FAQ: Standaard weer recht maken

Technische FAQ's - De veelgestelde technische vragen en sleutelproblemen en de antwoorden!
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7998
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland

FAQ: Standaard weer recht maken

#1 Bericht door Melvin » 13 dec 2004, 18:05

Je ziet het bij veel Kreidlers; een doorgezakt standaard. Dit ziet er niet alleen lelijk uit. De kans op omvallen van je brommer bestaat ook nog. Daar moet dus wat aan gedaan worden. In deze faq leg ik uit hoe je dat op een goedkope manier kan doen, zonder een nieuw standaard te kopen.
een kreidler met een doorgezakt standaard:
Afbeelding


Imitatie of origineel
Tegenwoordig kun je bij zowat elke kreidler handelaar imitatie standaarden kopen. Aan de buitenkant lijkt er niets mis mee te zijn, en dat is eigelijk ook zo. Een imitatie standaard zakt echter veel en veel sneller door als een originele. Als je dus een nieuw standaard moet kopen. koop voor die 15 euro meer dan gelijk een originele. Dan heb je het gezeur van doorzakken ook minder.

benodigdheden
Wat hebben we allemaal nodig om ons standaard weer recht te maken:
-2 sleutels 13
-2 m8 bouten met een lengte van 25mm
-2 zelfborgende m8 moeren
-2 m8 golfringen of normale m8 plaatjes
-boormachine met boortje 8
-een touwtje
-een doorgezakt standaard :wink:


Hoe gaan we te werk
Om te beginnen moeten we de standaard veer loshalen. Dit gaat het makkelijkst als het standaard ingeklapt is omdat er dan minder spanning opstaat. De standaardveer eraf trekken gaat het beste met een touwtje.
Je doet het touwtje om het gedeelte heen waar die aan het standaard zelf vast zit (1), en trekt eraan. daardoor komt de veer los.
Vervolgens moeten we de standaardbout los draaien (2) met 2 keer sleutel 13.
Afbeelding
Als de standaardbout eruit is kunnen we het standaard er onderuit halen.
Nu pakken we de boormachine met boor 8. We moeten nu 2 gaten in het standaard boren. Dit moet op de 2 aangegeven plaatsen (de 2 rode cirkels)in het plaatje
Afbeelding

Teken eerst even de 2 gaten af, daarna centeren met een centerpunt, en daarna pas boren :!:
Als de gaten erin zitten kan je er 2 m8 bouten indraaien.
Vergeet het m8 ringetje niet. Als je standaard erg is doorgezakt kan er je eventueel nog meer ringetjes tussen doen aan de bolle kant, zodat de bout hoger komt te liggen. Het standaard komt dan nog rechter te staan (meestal zijn extra ringetjes niet nodig). De boutjes zitten er dan zo in:
Afbeelding
Als de 2 m8 bouten erin zitten kan het standaard weer terug onder de brommer.
Doe dit op de manier zoals ik al eerder heb aangegeven, maar dan in net andersom :) :

-standaard tussen de onderbouw houden en de standaardbout door de bus heendrukken.
-moer aandraaien
-door middel van het toutje de standaardveer bevestigen.


Voila, je kreidler staat weer mooi recht op de benen :D
Afbeelding

Melvin van de Kraats © voor kreidler.nl

Gesloten