Sorry beste mensen, we beginnen deze topic opnieuw.
Ik wil jullie vragen om goed na te denken over de te kiezen optie. Ik begrijp donders goed dat iedereen het liefst gewoon onbeperkt wil blijven rijden op zijn tweetaktbrommer, maar dat is in Den Haag inmiddels al een gepasseerd station.
En in heel Nederland bestaat de kans dat de tweetakt brommer vroeg of laat geheel verboden gaat worden. Laten we dus tot een haalbaar en bruikbaar compromis proberen te komen!
Dank voor jullie meedenken en voor jullie begrip.
Tweetakt bromfietsen verboden in HEEL NEDERLAND (Poll)
Zo, met die opmerking heb ik wel even de aandacht getrokken. Er is gelukkig nog geen sprake van dat de tweetakt bromfiets geheel verboden gaat worden in Nederland, MAAR DAT KAN NOG KOMEN!
WAT IN DEN HAAG EN AMSTERDAM GEBEURT KAN OOK LANDELIJK INGEVOERD GAAN WORDEN!!!
Ik heb wel jullie feedback nodig!
In de kwestie over het verbod op tweetakt brommers in Den Haag, wordt aan mij gevraagd om (als brommerclub Kreidler.nl) mee te denken met de wethouder Liesbeth van Tongeren, om een regeling op te stellen. En daarvoor heb ik de mening nodig van de achterban.

- Verboden voor tweetakt bromfietsen
- verkeersbord-rvv-c13-gesloten-voor-brom-snorfietsers.png (632.64 KiB) 16250 keer bekeken
Natuurlijk is mijn eerste reactie dat ik eigenlijk helemaal niet wil praten over een regeling. Vanwege het zeer kleine aantal tweetakt bromfietsen dat er nog is, en dat alleen maar minder wordt. Immers, ze worden niet meer gemaakt en niet meer verkocht, en de zuinige viertakt bromfiets is helemaal ingeburgerd en duidelijk de opvolger van de ouderwetse tweetakt. Dus als het aan mij (aan ons, oldtimer liefhebbers) ligt, verandert er niets en blijven we gewoon onze (meestal recreatieve) kilometertjes op onze geliefde tweetakt pareltjes rijden, die volgens een onderzoek niet eens meer vervuilen dan een viertakter.
Maar in Den Haag zijn ze vastberaden om de tweetakt brommer in de gehele stad, van Ypenburg tot Kijkduin, te verbannen, en lijkt het tij niet meer te keren.
Nu is er een soort van voorstel om tien weekenden per jaar de tweetakt bromfiets in de stad toe te laten. Daarop heeft de Loosduinse Puch Club (terecht) aangetekend, dat als het 6 van die 10 weekenden regent, dat er dan weinig overblijft om te rijden.
De wethouder vraagt dus aan ons om mee te denken, en ik vraag daarom aan jullie wat jullie vinden dat, als er een dergelijk verbod komt, en er komt een regeling om toch nog wat te mogen rijden.... wat zou dan jullie minimale en realistische eis zijn om nog te mogen rijden.
Omdat een poll van tevoren moeilijk te bedenken is (als die online staat blijken er altijd opties te ontbreken), vraag ik jullie om poll opties aan te leveren en mee te discussiëren hier.
POLL: Als de tweetakt bromfiets in de ban gaat, wat zou voor u dan de MINIMALE eis zijn voor een regeling om toch nog te kunnen rijden?
01. Ik wil 24/7 onbeperkt kunnen rijden, ik tank dan wel schone brandstof, wat bij een controle aantoonbaar is.
02. Ik wil 24/7 onbeperkt kunnen rijden, om de veiligheid en de luchtkwaliteit op het fietspad te verbeteren wil ik overal op de hoofdrijbaan rijden.
03. Ik wil 24/7 onbeperkt kunnen rijden, op de hoofdrijbaan en met aantoonbaar schone brandstof.
04. Ik wil altijd kunnen rijden, behalve op maandag tm vrijdag in de spitsuren. (06:00-09:00 en 16:00 tot 19:00)
05. Ik wil elk weekeinde onbeperkt kunnen rijden.
06. Ik ben tevreden met een strippenkaart of app, waarmee ik 10 weekends per jaar naar eigen keuze mag rijden.
07. Ik ben tevreden met 10 van tevoren vastgestelde weekeinden per jaar waarin ik mag rijden.
08. Ik bouw mijn voertuig om naar elektrisch.
09. Ik bouw mijn voertuig om naar viertakt.
10. Anders: Ik licht het toe in de topic.
11. Ik ben een hardhoofd. Hoewel de maatregel er al door is in Den Haag, wil ik toch geen concessie doen <-- Dit is geen realistische optie!
DENK MEE, GEEF JE MENING, ZODAT WE MET EEN VOORSTEL VOOR DE WETHOUDER KUNNEN KOMEN!
Om precies te zijn is dit de mail die ik heb ontvangen op 9 december 2019:
van: Sijke Verhagen <
sijke.verhagen@denhaag.nl>
aan: Sijke Verhagen <
sijke.verhagen@denhaag.nl>
cc: Ton Koning <
ton.koning@denhaag.nl>,
Robert Motshagen <
robert.motshagen@denhaag.nl>
datum: 9 dec. 2019 12:21
onderwerp: uitnodiging gesprek met de wethouder
verzonden door: denhaag.nl
ondertekend door: denhaag.nl
beveiliging: Standaardversleuteling (TLS) Meer informatie
Beste historische brommerrijders,
In de raadscommissie van 14 november (of in eerdere gesprekken) heeft u uw visie gegeven op de milieuzone voor oude 2-takt brom- en snorfietsen en de manier waarop de gemeente ontheffing wil verlenen aan eigenaren van historische brommers. Graag gaat de wethouder daarover nader met u in gesprek.
Ik nodig u daarom uit voor een gesprek met Liesbeth van Tongeren op woensdag 15 januari 2020 van 17.00 – 18.00 uur tijd. Het gesprek vindt plaats op het Stadhuis, Spui 68-70, vergaderzaal A 03.04. (Inloop vanaf 16.45 uur.)
Wilt u mij laten weten of u aanwezig kunt zijn?
Met vriendelijke groet,
Sijke Verhagen
Communicatie-adviseur
M: 06 – 23 15 88 47
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr-ochtend (thuis).
Gemeente Den Haag
Directie Communicatie en Citybranding
Postbus 12 600
2500 DJ Den Haag
www.denhaag.nl