Ernst Leverkus over de Kreidler Florett ''RS'' (1967)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Ernst Leverkus over de Kreidler Florett ''RS'' (1967)

#1 Bericht door Melvin » 15 sep 2005, 23:26

Ernst Leverkus over de Kreidler Florett ''RS''

Bron: Motor, No. 38, 22-09-1967
Tekst: Ernst Leverkus


Afbeelding


Afbeelding

Dit zijn de eerste foto's van de nieuwe Kreidler ''RS''. Het gaat hier om een 50cc tweetaktmotor met een zuigergestuurd inlaatsysteem, waarvan de cilinder, de cilinderkop en de zuiger opnieuw werden ontworpen. Deze delen zijn geconstrueerd volgende de ervaringen die de Kreidler mensen hebben opgedaan met de vroegere fabrieksracers, waarmee men Grand Prix winnen kon. De krukas en de versnellingsbak, het frame, de tank en de vering zijn in principe gelijk aan het model ''GT'', dat trouwens in productie blijft. De geforceerde koeling heeft men echter weggelaten.

De Florett ''RS'' is een echt sportmachientje geworden, wat ook de bedoeling was, want een enquête onder het jonge koperspubliek had uitgewezen, dat men zich zo iets wenste, als wat nu de ''RS'' is geworden. In Duitsland bestaat een afspraak tussen de fabrikanten van de 50 cc machines, dat men nooit meer dan 5,3 pk als vermogen opgeeft, dit om een wedstrijd om de laatste tienden van een pk te voorkomen, en

Afbeelding

bovendien om de autoriteiten geen aanleiding te geven om voor dergelijke motorfietsen het "grote'' rijbewijs te eisen, wat men echter pas kan bezitten als men 18 jaar is. Tot nu toe is het mogelijk om in Duitsland het "kleine'' rijbewijs IV vrij gemakkelijk te verkrijgen op 16-jarige leeftijd, waarmee men dan de minder sterke 50cc machines mag besturen. Daarom wordt er ook voor de Florett "RS'' slechts 5.3 pk opgegeven, hoewel er met deze 50 cc-er al snelheden van meer dan 90 km/u gemeten zijn, en dat is onmogelijk met 5,3 pk. Men schat het werkelijke vermogen van de "RS'' motor dan ook op meer dan 6 pk. Bovendien is het de constructeurs ook gelukt om de motor ook "onderin'' de nodige kracht te geven, wat men duidelijk kan bemerken bij het rijden met twee personen en bij het accelereren.

Opmerkelijk bij de Kreidler "RS'' is het feit, dat de fabriek voor de nationale wegrenners (die over een startbewijs beschikken) een racekit levert, die het mogelijk maakt om de machine betrekkelijk gemakkelijk om te bouwen tot een echte 50 cc racer. Dit doet men om de (in Duitsland) 50 cc klasse nieuw leven in te blazen.

Afbeelding

In wezen ziet de machine er precies zo uit, als een groot aantal jonge motorrijders zich in een kleine motor voorstelt (een bewering waaraan wij wagen te twijfelen, Red.).

Het bouwen van een motor met een liggende cilinder heeft zich door zijn vele voordelen als goed bewezen. De bak met de vijf voetgeschakelde versnellingen voldoet door de goed gekozen verhoudingen tussen de versnellingen uitstekend voor de sportieve rijder. Alleen bij het nemen van flinke hellingen met een door twee personen belaste motor is een gat tussen de eerste en de tweede versnelling te bemerken.
Over de levensduur van deze "hete'' Florett "RS'' kan men nu natuurlijk nog niets zeggen, maar wat dat betreft kan men wel vertrouwen op de spreekwoordelijke "Kreidler kwaliteit''.

Ernst Leverkus
Laatst gewijzigd door Melvin op 22 sep 2005, 02:42, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#2 Bericht door Melvin » 15 sep 2005, 23:39

ben hier gisternacht een tijdje mee bezig geweest. moest alles over typen. Heb nog 2 artikelen achter de hand, 1 post ik er over 2 weekjes en de andere over een maand.
is een kort maar krachtig artikeltje al zeg ik het zelf.

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 3345
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:17
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#3 Bericht door brolli21 » 16 sep 2005, 07:48

Leuk stukkie mellie
Tsja,je zal snachts maar niets te doen hebben he :P

Mzzl Sander

Gebruikersavatar
nicolaas van den heuvel
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jan 2003, 09:55
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door nicolaas van den heuvel » 16 sep 2005, 08:23

He' die Melvin

Goed artikel van Ersnst Leverkus.
Mooi dat je daar tijd en energie in steekt zodat ook wij daar van kunnen genieten.
Helemaal goed dat je nog meer in petto hebt voor ons.
Wellicht prikkeld het ook anderen die nog niet geplaatste artikelen aanbieden om op de site te zetten
Nicolaas

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door Flacko » 16 sep 2005, 08:32

Het is inderdaad een kort stukkie maar daardoor is het niet minder mooi.

Ga zo door :clap

Groetjes Ad

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door rm-mer » 17 sep 2005, 17:04

Heel mooi! :D
Flacko schreef:Het is inderdaad een kort stukkie maar daardoor is het niet minder mooi.

Ga zo door :clap

Groetjes Ad
Ja he, net een krantenknipsel.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1338
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 993 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren

#7 Bericht door Gps » 17 sep 2005, 18:14

Het blijft leuk om over Kreidler te lezen. 8)

Ik denk dat dit artikel voor mij ook het 6,3 tje en super "mysterie" oplost.

Dit is een smalle tap cilinder en het vermogen word op meer dan 6 pk geschat.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

k

#8 Bericht door Andy » 17 sep 2005, 18:29

Leuk stuk Melvin.
Dus wat we altijd hebben beweerd dat de 15-43-97 5.3/5.8 pk heeft klopt dus niet meer.

Andy,

Gebruikersavatar
sierfred
Gebanned
Berichten: 585
Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door sierfred » 17 sep 2005, 18:51

ja dat is een stukje wat behoorlijk verwarrend is over het vermogen,een super had (heeft toch 5,3p/k/5,8p/k alleen in eitank uitvoering/)terwijl een rs nooit uit een eitankuitvoering kan bestaan,en 5,3p/k6,3p/k bezit (standaart dan natuurlijk)of gooi ik nu de zaak pas echt door elkaar.
ook woord beweerd dat er met een 5,3 nooit over de 90km/u kan woorden gereden,terwijl dat wel degelijk zo was(is) het is wel een prachtig stukje geworden zeg byzonder mooi neergezet.

Gebruikersavatar
THEO BRUNS
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:38
Locatie: Mokumcity
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#10 Bericht door THEO BRUNS » 17 sep 2005, 20:27

mooi geschreven jochie, ga zo door,vr,gr,THEO BRUNS :clap :lol:

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1338
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 993 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren

#11 Bericht door Gps » 18 sep 2005, 18:55

ook woord beweerd dat er met een 5,3 nooit over de 90km/u kan woorden gereden,terwijl dat wel degelijk zo was(is)
Hoe hard een kreidler rijd, hangt van een paar dingen af.

Hoe eerlijk is de bestuurder :P
Hoe zwaar is de bestuurder
Tandwielverhouding

Wat mij uit de test vooral opvalt, en ook blijkt uit eerdere tests bleek, dat de Kreidlers vaak meer vermogen hebben als opgegeven word. Uit dit artikel blijkt waarom.

En om de het 6,3 / super verhaal nog ingewikkelder te maken, ik was in Amsterdam een keer bij een fietsen maker die een 5,2 (een vijf tweetje) te koop aan bood.

Gebruikersavatar
Rick Hahn
Berichten: 1883
Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
Locatie: Enschede/Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door Rick Hahn » 18 sep 2005, 19:24

Onder normale omstandigheden haal je gewoon geen 90 met een standaard 5,3, 18 mm en RS pijp. Ik heb één keer 90 gehaald tijdens Lexmond maar toen was er windkracht 4 rugwind en werd ik meegezogen door de andere brommers :mrgreen:

HenkAriaans
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2005, 21:32
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door HenkAriaans » 21 sep 2005, 19:37

Ha Melvin,

Uit welke tijd stamt dit artikel ?
Enne, wordt mijn blokkie ook zo snel ?
wacht op je berichtje,

groetjes,

Henk, Molenhoek

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#14 Bericht door Dimage » 21 sep 2005, 19:46

Het jaar staat in de titel :wink:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

k

#15 Bericht door Andy » 26 sep 2005, 18:44

Als het 1967 is, dan is het de uitvoering met kleine naaf achter. Ken nog iemand die heeft de eerste RS in originele staat met de kleine naaf achter.
Die kom je bijna niet meer tegen.

Andy,

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#16 Bericht door Melvin » 26 sep 2005, 23:52

wat ik trouwens niet snap, dat zijn die spiraalveren.
De 68er rs had bussen :?

Gebruikersavatar
nootje
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 aug 2005, 12:52
Locatie: adegem - belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#17 Bericht door nootje » 26 sep 2005, 23:54

mooi stukje tekst :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
dennisvisser
Berichten: 1389
Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
Locatie: no - village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door dennisvisser » 27 sep 2005, 23:22

Melvin schreef:wat ik trouwens niet snap, dat zijn die spiraalveren.
De 68er rs had bussen :?
meschien een oude foto gebruikt

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#19 Bericht door Melvin » 27 sep 2005, 23:27

oude foto :shock:

de rs kreeg ik 69 pas spiraalveren... dus in 67 kan dat geen oude foto zijn.

Gebruikersavatar
Rick Hahn
Berichten: 1883
Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
Locatie: Enschede/Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#20 Bericht door Rick Hahn » 28 sep 2005, 13:18

Misschien een prototype, of het artikel is pas later geschreven?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

k

#21 Bericht door Andy » 28 sep 2005, 13:22

Mischien waren de spiraalveren optioneel, of als extra accesoire te koop.

Andy,

Gebruikersavatar
ramone
Berichten: 599
Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 17 keren

#22 Bericht door ramone » 28 sep 2005, 14:58

ik heb nog een folder van de RS uit 1967. (folder aanduiding KF 942.12.67) hier staat de RS ook met spiraalveren afgebeeld.
bij mijn weten is dit model RS nooit met bussen geweest.

gr.Martijn

Gebruikersavatar
Rick Hahn
Berichten: 1883
Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
Locatie: Enschede/Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#23 Bericht door Rick Hahn » 28 sep 2005, 15:14

In 1968 wel, zie viewtopic.php?t=5431

Gebruikersavatar
ramone
Berichten: 599
Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 17 keren

#24 Bericht door ramone » 28 sep 2005, 15:48

misschien is er in 1967 of 1968 een tijdje de spiraalveren niet leverbaar geweest. dat ze misschien daarom schokbrekers met bussen hebben gemonteerd. ik zeg maar wat.

Plaats reactie