvoudig worden ontdoken. Scherpere geluidsnormen zijn ook nutteloos, zolang de politie niet optreedt. Hij zucht eens diep: "Hoe ik me op verjaardagen niet moet verdedigen vanwege een paar randdebielen."
De vijfjaarlijkse lijst die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) publiceert over meest voorkomende geluidshinder wordt al jaren aangevoerd door brommers en motoren.
De ranglijst voor verkeerslawaai , met percentage ernstig gehinderden: 1. Brommers, 19 procent 2. Motoren, 11 procent 3. Vrachtwagens, 10 procent 4. Personenauto's, 6 procent 5. Bestelwagens, 4 procent 6. Snorfietsen, 5 procent 7. Bussen, 3 procent 8. Militaire voertuigen, 1 procent
De politie beschikt al jaren over decibelmeters om overtreders aan te pakken. Bij brommercontroles wordt het geluid nog wel eens gemeten, maar bij motoren gebeurt dat nagenoeg niet.
Vorig jaar werden ruim 1000 boetes uitgeschreven, waarvan 800 voor extreme overschrijdingen van de geluidsnorm.
Het kabinet studeert op een geluids-APK voor brommers en motoren als middel tegen de geluidsoverlast.
Laatst gewijzigd door parid001 op 13 dec 2008, 09:41, 2 keer totaal gewijzigd.
- emilio
- circuit rijder
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
- Locatie: Paramaribo
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Wellicht overbodig maar ik word zo moe van dit overgereguleerd land waar vrijheden door de overheid verkwanseld worden alsof het een pennenstreek is. Het meest bedenkelijke vind ik ook nog eens dat het Nederlandse volk er ook nog eens als verslagen bij staat en tijdens de verkiezingen geen blijk geeft dat het geleerd heeft van de oplichtingspraktijken van diezelfde politici. Ze hollen maar achter diegene aan die de beste communicatie adviseur heeft......Draaikont Bos is ineens de redder van Nederland terwijl op de keper beschouwd hij niets anders gedaan heeft dan de adviezen van Wellink opgevolgd heeft (om maar even in mijn vak te blijven). De man weet van toeten noch blazen! Verder is die EU door ons strot geduwd en mag de belastingdienst binnenkort direct zonder mijn toestemming geld van mijn rekening afschrijven. Bovendien mogen ze mijn telefoonverkeer afluisteren en ligt mijn e-mailverkeer voor 1 jaar opgeslagen bij mijn provider klaar om aan de overheid verstrekt te worden. Als laatste zijn ze helemaal doorgeslagen met de regulering van de financiële wereld zodat een adviseur bv. voor een hypotheekverhoging van 20.000 euro 8 uur moet werken (vastleggen dossier etc.)en beloond wordt met een inkomstenverlies van 50% door diezelfde overheid! De verdienste van die adviseur bedragen nog maar...100 euro voor belastingen en premies.....gevolg......financiële dienstverlening is binnenkort buiten bereik voor ons gewone mensen omdat adviseurs weigeren om deze service nog te verlenen. Moet je nu een Einstein zijn om dit te begrijpen?? Niemand werkt voor niets!
Als ik nu het bovenstaande van parid001 weer lees en voor ons hobbyisten de weerzinwekkende regels op me af zie komen vraag ik me daadwerkelijk serieus af of we niet omgevormd worden tot een robot achtige "maatmens" waar "Big Brother is watching us" bepaald welke vrijheden we krijgen binnen een door hen vastgesteld kader. Een uitstapje buiten dit kader wordt dan repressief hardhandig de kop ingedrukt!! Ik heb medelijden met de inwoners van dit land......
Mochten de plannen uitgevoerd worden (en dat zie ik gebeuren gezien de sterke lobby hiervoor) dan zal onze hobby veel van haar attractieve kanten verliezen.....
Amen.
Als ik nu het bovenstaande van parid001 weer lees en voor ons hobbyisten de weerzinwekkende regels op me af zie komen vraag ik me daadwerkelijk serieus af of we niet omgevormd worden tot een robot achtige "maatmens" waar "Big Brother is watching us" bepaald welke vrijheden we krijgen binnen een door hen vastgesteld kader. Een uitstapje buiten dit kader wordt dan repressief hardhandig de kop ingedrukt!! Ik heb medelijden met de inwoners van dit land......
Mochten de plannen uitgevoerd worden (en dat zie ik gebeuren gezien de sterke lobby hiervoor) dan zal onze hobby veel van haar attractieve kanten verliezen.....
Amen.