FAQ: Hoe merk ik dat de zuigerveren versleten zijn?

Technische FAQ's - De veelgestelde technische vragen en sleutelproblemen en de antwoorden!
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3749
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

FAQ: Hoe merk ik dat de zuigerveren versleten zijn?

#1 Bericht door Joris » 23 feb 2004, 13:19

FAQ: Hoe merk ik dat de zuigerveren versleten zijn?

Er staat voor zuigerveren geen vervangings periode. Omdat dat zeer verschillend is. De zuigerveren bij een tweeslag motor zijn allemaal compressie veren. Deze compressie veren moeten er voor zorgen dat de verbrandingsdruk en de compressie druk niet langs de zuiger kunnen weg lekken, naar het carter. Hierdoor zou er minder druk op de zuiger komen, dus compressie verlies. De veren zorgen ook dat als de zuiger naar beneden beweegt, er carterdruk word gecreërd. Zodat als de spoelpoorten worden geopend er vers mengsel naar binnen word gepompt.

De kenmerken van versleten zuigerveren zijn:
:arrow: Het (steeds meer) rammelen van de zuiger in de cilinder.
:arrow: Hoger brandstof gebruik
:arrow: Het verlies van compressie

Eventuele nare gevolgen van compressie verlies kunnen zijn: minder trekkracht, vooral bij tegen wind, topsnelheid loopt terug, start problemen door nat worden van de bougie.

De zuigerveren hebben verschillende soorten en maten. Dit verschilt ook weer per zuiger.
Er zijn: L veren (Zijn over het algemeen wat duurdere veren)
Er zijn: R veren (Noemt men ook wel rechte veren, of blok veren)
Wat voor veren gebruikt worden verschilt natuurlijk ook per zuiger.
De meeste zuigers hebben 2 blok veren (rechte veren)
De veren zijn te halen bij de betere bromfiets zaken.

Het gebruik van verchroomde zuigerveren in een cilinder met verchroomd loopvlak leidt onherroepelijk tot het aantasten van de cilinderwand.

Hoe bepaal je de conditie van de zuigerveer:
Plaats de losse zuigerveer in de cilinder ca. 1 cm onder de koprand en in de onderkant (het hemd wat in het carter steekt) van de cilinder en meet de spleet met een voelermaat. Nieuwe ringen 0,18 mm. Bij 0,2-0,4 mm loopt de motor nog goed. Wanneer de zuigerveerspleet ca. 0,5 mm of meer is verlies je veel aan kracht. (gebaseerd op de meting boven in de cilinder).


©Joris voor www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Joris op 24 feb 2004, 23:03, 6 keer totaal gewijzigd.

Gesloten