Kreidler geschiedenis Superstar

Iedereen kan hier z'n Kreidler showen: Leden, gasten en bezoekers.
Bericht
Auteur
superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Kreidler geschiedenis Superstar

#1 Bericht door superstar » 07 mar 2021, 23:07

Hallo luitjes. Ben al sinds mensheugenis bezoeker en lid van kreidler.nl. Post eigenlijk nooit wat omdat …ja, weet ik eigenlijk niet. Nu toch maar eens en wel over mijn kreidler geschiedenis. Gebaseerd op een tekst al meer dan 10 jaar geschreven voor een eigen kreidler site welke nooit van de grond gekomen is.

Vanaf voor mijn 16de verjaardag was ik al besmet met het Kreidler virus. Het allemaal de schuld van mijn broer (sjors007) die op een dag zijn 2 jaar oude Puch Rider Macho verkocht en een 20 jaar oude Kreidler Florett kocht. Onze vader verklaarde hem voor gek, maar het was toch wel interessant, vond ik zelf. Het maakte ook een veel mooier geluid dan een Puch.
Zijn Kreidler was zo’n beetje de standaard Kreidler in die tijd in onze omgeving, gebaseerd op het Piet van de Gaag principe. D.w.z. rood, kort Enfeld zadel met chrome bagagerekje, ronde tellers en koplamp, M-stuurtje en natuurlijk de 5-bak, Super en een 20 mm Bing en typische Gaag expansie uitlaat. Een andere (echte?) Gaag in de buurt had een 6 bak (zonder kickstarter) en 60cc. Die had mijn broer dus net weer niet maar de Super was wel een originele 4 poorter, maar daar kwamen we later pas achter. 1200 piek (guldentjes dus) was ‘tie toendertijd.

Terwijl ik een Puch-je aan het opknappen was en aan het bedenken was hoe ik in de toekomst ook een Kreidler zou kunnen bemachtigen, jankte mijn broer de straat uit, op weg naar school in Delft. En werd dus ergens in Nootdorp door de politie aangehouden. Resultaat laat zich voorspellen: totaal kaalgeplukt kreeg ie ‘m terug, dwz de 5 bak zat er nog wel op alhoewel die natuurlijk ook niet op een brommer thuishoort. Einde verhaal zou je denken. Maar nee, samen met Pa een gesprekje met de politie-pik georganiseerd. Ik weet niet precies wat ze allemaal gezegd hebben, maar het kwam er uiteindelijk op neer dat meneer agent ermee akkoord ging de cilinder nog eens na te meten of het 50 cc was of niet. Volgens mij was het zo dat ze het eerst niet nagemeten hadden maar de cilinder er gewoon afgehaald hadden omdat het ding zoveel vermogen had dat het onmogelijk een 50cc kon zijn.
Gelukkig was de dienstdoende agent op kantoor niet erg technisch aangelegd (anders had de gatenkaas in de cilinderwand wel een hint geweest) maar boring en slag meten ging nog net. Wat kon hij anders doen dan de cilinder teruggeven toen bleek dat het (uiteraard) slechts 50cc was? Wist hij veel...

Foto Kreidler broer Sjors (1986/7). Achteraf bleek dat ook een bij elkaar geraapt zooitje te zijn, kijk maar naar het achterwiel, maar dat is weer een verhaal apart. (zie hier:viewtopic.php?f=23&t=46345&hilit=sjors_)
Bijlagen
20120416004718_03.jpg
20120416004718_03.jpg (104.88 KiB) 1120 keer bekeken
Laatst gewijzigd door superstar op 09 mar 2021, 14:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen superstar voor dit bericht (totaal 3):
Maarten (09 mar 2021, 00:53) • BertG (09 mar 2021, 14:15) • groen (19 apr 2021, 19:32)
Waardering: 37.5%

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#2 Bericht door superstar » 07 mar 2021, 23:13

Ondertussen tufte ik reeds rond op mijn Puch (zonder achterveren) en was blij dat de verzekering van een automaat zo goedkoop was. Speurde ondertussen wel de kranten af naar Kreidlers. En op een dag was ie er. Dat moest een zet-fout zijn van de krant, maar na een telefoontje bleek van niet en hij was nog niet verkocht: Kreidler, blauw metallic, (indirecte) 5-bak, 50 super, ster/schijf, ‘pas gereviseerd’. Fl 350,- Dat pas gereviseerd moest ik maar een met een schep zout nemen bleek bij inspectie, want het ding reed niet eens! Op een een of andere manier hadden ze het voor elkaar gekregen er een 12mm carb onder te schroeven en stukken van het frame misten. Maar voor dat geld. Ik kreeg het niet voor elkaar om af te dingen; ik wilde het niet laten schieten. Ik had het ding vroeger wel eens rond ziet scheuren: een blauw met chroom racemonster. Ik ben hun naam ff kwijt, maar het was een tweeling die op een een of andere manier bekende figuren waren in Zoetermeer en met name in de wijk Driemanspolder.

Thuisgekomen er een standaard cilinder onder geschroefd en na een keer trappen liep ‘tie. Maar het bak was wel gaar en de cilinder bij nader inzien waardeloos (voor eenvoudige lui zoals wij): het inlaatgedeelte was er afgesloopt zodat het een standaard inlaat leek. Het was wel een 4 poorter met joekels van poorten (later kwam ik er achter dat de timing overeen kwam met die van een 1973 fabrieksracer). Ik heb ‘m nog eens een keer aan Homoet laten zien. Die zag er nog wel iets Van Veen’s in (type nummer) en zag ook dat er nog wat afgevlakt was etc. Niet meer te redden was zijn oordeel: hij ligt nog ergens in het onderdelenhok (inmiddels allang niet meer). Mooi stilleven foto leverde het wel op.
Bijlagen
20120108012838_09.jpg
20120108012838_09.jpg (65.65 KiB) 1119 keer bekeken
20120108010503_02.jpg
20120108010503_02.jpg (113.6 KiB) 1119 keer bekeken

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#3 Bericht door superstar » 07 mar 2021, 23:36

Ergens in Zoetermeer reed er een knakker rond op een zo op het oog redelijk originele knalgroene RMC Superstar. Ik zag mijn kans schoon en maakte met hem een deal om mijn Puch te ruilen tegen zijn Kreidler! Zijn vader was wat slimmer en maakte mij nog eens 60 gulden afhandig toen de dag van de ruiling aangekomen was. Bleef een goede deal. Nu had ik ineens 2 Kreidlers, waarvan er gelukkig eentje reed. Wel elke dag olie in het blok gieten, want het stroomde eruit!

Nu was het zaak om van 2 wrakken 1 mooi ding te maken. Eerst eentje in mekaar prakken met alle troep erop. Sterwielen en tank (en wat ander grut) gunde ik mijn broer wel.
Zag er toch wel aardig uit, maar het was een totaal wrak. Frame was ooit een stuk van afgezaagd en gaten ingeboord om broodtrommels op te hangen. Chrome motorschermen vond ik maar niks toen. 4 bak direct, afgezaagde as. Tank was een hobbyproject van mijn broer (dichtgeplamuurde plek waar knierubbers zaten). Had nu toch wel graag een paar onderdeeltjes willen hebben van dat ding, maar ja het was een andere tijd: voor 250 piek kon ik bij 'm iemand dumpen waar ik nooit meer wat van zou horen.
Bijlagen
Rood Chrome.jpg
Rood Chrome.jpg (130.77 KiB) 1115 keer bekeken
Rood Chrome (2).jpg
Rood Chrome (2).jpg (119.74 KiB) 1115 keer bekeken

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 3358
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 55 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#4 Bericht door hermanngas » 07 mar 2021, 23:48

Mooi verhaal, ga zo door!
En in het vervolg niet meer zo lang op de plank laten liggen.

HermaNN
Deze gebruikers waarderen hermanngas voor dit bericht:
superstar (07 mar 2021, 23:54)
Waardering: 12.5%

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#5 Bericht door superstar » 07 mar 2021, 23:51

Had toen twee frames laten spuiten Hofman in Bleiswijk. DAF rood; dat was de kleur die Bode Scholten daar vaak gebruikte geloof ik. Van Sikkens zo op de foto te zien. Eentje dus met het witte zadel. En nog eentje om mijn eigen brommer op te bouwen.
Bijlagen
20120108012223_01.jpg
20120108012223_01.jpg (111.02 KiB) 1110 keer bekeken

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#6 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 00:08

Toentertijd zat ik op de MTS Leyweg en regelde voor mijn klasgenoot een moeilijk te krijgen zuiger voor zijn 80cc (!) cilinder voor zijn Puch als dank schonk hij mij een Super-tje! Weliswaar versleten maar zo te zien ongevijld en gevlakt en geklooid. (Bleek achteraf een 2,9 pk te zijn; komt véél later in dit verhaal weer boven water).

Mijn 5-bak liet ik eerst reviseren door dezelfde gozer waarvan mijn broer zijn Kreidler had gekocht. Een jaar later (en wat kennis rijker ...) kon ik het nog een keer over laten doen door Rinus Oorebeek in Rotterdam. Handgeschreven rekening heeft nog 20 jaar bij mijn ouders in de garage gehangen. We zijn bij Rinus een paar keer geweest; aparte aardige vent en je keek je ogen uit daar.
Bijlagen
IMG_8410.JPG
IMG_8410.JPG (70.34 KiB) 1108 keer bekeken

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#7 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 00:18

20120108011329_12.jpg
20120108011329_12.jpg (100.9 KiB) 1102 keer bekeken
20120108011329_11.jpg
20120108011329_11.jpg (84.7 KiB) 1102 keer bekeken
Kort daarna had ik een rijdende Kreidler in elkaar geschroefd en ik tufte en (met een standaard cilinder) tevreden op rond. De onderdelen die nog misten had ik gekocht tijdens verschillende Vihikel en andere beursbezoeken. Maar alles ging nog wel steeds op studentenbudget, dus voorzichtig aan.
20200614004615_04.jpg
20200614004615_04.jpg (106.07 KiB) 1102 keer bekeken
20200614004615_03.jpg
20200614004615_03.jpg (104.08 KiB) 1102 keer bekeken
Enige kennis van zaken was er eigenlijk niet. Enige documentatie welke er was, was een pagina uit een Duits motorjaarboekje. Zoals die eruit zag, moest die van mij eigenlijk ook worden en naar mijn was dat hoe een Kreidler eruit hoorde te zien. Geen idee hoe ik dat voor elkaar moest krijgen, het ging me wel dagen dat dit een duur geintje zou worden. Bron van frustratie.

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#8 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 00:20

Ik durfde het ook niet aan om met mijn snelle cilinder als brommer te gaan rijden en ging me verkennen op het motorkeuring (1995). In die tijd geen internet sites (ik liep toen wel met het idee rond, maar Maarten was me te vlug af en had al snel meer te bieden dan ik wist) dus zelf maar op onderzoek uit.

En ik had nog een breitwand cilinder, waar die vandaan kwam weet ik echt niet meer. Achteraf gezien was dat volgens mij een vrij standaard RS cilinder; geen nummers genoteerd (geen benul van in die tijd) Daar maar een nieuwe wand laten zetten. Eerst naar Homoet voor een KS zuiger en toen door naar Hilversum’s Hof Hardchroom voor een nieuw nikasil wandje. Het duurde 6 weken ofzo voor dat het klaar was. 100 gulden koste me dat.
Bijlagen
20200606011445_07.jpg
20200606011445_07.jpg (75.54 KiB) 1102 keer bekeken
Laatst gewijzigd door superstar op 08 mar 2021, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#9 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 00:32

Via via had een 19mm Bing opgesnord, voor weinig. Die paste natuurlijk niet, maar ik heb ‘m weten te ruilen voor een 18mm die wel paste. De RDW zat in Zoetermeer in die tijd, dus ik tufte met mijn Kreidler er op mijn gemakje heen. Geel plaatje had ik er met plakband opgeplakt.

Standaard cilinder met glaswol-volgepropte-uitlaat, 17mm. Hij keek alleen maar naar de keurmerken in het glas, of mijn claxon het deed, remlicht (had er speciaal een accuutje voor gekocht) en cockpit-lichtjes. Ik moest hem wel starten en terwijl ik hoopte dat ‘ie niet af zou slaan mat hij op spuugafstand het geluid (stationair dus). “Maakt wel wat meer herrie dan toegestaan”. En mijn achterband, die wel een goed profiel had maar niet geschikt was voor hoge snelheden: “Ik zou daar wel een ander bandje omleggen als ik jou was”. 2 goede redenen om het ding af te keuren, maar deze keurmeester zag dat niet zo. Een kenteken koste me 100 gulden. Alleen de douane in Rijswijk stribbelde wat tegen: “import papieren!”. Met het antwoord dat het een 15 jaar oude Nederlandse brommer was namen ze wonderwel genoegen.
Bijlagen
20200614111713_01.jpg
20200614111713_01.jpg (106.95 KiB) 1101 keer bekeken
20200614002949_04.jpg
20200614002949_04.jpg (98.7 KiB) 1101 keer bekeken
20200613210431_02.jpg
20200613210431_02.jpg (98.57 KiB) 1101 keer bekeken
20120416005954_08.jpg
20120416005954_08.jpg (102.9 KiB) 1101 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen superstar voor dit bericht:
Maarten (09 mar 2021, 00:57)
Waardering: 12.5%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53838
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 361 keren
Ontvangen waarderingen: 583 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 mar 2021, 07:09

Mooi verhaal weer. Sjors in de box met veel haar. :D

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10982
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 242 keren
Ontvangen waarderingen: 157 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#11 Bericht door Caspar » 08 mar 2021, 07:33

Leuk om te lezen. Deels herkenbaar.

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#12 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 11:13

Nu moet ik ff vermelden dat ik 2 meter lang ben en bijna 100 kilo weeg. Dat maakt niet zo heel veel uit op een brommertje, maar wel op een 50cc motorfiets. Het geluid van een Super op volle toeren is veel mooier als er eentje langsrijd dan als je er zelf op zit. Daarnaast was het ontspannen rondtuffen gevoel ook niet meer van toepassing, al was het alleen al vanwege het verkeer dat je steevast als brommer aanziet.
Maar het had wel wat om de rijksweg op te gaan: Zoetermeer eraf en Bleiswijk er weer af. De oprit loopt een beetje af, wat een lekkere start geeft en afslag Bleiswijk is ver genoeg om op top te raken maar ook dichtbij genoeg om het leuk te houden. 90 km/h ging die, en da’s niet bijster hard (voor motorfiets). Geen goede uitlaat: d’r moest eigenlijk een Homoet pijpie of/en natuurlijk een 20mm Bing en een elektronische ontsteking zou ook wel beter zijn misschien. En een directe 5-bak had ook zijn aantrekkingskracht. Remmen waren ook maar zo-zo. Verlichting matig (dat het ding goed gekeurd is, is me nog een raadsel) Veel werk aan, zonder eind in zicht.

Oftewel met het verkrijgen van “Het Kenteken” had ik ook een bodemloze put erbij gekregen. Nog steeds student in die tijd. Wel de lasten van een motorfiets maar niet de lusten. Achteraf beetje onzinnig maar zo dacht ik toen. Kreeg wel vele reacties van de mensen om je heen, ook leuk. Maar ik wilde gewoon lekker ongestoord rond tuffen en ondanks het geld dat ik erin gestoken had tot nu toe kon ik dat niet, vond ik. De lol was er snel vanaf.

Uiterlijk wisselde een beetje door de tijd heen:
Bijlagen
20200614111713_06.jpg
20200614111713_06.jpg (97.53 KiB) 1015 keer bekeken
Laatst gewijzigd door superstar op 08 mar 2021, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#13 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 11:24

Dus kwam het Kreidler motorfiets verhaal tot een vroeg einde. Het frame (kenteken) heb ik verkocht aan een kerel uit Delft. Later kwam PvdG eens bij me langs en toen ik vertelde voor hoeveel ik het kenteken had verkocht, sloeg ‘tie sowat achterover. Voor kostprijs + een frame: goedkoop dus. Iets van fl. 175 dacht ik.
PvdG was in een hete zomer bij ons in de buurt met bestratingswerkzaamheden voor de gemeente. Hij zag de kreidlers bij ons op de oprit staan en kwam om wat water vragen. En begon natuurlijk over de kreidlers en de cilinder van mijn broer kwam ter sprake; die was inmiddels geheel versleten en een paar tramsporen erin. Die wilde hij wel overnemen voor 25 gulden want wij konden er toch niks meer mee en wat toch niks meer waard verder. :-D Heeft mijn broer niet gedaan en de nozems in Stompwijk kunnen nog regelmatig genieten van de pestherrie medeveroorzaakt door deze cilinder.

Mijn cilinder inclusief (te afgevlakte) kop aan een verzamelaar in Den Haag (een schoenmaker) voor 300 piek. Een paar jaar later deed hij een testrit op een Kreidler voor Bromfiets. Toen bleek ook dat hij nog steeds geen Kreidler had.

Hoe ik er aan kwam weet ik niet meer, zat vast op één van de slopers, maar ik had ook een setje 6 spaaks gegoten sterwielen: ook verkocht voor 175 piek. Kreeg ze niet goed remmend namelijk. Mijn broer verklaarde me voor gek dat ik alles wegdeed, maar ik heb er geen spijt van dat ik de spullen weggedaan heb. Behalve die sterwielen dan ...
5-bak besloot ik te houden, daar er ook een standaard cilinder op kon; ik wilde als bromfiets rondrijden.
Laatst gewijzigd door superstar op 08 mar 2021, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#14 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 11:28

20200613205908_10.jpg
20200613205908_10.jpg (82.78 KiB) 1011 keer bekeken
Een ander frame en spaak wielen gekocht op een beurs bij een old-timer race gebeuren en sleutelen maar weer. Dit maal iets meer geld ter beschikking. Voorvork op de foto past natuurlijk niet. En na een aderlating bij Paul Hendriks stond er al vrij vlot een aardig ding voor de deur. Ditmaal had ik plaatje van een Florett uit 75 (dacht ik) als inspiratie. Niet met het idee om ‘m origineel te maken, want had ik al eens eerder geprobeerd en dat was een duur avontuur. Niets mis met dit ding, alleen kan de cilinder wel een nieuw wandje gebruiken en remt de voorrem niet zo bar. Verder was het lekker tuffen op het ding.
Bijlagen
zijaanzicht R.jpg
zijaanzicht R.jpg (37.59 KiB) 1011 keer bekeken
zijaanzicht L.jpg
zijaanzicht L.jpg (48.6 KiB) 1011 keer bekeken
zicht op cockpit.jpg
zicht op cockpit.jpg (45.65 KiB) 1011 keer bekeken
motorblok.jpg
motorblok.jpg (58.43 KiB) 1011 keer bekeken

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#15 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 11:33

Met sterwielen ook leuk. Gaskabeltje wat kort, maar wat. Rijden maar!
Bijlagen
20200613203054_06.jpg
20200613203054_06.jpg (109.21 KiB) 1009 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8762
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#16 Bericht door Andy » 08 mar 2021, 18:23

De MV-37-Jf rijdt nog steeds rond.

17-08-1995 op motorkenteken gezet en in 24-10- 2001 verkocht aan de huidige eigenaar.

Leuke en lang verhaal :clap

Andy,

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#17 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 19:34

Andy schreef: 08 mar 2021, 18:23 De MV-37-Jf rijdt nog steeds rond.

17-08-1995 op motorkenteken gezet en in 24-10- 2001 verkocht aan de huidige eigenaar.

Leuke en lang verhaal :clap

Andy,
Ja, tijdje terug de MV-37-JF op FB opgespoord; er was héél veel mee gereden. En staat er strak bij.

Hopelijk ben je het nog niet zat, want er komt nog meer verhaal. :-D

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#18 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 19:41

Maar het kriebelde af gauw weer en het plaatje van de groene Kreidler uit 78 waar ik al jaren naar staarde, was het nieuwe leidraad. Een collega van een vriend van mij had er nog een eentje staan, zonder blok. Maar met aardige tank en tellers en een echt Denfeld zadel. 250 piek was een aardige prijs. Kreidlers waren toen oude brommers zonder echte waarde waar slechts weinigen interesse in hadden. Volgens mij hebben we daar toen zelfs twee kreidler slopers gekocht, samen met mijn broer.

Ditmaal had ik een iets groter budget dus het frame laten stralen en goede lak laten na laten maken: groen uiteraard. Wil ik de achterbrug-as monteren, blijkt het gat aan de rechterkant een paar millimeter te groot te zijn voor de as! Blijken er bronzen bussen in het frame te zitten en die kreeg ik met geen mogelijkheid uit. Hierdoor is het project ruim twee jaar blijven liggen.

Een 4-bakkie zal wel volstaan voor een brommer was ik al achter. Wilde wel perse een kickstarter op, want trappers vond ik er maar lullig uitzien en aanlopen is armoedig. Heeft me nog jaren gekost om te realiseren dat ik met mijn lange lengte waarschijnlijk comfortabeler zit met mijn voeten op de trappers dan op de hogere voetsteuren, maar goed.

Jullie hebben ondertussen wel door dat ik door de jaren heen dan weer dit wil, dan weer dat en dat het nooit goed was en nooit af daardoor. Deze besluiteloosheid leidde ertoe dat ik bijna nooit een rijdende kreidler tot mijn beschikking had in de jaren 2000-2018.
Laatst gewijzigd door superstar op 08 mar 2021, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53838
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 361 keren
Ontvangen waarderingen: 583 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#19 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 mar 2021, 19:43

superstar schreef: 08 mar 2021, 19:34
Andy schreef: 08 mar 2021, 18:23 De MV-37-Jf rijdt nog steeds rond.

17-08-1995 op motorkenteken gezet en in 24-10- 2001 verkocht aan de huidige eigenaar.

Leuke en lang verhaal :clap

Andy,
Ja, tijdje terug de MV-37-JF op FB opgespoord; er was héél veel mee gereden. En staat er strak bij.

Hopelijk ben je het nog niet zat, want er komt nog meer verhaal. :-D
Meer meer :clap

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#20 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 21:00

Was er ondertussen achter dat een duitse brommer vaak een vierbak met kickstarter is. Tis inmiddels 2006 en ik op zoek naar mokick blok op Marktplaats; van een ene Jakob kocht ik een directe 4 bak met kickstarter voor €175. Ocin (Nico) heeft het toen voor mij onder handen genomen voor een appel en een ei.
Bij het openmaken bleek er een 5 bak schakelwals in te zitten. Met een extra vork en tandwiel zou er eenvoudig een werkende 5 bak van te maken zijn. Tsja, toen toch maar gedaan, want het kon. Bij Homoet de benodigde spulletjes gehaald. Had ik ineens een directe 5 bak, terwijl ik 4 versnellinkies eigenlijk wel genoeg vond, maar goed.
Bijlagen
vork tandwiel.JPG
vork tandwiel.JPG (27.92 KiB) 883 keer bekeken

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#21 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 21:20

Ook besloten dat ik nu eens een keer één goed rijdende kreidler wilde. Zou nu niet meer kunnen zeggen waarom die gele er niet voor in aanmerking zou komen maar die helemaal uit elkaar getrokken en meeste onderdelen ervan verkocht. Zo kwam ene Tjerry bij mij in de onderbouw een leuk tankie ophalen voor weinig. En deze indirecte vijfbak is wat later ook de deur uit gegaan. Iemand van het forum die er toevallig mee rond rijdt?
060420111974.jpg
060420111974.jpg (98.79 KiB) 875 keer bekeken
Wegens ruimte gebrek zijn in deze tijd bijna alle onderdelen de we hadden liggen de deur uit gegaan. Behalve de spulletjes die ik op het oog had om de groene op te bouwen en wat broeder sjors nog nodig had om de zijne weer tot leven te wekken.
Want die stond ondertussen ook onder het stof, met ook een motorkenteken inmiddels en een gaar verprutst frame (buffeltank type waar een nieuw model voorvork in geprakt was). Wel door de tijd heen ook een nieuw nicasil wandje genomen. De ooit door Rinus Oorebeek gereviseerde indirecte vijfbak bleek achteraf van binnen een slagveld maar over zijn eigen Kreidler heeft hij een apart topic geopend ooit.
Bijlagen
P1000415.JPG
P1000415.JPG (111.74 KiB) 875 keer bekeken
Laatst gewijzigd door superstar op 08 mar 2021, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53838
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 361 keren
Ontvangen waarderingen: 583 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 mar 2021, 21:29

superstar schreef: 08 mar 2021, 21:20 Ook besloten dat ik nu eens een keer één goed rijdende kreidler wilde. Zou nu niet meer kunnen zeggen waarom die gele er niet voor in aanmerking zou komen maar die helemaal uit elkaar getrokken en meeste onderdelen ervan verkocht. Zo kwam ene Tjerry bij mij in de onderbouw een leuk tankie ophalen voor weinig. En deze indirecte vijfbak is wat later ook de deur uit gegaan. Iemand van het forum die er toevallig mee rond rijdt?
060420111974.jpg
Wegens ruimte gebrek zijn in deze tijd bijna alle onderdelen de we hadden liggen de deur uit gegaan. Behalve de spulletjes die ik op het oog had om de groene op te bouwen en wat broeder sjors nog nodig had om de zijne weer tot leven te wekken.
Want die stond ondertussen ook onder het stof, met ook een motorkenteken inmiddels en een gaar verprutst frame (buffeltank type waar een nieuw modellen in geprakt was). Wel door de tijd heen ook een nieuw nicasil wandje genomen. De ooit door Rinus Oorebeek gereviseerde indirecte vijfbak bleek achteraf van binnen een slagveld maar over zijn eigen Kreidler heeft hij een apart topic geopend ooit.
Toppert die tank =P~
Bijlagen
652B4257-940B-4C58-955D-8F4F621A712D.jpeg
652B4257-940B-4C58-955D-8F4F621A712D.jpeg (287.13 KiB) 872 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
superstar (08 mar 2021, 21:50)
Waardering: 12.5%

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#23 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 21:59

De groene zelf gespoten met twee componenten lak, een achterspatbord laten scannen en de verf laten maken. Airbrush spuitmond van mijn broer met een koelkastmotor er aan en spuiten maar! Voor een amateur aardig gelukt; na 15 jaar zit het er nog steeds goed op. Voorspatbordje ook mee gespoten. Toen die eenmaal op zijn wielen stond, heeft het weer een aantal jaar geduurd voordat ik er mee verder ging. En elke keer dat ik het project opnieuw opstartte had ik iets meer kennis van zaken en iets meer budget voor handen. Probleem van de knettervast zittende koperen bussen van de achterbrug uit eindelijk ook weten op te lossen.
Hieronder een plaatje van hoe hij erbij stond in 2009. Toen nog met een blokcilindertje. Want dat was prima voor een brommertje maar had wel een nicasilwandje ieder geval. Daar ging een meteor zuiger in die ik door Homoet in heb laten meten. Nou ja meten; hij paste op gevoel en oog en besloot dat het goed was.
Bijlagen
IMG_0251.jpg
IMG_0251.jpg (149.53 KiB) 858 keer bekeken

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#24 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 22:23

Ik zat door de nog beschikbare onderdelen te scharrelen en had ondertussen ook gehoord van de laatste Duitse brommers RMC-S5 en realiseerde dat ik eigenlijk alles in huis had om dat model, motorisch althans, te realiseren.

Want ik had immers nog een 2,9 pk cinemascope cilinder liggen.
008.JPG
008.JPG (39.39 KiB) 852 keer bekeken
017.JPG
017.JPG (37.71 KiB) 852 keer bekeken
Geen cilinderkop maar die was ook snel gekocht evenals één ontbrekend motorscherm.
Besloten een nieuwe wand in die cilinder te laten zetten. Deze keer niet bij Hof want die was inmiddels ontzettend duur geworden. EMOT racing had een leuke prijs en het zetten van de nieuwe wand gebeurde in Spanje. Officieel is dat dan geen NiCaSil volgens mij maar iets wat daar heel dicht tegen aanzit.
IMG_2199.JPG
IMG_2199.JPG (64.42 KiB) 852 keer bekeken
IMG_2194.JPG
IMG_2194.JPG (31.33 KiB) 852 keer bekeken
Had ook de juiste carburateur en ook genoeg en juiste onderdeeltjes om 'm te vullen.
Bijlagen
IMG_7653.JPG
IMG_7653.JPG (53.79 KiB) 852 keer bekeken

superstar
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Kreidler geschiedenis Superstar

#25 Bericht door superstar » 08 mar 2021, 22:40

En zo stond hij enkele jaren bij mij in de onderbouw. Eye candy ... maar rijden ho maar! O.A. achter schokbrekers flut, roestende en lekkende voorvork, aan elkaar geprutste elektrische installatie en een nauwelijks werkende schijfrem. Maar het zag er leuk uit.
Bijlagen
040420111968.jpg
040420111968.jpg (161.07 KiB) 848 keer bekeken

Plaats reactie