Ernst Leverkus over de Kreidler Florett ''RS'' (1967)
- Melvin
- Berichten: 8293
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 47 keren
- Ontvangen waarderingen: 128 keren
Ernst Leverkus over de Kreidler Florett ''RS'' (1967)
Ernst Leverkus over de Kreidler Florett ''RS''
Bron: Motor, No. 38, 22-09-1967
Tekst: Ernst Leverkus
Dit zijn de eerste foto's van de nieuwe Kreidler ''RS''. Het gaat hier om een 50cc tweetaktmotor met een zuigergestuurd inlaatsysteem, waarvan de cilinder, de cilinderkop en de zuiger opnieuw werden ontworpen. Deze delen zijn geconstrueerd volgende de ervaringen die de Kreidler mensen hebben opgedaan met de vroegere fabrieksracers, waarmee men Grand Prix winnen kon. De krukas en de versnellingsbak, het frame, de tank en de vering zijn in principe gelijk aan het model ''GT'', dat trouwens in productie blijft. De geforceerde koeling heeft men echter weggelaten.
De Florett ''RS'' is een echt sportmachientje geworden, wat ook de bedoeling was, want een enquête onder het jonge koperspubliek had uitgewezen, dat men zich zo iets wenste, als wat nu de ''RS'' is geworden. In Duitsland bestaat een afspraak tussen de fabrikanten van de 50 cc machines, dat men nooit meer dan 5,3 pk als vermogen opgeeft, dit om een wedstrijd om de laatste tienden van een pk te voorkomen, en
bovendien om de autoriteiten geen aanleiding te geven om voor dergelijke motorfietsen het "grote'' rijbewijs te eisen, wat men echter pas kan bezitten als men 18 jaar is. Tot nu toe is het mogelijk om in Duitsland het "kleine'' rijbewijs IV vrij gemakkelijk te verkrijgen op 16-jarige leeftijd, waarmee men dan de minder sterke 50cc machines mag besturen. Daarom wordt er ook voor de Florett "RS'' slechts 5.3 pk opgegeven, hoewel er met deze 50 cc-er al snelheden van meer dan 90 km/u gemeten zijn, en dat is onmogelijk met 5,3 pk. Men schat het werkelijke vermogen van de "RS'' motor dan ook op meer dan 6 pk. Bovendien is het de constructeurs ook gelukt om de motor ook "onderin'' de nodige kracht te geven, wat men duidelijk kan bemerken bij het rijden met twee personen en bij het accelereren.
Opmerkelijk bij de Kreidler "RS'' is het feit, dat de fabriek voor de nationale wegrenners (die over een startbewijs beschikken) een racekit levert, die het mogelijk maakt om de machine betrekkelijk gemakkelijk om te bouwen tot een echte 50 cc racer. Dit doet men om de (in Duitsland) 50 cc klasse nieuw leven in te blazen.
In wezen ziet de machine er precies zo uit, als een groot aantal jonge motorrijders zich in een kleine motor voorstelt (een bewering waaraan wij wagen te twijfelen, Red.).
Het bouwen van een motor met een liggende cilinder heeft zich door zijn vele voordelen als goed bewezen. De bak met de vijf voetgeschakelde versnellingen voldoet door de goed gekozen verhoudingen tussen de versnellingen uitstekend voor de sportieve rijder. Alleen bij het nemen van flinke hellingen met een door twee personen belaste motor is een gat tussen de eerste en de tweede versnelling te bemerken.
Over de levensduur van deze "hete'' Florett "RS'' kan men nu natuurlijk nog niets zeggen, maar wat dat betreft kan men wel vertrouwen op de spreekwoordelijke "Kreidler kwaliteit''.
Ernst Leverkus
Bron: Motor, No. 38, 22-09-1967
Tekst: Ernst Leverkus
Dit zijn de eerste foto's van de nieuwe Kreidler ''RS''. Het gaat hier om een 50cc tweetaktmotor met een zuigergestuurd inlaatsysteem, waarvan de cilinder, de cilinderkop en de zuiger opnieuw werden ontworpen. Deze delen zijn geconstrueerd volgende de ervaringen die de Kreidler mensen hebben opgedaan met de vroegere fabrieksracers, waarmee men Grand Prix winnen kon. De krukas en de versnellingsbak, het frame, de tank en de vering zijn in principe gelijk aan het model ''GT'', dat trouwens in productie blijft. De geforceerde koeling heeft men echter weggelaten.
De Florett ''RS'' is een echt sportmachientje geworden, wat ook de bedoeling was, want een enquête onder het jonge koperspubliek had uitgewezen, dat men zich zo iets wenste, als wat nu de ''RS'' is geworden. In Duitsland bestaat een afspraak tussen de fabrikanten van de 50 cc machines, dat men nooit meer dan 5,3 pk als vermogen opgeeft, dit om een wedstrijd om de laatste tienden van een pk te voorkomen, en
bovendien om de autoriteiten geen aanleiding te geven om voor dergelijke motorfietsen het "grote'' rijbewijs te eisen, wat men echter pas kan bezitten als men 18 jaar is. Tot nu toe is het mogelijk om in Duitsland het "kleine'' rijbewijs IV vrij gemakkelijk te verkrijgen op 16-jarige leeftijd, waarmee men dan de minder sterke 50cc machines mag besturen. Daarom wordt er ook voor de Florett "RS'' slechts 5.3 pk opgegeven, hoewel er met deze 50 cc-er al snelheden van meer dan 90 km/u gemeten zijn, en dat is onmogelijk met 5,3 pk. Men schat het werkelijke vermogen van de "RS'' motor dan ook op meer dan 6 pk. Bovendien is het de constructeurs ook gelukt om de motor ook "onderin'' de nodige kracht te geven, wat men duidelijk kan bemerken bij het rijden met twee personen en bij het accelereren.
Opmerkelijk bij de Kreidler "RS'' is het feit, dat de fabriek voor de nationale wegrenners (die over een startbewijs beschikken) een racekit levert, die het mogelijk maakt om de machine betrekkelijk gemakkelijk om te bouwen tot een echte 50 cc racer. Dit doet men om de (in Duitsland) 50 cc klasse nieuw leven in te blazen.
In wezen ziet de machine er precies zo uit, als een groot aantal jonge motorrijders zich in een kleine motor voorstelt (een bewering waaraan wij wagen te twijfelen, Red.).
Het bouwen van een motor met een liggende cilinder heeft zich door zijn vele voordelen als goed bewezen. De bak met de vijf voetgeschakelde versnellingen voldoet door de goed gekozen verhoudingen tussen de versnellingen uitstekend voor de sportieve rijder. Alleen bij het nemen van flinke hellingen met een door twee personen belaste motor is een gat tussen de eerste en de tweede versnelling te bemerken.
Over de levensduur van deze "hete'' Florett "RS'' kan men nu natuurlijk nog niets zeggen, maar wat dat betreft kan men wel vertrouwen op de spreekwoordelijke "Kreidler kwaliteit''.
Ernst Leverkus
Laatst gewijzigd door Melvin op 22 sep 2005, 02:42, 4 keer totaal gewijzigd.
- nicolaas van den heuvel
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 24 jan 2003, 09:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- sierfred
- Gebanned
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
- Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
ja dat is een stukje wat behoorlijk verwarrend is over het vermogen,een super had (heeft toch 5,3p/k/5,8p/k alleen in eitank uitvoering/)terwijl een rs nooit uit een eitankuitvoering kan bestaan,en 5,3p/k6,3p/k bezit (standaart dan natuurlijk)of gooi ik nu de zaak pas echt door elkaar.
ook woord beweerd dat er met een 5,3 nooit over de 90km/u kan woorden gereden,terwijl dat wel degelijk zo was(is) het is wel een prachtig stukje geworden zeg byzonder mooi neergezet.
ook woord beweerd dat er met een 5,3 nooit over de 90km/u kan woorden gereden,terwijl dat wel degelijk zo was(is) het is wel een prachtig stukje geworden zeg byzonder mooi neergezet.
- THEO BRUNS
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:38
- Locatie: Mokumcity
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Gps
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 993 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
Hoe hard een kreidler rijd, hangt van een paar dingen af.ook woord beweerd dat er met een 5,3 nooit over de 90km/u kan woorden gereden,terwijl dat wel degelijk zo was(is)
Hoe eerlijk is de bestuurder
Hoe zwaar is de bestuurder
Tandwielverhouding
Wat mij uit de test vooral opvalt, en ook blijkt uit eerdere tests bleek, dat de Kreidlers vaak meer vermogen hebben als opgegeven word. Uit dit artikel blijkt waarom.
En om de het 6,3 / super verhaal nog ingewikkelder te maken, ik was in Amsterdam een keer bij een fietsen maker die een 5,2 (een vijf tweetje) te koop aan bood.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 jul 2005, 21:32
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Andy
- Berichten: 10330
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 343 keren
k
Als het 1967 is, dan is het de uitvoering met kleine naaf achter. Ken nog iemand die heeft de eerste RS in originele staat met de kleine naaf achter.
Die kom je bijna niet meer tegen.
Andy,
Die kom je bijna niet meer tegen.
Andy,
- dennisvisser
- Berichten: 1389
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
- Locatie: no - village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0