Triboron in plaats van tweetaktolie?

Hierin wordt nieuws gepost, dat zichtbaar is op de frontpage van kreidler.nl

Triboron in plaats van tweetaktolie?

Peiling eindigde op 27 aug 2016, 17:29

- Nooit van gehoord.
4
6%
- Heb er van gehoord, maar ik blijf rijden met tweetaktolie.
15
24%
- Ik ben geïnteresseerd en ik wacht meer ervaringen af.
23
37%
- Ik ga binnenkort ook met Triboron rijden.
7
11%
- Ik smeer met Triboron en ik heb er positieve ervaringen mee.
13
21%
- Ik smeer met Triboron en ik zie er het voordeel niet van.
0
Geen stemmen
- Ik smeer met Triboron en ik heb er negatieve ervaringen mee.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 62

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Triboron in plaats van tweetaktolie?

#1 Bericht door Maarten » 29 mei 2016, 17:29

Triboron in plaats van tweetaktolie?

Triboron is een middel dat gebruikt kan worden als vervanger van tweetaktolie. Je kunt er zuiniger mee smeren, bijvoorbeeld 1:100 in plaats van 1:50. Dat geeft vermogenswinst. Het middel schijnt meer voordelen te hebben, zoals milieuvriendelijker en minder rook/stank.

Wat vind jij van Triboron?

Lees de topic over Triboron

Breng je stem uit! ..

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#2 Bericht door danahi » 31 mei 2016, 12:33

Prima spul, maar gewoon te duur

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#3 Bericht door redfox » 31 mei 2016, 12:39

Daar ben ik het zonder meer mee eens.

Gr Wim.

hermanp
Berichten: 6980
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 105 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#4 Bericht door hermanp » 31 mei 2016, 19:36

Volgens sommige experts geeft vetter smeren met gewone olie, 1:25 bijvoorbeeld, juist vermogenswinst.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3726
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 343 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#5 Bericht door jamojamo » 31 mei 2016, 20:00

[quote="hermanp"]Volgens sommige experts geeft vetter smeren met gewone olie, 1:25 bijvoorbeeld, juist vermogenswinst.[/quote]
1:25 smeren werkt volgens mij ook bij een goede normale moderne olie alleen maar averechts. Hoe dikker de oliefilm hoe minder warmte overdracht. De verhouding is een aanbeveling door de oliefabrikanten gedaan in samenspraak met de motorfabrikanten. Wie zijn wij om dat in twijfel te trekken? Als er straks een goedje komt met boron en teflon (Tefboron) wat men aanbeveelt om 1:200 mee te gaan smeren dan wil ik daar best in mee. Sommige materialen vormen een resistente film tussen draaiende delen die nog langer op zijn plek blijft dan moderne olie.

Enfin, zo denk ik er over,
Gr.,
Eric

hermanp
Berichten: 6980
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 105 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#6 Bericht door hermanp » 31 mei 2016, 21:27

[quote="jamojamo"][quote="hermanp"]Volgens sommige experts geeft vetter smeren met gewone olie, 1:25 bijvoorbeeld, juist vermogenswinst.[/quote]
1:25 smeren werkt volgens mij ook bij een goede normale moderne olie alleen maar averechts. Hoe dikker de oliefilm hoe minder warmte overdracht. De verhouding is een aanbeveling door de oliefabrikanten gedaan in samenspraak met de motorfabrikanten. Wie zijn wij om dat in twijfel te trekken? Als er straks een goedje komt met boron en teflon (Tefboron) wat men aanbeveelt om 1:200 mee te gaan smeren dan wil ik daar best in mee. Sommige materialen vormen een resistente film tussen draaiende delen die nog langer op zijn plek blijft dan moderne olie.

Enfin, zo denk ik er over,
Gr.,
Eric[/quote]

Op een andere site beweerde iemand dat hij had getest met mengverhoudingen van 1:30, 1:20 en 1:10, waarbij de vetste smering een vermogenswinst van een halve pk opleverde. Naar zijn idee door verminderde weerstand.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#7 Bericht door kreidler844 » 31 mei 2016, 22:13

Dat vetter smeren helpt in vermogen bij een racer maar niet bij een standaard RS je of brommer. Octaangetal gaat ook naar beneden.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10470
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#8 Bericht door nozems » 01 jun 2016, 08:26

Toeval of niet, maar Eric en ik bemerken beide enige (minimaal) vermogenswinst, maar als je al een positieve verandering voelt is het ook meetbaar. Mark, wat is te duur? Het is relatief vooral en ik denk als je het wegzet tegen de weinige kilometers die de meeste Kreidlerfanaten maken eigenlijk een peuleschil, velen halen de 3000km per jaar niet eens. En omgerekend zou je op een volle tank een bakje koffie minder kunnen drinken, dat is toch niet zo'n ramp, maar intussen wel stad en land afgaan om de Kreidler meer snelheid te geven, wat vaak over vele duizenden euro's gaat. Ik hoor het vaker dat het (te) duur is, maar ik vind dat vooral relatief.

Dan de hele discussie nog aangaande het milieu en de milieuzone's of het echt zoveel beter is als conventionele smeer/mengolie? Ik geloof dat het opzich best iets zal schelen je verbrand immers de helft minder aan smeermiddel mee, en het liefste zou ik het ook wel willen weten of er werkelijk een verschil in uitstoot is. Mij gaat het vooral om de directe overlast, de geur en rook, ik schaam me namelijk diep als ik na een lange stilstand de Kreidler weer voor de deur start en hij voor even flink staat te roken, al geloof ik direct dat er maar weinig zijn die zich dat zullen realiseren als ze hun brommer zullen starten die denken echt dat je anderen blij maakt met jouw hobby. En geen rook en stank, dus als iedereen overgaat op Triboron dan ruiken je kleren nog normaal na een dagje toeren en doen je ogen ook niet pijn van de rook als je achteraan rijdt.

Of het de redding van onze hobby kan zijn betwijfel ik, daar is het al 10jaar te laat voor op de markt hier en daarbij als er en een of andere omhoog gevallen politicus een statement wil maken van kijk mij eens goed bezig zijn en jouw/onze brommer in het vizier heeft is het kwaad al geschiedt.

Eerst zijn het de grote steden en later volgen de kleine dorpskernen en de jongens met grote plaat, let maar op het wordt gewoon door onze strot geduwd!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 jun 2016, 09:44

Goed geschreven Kuuk

Ik had dit spookbeeld nog voor ogen.

De politie is je beste vriend.
Wat we vanavond toch weer meegemaakt hebben slaat echt alles. Tom is aangehouden met zijn frame en wielen.
Hij mag niet onverzekerd over de openbare weg lopen.
Mevrouw de politieagent dit is nog geen brommer. Er zit niet eens een hulpmotor onder. :!:

Het bleef bij een waarschuwing. Het gebeurde voor mijn deur dus was ik er ook als de kippen bij.
Ik mocht me er niet meer mee bemoeien. Ok, meneer agent 8)

Zei dat bijdehande vrouwje agent: van meneer ga niet prutsen :shock: :shock: en ga toch naar de winkel en koop een fatsoenlijke brommer.
Ik stond op ontploffen. :evil:
Zelfs vader Marcel was erbij met de RM 1974 en hoorde het aan. Hij liet Tom het zelf regelen. Maar was onthutst. :shock:

Volgens mij hadden ze gedacht dat het een complete brommer was met een 16 jarig pikkie van die gaan we even pakken.
Het bleef bij een waarschuwing. En volgende keer op de aanhanger die 500 meter van huis naar de schuur vervoeren.

Enzo
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (95.76 KiB) 33188 keer bekeken

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#10 Bericht door kreidler844 » 01 jun 2016, 10:57

Volgende keer mag je ook gewoon weer lopen hoor, we hebben nou een keer agenten die zelf de wet interpreteren zoals het hun goed dunkt.
Formeel is het zonder motorblok en kenteken geen motorvoertuig.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#11 Bericht door Zatopek » 01 jun 2016, 17:39

[quote="redfox"]Daar ben ik het zonder meer mee eens. Gr Wim.[/quote] Beetje met je tijd meegaan ouwe reus, whaaaaaaaaa. Jij ook Marc ;-)

Marc en Wim.... wat is (TE) duur. Zie mijn reactie in het andere topic viewtopic.php?f=8&t=44032&start=250 Ik citeer er een stukje uit :

"Wil dus ook overgaan en wat de prijs betreft : ja, is wel 2x zo duur als bijvoorbeeld Castrol TTS maar vind ik niet z'n bezwaar. Ik heb uitgerekend dat het gebruik van Triboron per 1 liter benzine uitgaande van het feit dat je eerst 1:50 met gewone (Castrol TTS) olie smeerde en nu 1:100 met Triboron het circa € 0,33 duurder is. Dus als je een flinke toertocht hebt gemaakt van bijvoorbeeld 200 km en je rijdt 1:25 dan is dat 8 liter en dus ongeveer € 2,65. Ja, kan je één koffie minder of colaatje nemen. Voor dat beetje meer en een bijdrage aan het milieu en meer respect van de medemens heb ik het er graag voor over."

Rij je bijvoorbeeld 5000 km per jaar dan is dat bij een verbruik van 1:25 ca. € 65 meer. Ja, dat is voor velen best veel, ook voor mij maar het is hobby en dus.... ;-)

Misschien een aanzet tot overdenken? Ik kan geen emoticons plaatsen in dit topic en ook BBcode staat uit, jammer!
Laatst gewijzigd door Zatopek op 01 jun 2016, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 jun 2016, 17:42

Die ellende heb je met Frontpage berichten Jilles.

Enzo

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#13 Bericht door redfox » 01 jun 2016, 22:49

@ Jilles kwa prijs vergelijking vindt ik het nogal wat , maar gezien de smering 1:100 en de km die wij rijden moet het wel kunnen ,
en wanneer er meerdere mee gaan rijden en de vraag neemt toe, zullen de heren leveranciers misschien ook iets met de prijs kunnen gaan doen.
Iets waar Jean Davids op de laatste Beur in houten het al over heeft gehad met mij.
Met je tijd meegaan zeg je, Ik heb er al zo'n 350 km met Triboron in de TM opzitten dus neem geen afwachtende houding aan.
Als het allemaal goed blijft gaan (waar ik gewoon vertrouwen in heb ) en de Castrol voorraad (groot inkoop 8.75 p ltr.) is op zal de RM er ook aan moeten geloven.
Voorlopig heb ik nog 5 flesjes Triboron ( Beurs prijs bij Jean 25 euro p 1/2 ltr. ) dus ik kan nog even vooruit.

Gr Wim.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4832
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 623 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#14 Bericht door KJ » 02 jun 2016, 08:43

[quote="redfox"]@ Jilles kwa prijs vergelijking vindt ik het nogal wat , maar gezien de smering 1:100 en de km die wij rijden moet het wel kunnen ,
en wanneer er meerdere mee gaan rijden en de vraag neemt toe, zullen de heren leveranciers misschien ook iets met de prijs kunnen gaan doen.

Voorlopig heb ik nog 5 flesjes Triboron ( Beurs prijs bij Jean 25 euro p 1/2 ltr. ) dus ik kan nog even vooruit.

Gr Wim.[/quote]

Bij Kreidler Service is al iets aan de prijs gedaan... € 28,50 per ½Liter (sorry fout mijnerzijds)
Laatst gewijzigd door KJ op 02 jun 2016, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#15 Bericht door redfox » 02 jun 2016, 15:57

Klinkt goed KJ
Dan zijn we op de goede weg Toppie.

Gr Wim.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3726
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 343 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#16 Bericht door jamojamo » 10 sep 2016, 18:08

Er is door Pascal (nozems) een reactie geplaatst waarin hij beschrijft een slechte ervaring te hebben met lagers met een kunststof kooi en Triboron.
viewtopic.php?f=8&t=44032&p=754675#p754675
Is het nu zo dat er iemand dit heeft nagevraagd bij de fabrikant of er een logica te vinden is in dit verhaal? Dit topic lijkt me het juiste om dit soort gevallen aan te kaarten omdat er meer mensen met krukaslagers met kunststof kooi zullen rondrijden die mogelijk gevaar lopen als zij Triboron gebruiken.
Hoor het graag!
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3726
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 343 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#17 Bericht door jamojamo » 10 sep 2016, 18:21

Ikzelf kan deze positieve bevindingen http://zundappveteranenclub.nl/php15/in ... &Itemid=81 alleen maar beamen en vindt mijn RS'je alleen maar mooier gaan lopen naarmate ik er langer mee rijd. Ik weet niet wat voor kooien mijn lagers hebben en wat de sneeuwscooters/Saabs en Zundapps hebben.
LAAT DIT TOPIC GEEN STILLE DOOD STERVEN AUB want het is te mooi om een niet-rokende oldtimer te hebben in deze tijd.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10789
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 184 keren
Ontvangen waarderingen: 563 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#18 Bericht door Henk 3bakvoet » 10 sep 2016, 19:13

Eric,

Als je de belevenissen van Pascal leest in de topic rammelde zijn blok al voor het gebruik van Triboron.

Als je dan ook nog de berichten combineert met berichten geplaatst op Faceboek van zijn reviseur (die heeft het over duizenden kilometers) uiteraard info van Pascal, maar in de praktijk 8 weken rijden op Triboron.

De objectiviteit van Pascal is ver heel ver te zoeken, als je de geschreven feiten van Pascal chronologisch op datum achter elkaar zet, klopt van het hele verhaal geen hout.

Ik zou mij dan ook geen zorgen maken.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3726
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 343 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#19 Bericht door jamojamo » 10 sep 2016, 20:27

[quote="Henk 3bakvoet"]Eric,

Als je de belevenissen van Pascal leest in de topic rammelde zijn blok al voor het gebruik van Triboron.

Als je dan ook nog de berichten combineert met berichten geplaatst op Faceboek van zijn reviseur (die heeft het over duizenden kilometers) uiteraard info van Pascal, maar in de praktijk 8 weken rijden op Triboron.

De objectiviteit van Pascal is ver heel ver te zoeken, als je de geschreven feiten van Pascal chronologisch op datum achter elkaar zet, klopt van het hele verhaal geen hout.

Ik zou mij dan ook geen zorgen maken.[/quote]

Her en der verspreide info is kwalijk als het negatief over een product gaat. Beter 1 topic terzake doend vullen met correcte info dan vele vage kruimels rondstrooien. Dus Pascal over iets waar je eerst zelf gericht info over zocht ook centraal en concreet terug berichten aub. Ik kan me nu voorstellen dat Klaasjan die zijn nek uitgestoken heeft om dit product op te nemen door verhulde commentaren links en rechts zijn handeltje ziet instorten. Heeft er tussen jou en KJ al contact plaatsgevonden over het feit dat je Triboron verdenkt niet met kunststof kooien samen te kunnen werken?
Ik wil niet zo ver gaan als Henk maar je mag wel wat concreter berichten. Ik vind het trouwens wel heel vervelend voor je dat je blokje stuk is.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10470
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#20 Bericht door nozems » 10 sep 2016, 20:40

4 flesjes van een halve liter verstookt, dat blijft een feit Henk. Verbruik zal grofweg tussen de 1op22 en max 1op26 zijn geweest, ik heb geen zin om dat uit te rekenen maar het zijn wel degelijk 1000zenden kilometers geweest. Ieder moet er maar doen wat hij er zelf van vind, ik blijf er ook bij dat ik de ontstane harde koolvorming ook niet ideaal vind, ook dat zal per individu verschillen natuurlijk. En je kan wel stellen dat er niks van klopt, ik ga af op mijn eigen ervaring en ik heb niet vanaf de zijlijn staan schreeuwen om het te gebruiken, maar ik heb het ook daadwerkelijk gebruikt maar heb nog steeds geen antwoord wat er nou werkelijk aan de hand was. Ik blijf erbij de snelle jongens kunnen beter een oogje in het zeil houden, ook al is dit gebeuren een geval opzich, of niet natuurlijk. Dus Henk als jij werkelijk zo sociaal en betrokken met je medemens bent tap je die oude benzine met olie af en ga je over op Triboron.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10470
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#21 Bericht door nozems » 10 sep 2016, 20:47

Eric ik sta er ook niet in om Triboron de schuld te geven, al word dat dus wel zo gelezen... Dat is jammer en niet de bedoeling, dit is wel ter informatie en ook dat er wellicht wel iemand weet of het al dan niet icm Triboron gaat. Meer ga ik er vanaf nu niet meer over schrijven voordat mij weer de zwarte piet word toegeschoven. Zoals vaker word het geschreven woord op verschillende manieren geinterperteerd, dus daarmee basta.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 sep 2016, 20:54

Over de cilinder/zuiger heb ik nooit over in gezeten. Die kan met goede olie al met veel minder af.

Nee het big-end, top-end en de keerringen zat ik over in. Ga door met testen en schijf jullie bevindingen.

Enzo

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 842
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#23 Bericht door rs-r » 11 sep 2016, 09:21

Ik blijf er wel nog mee verder rijden en blijf attent op de geluiden die het blokje produceren.
Is nu wel zo dat ik de laatste tijd niet meer zóveel kilometers doe met de Kreidler, dus veel ervaring zal ik niet kunnen delen..

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10241
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 327 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#24 Bericht door Andy » 11 sep 2016, 12:23

Ik gebruik nog liever olie van de action (niet in de snelle machines natuurlijk) dan triboron.

Koop het en blijf ermee testen, we horen de verhalen later wel over.

Voor mij alleen motorex racing in me kostbare getunde kreidlers. In de brommers maakt mij niet zoveel uit, maar meestal putoline.

Andy,

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

#25 Bericht door Caspar » 11 sep 2016, 12:34

Dat het blok van Pascal voorheen al wat rammelde , doet mij vermoeden dat toen de kunststof kooi misschien al gebroken was ?
En wat doet Bio-Ethanol in de benzine met de kunststof kooi ? Ik weet het niet.

Ook ik blijf het met interesse volgen. Tot die tijd houd ik het nog even bij volsynthetische mengsmeerolie.

Plaats reactie