
- Rode Kreidler Dag 2020
- Screenshot_20200705-202538_AD.jpg (130.32 KiB) 1049 keer bekeken
Bron: AD, 5 juli 2020
Tekst: Nicolette van der Werff
Knetterend naar Nootdorp met de mooiste rode motor: ,,Een wheelie? Dat zouden we noooit doen’’
De mooiste en snelste vintage motoren zijn rood en komen uit een Nootdorpse schuur. Eenmaal per jaar treffen de eigenaren elkaar om te rijden en te pronken. Zondag is de Rooie Dag.
Vandaag verzamelden om 11.00 uur de liefhebbers uit heel Nederland zich bij de Kreidlerschuur in Nootdorp voor de jaarlijkse ‘Rode Kreidler Dag’. Meer dan 30.000 vintage Kreidler motoren, en brommers, rijden er nog steeds op de Nederlandse (snel)wegen.
Het grootste gedeelte daarvan is rood en de crème de la crème van deze rode motorfietsen komt uit de schuur van Piet van der Gaag aan het eind van de Kortelandseweg in Nootdorp. ,,Een PvdG Kreidler is sneller en mooier dan alle andere Kreidlers. Het waren brommers, inmiddels opgewaardeerd naar motorfiets in verband met hun vermogen, die je als jongen wilde hebben en waar je nu nog steeds het liefste op rijdt’’, weet Huib van der Ende (50) uit Delfgauw. De pottenbakker van de Porceleyne Fles organiseert ieder jaar ‘de rooie dag’.
Rode Kreidler
,Vroeger op de LTS in Delft had je bekijks met een rode Kreidler. Zo’n brommer was iets. Het was zelfs zo dat er soms klasgenootjes in de middag wachtten totdat jij weer naar huis ging, zodat ze je konden zien wegrijden. Of weg hóórden rijden want een Kreidler heeft een lekker vet geluid’’, vertelt Huib. ,,Piet van der Gaag verstond in de jaren zeventig en tachtig al het gevoelige vak van het optimaliseren van een klein motortje. Uit 50 cc weet hij, met kunde en gevoel, makkelijk 12 pk of meer te halen’’.
Lekker vet
Het blijkt echter niet alleen om de kracht te gaan van de felle kleine motorfiets. Het oog wil ook wat. Alle PvdG Kreidlers zijn te herkennen aan een racestuur (M-stuur), gietwielen (dikke zware spaken), een A-tank (een smalle tank, geen bolle), een slanke buddyseat en een diep achterspatbord met een beugel. Het water loopt de mannen van de Rode Kreidler Club in de mond als ze het over hun motorfiets hebben.
Het zijn kerels die enthousiast raken van een luchtgekoelde motor uit de seventies waarop sommigen nog steeds dagelijks naar hun werk scheuren. Inmiddels hebben ze banen, comfortabele auto’s en grote kinderen, sommigen zijn grootvader, maar de oude rode Kreidler, vooral als het een door Piet van der Gaag getuned exemplaar is, is nog steeds heilig. De fietsen worden zichtbaar gekoesterd. Het chroom glimt. Geen spatje roest te bekennen. Ik ben geen kenner maar het rijtje rode Kreidlers dat ik aantref als ik me met de fotograaf bij Huib thuis meldt, lijkt showroomklaar te zijn.
Rooie dag
Tijdens ‘een rooie dag’ wordt er daarom steevast flink wat tijd uitgetrokken om, beker koffie in de hand, eerst van elkaars Kreidler te genieten. ,,Een uurtje of twee’’, schat Huib in. Vrouwen zien we niet veel op deze dag. Blijft toch een mannending. ,,Er komen wel jonge jongens mee met hun vader. Die vinden dit ook mooi.’’
Na de koffie zullen de Kreidlers, in colonne, langs de mooiste plekken van Zuid-Holland rijden. ,,Dit jaar splitsen we, in verband met corona, de grote groep op in wat kleinere groepjes. Maar het principe blijft hetzelfde. Lekker toeren en in de dorpen de duimen omhoog zien gaan. Want hoewel de Kreidlerfabriek al in de jaren tachtig failliet ging zit de motorfiets, en het geluid, nog steeds in ons collectieve geheugen. Mensen vinden het mooi.’’
Aanwijzingen
Na de koffie zullen de Kreidlers, in colonne, langs de mooiste plekken van Zuid-Holland rijden. ,,Dit jaar splitsen we, in verband met corona, de grote groep op in wat kleinere groepjes. Maar het principe blijft hetzelfde. Lekker toeren en in de dorpen de duimen omhoog zien gaan. Want hoewel de Kreidlerfabriek al in de jaren tachtig failliet ging zit de motorfiets, en het geluid, nog steeds in ons collectieve geheugen. Mensen vinden het mooi.’’