Kreidler 1974

Iedereen kan hier z'n Kreidler showen: Leden, gasten en bezoekers.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: Kreidler 1974

#76 Bericht door nvliet » 29 sep 2022, 12:54

Hij geeft dus aan dat ie een chromewandcilinder op het oog heeft, vandaar mijn tipje, er zijn natuurlijk mensen die overal nikasil in zetten, maar er is nog steeds voldoende chrome spul te vinden, en dan geldt dit gewoon, het valt onder de ouwe zooi tenslotte, ik let er zelf wel op, omdat ik beide heb en geen zin heb om om de haverklap setjes te moeten wisselen.
Deze gebruikers waarderen nvliet voor dit bericht:
Gps (09 okt 2022, 00:15)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#77 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 sep 2022, 12:57

nvliet schreef: 29 sep 2022, 12:54 Hij geeft dus aan dat ie een chromewandcilinder op het oog heeft, vandaar mijn tipje, er zijn natuurlijk mensen die overal nikasil in zetten, maar er is nog steeds voldoende chrome spul te vinden, en dan geldt dit gewoon, het valt onder de ouwe zooi tenslotte, ik let er zelf wel op, omdat ik beide heb en geen zin heb om om de haverklap setjes te moeten wisselen.
Goed dat je er op let. Vooral nu.
Voeger werden er alleen maar gietijzeren zuigerveren verkocht.
Zitten ook standaard op de Mahle zuigers in rode doosjes voor bromfiets en RS.

Maar nu is het aanbod van zuigers zo klein nieuw dat er meestal een chroomveer bij zit. Er vanuitgaande dat het voor nikasil of moderne cilinders is. Ook de losse veren verkoop.

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Gps (29 sep 2022, 13:32)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#78 Bericht door Gps » 29 sep 2022, 13:29

nvliet schreef: 29 sep 2022, 10:47 Alvast een tip als je een chromewand cilinder gaat plaatsen, stalen zuigerveren gebruiken, dus niet de zuigerveren die in een nikasilwand horen.
Dank je wel, ik wist dat er twee typen zuiger veren waren maar na al die jaren waren de details niet zo scherp meer.

Staal in chrome, chroom in nikasil dus. :)

Nu ik dit typ, misschien zijn er wel 3 typen zuiger veren? Niet voor Kreidler zover ik weet, maar wel een derde soort voor gietijzeren cilinders?

Volgens me maat heeft een fs1 cilinder geen chroom en geen nikasil. Dat verklaart ook waarom deze slechts een maand of 3? hard liepen.
Ik heb zelf nooit een fs1 gehad, maar wel gezien bij andere dat het zeker niet zo lang mee ging als Kreidler cilinders.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#79 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 sep 2022, 15:11

Gps schreef: 29 sep 2022, 13:29
nvliet schreef: 29 sep 2022, 10:47 Alvast een tip als je een chromewand cilinder gaat plaatsen, stalen zuigerveren gebruiken, dus niet de zuigerveren die in een nikasilwand horen.
Dank je wel, ik wist dat er twee typen zuiger veren waren maar na al die jaren waren de details niet zo scherp meer.

Staal in chrome, chroom in nikasil dus. :)

Nu ik dit typ, misschien zijn er wel 3 typen zuiger veren? Niet voor Kreidler zover ik weet, maar wel een derde soort voor gietijzeren cilinders?

Volgens me maat heeft een fs1 cilinder geen chroom en geen nikasil. Dat verklaart ook waarom deze slechts een maand of 3? hard liepen.
Ik heb zelf nooit een fs1 gehad, maar wel gezien bij andere dat het zeker niet zo lang mee ging als Kreidler cilinders.
niet helemaal correct heeft je maat het weer :!:

viewtopic.php?f=4&t=5695
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Gps (29 sep 2022, 16:39)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#80 Bericht door Gps » 09 okt 2022, 00:13

Uitslag cilinder, aanzicht zuiger.

De gedachte om me maat te bedanken en alleen verder te gaan komt wel steeds vaker in me op, maar verder bijt ik nog maar even op me tong. :P

Getekend met solid edge, al klopt dat aanzicht van die zuiger niet helemaal. Dat is verder niet zo belangrijk maar er staat 2 lijnen te veel. ( of eentje had gestippeld moeten zijn) (aan de onderkant, andere kant als de zuiger bodem)
uitslagcil.png
uitslagcil.png (60.57 KiB) 1591 keer bekeken
Screenshot_20221008_235634.png
Screenshot_20221008_235634.png (52.25 KiB) 1591 keer bekeken

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#81 Bericht door Gps » 10 okt 2022, 15:46

Een foto van de zuiger, dit is waar het volgens mij mis gaat.

Zuiger1.jpg
Zuiger1.jpg (79.52 KiB) 1515 keer bekeken

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Kreidler 1974

#82 Bericht door b.bonk » 10 okt 2022, 18:25

snap eigenlijk wel waarom er niet meer gereageerd word
dit was al heel lang bekent, die zuiger en cilinder kunnen in de vitrine.
Deze gebruikers waarderen b.bonk voor dit bericht:
Gps (11 okt 2022, 15:25)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#83 Bericht door Gps » 11 okt 2022, 15:23

Ik weet niet of de tuners hier iets kunnen met deze tekeningen en foto's.

Ik denk dat de meeste hier zoiets hebben van, succes met je maat.

Ik zit in me hoofd een beetje vast op dit moment.

De gedachte dat ik hem bedank voor het vervangen van alle o en simmer ringen, en alleen verder ga overheerst wel.

Het grootste probleem is mijn maat.

Ik vraag advies aan LVS, en heb vervolgens een discussie met me maat over wat LVS gezegd heeft. (LVS wilde overigens best helpen maar had of heeft het nu te druk)
Dat LVS hier op het forum zei dat hij gestopt was met het verplaatsen van zuigerveer pen slot, omdat dit vrijwel onmogelijk is zonder dat je de zuigerveer groef verneukt wil er bij me maat niet in.

Dan praten we met iemand uit Groningen en ik heb een discussie met me maat over wat die meneer gezegd heeft.
Eerste wat die meneer zei, was iets wat een paar op het forum ook al riepen. Wat is die poort groot.

De enige reden waarom ik nog met me maat praat over die Kreidler is dat hij Frits Overmars kent.
Hij heeft Frits op faceboek en heeft misschien zijn telefoon nummer.

Er zit hier op het forum ontzettend veel kennis, maar me maat wil naar niemand hier luisteren.
Vraag mij niet waarom. Ik heb tegen me maat al de sarcastische opmerking gemaakt, dat natuurlijk ook black mamba parts er geen verstand van heeft. :roll:

Frits Overmars is vermoed ik de enige die door die plaat voor zijn hoofd heen kan komen.

Mijn maat denkt dat hij net zo veel van mijn Kreidler weet als ik. Vervolgens maakt hij de ring van de teller aandrijving weg, en snapte niet waarom de aandrijving niet meer paste.
Zo heb ik vrijwel over elk onderdeel al een discussie met me maat gehad, oa de cilinderkop, de vooras, maar wat ik het ergste vind hij leert er niks van.
Hij blijft vinden dat hij net zo veel van mijn Kreidler weet als ik, ondanks dat hij nu al minstens 5 discussies verloren heeft.

Als we dan toch gaan zeiken, heb ik een hogere opleiding als me maat op motoren gebied. (MTS werktuigbouw en MTS motorvoertuigen)
Ik heb echter niet zo een plaat voor me kop dat ik dan denk dat ik het beter weet, als een aantal Kreidler experts hier. (bij een mts en mts motorvoertuigen, krijg je bijvoorbeeld verdomt weinig over 2 takten)

Zo vroeg ik ooit op de MTS aan de leraar motoren hoe een expansie uitlaat werkte en hij wist het niet.

Ook leuke herinneringen. We kregen uitleg over wat een boxer motor is.
Dus toen kwam de vraag of een Kreidler een boxer motor heeft.
Antwoord leraar, nee want een boxer motor heeft 2 of 4 of 6 cilinders, altijd een even aantal. Een 1 cilinder boxer motor bestaat niet. :)

Terug naar me Kreidler, zit ik dus vooral te wachten tot we eindelijk met Frits gaan praten.

Dat ik spijt heb als haren op me hoofd, dat ik ooit mijn maat aan die cilinder heb laten werken is wel duidelijk.
Hij heeft minimaal last van het overschatten van zijn eigen vaardigheden.

Wel is hij aan het kijken, naar een andere cilinder die ik dus niet hoef te betalen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#84 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 okt 2022, 16:00

Wie is jou maat. Ik heb vermoeden :D
Oud forum lid ?

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht (totaal 2):
vlatro (11 okt 2022, 18:28) • Gps (13 okt 2022, 20:07)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#85 Bericht door Gps » 14 okt 2022, 00:19

Ik weet niet of het een oud forum lid is, wel had hij het een paar weken geleden over, dat het hem niet meer lukte om hier in te loggen.

Bij jouw naam staat Leidschendam / Voorburg.

Met maat komt uit Leidschendam, maar woont tegenwoordig in Almere.

Hij was bij de SOBW één van de keurmeesters, en via de SOBW kent hij Frits Overmars.

Vroegah heeft hij ook zelf kort geraced met een Yamaha 125 cc 2 cilinder.
Dat was in de tijd dat je een productie motor kocht, en er dan een snelle set op zette voor race gebruik.

Dan dacht hij dat hij snel ging in de 125cc maar dan kwam er een MBA voorbij op het rechte stuk, alsof hij stil stond.

Zoiets als dit, maar of dat nou een AS1 AS2 of AS3 was ?

http://www.yamaparts.com/museum/yamaha-as2/

Me maat is inmiddels met pensioen en zijn laatste werkgever was de tank werkplaats in Leusden.

Daar heb ik zelf ook nog een 1,5 jaar gewerkt. Echt een fantastische klus. Het leger (de lucht mobile brigade) wilde een 1op1 model van de cougar helicopter hebben.
Na overleg met de fabrikant van de helicopter werd besloten dat het kopen van een kale romp veel te duur was. (zeer waarschijnlijk een composiet romp, wat ik gezien heb, de romp was van een kunststof geen metaal)

Dus het leger wilde het zelf maken en zocht een tekenaar. Toen begon me maat over mij en dat ik ook bij Fokker gewerkt had.

Toen mocht ik dus op Soesterberg de helicopter op gaan meten, en tekeningen maken om een model in staal te kunnen maken.

Wisten jullie dat bij Soesterberg Amerikanen stonden bij de ingang? Toen wij met een busje van de MCW (tank werkplaats) iets te ver door reden, ging zijn geweer van naar de grond gericht al iets omhoog.

Die hint begrepen we en besloten dus maar om te stoppen. :lol:

Met het model trainde de luchtmobiel brigade op het zo snel mogelijk instappen in de Helicopter. (Op de grond is een helicopter kwetsbaar...)
Ook een keer een demonstratie gezien. 16 militairen met volle bepakkingen die dus in mijn model stapte. 8)

Ze lagen eerst in de bosjes om het model heen, en na het start sein stapte ze dus zo snel mogelijk in.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/mat ... helikopter

Er moesten twee modellen komen, eentje met stoeltjes en een medische uitvoering, die had iets van 6 brancards.
Mooiste klus uit me leven.

Wisten jullie dat ze bij de landmacht ook 2 takten hebben ? (Detroit diesel met turbo en roots-blower :mrgreen: )

Nu ik toch lekker off topic ga, vandaag had ik een gesprek bij de DWI.

Hoewel ik gezien mijn leeftijd en medische achtergrond niet echt verwacht ooit nog aan het werk te komen........, als dat gesprek bij de DWI uit de hand loopt, word de Kreidler niet verkocht.

Ik heb al vaak lichte ruzie gehad bij de DWI.
Vandaag tot mijn stomme verbazing echter een goed gesprek. Of ze mijn cv naar een bedrijf mochten sturen. En verdomd, dat was een bedrijf wat wel aansluit bij mijn opleiding. Staal constructies.

Of die iemand als mij willen ? Wat ik wel weet is dat we weer in een periode zitten waar de tekenaars (mts / hts) niet aan te slepen zijn.
Ik krijg emails, dat ik een premie kan krijgen als ik een tekenaar constructeur weet.
Toch is het wel een feit dat ik inmiddels al zeker 6 jaar thuis zit.

Het bedrijf zit in Amsterdam noord, op fiets afstand. ( Niet dat ik gekeken heb :wink: )
Ik verwacht er weinig van, maar kan er wel mee leven als ik dat fout zie.

Terug naar me maat, ik denk dat we vooruitgang boeken. Hij is al aan het kijken of Frits wil kijken / helpen.
En dat we ook met die meneer van EMOT racing zouden kunnen praten of Luc Foekema.

Ik kan met ale 3 goed leven. :mrgreen:

EMOT is op facebook een vriendje van me. Its a small 2 stroke world ?

Verder het vandaag ook nog even over een andere cilinder gehad. Ooit komen we er wel.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kreidler 1974

#86 Bericht door Henk 3bakvoet » 14 okt 2022, 16:43

Hoewel ik gezien mijn leeftijd en medische achtergrond niet echt verwacht ooit nog aan het werk te komen
Mag ik vragen wat je leeftijd is?

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Kreidler 1974

#87 Bericht door hermanngas » 14 okt 2022, 21:24

Ik dacht gelezen te hebben net door de 60

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#88 Bericht door Gps » 14 okt 2022, 22:21

Volgend jaar word ik 60. :)

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Kreidler 1974

#89 Bericht door hermanngas » 14 okt 2022, 22:33

Gps schreef: 14 okt 2022, 22:21 Volgend jaar word ik 60. :)
Neem me niet kwalijk, ik had je al iets wijzer ingeschat ;-)
Deze gebruikers waarderen hermanngas voor dit bericht:
Gps (15 okt 2022, 13:38)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kreidler 1974

#90 Bericht door Henk 3bakvoet » 15 okt 2022, 07:53

Toch is het wel een feit dat ik inmiddels al zeker 6 jaar thuis zit.
Inmiddels bijna 6 jaar thuis, en op een leeftijd van 60 jaar dat zorgt er voor je bij de instanties het stempel niet bemiddelbaar in je dossier hebt staan.
Aan je opleiding van 40 jaar geleden heb je niets meer.

Verzet de bakens en ga wat anders doen, verlaat de geijkte paden en ga in de bouw, horeca, of zorg, bedenk het maar.
Banen liggen voor het opschepen, ook op 60 jarige leeftijd, overal komen ze handen te kort.

Je woont in Amsterdam Noord, welke wijk of straat?

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#91 Bericht door Gps » 15 okt 2022, 15:04

Weet niet of ik hier me straat wil typen, maar de wijk wel. Het blauwe zand, vlak bij politie bureau Waddendweg.

Het is niet zo extreem, dat ik dat ik niets meer heb aan mijn opleiding van vroegah.

Wat je tegenwoordig wel ziet is MTS mechatronika ipv MTS werktuigbouw. Omdat ik echter als examen vak pneumatiek / hydrauliek had, heb ik ook besturingstechniek gehad.

Dat is nog steeds relevant. Het verschil met vroeger is, dat waar je vroeger complete pneumatische systemen zag, je tegenwoordig steeds meer ziet dat computers het besturingsgedeelte over genomen hebben.

Het maakt voor de wiskunde achter de besturingstechniek (Y= A+ niet B) niet uit of je iets pneumatisch of elektronisch doet. En die wiskunde heb ik dus gehad.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Booleaanse_algebra

Verder werd vroeger nog wel met de hand op een tekentafel getekend, waar dat tegenwoordig gok ik 99%, met de computer gebeurd.
Mijn 2D / 3D cad ervaring is wel up to date. De snelheid is er echter uit. Iets wat alleen terug komt door het weer dagelijks te doen.

Probleem is wel dat als ik wat anders wil doen, mijn cardioloog mij lichamelijk inspannend werk sterk afgeraden heeft.
Ik mag en kan ook niet meer een hele dag tillen. (Er zit een beschadiging aan mijn hart die nooit meer over gaat, als je mij aan een monitor legt zie je dat ook)

Anders had vliegtuigen laden op Schiphol bijvoorbeeld een optie geweest.

Ik sta echter open voor suggesties. Ik ben best een computer nerd en ik heb ook wel geprobeerd te solliciteren in die richting.
Die wiskunde waar ik het over had, word ook gebruikt bij het schrijven van computer code. (booleaans)

Me huidige pc is ook dual boot. Windows 10 en openSUSE tumbleweed (Linux).
Ik typ dit bericht dus ook vanaf Linux.

Wat ik onder andere gedaan heb de laatste jaren is muziek leren en ik heb wel eens met Blender gespeeld.
Video en muziek zijn dus beide door mij gemaakt:
(Muziek met LMMS, video met Blender)
https://www.youtube.com/watch?v=RSzceg_jTS0
Deze gebruikers waarderen Gps voor dit bericht:
KJ (18 nov 2022, 14:23)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#92 Bericht door Gps » 18 okt 2022, 13:59

Even een stukje frustratie van me aftypen.
Mijn cv is niet naar dat bedrijf gestuurd, want er zijn toch wel wat medische dingen waar dat bedrijf over zou kunnen vallen. (dat hoorde ik net via de telefoon)

De DWI laat me dus langs komen in Amsterdam west, vragen dan of het goed is dat ze me cv sturen, maar vervolgens doen ze dat niet.

Waarom moest ik dan langs komen ? :roll:

Ik ga maar proberen er om te lachen. Deze actie past prima in mijn beeld van de DWI.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kreidler 1974

#93 Bericht door Henk 3bakvoet » 20 okt 2022, 18:21

Heeft GPS ook nog een voornaam?

Wat maak jij je druk, 60 jaar, om je nu nog druk te maken om een werkgever.
Kom op, geniet van je vrijheid.

Gebruikersavatar
adriline
Berichten: 1392
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 292 keren
Ontvangen waarderingen: 205 keren

Re: Kreidler 1974

#94 Bericht door adriline » 20 okt 2022, 18:58

Guus probeer van het leven te genieten.
Gr. A3
Deze gebruikers waarderen adriline voor dit bericht:
Gps (22 okt 2022, 00:44)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#95 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 okt 2022, 19:02

adriline schreef: 20 okt 2022, 18:58 Guus probeer van het leven te genieten.
Gr. A3
Guus Geluk :D
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Gps (22 okt 2022, 00:45)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#96 Bericht door Gps » 22 okt 2022, 00:36

Henk 3bakvoet schreef: 20 okt 2022, 18:21 Heeft GPS ook nog een voornaam?

Wat maak jij je druk, 60 jaar, om je nu nog druk te maken om een werkgever.
Kom op, geniet van je vrijheid.
Dank je wel.
Ik geniet zeker van het leven. :)

Het geld mis ik wel, het 5 keer per week de wekker zetten absoluut niet.

Waar ik slecht tegen kan zijn gesprekken met de dwi.

Van de week belde ze weer, en ik hoorde voor de 10e keer hetzelfde verhaal.

En dat gesprek begon met ik heb geen baan voor u. Waarom bel je dan?

En breek me de bek niet open over de huurtoeslag.



GPS afgekeken van JPS. JPS dat ooit een F1 auto sponsorde. (John Player Special)

https://www.alamy.com/mario-andretti-ra ... 75547.html

De Guus Player Special dus.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#97 Bericht door Gps » 02 nov 2022, 16:30

Kleine update, maar nog geen vooruitgang.

Ik werd gebeld door Claus, en had een fantastisch gesprek. Weer veel bijgeleerd. :)

Me maat heeft met Star Twin gesproken, en wat opvallend is, zowel Claus als Star Twin vragen zich af of het blok lekt.

Claus had het over WLK keerringen die wij zeker niet willen gebruiken. Troep uit ik geloof china.

Ook vraagt Claus zich af of mijn maat bij het weg slijpen, van de zuigerveer pen, de onderkant van de zuiger veer groef geraakt heeft.

Dit is de kern waarom Claus vind dat je het zuigerpen slot niet moet verzetten. Het is vrijwel onmogelijk om dat pennetje te verzetten zonder dat je de zuigerveer groef verneukt. :)

Ik vraag me al langer af, of er niet iets lekt, vooral omdat meer toeren draaien het probleem lijkt op te lossen. (het slechte starten en niet stationair willen lopen)

Claus vroeg ook nog, of dat gat in de zuiger te zien was door de inlaat, als de zuiger onderin staat.
Dat is echter niet het geval, dat is iets waar me maat opgelet heeft.

Qua timing keurt claus die derde poort goed, al is dat natuurlijk lastig vanaf een foto.
(Daar moet ik wel bij vertellen, dat Claus het een heel erg slecht idee vind om maar één extra poort te maken, hij snapt niet waarom me maat dat zo gedaan heeft)

Iets meer concreet wacht ik momenteel op me maat, of hij een andere cilinder kan vinden.

Claus en ik zitten ook op dat punt op één lijn. Zo een cilinder vind je niet, of je betaald de hoofdprijs.

Verder had Claus het over king tai cilinders die redelijk zijn en ook HEC. (ik hoop dat ik het goed spel)
Van die laatste had ik nog nooit gehoord.
Parma kit raad hij af.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Kreidler 1974

#98 Bericht door Caspar » 02 nov 2022, 21:59

Ik denk dat Claus HYC gezegd heeft ?
En Athena vind ik persoonlijk ook een afrader ivm de timing

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#99 Bericht door Gps » 03 nov 2022, 01:32

Het zal dan wel HYC zijn. :)

Er is een pagina die ik al weken niet meer vinden kan, vooral omdat ik de naam niet meer weet.
Op die pagina stond dat ze nog Kreidler cilinders maakten, van hun mallen.
Misschien is dat wel dezelfde?

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#100 Bericht door Gps » 11 nov 2022, 01:12

Nog geen goed nieuws maar ik heb toch wel iets te melden.

Na aanleiding van het gesprek dat ik met Claus had, heb ik de zuiger bestudeerd. (Claus denkt dat me maat de zuiger veer groef verneukt heeft, en dat hij daarlangs lekt).

Dus ik zei tegen me zelf, als me maat die zuiger veer groef verneukt heeft dan moet ik dat kunnen zien.
Ik dus eens goed naar die zuigerveer groef gekeken met een lampje, en ja hoor ik zie slijp sporen in de groef, op het vlak waarop de zuigerveer af zou moeten dichten.......

Ik ben er nu dus zeker van dat Claus het probleem gevonden heeft. (wat er mis met de zuiger / cilinder)

Vervolgens weer bijna ruzie met me maat, omdat hij me uit ging leggen wat Claus bedoelt zou hebben.

Ik ben vooral blij dat ik Claus zelf gesproken heb, en ik ben Claus daar ook nog steeds dankbaar voor.
Helaas kost me dan ontzettend veel moeite om bij me maat over te brengen wat Claus gezegd heeft.

Het bizarre daaraan is dat hij vooraf zei wel naar Claus te willen luisteren (als enige van dit forum), maar als ik dan vertel wat Claus zei, heb ik weer een discussie.

Me maat vind nog steeds dat hij de cilinder verbeterd heeft, en dat de Kreidler niet goed wil lopen en starten omdat er een 17mm Bing carburateur op zit.
Die discussie heb ik nou al een paar keer gehad en ik heb letterlijk gezegd: Koop jij dan een Dellorto of Mikuni die op me Kreidler past, dan zie je van zelf dat het niet klopt wat je zegt.

Het komt er gewoon op neer dat hij wel zegt te willen luisteren naar Claus, maar dat vervolgens niet doet.

Dan kan de Amsterdammer in mij weer eens niet zijn mond niet houden, en dan zeg ik tegen me maat, dus Claus heeft er ook geen verstand van ?

Voor wie Claus niet kent, er staat op deze site een interview met hem, en deze Kreidler vriend heeft o.a. al zeer veel cilinders, bewerkt, opvoert en gerepareerd.
Zo zou Claus deze cilinder wel kunnen redden. Ik vermoed dat hij dan begint met die derde poort dicht te lassen. :lol:

Om nog even op een voorgaande reactie van mij terug te komen.
Ik typte iets van, dat Claus de timing van die derde poort goedkeurde.
Dat is echter niet wat hij zei. Hij zei letterlijk die timing boeit me niet. Ik snap niet waarom ik daar in een eerdere reactie van maakte dat hij de timing goed keurde.

Zoals ik hem begreep bedoelde hij wel, dat het probleem niet in de timing zit, maar dat is heel wat anders als dat hij het goedkeurde.

Ik zit momenteel vooral te denken of het over is met deze cilinder, of dat ik een ander zuiger kan regelen, (zelf maken).

Ik kwam op het net een stukje van Frits Overmars tegen. Die had het over het slijpen van een sleutel vijl, zodat de sleutel vijl wel het pennetje weg vijlt, maar niet de zuigerveergroef vijlt.
Nou wil ik Frits niet tegen spreken, maar erg optimistisch dat dit lukt ben ik niet.

Waarom ik toch twijfel, een zuiger en een setje sleutel vijlen hoeft niet veel te kosten. Een slijpsteen heb ik misschien nog wel, al ligt dat apparaat dan wel bij me maat.

Ooit gekocht toen ik een draaibank had, om de beitels te kunnen slijpen. Ik had best een mooie knutsel plek. Een garage box met dus een draaibank, kolom boormachine en een MIG lasapparaat. (ESAB 220 volt)
Inmiddels een mooie herinnering. Daar stond dus ook een Jamathi frame met een FS1 motor, verder een Kreidler achterwiel, en een Fontana of Chrimeca ? voorwiel met 4 remschoenen.
Een expansie uitlaat door mij MIG gelast, volgens de formules van Frits. ( vooral van geleerd dat je uitlaten niet met mig moet lassen :lol: )
Bij Fokker ooit nog een kontje laten maken voor het zadel van die Yamathi ?
Geheel in de race stijl van vroeger.

Zo een kontje dus, al was onze yamathi dus een jamathi bromfiets frame.
Bij een Jamathi brommer is die tank en het frame? korter, en ons zadel was iets langer.

http://www.classic-motorrad.de/galerie/ ... ?pid=13292

Plaats reactie