Wederom leverbaar: gesmede zuigers voor snelle Kreidlers
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Wederom leverbaar: gesmede zuigers voor snelle Kreidlers
Tot voor kort waren ze niet meer verkrijgbaar, Smeedzuigers van topkwaliteit voor de razendpopulaire race en off-road Kreidler-motoren.
Dick Baan uit Ede en Chris Homoet uit Soest hebben het initiatief genomen om naar een nieuwe producent van topzuigers te zoeken, en met succes!
De nieuwe zuigers zijn gemaakt van RSP-materiaal, isotherm gesmeed en bewerkt door Wiseco.
--->>> Lees verder
Dick Baan uit Ede en Chris Homoet uit Soest hebben het initiatief genomen om naar een nieuwe producent van topzuigers te zoeken, en met succes!
De nieuwe zuigers zijn gemaakt van RSP-materiaal, isotherm gesmeed en bewerkt door Wiseco.
--->>> Lees verder
- Steven
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
- Locatie: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Wederom leverbaar: gesmede zuigers voor snelle Kreidlers
al heel lang,... (ook op het forum). rond de 125 euro per zuiger!Bennie schreef:Zijn er al prijzen etc. bekend?
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
ik heb laatst zo,n zuiger gekocht op de beurs in utrecht bij dick baan zelf ,hij vertelde me zo het hele verhaal over rsp (heel geloofwaardig...zal mischien daarom wel die zuiger gekocht hebben).
deze zuiger had ik gekocht met het oog op de toekomst ,want ik laat mischien mijn verklooide zwitserse cilinder bij lvs tunen en dan naderhand een nieuwe wand er in zetten.
wat ik mij eigenlijk afvraag is het zinvol om deze zuiger ook voor een standaard sb te gebruiken of is dat alleen maar weggegooid geld.
deze zuiger had ik gekocht met het oog op de toekomst ,want ik laat mischien mijn verklooide zwitserse cilinder bij lvs tunen en dan naderhand een nieuwe wand er in zetten.
wat ik mij eigenlijk afvraag is het zinvol om deze zuiger ook voor een standaard sb te gebruiken of is dat alleen maar weggegooid geld.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
RSP/Wiseco zuigers zijn eigenlijk bedoeld voor het snelle spul. Voor een topgetunede cilinder waren er nog maar bitter weinig zuigers in omloop, je was aangewezen op een goedkoper alternatief.
Met een beetje pech koste zo'n zuiger op den duur je cilinder de kop.
Voor een gesmede zuiger met deze specificaties is het een redelijke prijs, maar het blijft veel geld vergeleken met de Mahle zuigers van destijds.
Maar ik ben blij dat er nog ondernemers zijn die zo'n initiatief nemen
Ben wel benieuwd hoe ze zich houden op de lange termijn.
Met een beetje pech koste zo'n zuiger op den duur je cilinder de kop.
Voor een gesmede zuiger met deze specificaties is het een redelijke prijs, maar het blijft veel geld vergeleken met de Mahle zuigers van destijds.
Maar ik ben blij dat er nog ondernemers zijn die zo'n initiatief nemen
Ben wel benieuwd hoe ze zich houden op de lange termijn.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 okt 2003, 12:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Steven
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
- Locatie: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
waar rijd jij mee dan richard?? heb je afgelopen september in zwolle zien rijden en je vloog echt over de baan!! de rest van het veld was gewoon geen partij voor jouw snelle kreidler (je bent niet voor niets kampioen he )Sportklasse Kampioen schreef:Laat die vermogens grafieken maar eens zien dan!!Instussen is al gebleken dat RSP-zuigers beter presteren dan conventionele smeedzuigers!
Ik ben er in ieder geval nog niet van overtuigd!!
Dat "dakje" op die zuigers lijkt mij namelijk niet prestatie bevorderend.
Groeten,
Richard.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 okt 2003, 12:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Burning Tyre
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
- Locatie: Westervoort, bij Arnhem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Kreidler4Life
- Berichten: 1535
- Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
ikzelf heb ook een RSP aangeschaft omdat ik ook een snelle cilinder heb en ik tog een nieuwe zuiger nodig had.
RSP is velen malen beter dan een mahle of kolbensmidt zuiger, omdat het nauwelijks een thermische uitzetting heeft,
ik hoorde van iemand dat ze met een mahle zuiger met een MM veer 4 uur hadden geraced de zuiger was 0.8% afgesleten
en die RSP na 4 uur racen was 0.2% afgesleten.
de duurzaamheid van het matriaal is ook veel beter omdat het door een speciale procedure is ondergaan, namelijk de meltspin en dat staat garant voor een ultrasnelle afkoeling(10 miljoen graden per seconde)
Specificaties van de RSP :
* Lichter
* Harder
* Sterker
* Lage Thermische uitzetting
* Lange Levensduur.
het is een project van Chris Homoet , Gerard Mosters en Kees van Leeuwen.
de site van RSP voor allemaal leuke grafiekjes enzo :
www.rsp-technology.com
Aluminium zo sterk als Titanium
Jeroen.
en nee ik heb dit niet van joost maar van mijn blaadje dat ik bij mijn RSP heb gekregen, ik heb der 1 met een MM veer.
RSP is velen malen beter dan een mahle of kolbensmidt zuiger, omdat het nauwelijks een thermische uitzetting heeft,
ik hoorde van iemand dat ze met een mahle zuiger met een MM veer 4 uur hadden geraced de zuiger was 0.8% afgesleten
en die RSP na 4 uur racen was 0.2% afgesleten.
de duurzaamheid van het matriaal is ook veel beter omdat het door een speciale procedure is ondergaan, namelijk de meltspin en dat staat garant voor een ultrasnelle afkoeling(10 miljoen graden per seconde)
Specificaties van de RSP :
* Lichter
* Harder
* Sterker
* Lage Thermische uitzetting
* Lange Levensduur.
het is een project van Chris Homoet , Gerard Mosters en Kees van Leeuwen.
de site van RSP voor allemaal leuke grafiekjes enzo :
www.rsp-technology.com
Aluminium zo sterk als Titanium
Jeroen.
en nee ik heb dit niet van joost maar van mijn blaadje dat ik bij mijn RSP heb gekregen, ik heb der 1 met een MM veer.
- Gps
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 1003 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
Ik had via email nog wat vragen gesteld aan het bedrijf, dat het aluminium maakt.
Hier het antwoord
In het kort gaat het hierom: de huidige F1 motoren hebben een beperkt vermogen. Dit vermogen wordt beperkt door het maximale toerental: dus het vermogen kan alleen omhoog als het toerental omhoog gaat (naast natuurlijk nog een aantal marginale optimalisaties). De beperking voor het verhogen van het toerental is de bewegende massa met als grootste boosdoener..... de zuiger. Dus als je de zuiger lichter maakt kan de rest ook nog eens lichter (piston pen, drijfstang, lagers, ... ) en dan kan het toerental omhoog en heb je meer vermogen. De huidige materialen zitten aan hun grenzen, dus .... er is maar een oplossingsrichting: met een beter materiaal (dan tot nog toe bekend is) een lichtere zuiger maken.
Een lichtere zuiger kun je maken met een sterker en indien mogelijk lichter materiaal: RSP materiaal.
Er zijn ook nog een behoorlijk aantal andere eigenschappen die in een betere zuiger kunnen resulteren maar die zijn secondair. Een van deze secondaire eigenschappen is uitzetting. Hoewel altijd positief kan men met name in de F1 een materiaal met een hoge uitzetting ook goed managen: voorverwarmen van de motor; uitstekende temperatuurcontrole etc. Dus voor een F1 motor draagt de uitzetting niet echt bij aan de vermogenswinst.
Een ander verhaal is de 2 takt motor; deze onderscheidt zich ten opzichte van bovenstaand verhaal in 2 opzichten:
temperatuurhuishouding is meer variabel en de slijtage is in tegenstelling tot de 4-takt in algemeen wel belangrijk. Lage uitzetting en hoge slijtagevastheid zijn kenmerken die sowieso al in onze ontwikkeling van de F1 zuiger materialen zaten, dus hiermee konden we ook de 2-takt markt op. De Kreidler zuiger is de eerste en in de loop van het jaar volgen nog meer: 40mm voor scooters; 44mm ook voor Kreidler; 100cc kart (1e wedstrijd is al gewonnen) en 125cc GP wegracezuiger.
(De veel hogere slijtage van een twee takt zuiger, komt heel simpel door alle gaten in de cilinder wand)
Hier het antwoord
In het kort gaat het hierom: de huidige F1 motoren hebben een beperkt vermogen. Dit vermogen wordt beperkt door het maximale toerental: dus het vermogen kan alleen omhoog als het toerental omhoog gaat (naast natuurlijk nog een aantal marginale optimalisaties). De beperking voor het verhogen van het toerental is de bewegende massa met als grootste boosdoener..... de zuiger. Dus als je de zuiger lichter maakt kan de rest ook nog eens lichter (piston pen, drijfstang, lagers, ... ) en dan kan het toerental omhoog en heb je meer vermogen. De huidige materialen zitten aan hun grenzen, dus .... er is maar een oplossingsrichting: met een beter materiaal (dan tot nog toe bekend is) een lichtere zuiger maken.
Een lichtere zuiger kun je maken met een sterker en indien mogelijk lichter materiaal: RSP materiaal.
Er zijn ook nog een behoorlijk aantal andere eigenschappen die in een betere zuiger kunnen resulteren maar die zijn secondair. Een van deze secondaire eigenschappen is uitzetting. Hoewel altijd positief kan men met name in de F1 een materiaal met een hoge uitzetting ook goed managen: voorverwarmen van de motor; uitstekende temperatuurcontrole etc. Dus voor een F1 motor draagt de uitzetting niet echt bij aan de vermogenswinst.
Een ander verhaal is de 2 takt motor; deze onderscheidt zich ten opzichte van bovenstaand verhaal in 2 opzichten:
temperatuurhuishouding is meer variabel en de slijtage is in tegenstelling tot de 4-takt in algemeen wel belangrijk. Lage uitzetting en hoge slijtagevastheid zijn kenmerken die sowieso al in onze ontwikkeling van de F1 zuiger materialen zaten, dus hiermee konden we ook de 2-takt markt op. De Kreidler zuiger is de eerste en in de loop van het jaar volgen nog meer: 40mm voor scooters; 44mm ook voor Kreidler; 100cc kart (1e wedstrijd is al gewonnen) en 125cc GP wegracezuiger.
(De veel hogere slijtage van een twee takt zuiger, komt heel simpel door alle gaten in de cilinder wand)
- Gps
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 1003 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 okt 2003, 12:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Bewijs dat deze zuigers niet beter zijn qua prestaties, dan heb ik het over de pk-afgifte, heb ik links en rechts al langs de baan gehoord. Als je een blow-by ziet op de zuiger zegt mij dat al genoeg, uitzettingscoëfficient cilinder en zuiger lopen te ver uiteen mijns insziens.
ASSO en Mahle zuigers kenden dit probleem niet, tenzij je de speling te groot had.
Voor race-gebruik zal ik ze dan ook nooit monteren.
Groeten,
Richard.
ASSO en Mahle zuigers kenden dit probleem niet, tenzij je de speling te groot had.
Voor race-gebruik zal ik ze dan ook nooit monteren.
Groeten,
Richard.