Classic 50cc European Cup
- tet
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
- Locatie: hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Verslagje.........................
Het was ondanks de soms dreigende lucht en stevige wind droog en
redelijk warm tijdens de races op het kartcircuit van Berghem.
De opkomst was ook beter dan in Brakel ,en er bleek een heel aantal
bezoekers van Brakel ook weer in Berghem te zijn ,om ons te zien rijden.
In Berghem was Ed Poland erbij als nieuwkomer.
Sybren Wind (ex.50cc EXPI ,momenteel 600cc Ned kampioenschap) deed ook
mee als gastrijder op "leenracers" van Uleke Hoogeveen en Jan Bok.
Daarnaast was ook Peter Müller helemaal uit het Oosten van Duitsland
komen rijden.
En Luc Foekema had zijn broer Ricus meegelokt.
Na de eerste training werd in overleg besloten om het circuit in te
korten ,en daardoor van enige scherpe bochten te ontdoen.
De beide nieuwelingen gingen opvallend hard rond .
Ed had het over het opzoeken van de grenzen van zijn machine ,die heeft
hij helaas reeds gevonden.
Een onfortuinlijke buiteling beschadigde zowel rijder als motorfiets
zodanig dat de dag erop zat.
Tijdens de eerste race werd er ook nogal gevallen/uitgevallen.
Sybren kwam erachter dat de smalle bandjes en geringe veerweg soms
onverwachte dingen kunnen doen. Wil Doodeman tuimelde om ,en Wiebe
Plantinga reed een band lek.
De tweede race werden deze fouten niet meer gemaakt.
Jaap deed goede zaken voor zijn punten in het kampioenschap ,maar het
was gastrijder Sybren die als eerste over de streep kwam.
Weet iemand hoe het met Ed P. is?
rené
Het was ondanks de soms dreigende lucht en stevige wind droog en
redelijk warm tijdens de races op het kartcircuit van Berghem.
De opkomst was ook beter dan in Brakel ,en er bleek een heel aantal
bezoekers van Brakel ook weer in Berghem te zijn ,om ons te zien rijden.
In Berghem was Ed Poland erbij als nieuwkomer.
Sybren Wind (ex.50cc EXPI ,momenteel 600cc Ned kampioenschap) deed ook
mee als gastrijder op "leenracers" van Uleke Hoogeveen en Jan Bok.
Daarnaast was ook Peter Müller helemaal uit het Oosten van Duitsland
komen rijden.
En Luc Foekema had zijn broer Ricus meegelokt.
Na de eerste training werd in overleg besloten om het circuit in te
korten ,en daardoor van enige scherpe bochten te ontdoen.
De beide nieuwelingen gingen opvallend hard rond .
Ed had het over het opzoeken van de grenzen van zijn machine ,die heeft
hij helaas reeds gevonden.
Een onfortuinlijke buiteling beschadigde zowel rijder als motorfiets
zodanig dat de dag erop zat.
Tijdens de eerste race werd er ook nogal gevallen/uitgevallen.
Sybren kwam erachter dat de smalle bandjes en geringe veerweg soms
onverwachte dingen kunnen doen. Wil Doodeman tuimelde om ,en Wiebe
Plantinga reed een band lek.
De tweede race werden deze fouten niet meer gemaakt.
Jaap deed goede zaken voor zijn punten in het kampioenschap ,maar het
was gastrijder Sybren die als eerste over de streep kwam.
Weet iemand hoe het met Ed P. is?
rené
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Ed is niet zo snel uit het veld te slaan, dit was zijn reactie op mijn e-mail:
hallo luc,
ik doe het even zonder hooftletters ,
sleutelbeen gebroken , pijn in de ribben , het hoort er bij zeggen ze ?
het klopt , ik rij nog te wild omdat ik zo,n kleine machine niet gewend ben , en omdat hij zo kort is is het lastig om een vloeiende beweging te maken.
vanochtend even naar de machine gekeken , nu blijkt dat de carterontl. slang eraf is waardoor er olie op de achterband is komen...had ik 2 jaar terug in rheine ook al maar daar waren geen bochten..haha.
Toen ik vervolgens vroeg of hij er nog wel mee door wilde gaan
ik ga er zeker mee door, ik wil dit kunstje goed onder de knie krijgen...ik kan niet wachten.
gr,
ed
hallo luc,
ik doe het even zonder hooftletters ,
sleutelbeen gebroken , pijn in de ribben , het hoort er bij zeggen ze ?
het klopt , ik rij nog te wild omdat ik zo,n kleine machine niet gewend ben , en omdat hij zo kort is is het lastig om een vloeiende beweging te maken.
vanochtend even naar de machine gekeken , nu blijkt dat de carterontl. slang eraf is waardoor er olie op de achterband is komen...had ik 2 jaar terug in rheine ook al maar daar waren geen bochten..haha.
Toen ik vervolgens vroeg of hij er nog wel mee door wilde gaan
ik ga er zeker mee door, ik wil dit kunstje goed onder de knie krijgen...ik kan niet wachten.
gr,
ed
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19184
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 495 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
ed zei al vrijdagavond ik ga de grenzen op zoekenLuc schreef:Ed is niet zo snel uit het veld te slaan, dit was zijn reactie op mijn e-mail:
hallo luc,
ik doe het even zonder hooftletters ,
sleutelbeen gebroken , pijn in de ribben , het hoort er bij zeggen ze ?
het klopt , ik rij nog te wild omdat ik zo,n kleine machine niet gewend ben , en omdat hij zo kort is is het lastig om een vloeiende beweging te maken.
vanochtend even naar de machine gekeken , nu blijkt dat de carterontl. slang eraf is waardoor er olie op de achterband is komen...had ik 2 jaar terug in rheine ook al maar daar waren geen bochten..haha.
Toen ik vervolgens vroeg of hij er nog wel mee door wilde gaan
ik ga er zeker mee door, ik wil dit kunstje goed onder de knie krijgen...ik kan niet wachten.
gr,
ed
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Het was ook overigens wel een beetje "de bocht from hell"
Ik denk dat van de hele dag 70% van de schuivers ,klappers en buitelingen in die bocht te vinden waren.
Ook Sybren Wind ging daar liggen.
En met hem vele anderen in de overige klassen.
Een scooter sprong bijna over het hek heen....het rotding deed het daarna overigens nog steeds.
Mooi om te horen dat Ed er nog niet mee klaar is.
(Hoewel...we hebben het hier wel over zeeer zware concurrentie om de puntjes )
voor de info:
Wij reden de buitenomtrek van de baan ,de bewuste bocht is linksonder.
Ik denk dat van de hele dag 70% van de schuivers ,klappers en buitelingen in die bocht te vinden waren.
Ook Sybren Wind ging daar liggen.
En met hem vele anderen in de overige klassen.
Een scooter sprong bijna over het hek heen....het rotding deed het daarna overigens nog steeds.
Mooi om te horen dat Ed er nog niet mee klaar is.
(Hoewel...we hebben het hier wel over zeeer zware concurrentie om de puntjes )
voor de info:
Wij reden de buitenomtrek van de baan ,de bewuste bocht is linksonder.
- Bijlagen
-
- berghem.jpg (43.44 KiB) 4948 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
De beruchte bocht is net iets meer dan haakse en daar verkijk je jezelf bijna automatisch op.snel schreef:Het was ook overigens wel een beetje "de bocht from hell"
Ik denk dat van de hele dag 70% van de schuivers ,klappers en buitelingen in die bocht te vinden waren.
Ook Sybren Wind ging daar liggen.
En met hem vele anderen in de overige klassen.
Een scooter sprong bijna over het hek heen....het rotding deed het daarna overigens nog steeds.
Mooi om te horen dat Ed er nog niet mee klaar is.
(Hoewel...we hebben het hier wel over zeeer zware concurrentie om de puntjes :wink: )
voor de info:
Wij reden de buitenomtrek van de baan ,de bewuste bocht is linksonder.
Bovendien vind ik het jammer dat de binnenzijde van de bochten niet duidelijker gemarkeerd zijn. Dan kost het minder moeite om direct de juiste rijlijn te kiezen. Mogelijk dat het aan mijn oude ogen ligt, maar ik denk dat er dan nog snellere tijden gereden zouden worden..
Verder een mooi baantje, waarop ik voor de eerste keer in elk geval wel meer tijd nodig had. Ik voelde me in de 1e training zo'n beetje 85 jaar, vooral toen EdP binnendoor kwam zeilen en in de 2e wedstrijd Sybren het ook nog eens over deed.
Ed heeft zeker de goede mentaliteit, maar hij heeft ook tijd nodig om aan zo'n lichte machine te wennen en het mag ook niet ten koste van alles gaan. Dus een klein beetje reserve is beter voor lijf, leden en je mooie racer.
Groeten,
Luc
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:07
- Locatie: nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik ben wezen kijken en heb de tijdtraining gezien. Er wordt nu toch wel wat serieuzer geracet en dat is mooi om te zien. Sybren is jong , ervaren en goed getraint, fraai om te zien hoe hard ook een klassieker op smalle bandjes nog door een bocht kan, dat je er snel mee rechtuit kan was me wel duidelijk.
Ed reed inderdaad nogal wild, ik kon vanaf de kant zien dat de achterkant
grote problemen had in de bewuste bocht(schokbreker/veren/ rijhoogte?).
Wel flinke pech dat je bij de eerste de beste schuiver gelijk met een gebroken sleutelbeen zit.
Ed reed inderdaad nogal wild, ik kon vanaf de kant zien dat de achterkant
grote problemen had in de bewuste bocht(schokbreker/veren/ rijhoogte?).
Wel flinke pech dat je bij de eerste de beste schuiver gelijk met een gebroken sleutelbeen zit.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Het ligt voor de hand om onze prestaties tegen die van bijv. de Expi klasse te gaan afwegen.Eddy schreef:Er wordt nu toch wel wat serieuzer geracet en dat is mooi om te zien.
Ed reed inderdaad nogal wild, ik kon vanaf de kant zien dat de achterkant
grote problemen had in de bewuste bocht(schokbreker/veren/ rijhoogte?).
Maar die vergelijking gaat zo verschrikkelijk mank.
Zij hebben slicks van 12cm breed ,wij profielbanden van 4cm.
Die zitten bij de meeste om slappe spaakwielen.
En die spaakwielen zitten in een slappe achterbrug van bijv. 25mm buis.
De schokdempers en voorvork hebben een veerweg van hooguit 5cm.
Een fatsoenlijke schokdemper zit er ook niet in ,meer een olieverplaatser.
En dan hebben de meesten een paar vage en zware trommelremmen aan boord.
Er word door de hele kopgroep behoorlijk serieus geracet ,geloof me.
Dat dit zo is kun je ook zien aan het feit dat een jonge en ondertussen zeer ervaren coureur als Sybren weliswaar winnen kan ,maar ondanks de zeer spectaculaire rijstijl gewoon in de 44seconden voor een rondje blijft net als Jaap en Wil.
Kortom een zooitje toeristen zijn we volgens mij niet...dat ziet er alleen maar zo uit.
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:07
- Locatie: nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Yep, rondetijden gaan vergelijken met de andere klasse's is onterecht, al hebben we dat allemaal
toch wel even gedaan. Ik vindt het prachtig dat de klassiekers uit de showroom komen om te rijden, en nu ik zie dat er wat (meer) competitie ontstaat wordt het nog leuker om te volgen.
Ik ben benieuwt welke kant het in de toekomst opgaat. Bij de KNMV classics heeft de competitie drang gezorgt voor mooie wedstrijden maar technisch is het een spagaat geworden: high tech in een oud jasje. Ik vindt dat wel mooi, maar een beetje dubbel is wel.
toch wel even gedaan. Ik vindt het prachtig dat de klassiekers uit de showroom komen om te rijden, en nu ik zie dat er wat (meer) competitie ontstaat wordt het nog leuker om te volgen.
Ik ben benieuwt welke kant het in de toekomst opgaat. Bij de KNMV classics heeft de competitie drang gezorgt voor mooie wedstrijden maar technisch is het een spagaat geworden: high tech in een oud jasje. Ik vindt dat wel mooi, maar een beetje dubbel is wel.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Dat met de spagaat-techniek komt bij ons ook al voor.
Veel racers zijn nieuw opgebouwde "replicas"
In de "oude cilinders" zitten moderne derbi racekits ,en ook worden er moderne ontstekingen gebruikt.
Maar zover als bij de KNMV of IHRO laten we het niet komen.
Aan de bandenmaat bijvoorbeeld word niet getornd.
En een nieuw toegelaten racer word gecontroleerd op zijn juiste uitstraling.
Zie ook het reglement: op www.classic50cc.eu
Dat het met origineel oud spul trouwens ook best aardig lukt bewijst mijn eigen Uhl-Steintje.
Die heeft een gewoon oud 5bak Kreidler van Veen kitblok met de cilinder met 4 spoelers en zelfs de krukas met afgedraaide wang zit er nog in.
Veel racers zijn nieuw opgebouwde "replicas"
In de "oude cilinders" zitten moderne derbi racekits ,en ook worden er moderne ontstekingen gebruikt.
Maar zover als bij de KNMV of IHRO laten we het niet komen.
Aan de bandenmaat bijvoorbeeld word niet getornd.
En een nieuw toegelaten racer word gecontroleerd op zijn juiste uitstraling.
Zie ook het reglement: op www.classic50cc.eu
Dat het met origineel oud spul trouwens ook best aardig lukt bewijst mijn eigen Uhl-Steintje.
Die heeft een gewoon oud 5bak Kreidler van Veen kitblok met de cilinder met 4 spoelers en zelfs de krukas met afgedraaide wang zit er nog in.
- Bijlagen
-
- uhlstein berghem.jpg (99.46 KiB) 4606 keer bekeken
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 29 mei 2004, 21:50
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
modern spul zit er bij mij ook niet op , een oude kit cilinder en een oude krube ontsteking 16 .3 pk , de machine waar siberen op reed had maar 14 pk wel een moderne ontsteking en een moderne cilinder en weinig gewicht latten we dat niet vergeten,
maar ik ben al nieuw talent aan het kweken.
gr uleke
maar ik ben al nieuw talent aan het kweken.
gr uleke
- Bijlagen
-
- douwe wilm.JPG (64.88 KiB) 4472 keer bekeken