Grensgevallen Kreidler TM en RS (2008)

Hierin wordt nieuws gepost, dat zichtbaar is op de frontpage van kreidler.nl
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Grensgevallen Kreidler TM en RS (2008)

#1 Bericht door Maarten » 23 dec 2012, 09:31

Grensgevallen Kreidler TM en RS (2008)

Een mooi artikel voor de kerstdagen...

Met de opvolger van de roemruchte "Ei-tank" kreeg de Nederlandse Kreidlerkoper te maken met een bijna duivels dilemma. Kreidler maakte een sportieve door-weer-en-wind-brommer met geforceerde koeling (zoals voorheen bij de Ei-tank), maar hij kon ook geleverd worden met rijwindkoeling en had dan een mooie zichtbare cilinderkop. Nu, 40 jaar later, mag Kreidler zich nog steeds in een grote populariteit verheugen. Nieuwe Europese regelgeving maakte het mogelijk brommers uit andere landen - Duitsland, Zwitserland - in te voeren en op de weg te brengen. Grensgevallen!
Maar ook in andere zin: wat bij ons destijds niet mocht mag nu wel: voetsteunen en kickstarter, mits de top 45 km/h is. Er kwamen ook mokicks het land in, mopeds dus met kickstarter, maar ook "kleinkraftrader" die van origine tot 6,25 pk gingen (maar ook wel met iets meer bestaan hebben). Er rijden dus dezelfde modellen rond met (soms) dezelfde typenamen, maar in de smaken bromfiets en motorfiets.
In dit artikel gaat het over twee modellen in de motorfietsuitvoering. Nogmaals: ook in dit opzicht grensgevallen. In bromfietsritten kom je ze samen tegen, zelfs op het fietspad, ook al mag dat eigenlijk niet. Wim Heeroma vergelijkt de verschillende koelingsversies en trekt zijn conclusies.

Lees verder...

Gesloten