Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

Hierin wordt nieuws gepost, dat zichtbaar is op de frontpage van kreidler.nl
Plaats reactie

Stel:Tweetaktbrommers worden overal verboden maar er komt een regeling, wat is dan je MINIMALE wens

Peiling eindigde op 24 mar 2020, 17:52

01. Ik wil 24/7 onbeperkt kunnen rijden, ik tank dan wel schone brandstof, wat bij een controle aantoonbaar is.
27
49%
02. Ik wil 24/7 onbeperkt kunnen rijden, om de veiligheid en de luchtkwaliteit op het fietspad te verbeteren wil ik overal op de hoofdrijbaan rijden.
2
4%
03. Ik wil 24/7 onbeperkt kunnen rijden, op de hoofdrijbaan en met aantoonbaar schone brandstof.
11
20%
04. Ik wil altijd kunnen rijden, behalve op maandag tm vrijdag in de spitsuren. (06:00-09:00 en 16:00 tot 19:00)
5
9%
05. Ik wil elk weekeinde onbeperkt kunnen rijden.
1
2%
06. Ik ben tevreden met een strippenkaart of app, waarmee ik 10 weekends per jaar naar eigen keuze mag rijden.
0
Geen stemmen
07. Ik ben tevreden met 10 van tevoren vastgestelde weekeinden per jaar waarin ik mag rijden.
0
Geen stemmen
08. Ik bouw mijn voertuig om naar elektrisch.
1
2%
09. Ik bouw mijn voertuig om naar viertakt.
0
Geen stemmen
10. Anders: Ik licht het toe in de topic.
1
2%
11. Ik ben een hardhoofd. Hoewel de maatregel er al door is in Den Haag, wil ik toch geen concessie doen <-- Dit is geen realistische optie!
7
13%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#1 Bericht door Maarten » 23 dec 2019, 17:41

Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND
Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)
Zo, met die uitspraak heb ik hopelijk jullie aandacht getrokken. Wat nu gebeurt in Den Haag en Amsterdam, kan een maatregel worden in heel Nederland. Daarom vraag ik jullie om serieus mee te denken over mogelijk regelingen om toch nog te blijven rijden.
-->> Breng je STEM uit!

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#2 Bericht door Maarten » 23 dec 2019, 17:58

Sorry beste mensen, we beginnen deze topic opnieuw.

Ik wil jullie vragen om goed na te denken over de te kiezen optie. Ik begrijp donders goed dat iedereen het liefst gewoon onbeperkt wil blijven rijden op zijn tweetaktbrommer, maar dat is in Den Haag inmiddels al een gepasseerd station.

En in heel Nederland bestaat de kans dat de tweetakt brommer vroeg of laat geheel verboden gaat worden. Laten we dus tot een haalbaar en bruikbaar compromis proberen te komen!

Dank voor jullie meedenken en voor jullie begrip.



Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

Zo, met die opmerking heb ik wel even de aandacht getrokken. Er is gelukkig nog geen sprake van dat de tweetakt bromfiets geheel verboden gaat worden in Nederland, MAAR DAT KAN NOG KOMEN!

WAT IN DEN HAAG EN AMSTERDAM GEBEURT KAN OOK LANDELIJK INGEVOERD GAAN WORDEN!!!

Ik heb wel jullie feedback nodig!
In de kwestie over het verbod op tweetakt brommers in Den Haag, wordt aan mij gevraagd om (als brommerclub Kreidler.nl) mee te denken met de wethouder Liesbeth van Tongeren, om een regeling op te stellen. En daarvoor heb ik de mening nodig van de achterban.


Verboden voor tweetakt bromfietsen
Verboden voor tweetakt bromfietsen
verkeersbord-rvv-c13-gesloten-voor-brom-snorfietsers.png (632.64 KiB) 18160 keer bekeken


Natuurlijk is mijn eerste reactie dat ik eigenlijk helemaal niet wil praten over een regeling. Vanwege het zeer kleine aantal tweetakt bromfietsen dat er nog is, en dat alleen maar minder wordt. Immers, ze worden niet meer gemaakt en niet meer verkocht, en de zuinige viertakt bromfiets is helemaal ingeburgerd en duidelijk de opvolger van de ouderwetse tweetakt. Dus als het aan mij (aan ons, oldtimer liefhebbers) ligt, verandert er niets en blijven we gewoon onze (meestal recreatieve) kilometertjes op onze geliefde tweetakt pareltjes rijden, die volgens een onderzoek niet eens meer vervuilen dan een viertakter.

Maar in Den Haag zijn ze vastberaden om de tweetakt brommer in de gehele stad, van Ypenburg tot Kijkduin, te verbannen, en lijkt het tij niet meer te keren.

Nu is er een soort van voorstel om tien weekenden per jaar de tweetakt bromfiets in de stad toe te laten. Daarop heeft de Loosduinse Puch Club (terecht) aangetekend, dat als het 6 van die 10 weekenden regent, dat er dan weinig overblijft om te rijden.

De wethouder vraagt dus aan ons om mee te denken, en ik vraag daarom aan jullie wat jullie vinden dat, als er een dergelijk verbod komt, en er komt een regeling om toch nog wat te mogen rijden.... wat zou dan jullie minimale en realistische eis zijn om nog te mogen rijden.

Omdat een poll van tevoren moeilijk te bedenken is (als die online staat blijken er altijd opties te ontbreken), vraag ik jullie om poll opties aan te leveren en mee te discussiëren hier.


POLL: Als de tweetakt bromfiets in de ban gaat, wat zou voor u dan de MINIMALE eis zijn voor een regeling om toch nog te kunnen rijden?

01. Ik wil 24/7 onbeperkt kunnen rijden, ik tank dan wel schone brandstof, wat bij een controle aantoonbaar is.
02. Ik wil 24/7 onbeperkt kunnen rijden, om de veiligheid en de luchtkwaliteit op het fietspad te verbeteren wil ik overal op de hoofdrijbaan rijden.
03. Ik wil 24/7 onbeperkt kunnen rijden, op de hoofdrijbaan en met aantoonbaar schone brandstof.
04. Ik wil altijd kunnen rijden, behalve op maandag tm vrijdag in de spitsuren. (06:00-09:00 en 16:00 tot 19:00)
05. Ik wil elk weekeinde onbeperkt kunnen rijden.
06. Ik ben tevreden met een strippenkaart of app, waarmee ik 10 weekends per jaar naar eigen keuze mag rijden.
07. Ik ben tevreden met 10 van tevoren vastgestelde weekeinden per jaar waarin ik mag rijden.
08. Ik bouw mijn voertuig om naar elektrisch.
09. Ik bouw mijn voertuig om naar viertakt.
10. Anders: Ik licht het toe in de topic.
11. Ik ben een hardhoofd. Hoewel de maatregel er al door is in Den Haag, wil ik toch geen concessie doen <-- Dit is geen realistische optie!


DENK MEE, GEEF JE MENING, ZODAT WE MET EEN VOORSTEL VOOR DE WETHOUDER KUNNEN KOMEN!


Om precies te zijn is dit de mail die ik heb ontvangen op 9 december 2019:

van: Sijke Verhagen <sijke.verhagen@denhaag.nl>
aan: Sijke Verhagen <sijke.verhagen@denhaag.nl>
cc: Ton Koning <ton.koning@denhaag.nl>,
Robert Motshagen <robert.motshagen@denhaag.nl>
datum: 9 dec. 2019 12:21
onderwerp: uitnodiging gesprek met de wethouder
verzonden door: denhaag.nl
ondertekend door: denhaag.nl
beveiliging: Standaardversleuteling (TLS) Meer informatie


Beste historische brommerrijders,

In de raadscommissie van 14 november (of in eerdere gesprekken) heeft u uw visie gegeven op de milieuzone voor oude 2-takt brom- en snorfietsen en de manier waarop de gemeente ontheffing wil verlenen aan eigenaren van historische brommers. Graag gaat de wethouder daarover nader met u in gesprek.

Ik nodig u daarom uit voor een gesprek met Liesbeth van Tongeren op woensdag 15 januari 2020 van 17.00 – 18.00 uur tijd. Het gesprek vindt plaats op het Stadhuis, Spui 68-70, vergaderzaal A 03.04. (Inloop vanaf 16.45 uur.)

Wilt u mij laten weten of u aanwezig kunt zijn?

Met vriendelijke groet,

Sijke Verhagen
Communicatie-adviseur
M: 06 – 23 15 88 47
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr-ochtend (thuis).

Gemeente Den Haag
Directie Communicatie en Citybranding
Postbus 12 600
2500 DJ Den Haag
www.denhaag.nl

p.peters
Berichten: 768
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#3 Bericht door p.peters » 25 dec 2019, 20:20

Optie 1, als het echt niet anders kan optie 2, 3 als laatste redmiddel 5 daar kan ik me ook in vinden.

Nog ff en we mogen niks meer in dit land, de grote industrie durven ze niet aan te pakken. De gewone burger is het makkelijkste slachtoffer...

Groen links weg ermee.

Straks 100 op de snelweg Nederland meet met de verkeerde waardes klopt geen zak van. Alle weggebruikers bij elkaar is slechts een paar procent, dus deze maatregel is een druppel op een gloeiende plaat. Die Stikstof waait wel over uit Duitsland en België laten we de grenzen sluiten. En stoppen met Europa die Engelsen zijn zo gek nog niet.

Maarten succes tijdens het gesprek ik ben benieuwd wat eruit komt.

Prettige feestdagen en een voorspoedig en mooi bromfiets jaar 2020.

Grt. Patrick
Laatst gewijzigd door p.peters op 25 dec 2019, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#4 Bericht door harry-65 » 25 dec 2019, 21:03

Ik maak hierbij een keuze namens het bestuur en veel van onze 200 leden van bromfietsclub E.L.V.I.S. Ook wij willen het liefst blijven rijden zoals we altijd hebben gedaan, het liefst zonder concessies te doen. Toch denken wij dat je dat niet meer redt in een veranderde wereld.
Wij spreken binnen onze vereniging, maar ook op Kreidler.nl over klassiekers, cultureel erfgoed dus! En dat is wat wij allen in ere willen houden. Uiteindelijk zal het als we 15 -20 jaar verder zijn vanzelf ophouden te bestaan.
Het is bekend dat de bromfiets door veel mensen op meerdere fronten als overlastgever wordt ervaren. Vaak over het weggedrag, stank en de uitstoot van schadelijke stoffen. Veel mensen (uitzonderingen nagelaten) hebben niets met onze klassiekers. We kennen allemaal wel van die mensen die bij voorbaat hun neus dichtknijpen, nog voor ze ook maar iets hebben geroken.
Een alternatieve brandstof kan de uitstoot al verbeteren. Het is duurder, maar een hobby kost geld! (en hoeveel gebruik je op jaarbasis)
Om tegengas te geven aan alles wat nog (aan milieuzones) kan komen denken wij dat wij ons allen, landelijk in een zo breed mogelijke vertegenwoordiging moet laten horen. Dat we gezamenlijk, met vele bromfietsclubs en de Fehac een zo breed mogelijk front moet maken omdat er nog meer gemeentelijke plannen komen. Ook een landelijke regelgeving zal niet verkeerd zijn om zo een wirwar aan regels te voorkomen, dit alles rekening houdend met de klassieke berijders.
Opties om een bromfiets om te bouwen naar elektrisch of 4-takt klinkt leuk, maar onhaalbaar en doet ons erfgoed teniet!

Wij hebben de keuze voor 01 en/ of 03 schone brandstof dus!

Harry.

Meer lezen? https://www.puch66.nl/schoner-rijden/

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#5 Bericht door janmoser » 25 dec 2019, 22:21

Ik wacht intussen met spanning de reactie van de Raad van State af.
De Raad van State heeft toegezegd, nog dit jaar met een bindend advies te komen. De FEHAC heeft nadrukkelijk aan de Raad van State gevraagd, om het verzoek/eis van Den Haag om twee- en viertakten op één hoop te gooien, en dus te verbieden, te vernietigen. Het bestuur van Den Haag beargumenteert het verzoek, omdat onderscheid tussen beide groepen niet is te maken en te herkennen. Ik vind dit van het bestuur van Den Haag, juridisch bezien, een zeer onzorgvuldige weging, voor zoiets belangrijks, voor een handje vol hobbyisten. Daarnaast toont objectieve meting aan, dat handhaven van bromfietsen in de stad, slechts een negatief milieu effect heeft van 0,145% . Van dit percentage moet nog het aantal 4-takt machines worden afgetrokken, aldus een gehouden onderzoek, in opdracht van de wethouder Liesbeth van Tongeren. Wat doet Groen Links eigenlijk voor de mensen met een krappe beurs, en het in stand houden van het Nationale Erfgoed, volgens mij bitter weinig!

Afz. Jan Moser, Alkmaar

hermanp
Berichten: 6980
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 105 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#6 Bericht door hermanp » 26 dec 2019, 02:18

Ik ben een hardhoofd, ik ga geen concessies doen. Ik hoop dat het treffen van maatregelen en wetten dusdanig langzaam gaat, ik ben nu 49, dat ik tot mijn tachtigste kan rijden wanneer en zoals ik wil. Mochten de vluchten op Schiphol drastisch verminderd zijn, barbecueën en openhaarden verboden, de accu's van elektrische auto's echt met schone stroom zijn opgeladen, ga ik mijn mening heroverwegen. Zo lang de 'schone' benzine veel duurder is en minder goed verkrijgbaar, blijf ik 'vieze' benzine tanken. Als ik kijk naar het procentuele aandeel van de tweetakt in het algemeen en de niet aangetoonde milieuonvriendelijkheid in het bijzonder, kan ik dit soort wetten en regeltjes niet serieus nemen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#7 Bericht door Caspar » 26 dec 2019, 09:13

Ik zie dat de keuze mogelijkheden verruimd zijn ;-)
Dan kies ik voor de hard hoofd optie.

Zolang het adagium " de vervuiler betaalt " in dit land niet op gaat , hoef ik niet verder door het stof.

Trouwens, ik heb al redelijk wat maatregelen getroffen:
- warmtepomp geïnstalleerd
- groene stroom én gas.
- euro 5 auto.
- euro 5d temp bedrijfsauto mét pff
- huis geïsoleerd
- LED lampen.
- al 16 jaar niet meer gevlogen.

Kan mevrouw van Tongeren dat ook zeggen ?

Mevrouw Liesbeth van Tongeren op een elektrische scooter
Mevrouw Liesbeth van Tongeren op een elektrische scooter
Liesbeth_van_Tongeren,_Lancering_Europese_Mobiliteitsweek_2010.jpg (110.56 KiB) 18154 keer bekeken

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#8 Bericht door SwiffMeister » 29 dec 2019, 18:15

Ik heb gekozen voor
02. Ik wil 24/7 onbeperkt kunnen rijden, om de veiligheid en de luchtkwaliteit op het fietspad te verbeteren wil ik overal op de hoofdrijbaan rijden.
Ondanks dat het soms niet mag, rijd ik in de praktijk binnen de bebouwde kom toch al overal op de rijbaan. Je wordt er schijt ziek van om telkens van de rijbaan naar het fietspad te wisselen en andersom. Bovendien is het zo druk op de fietspaden dat van een beetje doorrijden geen sprake is. In de praktijk loopt mijn brommer ook net wat harder dan 55km/h waardoor ik me ook niet onveilig voel tussen de autos. Door me meer als motorrijder midden op de weg te positioneren word ik ook niet weggedrukt door de automobilisten.

Waarschijnlijk speelt hierbij wel mee dat ik op een klassieke brommer rijd en ik me ook zo netjes als mogelijk probeer te gedragen. Ik heb toch het idee dat dat veel helpt. (verder is het voor mij puur recreatief en rijd ik daardoor vrijwel nooit in de spitsuren op de brommer, ook dat zal veel helpen)

03. Ik wil 24/7 onbeperkt kunnen rijden, op de hoofdrijbaan en met aantoonbaar schone brandstof.
Dit zou voor mij eventueel ook nog kunnen aangezien ik met triboron rijd. Ik denk echter dat het niet mogelijk is om dit op een eerlijke en betaalbare manier aan te kunnen tonen bij een eventuele controle.

De beste oplossing is volgens mij om de markt te laten begaan. Er komen ieder jaar minder 2takten bij en in het dagelijks leven en voor woon-werk verkeer zijn er over een paar jaar vrijwel geen meer over. Wij als oldtimerliefhebbers maken zo weinig kilometers dat het geen zin heeft om daar speciale regelingen voor te treffen. Het aantal 2takt brommers zegt ook vrij weinig. Ik ken meer oldtimerliefhebbers met 3 of meer brommers dan liefhebbers met slechts 1 brommer.

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#9 Bericht door janmoser » 30 dec 2019, 09:53

Algemene opmerking bij controle op schone brandstoffen:
Is het mogelijk om bij de RDW onder de rubriek kentekencheck RDW , sub: Milieu en techniek , waar nu staat"" benzine "" toe te voegen: Gecombineerd met Triboron of Ecomaxx2 dan wel Ecomaxx4 plus Triboron, Aspen, etc...? Het staat dan in ieder geval op papier van de RDW! Net zo als dat nu de WOK melding door RDW op papier geplaatst kan worden in opdracht van politie.
De rol van de politie bij controle zou dan kunnen bestaan uit controle van de uitlaatgassen en dit te checken met de gegevens van de RDW. Verbaliseren is dan een volgende overweging.....?
Als dat haalbaar is in de praktijk, heb je op die manier een controle middel op het brandstof gebruik!

afz. Jan Moser Alkmaar
Laatst gewijzigd door janmoser op 30 dec 2019, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

steef
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 sep 2012, 01:27
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#10 Bericht door steef » 30 dec 2019, 13:27

Wat een rare poll. De hetze die er tegen gevoerd wordt is werkelijk misplaatst. Er worden bijna geen 2-takten meer verkocht, dus het sterft een langzame dood.
Ik kan me voorstellen dat als we straks 20 miljoen inwoners hebben, dat het ongewenst is dat iedereen op een 2-takt gaat rijden, maar zoveel aanbod is er allang niet meer.
Laat dus die paar brommertjes die nog rijdbaar zijn, in ere gehouden worden, ongeacht op welk tijdstip je daar mee wilt gaan rijden.
Er zijn nog maar een paar redenen waarom iemand op een 2-takt rijdt: geen geld om een nieuwe aan te schaffen (maar die lopen vanzelf een keer tegen een onderhoudsprobleem aan waardoor het ding het niet meer doet), en een handvol liefhebbers, en die rijden er echt geen 40.000 kilometer per jaar mee. Het feit dat de politiek hiermee bezig is, betekent al dat ze geen fuck te doen hebben, en alle realiteitszin verloren hebben. Een ambtenaar ademt CO2 uit, dus ik stel voor om daar eerst met uitroeiing te beginnen. Van die lui zijn er veel te veel in dit land. Welke trut gaat zich nu druk maken om een 2-takt brommertje.... #-o

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#11 Bericht door Maarten » 30 dec 2019, 17:16

steef schreef: 30 dec 2019, 13:27Wat een rare poll. De hetze die er tegen gevoerd wordt is werkelijk misplaatst.
....
Welke trut gaat zich nu druk maken om een 2-takt brommertje.... #-o
Helaas in Den Haag de harde realiteit. En in Amsterdam is er al zoiets.

5,8tje
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 okt 2012, 20:13
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#12 Bericht door 5,8tje » 30 dec 2019, 21:36

Hoi, Ook even een reactie van mijn kant, ik zou het heel jammer vinden als de 2 takt verdwijnt!. Van de andere kant als we soms over t fietspad rijden ontwikkelen we toch wel rook en geur, t is gewoon zo.
Toch denk ik dat de kwestie 2 takt zichzelf oplost, inclusief de motoren, want als ik over beurzen loop, van t weekend Vriezenveen, zie veel grijze koppen.
Onze kinderen hebben heel weinig interesse in onze hobby. Er blijft volgens mij maar een kleine selecte groep over, als we 10 jaar verder zijn dan zijn er al heel veel eitank en buffeltank rijders mee gestopt! De brommerrijders die in 1965 op een Eitank reden zijn in 2030 , 80 jaar, ik bedoel maar! En er komt weinig achter ons aan. Ik verheug me wel op de tijd dat ik straks weer een Kreidler voor 25 euro kan kopen!.
Triboron geloof ik niet in!
groet Harry.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#13 Bericht door Maarten » 09 jan 2020, 20:38

Er kan nog gestemd worden, maar de boodschap is duidelijk, ik kan hiermee woensdag 15 januari 2020 het gesprek aangaan met de wethouder van milieuzaken van Den Haag, mevrouw van Tongeren van Groen-Links.

Jullie zijn gekomen met een in mijn ogen realistische optie, een signaal dat jullie bereid zijn een compromis te sluiten en bereid zijn om de luchtvervuiling van onze mooie bromfietsen te minimaliseren. Jullie hebben gekozen voor de schonere brandstof en jullie zijn eventueel ook bereid om van het fietspad af te gaan en te rijden op de hoofdrijbaan tussen de auto's. De brandstof is aanmerkelijk duurder, maar hiermee laten zien dat dit het jullie waard is om met je mooie bromfiets te mogen blijven rijden!

75% van de respondenten heeft gekozen voor de schone brandstof om hiermee tegemoet te komen aan de bezwaren die er zijn tegen de tweetakt bromfiets. :D :clap



Poll uitslag per 09-01-2020
Poll uitslag per 09-01-2020
tweetakt-poll.PNG (155.36 KiB) 17229 keer bekeken




hermanp
Berichten: 6980
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 105 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#14 Bericht door hermanp » 09 jan 2020, 20:49

Heel mooi initiatief. Succes!
Tevens vraag ik me af hoe 'vies' een bromfiets nou werkelijk is... hoe moet je berekenen dat je al 25 jaar op dezelfde Kreidler(s) rijdt? Ik heb dus geen nieuwere voertuigen aangeschaft om mee te rijden.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#15 Bericht door Maarten » 09 jan 2020, 21:21

hermanp schreef: 09 jan 2020, 20:49 Heel mooi initiatief. Succes!
Tevens vraag ik me af hoe 'vies' een bromfiets nou werkelijk is... hoe moet je berekenen dat je al 25 jaar op dezelfde Kreidler(s) rijdt? Ik heb dus geen nieuwere voertuigen aangeschaft om mee te rijden.
Dat is inderdaad niet zo simpel uit te rekenen.

We hebben in Den Haag (in de stadspolitiek) te maken met een tunnelvisie, waarbij de tweetakt bromfiets kennelijk als makkelijke prooi wordt gezien.

Alle andere bronnen van (lucht)vervuiling en lawaai, worden nog niet aangepakt, of in ieder geval veel minder streng. Groen Links en de wethouder mevrouw van Tongeren, zien dit als een belangrijke stap, hoe onrealistisch die ook is. Immers, zoals al een paar keer genoemd, zijn er tientallen bronnen van vervuiling en veel ernstigere vervuiling, dan die paar tweetakt bromfietsjes die er nog rondrijden. Het is een geheel disproportionele maatregel tegen de tweetakt bromfietsen. Terwijl de tweetakt bromfiets niet meer wordt verkocht, en feitelijk al zo goed als geheel uit het dagelijkse straatbeeld is verdwenen. Terwijl er zo veel andere vervuilers zijn, even nog maar eens een korte, niet volledige opsomming: Schiphol, zeeschepen, vuurwerk, vreugdevuren, bbq, open haarden/houtkachels, tweetakt bladblazers, kettingzagen en kantenmaaiers van zowel particulieren als de gemeente zelf, snelwegen en straten VOL met dampende auto's (en Den Haag haalt met een peperduur tunneltracé genaamd de Rotterdamse Baan nog veel meer autoverkeer de stad binnen), industrie (Europoort, Botlek), vrachtwagens en intensieve veeteelt (Nederland is een zeer grote leverancier van vlees, slechts een kwart van het vlees is voor Nederland zelf). Ook de verwarming van huizen op gas is bepaald niet milieuvriendelijk. Daarnaast mag men in randgemeentes zoals Rijswijk en Voorburg/Leidschendam gewoon wel rijden. Dus hoe krom is dat.

De grootste reden waar Groen Links mee schermt zijn de gevolgen voor longpatiënten. Deze mensen (het is grof om te zeggen, maar volgens een onderzoek zijn het voor 70% notoire rokers en ex-rokers) zouden zo veel last hebben van de uitstoot van de tweetakt bromfietsen op het fietspad. Uit een onderzoek blijkt echter dat zij ook last hebben van de gassen van viertakt bromfietsen en van het overige verkeer.

Ik kan er over blijven schrijven, het is van de zotte dat een kleine groep zo radicaal hun hobby wordt ontnomen.

Maar laat ik mijn betoog positief proberen af te sluiten, de wethouder is wel streng, maar ze is toch bereid nog een keer te luisteren (woensdag 15 januari 2020) en ze heeft een (minimale) handreiking gedaan door met een voorstel te komen om 10 weekends per jaar te mogen rijden. Diverse clubs, waaronder de zeer actieve Puch clubs, en ik zelf namens Kreidler.nl, proberen de wethouder op andere gedachten te brengen, en onze argumenten zijn helder en zijn niet zo maar aan de kant te schuiven.

Naast het feit (uitslag van de poll) dat de oldtimer liefhebbers bereid zijn te gaan rijden met schone brandstoffen, zal ik toch ook nogmaals wijzen op het feit dat de meest genoemde klassieke bromfietsen (Zundapp, Kreidler, Puch, Tomos) rond de 40 jaar of ouder zijn, en dat zij gerust gezien mogen worden als BESCHERMD CULTUREEL RIJDEND ERFGOED, en dat die voertuigen om die reden ontzien dienen te worden.

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#16 Bericht door janmoser » 10 jan 2020, 10:39

Nog even een aanvulling Maarten:
Essentieel is denk ik dat met de schone brandstof, danwel de toevoegingen + schone brandstof, de meest giftige bestanddelen als Tolueen en Benzeen geëlimineerd worden.(weggefilterd)
Deze schone brandstoffen zijn ook heel goed bruikbaar voor auto's, en zijn veel beter dan de veel besproken E10 produkten. Hiermee vang je twee vliegen in één klap, te weten bromfietsen en auto's.
Ik denk namelijk, dat de wethouder hier totaal geen idee van heeft. Heeft ze dat wel: ""Dan is er bij voorbaat met haar geen goed garen te spinnen"", en heb jij je stinkende best gedaan.
Veel succes gewenst. Als de gesprekken achter de rug zijn neem ik weer contact met je op.
Jan Moser

Jan van Leeuwen
Berichten: 569
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#17 Bericht door Jan van Leeuwen » 10 jan 2020, 22:29

Er worden hier heel veel mensen geraakt niet alleen in hun Portemonay maar hun
Hobby die zij misschien van jongst af aan hebben bewaard of hebben gekregen om hem weer rij baar te maken.
Zij hebben er veel tijd en geld aan besteed en nu mag je er alleen maar naar kijken.
Ik hoop dat wij met z’n allen bezwaar kunnen maken dat dit niet kan.
Onze brommers rijden nu allemaal op schone en milieu vriendelijke benzine en olie.
Die nu allemaal Wettelijk zijn toe gelaten.
Omdat de Uitstoot onschadelijk is,
Moeten onze brommers nu blijven.

Jan de HMW & Hondaman.

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#18 Bericht door janmoser » 10 aug 2020, 21:17

Ik wil 24/7 met schone benzine onbeperkt kunnen rijden. Ecomaxx 4 plus Triboron Voor mijn Kreidler RMC-5s, is nog veel schoner dan de verkrijgbare brandstof voor auto's.
Waarom dan meten met 2 maten????
De politiek heeft geen notie welke brandstoffen beschikbaar zijn en ook niet wat de samenstelling hiervan is. Ik wil graag dat TNO hierover zijn zegje gaat doen.
Het is hiervoor meer dan tijd!!

Jan Moser Alkmaar

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)

#19 Bericht door Maarten » 10 aug 2020, 21:32

milieuzone.jpg
milieuzone.jpg (163.43 KiB) 12615 keer bekeken

Plaats reactie