Triboron in plaats van tweetaktolie?

Hierin wordt nieuws gepost, dat zichtbaar is op de frontpage van kreidler.nl

Triboron in plaats van tweetaktolie?

Peiling eindigde op 27 aug 2016, 17:29

- Nooit van gehoord.
4
6%
- Heb er van gehoord, maar ik blijf rijden met tweetaktolie.
15
24%
- Ik ben geïnteresseerd en ik wacht meer ervaringen af.
23
37%
- Ik ga binnenkort ook met Triboron rijden.
7
11%
- Ik smeer met Triboron en ik heb er positieve ervaringen mee.
13
21%
- Ik smeer met Triboron en ik zie er het voordeel niet van.
0
Geen stemmen
- Ik smeer met Triboron en ik heb er negatieve ervaringen mee.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 62

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4172
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#26 Bericht door kreidler844 » 11 sep 2016, 18:59

Bio Ethanol heeft geen invloed op de Celeron kooi.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9104
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 16 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#27 Bericht door Caspar » 11 sep 2016, 19:50

Hebben de FAG lagers een Celeron kooi , of is dat andere kunststof ?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4172
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#28 Bericht door kreidler844 » 11 sep 2016, 20:07

Polyamide..

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 591
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Has thanked: 0
Been thanked: 17 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#29 Bericht door de specialist » 11 sep 2016, 20:28

in het blok van Pascal zaten SLF krukaslagers waar hij
celeron kooien in wilde hebben die hij uit Duitsland had laten komen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9104
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 16 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#30 Bericht door Caspar » 11 sep 2016, 21:40

Begrepen.
Is er al zicht op de daadwerkelijke oorzaak van de schade ?
Is Triboron nu daadwerkelijk de aanleiding geweest ?

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 591
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Has thanked: 0
Been thanked: 17 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#31 Bericht door de specialist » 11 sep 2016, 23:19

Hallo Caspar.
Ik ben er nog niet achter, wat nu de eigenlijke oorzaak is.
Het is gewoon lastig om daar een kant en klaar antwoord voor te vinden.
Er spelen vele factoren mee.
Waarom is de celeron kooi aan de ontstekingskant donkerder geworden,
dan de andere kant die licht van kleur is.
Waarom zit de kooi vol met scheurtjes, en afgebrokkelde stukjes.
Ik had ook al eens gevraagd of er wat bekent was wat triboron
doet met kunstof of in dit geval celeron kooien.
Maar heb daar nooit antwoord op gekregen, omdat ik wist wat er in het blok van Pascal zat.
Of triboron de oorzaak is van het probleem bij Pascal,durf ik zo niet te stellen,
want als het een slecht product zou zijn dan houdt de motor het geen 3500 km uit.

Het viel mij alleen op bij het demonteren van het triboron blok dat het er anders uit zag, dan een blok
wat met gewone mengsmering heeft gereden.
Laatst gewijzigd door de specialist op 12 sep 2016, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9104
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 16 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#32 Bericht door Caspar » 12 sep 2016, 07:19

Bedankt voor de toelichting.

Het kleurverschil van de Celeron kooien zou ook zijn oorzaak kunnen vinden in een asymmetrische carterspoeling.

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 591
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Has thanked: 0
Been thanked: 17 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#33 Bericht door de specialist » 12 sep 2016, 07:38

Om dit te vermijden zorg ik ervoor
dat de ruimte tussen krukwang en Carter links en
rechts zoveel mogelijk gelijk is.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4358
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#34 Bericht door KJ » 12 sep 2016, 10:37

[quote="Caspar"]Bedankt voor de toelichting.

Het kleurverschil van de Celeron kooien zou ook zijn oorzaak kunnen vinden in een asymmetrische carterspoeling.[/quote]


Over de Celeron kooitjes het volgende;

HAWE – Hardweefsel

Handelsnamen: Celeron, Ferrozel, Novotext, Tufnol, …

Materiaal
Hardweefsel is een thermoharder, opgebouwd uit katoenweefsel geïmpregneerd met phenolformaldehydehars en wordt (normaal) in een bruine kleur geleverd. Voor toepassingen van lagers mag uitsluitend staf- en busmateriaal gebruikt worden in verband met de wikkelingen. Tandwielen daarentegen mogen uitsluitend uit plaatmateriaal worden gemaakt.

Weerbestendigheid en vocht
De geringe vochtopname zorgt ervoor dat de maatvastheid van de produkten groot is. Door de invloed van UV-stralen wordt het materiaal donkerder van kleur en nemen de mechanische waarden iets af.

Thermische eigenschappen
Hardweefsel wordt daar toegepast waar andere
materialen qua temperatuur minder bruikbaar
worden (130°C).

Elektrische eigenschappen
De elektrische eigenschappen zijn goed. Hardweefsel wordt dan ook toegepast voor hoogspanning, isolatieflenzen, wikkelkernen en spoelen.
Levensmiddelen en chemicaliën

Hardweefsel is niet goed bestand tegen chemicaliën.

Kenmerkende eigenschappen en toepassingen
Zeer hoge mechanische sterkte, goed maat- en drukvast. Hoog temperatuurbereik, stijf en zeer hard. Uitstekend geschikt voor katrolschijven, kabelschijven, glij- en slijtstrippen en tandwielen.

Bron: http://wsvkunststoffen.nl/hawe-hardweefsel/


Voor een straatmachine (ook met hogere vermogens) zie ik de toegevoegde waarde van Celeron kooien totaal niet aangezien er goede lagers met messing & kunstof kooien te verkrijgen zijn.
Persoonlijk prefereer ik de B017 lagers met 10 kogels van een gerenomeerd merk SKF, FAG, SLF omdat ik vind dat het een iets rustiger draaiende motor oplevert.
Als alternatief heeft de NSK met 11 kogels zich reeds lang bewezen waar er technisch gezien wel nadelen te noemen zijn, zoals hogere omloopsnelheid van de kleinere kogels.

In de racerij werden (en soms worden) de krukaslagers (& dus ook de kooien) niet voor niets na elke race preventief vervangen. "Better safe than sorry"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9104
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 16 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#35 Bericht door Caspar » 12 sep 2016, 20:00

Daar raak je de snaar KJ , Ik lees: " Hardweefsel ( Celeron dus-)is niet goed bestand tegen chemicaliën".
En wat zit er in de moderne brandstoffen en synthetische mengsmeeroliën ? : Chemicaliën !
Kooien geschikt voor een racer waar ze iedere 12 draai uren vervangen worden , misschien minder geschikt voor straatgebruik ?
Zelfde verhaal voor de voorganger: Pertinax.

Ik houd het lekker ouderwets bij messing kooien , als jullie het goed vinden ;-)

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8259
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#36 Bericht door Andy » 12 sep 2016, 20:37

Mijn FAG lagers met kunstof kooi kwamen na 6jaar nog als nieuw uit het blok.

Alex d. J. adviseerde mij. Zijn goede lagers maar niet te krap inbouwen.

Andy,

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5779
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 23 times
Been thanked: 22 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#37 Bericht door Eifelyeti » 13 sep 2016, 11:27

Hallo,

mijn FAG Krukaslagers sijn nu ook bij mijn roode RS defekt.... naar 6 jaaren...

ik find de FAG´s ook prima.... met meer dan 9000 km bij mijn snelle setup....heb nu weer FAG`s bestell bij de Kreidlerman ....


en ik rijd zeker geen Triboron met 1:100....

ma sijn de SLF lagers nu goed of niet? beter of slechter dan de FAG´s ???
ik heb de SLF`s hier ook liggen.....

gebruikte Messingkooi te gebruiken is voor mij geen option

haddiewaddie
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#38 Bericht door haddiewaddie » 13 sep 2016, 19:53

Vroeger ook met celeron kooien gereden en deze bleven op gewone mengsmering jaren goed.
Het kan een productiefout in het hardweefsel zijn geweest.
Wat let men om eens een celeronkooi in een potje 1:100 triboron te laten weken voor een maand of 2 en daarnaast 1 in gewone mengsmering? Het evt verschil moet dan zichtbaar worden..,

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5779
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 23 times
Been thanked: 22 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#39 Bericht door Eifelyeti » 15 sep 2016, 13:52

de SLF Lagers met 10 kogels hebben de kooi uit Polyamid 66... en niet uit celeroon....

de SLF Lagers met 11 kogels hebben de Kooi uit Messing

hier te lezen bij SLF Homepage: https://www.slf-katalog.de/katalog/de/s ... kugellager

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 211
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#40 Bericht door JIMMYS » 29 nov 2016, 12:57

For further information how much does it cost and 1 liter is for about how many km?
Is there a site where I can find it?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48183
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#41 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 nov 2016, 13:01


Gebruikersavatar
Henry8
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
Locatie: Amersfoort
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#42 Bericht door Henry8 » 16 dec 2016, 11:24

Hallo Heren.

Ik heb afgelopen zomer ongeveer 1200 km gereden met de Kreidler en 500 km met de Sparta.
In beide brommers Triboron 1 op 100. Geen problemen gehad en toch veel hoge toeren gereden.
De cilinders heb ik er niet afgehaald want ik ben niet zo technisch. Als het vastloopt dan is het fout.
Ik blijf het gebruiken tot ik de brommers moet duwen.

Groet, Henk.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#43 Bericht door jamojamo » 16 dec 2016, 12:11

Henry8 schreef:Hallo Heren.
Ik heb afgelopen zomer ongeveer 1200 km gereden met de Kreidler en 500 km met de Sparta.
In beide brommers Triboron 1 op 100. Geen problemen gehad en toch veel hoge toeren gereden.
De cilinders heb ik er niet afgehaald want ik ben niet zo technisch. Als het vastloopt dan is het fout.
Ik blijf het gebruiken tot ik de brommers moet duwen.
Groet, Henk.

Zo denk ik er ook over. Als ie rare geluiden begint te maken stop ik eerder.
Eric

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8116
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 80 times
Contacteer:

Kauwe Klauwe 2019 Puchs rijden met Triboron

#44 Bericht door Maarten » 20 dec 2018, 20:27

Even een schop van deze topic.
Kijk wat er met de Puch Kauwe Klauwe dag 2019 gebeurt in Den Haag. :-)
Bijlagen
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-2.jpg
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-2.jpg (52.12 KiB) 482 keer bekeken
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-1.jpg
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-1.jpg (177.3 KiB) 482 keer bekeken
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-4.jpg
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-4.jpg (107.38 KiB) 482 keer bekeken
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-3.jpg
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-3.jpg (120.66 KiB) 482 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48183
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#45 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 dec 2018, 22:15

Inderdaad, gratis Ecomaxx vullen in Scheveningen. Goed bezig. En de Wethouder uitgenodigd.

Enzo

Ronvanderstelt
Berichten: 322
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Has thanked: 37 times
Been thanked: 8 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#46 Bericht door Ronvanderstelt » 20 dec 2018, 22:53

Enzo-tvdzijden schreef:
01 jun 2016, 09:44
Goed geschreven Kuuk

Ik had dit spookbeeld nog voor ogen.

De politie is je beste vriend.
Wat we vanavond toch weer meegemaakt hebben slaat echt alles. Tom is aangehouden met zijn frame en wielen.
Hij mag niet onverzekerd over de openbare weg lopen.
Mevrouw de politieagent dit is nog geen brommer. Er zit niet eens een hulpmotor onder. :!:

Het bleef bij een waarschuwing. Het gebeurde voor mijn deur dus was ik er ook als de kippen bij.
Ik mocht me er niet meer mee bemoeien. Ok, meneer agent 8)

Zei dat bijdehande vrouwje agent: van meneer ga niet prutsen :shock: :shock: en ga toch naar de winkel en koop een fatsoenlijke brommer.
Ik stond op ontploffen. :evil:
Zelfs vader Marcel was erbij met de RM 1974 en hoorde het aan. Hij liet Tom het zelf regelen. Maar was onthutst. :shock:

Volgens mij hadden ze gedacht dat het een complete brommer was met een 16 jarig pikkie van die gaan we even pakken.
Het bleef bij een waarschuwing. En volgende keer op de aanhanger die 500 meter van huis naar de schuur vervoeren.

Enzo
Ja dan helpt vetter smeren niet dan kook je gewoon,belachelijk

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 131
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#47 Bericht door nvliet » 21 dec 2018, 11:35

Ik rij inmiddels op Ecomaxx, dan gebruik je geen gewone benzine meer, als je doorrijd rookt het ook niet.

janmoser
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#48 Bericht door janmoser » 24 dec 2018, 08:37

Ik rijd gedurende 1,5 jaar op een mix van Total Excellium en Triboron 1:90, gedurende ruim 1500km. Tot die tijd Castrol TTS en Castrol RS 1:45 à 1:50
Gemiddeld verbruik gedaald van 1:28 naar 1:30. Starten merk ik geen verschil. Bij hogere toeren boven 6000 hangt hij iets beter aan het gas bij tegenwind.
Geen rook of stank tijdens het rijden. Heb nog geen controle op zuiger uitgevoerd. Geen gekke geluiden gehoord, zoals t.g.v. lagerspeling of iets degelijks.
De brandstofkosten stijgen hierdoor wel, maar voor het milieu moet je wat over hebben. Nu de politiek nog overtuigen!
Ik vind het een aanrader!

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#49 Bericht door jamojamo » 24 dec 2018, 11:43

Houd alsjeblieft je uitlaatpoort in de gaten. Bijgaande foto's laten zien waarom ik het niet meer gebruik. Terwijl ik er jaren mee rond heb gereden en echt aanhanger was van Triboron ben ik nu terug naar Castrol TTS (was in de aanbieding en kon ik meebestellen, had anders Kroon Toronado genomen). De koolaanslag die bij mij ontstond was echt kneiterhard en liet zich moeilijk verwijderen.
Trib (1).JPG
Trib (1).JPG (79.97 KiB) 297 keer bekeken
De aanslag volgt de ronding van de cilinder en de zuiger. Zo'n streepje aan weerszijden en de kool in de rest beinvloedde echt het rijden.
Ook de kool in de kop ging er pas na veel inweken en met een staalborsteltje schrobben na dagen er uit. De squish ruimte had er ook onder te lijden.
Trib (2).JPG
Trib (2).JPG (166.81 KiB) 297 keer bekeken
Verder is het superspul want zuiniger, feller en rookloos. Ik zeg niet dat je het niet moet gebruiken maar trek af en toe de kop er eens af en beoordeel de aanslag.

Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9377
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#50 Bericht door nozems » 24 dec 2018, 12:46

Eric dat gaat alleen op als je relatief gezien veel rijdt. Ik had diezelfde kneppelharde kool ontwikkeling na 3a4000km. Maar als je als veel Kreidler eigenaren zo rond de 400km per jaar rijdt zou je dus om de 10jaar de boel even los moeten makem en de boel grondig schoon moeten maken.

Voor het milieu hoef je het niet te doen, de groenen zullen het op termijn voor echt iedereen verpesten op oldtimer gebied. Je zou dit meer kunnen toepassen om de directe overlast tegen te kunnen gaan zodat je op een zomerdag niet iedereen op het terras iedereen aan het vergassen bent met je ‘geliefde’ oldtimer.

Maar wat je simpelweg ook kunt doen, is er voor te zorgen dat je de hoofdsproeier niet te groot kiest, juiste warmtewaarde bougie en richting de 1op60 smeren met een goede olie, dan stinkt ie ook niet zo erg meer en zal die amper roken.

Plaats reactie