FAQ: Restaureren van tellers met zwarte randen.

Technische FAQ's - De veelgestelde technische vragen en sleutelproblemen en de antwoorden!
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
doka driekus
Berichten: 1393
Lid geworden op: 26 okt 2004, 21:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

FAQ: Restaureren van tellers met zwarte randen.

#1 Bericht door doka driekus » 16 apr 2010, 09:23

FAQ: Restaureren van tellers met zwarte randen.

Auteur: Bart8309

Bij de restauratie van mijn Kreidler wordt natuurlijk ook de cockpit onder handen genomen. In eerste instantie had ik dat uit willen besteden maar mijn budget is niet oneindig dus ben genoodzaakt zo veel mogelijk zelf te doen .
Ik heb daarom eerst maar eens het nodige speurwerk op het forum gedaan en daar veel van opgestoken. Met de gevonden informatie ben ik aan de slag gegaan met het opknappen van de cockpit van mijn Kreidler.

Afbeelding

De lijst met benodigde materialen:
  • - Motip afwerkplamuur
    - Motip lak matzwart
    - Motip Bumperspray
    - Gatenzaag
    - Plank hout
    - Schuurpapier
    - Instrumentschroefdraaierset
    - Godsallejesus veel geduld
    - Revell fluor verf matt 25
    - klein penseeltje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Werkwijze:

Ik heb als eerste heel voorzichtig de rand om gebogen met een schroevendraaiertje. Ik ben hierbij begonnen met de kleinste platte schroevendraaier en toen steeds een stapje groter . Je duwt de schroevendraaier er als het ware doorheen tot je helemaal rond bent. Daarna pak je een grotere schroevendraaier , net zolang totdat je de teller open hebt. Hierna de rand afgenomen en voorzichtig het glaasje er uit gedrukt (zat best vastgeplakt aan de afdichtring).

Afbeelding

Hierna alle onderdelen netjes neergelegd om te kunnen beoordelen in welke staat de verschillende onderdelen zich bevonden.

Afbeelding

Eén tellerrand bleek helemaal vervormd te zijn doordat ooit iemand klaarblijkelijk het frame, waar de tellers in zitten, krom heeft gedrukt en/of de teller te strak heeft gemonteerd. Er bleken ook veel deukjes in de tellerranden te zitten.

Afbeelding

De glaasjes van de tellers waren helemaal mat door alle krassen die in het kunststof oppervlak aanwezig waren. De wijzers van de tellers waren daarnaast ook helemaal verkleurd door het zonlicht.

Afbeelding

De metalen tellerhuisjes waren verweerd, wat op zich niet echt belangrijk is daar je dit in gemonteerde toestand niet meer ziet. De metalen huisjes waren echter wel weer netjes te krijgen. Ik heb daarvoor de metalen tellerhuisjes schoongemaakt d.m.v de cillit-bang methode (welke in dit topic beschreven wordt). In plaats van een hogedrukspuit heb ik een schuursponsje gebruikt en dat ging prima. De metalen huisjes leken na de behandeling weer als nieuw.
Er was in mijn geval nog een grappig detail. De ingeslagen tekst (productie datum) was na de schoonmaakbeurt ook weer leesbaar. Beide tellers blijken uit 1978 te komen. Er is dus goede kans dat ze al vanaf het begin op mijn Kreidler zitten want die komt uit 1979.

Vervolgens heb ik de randen uitgedeukt. Hiervoor heb ik d.m.v een gatenzaag een houten rol gemaakt waarmee ik de deuken er uit heb gerold (ik moest hierbij wel flink druk zetten).

Afbeelding

Na het uitrollen van de deuken waren de randjes natuurlijk nog niet helemaal perfect. Ik heb de resterende putjes, knikjes endergelijke door middel van afwerkplamuur geëgaliseerd.

Afbeelding

Daarna heb ik de randjes geschuurd. Ik wilde dit op een snelle, makkelijke, manier doen en daar heb ik het volgende op gevonden. Ik heb een accuboormachine in de Workmate gezet en heb hier een caramelschijf opgezet (dit is zo'n schijf om lijmresten van stickers end. te verwijderen) en heb deze op maat geschuurd zodat de teller rand er mooi erheen past. Vervolgens heb ik een stukje schuurpapier om een houten klosje gevouwen en daarna was het schuren een fluitje van een cent.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna heb ik de tellerrander gespoten met Motip matzwart.

Afbeelding

Vervolgens heb ik de wijzers van de tellers geverfd met Revell fluor oranje mat (verf uit de modelbouw, verkrijgbaar bij de modelbouw winkel). De wijzerplaten zijn, voor het schilderen van de wijzers, wel eerst afgedekt met behulp van een boterhamzakje.

Afbeelding

Bij de plaatselijke glashandel heb ik twee nieuwe glaasjes voor de tellers laten snijden ter vervanging van de lelijke matte kunststof glaasjes.
Op onderstaande foto is duidelijk het verschil te zien tussen het echte glas en het kunststof glaasje.

Afbeelding

Hierna heb ik de tellers weer in elkaar gezet. Daarbij is het wel noodzaak om te zorgen dat de glaasjes en de wijzerplaten perfect schoon zijn. Als de tellers weer in elkaar gezet zijn zou het zonde zijn als je nog een vingerafdruk op het glaasje, of stofdeeltje op de wijzerplaat hebt zitten. Je komt er dan namelijk niet meer bij om het alsnog schoon te kunnen maken.
Ik heb mijn glaasjes onder een felle lamp gecontroleerd en de wijzerplaten goed afgenomen (in mijn geval met een Swiffer).

Na alles in elkaar te hebben gezet heb ik, voordat ik het randje heb terug gebogen, de tellers nogmaals gecontroleerd op verontreinigingen en stofdeeltjes. Ik heb dit gedaan door met een felle lamp in het gaatje, waar straks de tellerverlichting in komt, te schijnen. Mocht er toch nog vuiligheid op de wijzerplaat zitten kun je dat op deze wijze goed zien.

Afbeelding

Het eindresultaat zijn originele tellers met zwarte randen die er uit zien alsof ze nieuw zijn.

Afbeelding

Het plastic tellerhuis, dat ook helemaal veerweerd is, ga ik goed reinigen en daarna spuiten met de Motip bumperspray.

(Met dank aan Bestman voor de tips die ik van hem heb gekregen.)

Groeten,
Bart

Gesloten