Bromfietsshow in De Vriendschap Wadway (02-03-2019)

Evenementen aankondigen, bezoeken en er verslag van doen.
Present, visit and talk about Kreidler events.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9758
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Bromfietsshow in De Vriendschap Wadway (02-03-2019)

#1 Bericht door Maarten » 14 jul 2019, 20:13

Bromfietsshow in De Vriendschap Wadway (28-02-2019)

Bron: Westfries Weekblad.nl, 28-02-2019

Bromfietsshow Wadway 28-02-2019
Bromfietsshow Wadway 28-02-2019
bromfietsshow wadway 28-02-2019.jpg (46.33 KiB) 1513 keer bekeken

WADWAY

Bromfietsclub E.L.V.I.S. verzorgt zaterdag 2 en zondag 3 maart een oldtimer bromfietsshow in café De Vriendschap in Wadway. Tijdens de show zijn on- en gerestaureerde bromfietsen te zien, welke zijn gebouwd tussen circa 1955 en 1980. Het betreft bromfietsen van merken als Astor, Batavus, Benelli, Demm, DKW, Kreidler, Puch, Yamaha, Zündapp, etc. Bezoekers betalen 3 euro entree (vanaf 13 jaar). Zaterdag zijn de mensen welkom van 10.00 tot 19.00 uur en zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Meer info: www.bromfietsclubelvis.nl.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9758
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: Bromfietsshow in De Vriendschap Wadway (28-02-2019)

#2 Bericht door Maarten » 14 jul 2019, 20:17

WADWAY - Hij is allang geen zestien meer. Maar zodra hij de contactsleutel van zijn Kreidler eitank uit 1967 omdraait, is dat gevoel van toen direct terug. De Heerhugowaarder Harry Duimel, voorzitter van bromfietsclub E.L.V.I.S., staat daar niet alleen in. Honderden liefhebbers verzamelen zich komend weekend in Wadway voor een show vol oldtimer bromfietsen.

01.jpg
01.jpg (70.64 KiB) 1510 keer bekeken

Op 2 en 3 maart houdt ELVIS een grote bromfietsshow met oldtimers in Wadway.
Ⓒ JJFOTO.NL / JAN JONG


Er zijn heel wat jaren voorbij gegaan dat Harry geen brommer in de schuur had staan. Maar, inmiddels alweer ruim tien jaar geleden, begon het zomaar weer te kriebelen. Vooral als hij die oude bromfietsen zag rijden. ,,Ik weet niet wat dat is. Terug naar je roots misschien wel. Ik ben Marktplaats gaan afstruinen en vond in Den Briel een Kreidler eitank. Zo heet-ie in de volksmond, want de tank heeft de vorm van een ei.’’


Heel wat uren gingen in de restauratie van de brommer zitten, maar Harry had er lol in. Hij meldde zich aan bij E.L.V.I.S. en werd al snel voorzitter van de club.

Babyboomers

Het ledental is de afgelopen jaren gestegen van 145 naar 220. Die stijging is volgens Harry vooral te danken aan de babyboomers die met pensioen zijn gegaan en nu tijd hebben om hun oude liefde nieuw leven in te blazen. Punt van zorg is het aantrekken van jonge leden. ,,We blijven een club van vooral 50-plussers.’’

De schuur achter zijn huis in Heerhugowaard de Noord is het domein van Kreidlers. Harry heeft drie blinkende exemplaren staan. ,,Daarmee ben ik heel bescheiden. Er zijn mensen die er tientallen hebben.’’

Roestbonken

Gekocht als roestbonken, volledig gestript, weer in elkaar gezet en gespoten in de originele kleuren. Op zijn telefoon toont hij foto’s van in welke staat hij een Kreidler Florett GT (’Hondekop’) kocht. Hoewel beschadigd en verroest betaalde hij daar toch nog 300 euro voor. Dat is eigenlijk een investering, legt Harry uit. ,,Het motortje gaat helemaal uit elkaar, leuk hoor. Nieuwe velgen eronder... Alles wordt als nieuw. Ik maak van twee weer één. Deze is nu zeker 3300 euro waard.’’

03.jpg
03.jpg (24.58 KiB) 1508 keer bekeken

Een Zündapp zal je hier niet gauw aantreffen. Harry is van de Kreidler, daar heeft-ie wat mee en dus niet met Zündapp. Je bent voor de een en niet voor de ander. Een soort Beatles versus Rolling Stones? ,,Precies dat ja. Zo was het vroeger, en zo is het eigenlijk nog steeds. Het is puur sentiment, waar we mee bezig zijn.’’

Polderdijkje

Het geeft Harry een heerlijk gevoel als hij met andere bromfietsfanaten over een polderdijkje pruttelt en hij een duim omhoog krijgt van een wandelaar. ,,Die snappen het, die voelen het. Maar sommigen knijpen overdreven hun neus dicht en houden hun zakdoek voor de mond.’’

Ja, oldtimers kunnen stinken, geeft Harry toe. ,,Ik ben wel voor het milieu, echt. Maar ja, met die brommer heb ik vorig jaar zestig liter benzine verbruikt, een kleine duizend kilometer mee gereden. Als ik dan lees dat dit soort bromfietsen de milieuzone van de stad niet meer in mogen, en tegelijkertijd dat Schiphol gaat uitbreiden, dan krijg ik daar een dubbel gevoel van.’’

Show

Zaterdag 2 maart en zondag 3 maart zijn in café De Vriendschap in Wadway zo’n honderd bromfietsen te bewonderen. ,,Alle leden mogen hun troetelkindje neerzetten.’’ De show duurt zaterdag van 10-19 uur, zondag van 11-17 uur.

02.jpg
02.jpg (59.22 KiB) 1509 keer bekeken

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 230 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Bromfietsshow in De Vriendschap Wadway (28-02-2019)

#3 Bericht door hermanngas » 14 jul 2019, 22:21

Maarten schreef: 14 jul 2019, 20:17 WADWAY - Hij is allang geen zestien meer. Maar zodra hij de contactsleutel van zijn Kreidler eitank uit 1967 omdraait,
Die wil ik wel eens zien ;-)

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9758
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: Bromfietsshow in De Vriendschap Wadway (02-03-2019)

#4 Bericht door Maarten » 14 jul 2019, 22:23

Eitank Special jonguh! :lol:

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 480
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bromfietsshow in De Vriendschap Wadway (02-03-2019)

#5 Bericht door harry-65 » 15 jul 2019, 12:06

Hermann,

De journaliste, een aardige dame van ca. 35-40 jaar had toen zij bij mij thuiskwam, geheel geen idee van oldtimer brommers en hun berijders.
Niettemin had zij een aardig artikel in de krant geplaatst. Hierop hebben wij veel positieve reacties gehad. :clap Dat ze bouwjaren van de hondekop en eitank door elkaar heeft gehaald, dat neem ik haar niet kwalijk. Tja, en mijn brommers hebben ook geen contactsleutel die de motor starten. Maar dat wist jij natuurlijk wel. :)

Harry.

Plaats reactie