Aalt Toersen tuning: De klant is koning (1971)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 419 keren
Contacteer:

Aalt Toersen tuning: De klant is koning (1971)

#1 Bericht door Maarten » 24 jun 2006, 09:05

Aalt Toersen tuning: De klant is koning!


Bron: Motor, No. 9, 26-02-1971
Auteur: Guus van de Beek

Om een goed belegde boterham te hebben met het runnen van een tuningsbedrijf voor wedstrijdmotoren moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn. In de eerste plaats moet er een markt zijn voor de geleverde arbeidsprestatie.

Afbeelding

Om een goed belegde boterham te hebben met het runnen van een tuningsbedrijf voor wedstrijdmotoren moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn. In de eerste plaats moet er een markt zijn voor de geleverde arbeidsprestatie. Net zo belangrijk is dat die arbeidsprestatie zo goed is dat het voor de gemiddelde wedstrijdrijder het onmogelijk, niet lonend of niet interessant is om het werk zelf te doen. Maar zelfs als aan deze voorwaarden voldaan is, dan is het nog lang niet zeker dat een tuningsbedrijf kans van slagen heeft. Een derde, belangrijke voorwaarde is de bekendheid of misschien wel beroemdheid van de man die het moet "maken". De klant moet gewoon wéten, dat hij waar voor zijn geld krijgt, en hij moet natuurlijk ook weten waar hij met zijn opdrachten naar toe moet. De nu 25-jarige Aalt Toersen (6/11/45) voldoet aan deze voorwaarden en omdat hij de tijd mee heeft kan zijn voorlopig éénmans tuningsbedrijf rendabel draaien. Hoewel hij nog geen twee maanden voor zich zelf bezig is "stikt" hij nu al in het werk. Vooral de crossers en grasbaanrijders lopen bij hem de deur plat. Door de enorme ervaring in het tunen van Kreidler motoren die hij bij zijn vroegere werkgever Van Veen import NV heeft opgedaan (en die hij nu dank zij een gunstig besluit van de heer v.Veen vrijelijk ten nutte mag aanwenden; contractueel zal dat pas over enige tijd zijn toegestaan) kan Aalt Toersen elke Kreidler snel, en daardoor relatief goedkoop, van de gewenste tuning voorzien.

De klant is koning!
Er zijn in totaal in ons land vele honderden wedstrijdrijders die 50 cc Kreidler motoren gebruiken; in de cross, bij wegrace en grasbaan (alleen al in deze laatste groep omstreeks 200).

Afbeelding
Grasbaan frame.

Velen maken hun machines zelf klaar, of laten dat doen door een vriendje, maar er zijn er maar heel weinig die wat het mechanische gedeelte betreft aan de top zitten. Het is niet zo gemakkelijk om bijvoorbeeld 13 á  14 pk uit een wegraceblokje te peuteren, en dat vermogen heb je toch wel nodig. Aalt levert op bestelling een compleet, kant-en-klaar blok, met een watergekoelde DRM cilinder, voorzien van carburateur en afgestemde expansie-uitlaat, met een gegarandeerd vermogen van 14,5 pk, voor de prijs van f 1500,-. Dat lijkt hoog, maar de nieuweling die het zelf probeert is uiteíndelijk beslist meer kwijt, als hij al ooit aan dit vermogen komt. En gezien het vele werk, en de prijs die ook Aalt voor de noodzakelijke onderdelen moet betalen (zo'n DRM cilindertje kost niet niks), is dat zeker niet duur. Maar van deze complete karweitjes moet bij het niet hebben. Het zijn vooral de cross- en grasbaanjongens die hun cilinder sneller willen later maken, of een al bewerkte cilinder kopen. En wegrenners komen bijvoorbeeld om een carter met roterende inlaat omdat dit zo'n typisch klusje is dat door de meesten niet gedaan kan worden. Er moet voor gegoten worden, en er is veel draaiwerk aan; ga er maar aan staan in het schuurtje achter het huis. Als Aalt een door hem bewerkte cilinder verkoopt, en er een bepaald vermogen voor claimt, kan dat natuurlijk in combinatie met een bepaalde uitlaat die hij er bij kan leveren. Wil de klant een andere uitlaat, ook goed: "de klant is koning!" Het is echter ook weer niet zo dat de klant alles kan kopen. Zo bijvoorbeeld het pasgebouwde frame (speciaal bedoeld voor grasbaanwerk.) Voordat dit frame in produktie komt wil Aalt het eerst zelf in wedstrijden testes! De grasbaanrijders vragen er nu al om. Maar ze krijgen het niet. Wat zijn werkplaats betreft is Aalt met zijn neus in de boter gevallen, dank zij de Staphorster tandarts H v.d. Wal die zo enthousiast is voor de motorsport dat hij zijn nu 16 jarige zoon Rieks al van de meest, noodzakelijke gemakken voorzien had voor het knutselen aan motoren. Zodat deze al een aardig werkplaatsje tot zijn beschikking had. Aalt Toersen kwam daar vaak sleutelen en toen de heer v.d.Wal op een gegeven ogenblik zei: “Joh, je moet voor je zelf beginnen„ en hem het gebruik van de werkplaats aanbood, kon hij dat mooie aanbod niet laten lopen. En zeker niet toen er nog een flink stuk aangebouwd werd en het gereedschap en machinearsenaal nog werd uitgebreid zodat nu alle noodzakelijke apparatuur, draaibank, lasapparaten e.d. aanwezig was. Rieks, de zoon waarnaar de zaak is genoemd (RIWA), heeft nog jaren studie voor de boeg, maar zit al z'n vrije uurtjes in de werkplaats en heeft, zeker gezien zijn jeugdige leeftijd, al heel wat fraaie werkstukken geleverd. De eerstkomende jaren wil Aalt in ieder geval nog blijven racen, "maar" zegt hij, "er moet ook geld verdiend worden. En zeker nu ik 3 maart ga trouwen moet ik meer aan de toekomst gaan denken.„

Afbeelding
Bovenaan rechts een standaard carter met daarnaast een gietklomp die erin gelijmd wordt om vlees te krijgen voor de aansluiting van de roterende inlaat. Links een DRM cilinder met kop (nog ruw) en deksel.

Racen is heel leuk, maar je kunt er beslist niet van leven. Als je jong en vrijgezel bent offer je er alles voor op, maar op een gegeven moment kan dat niet meer". Wat het racen betreft heeft Aalt het zeker niet slecht. Hij heeft twee sponsors die hem machines verstrekken; Jamathi zorgt voor de 50 cc (dit jaar is hij de enige Jamathi rijder op Grand Prix niveau) en de heer Wilbrink van het Sterglas racingteam staat borg voor alle onkosten aan de Maico. Met de Maico mag Aalt doen en laten wat hij wil: hij is aan geen enkel contract gebonden (enige voorwaarde: STERGLAS op de kuip). Op het ogenblik neemt hij de machine onderhanden. Harrie de Boer, de maker van de gretig aftrek vindende DRM cilinders, heeft een nieuwe mal gemaakt voor een 125 cc cilinder, en zo'n watergekoelde cilinder komt op de Maico. De motor, die in de productie uitvoering 25 pk bij 11.000 tpm levert (de machine van Aalt is al een speciale met zes versnellingen) kan best nog wat hoger opgevoerd worden. Dit jaar kunnen trouwens ook de verdiensten. Bij het wegracen beter worden nu de Grand Prix Riders Association, waar Aalt natuurlijk een voorstander van is, beter georganiseerd wordt en goed van de grond schijnt te komen. Het is de bedoeling dat alle rijders van elk startgeld 4 pond (35 gulden) afstaan. Dat geld wordt in een soort stakingskas gestort waaruit in noodgeval de rijders betaald kunnen worden. Zo staat de organisatie veel sterker in haar eisen om een beter startgeld. En dat is nodig vooral voor de broodrijders. Ruimere financiële mogelijkheden betekenen ook dat de rijders beter materiaal kunnen kopen en/of het beter kunnen verzorgen. Het kan de wegracesport alleen maar ten goede komen, want exorbitant zijn de eisen beslist niet. Voor het geval dat alles minder gunstig zal aflopen heeft Aalt Toersen een uitwijk mogelijkheid in zijn tuningsbedrijf dat hij in de toekomst hoopt uit te bouwen tot een bedrijf met ook normale handel in standaardmotoren.

Afbeelding
RIWA produktieracer 50 cc.

Produktieracer
RIWA-GP heet de nieuwe productieracer die Aalt Toersen in zijn Staphorster tuningbedrijf het leven heeft doen zien. Het is een 50 cc racertje waarin heel duidelijk de bouwtendensen van het afgelopen seizoen, zoals aangegeven door de winnende Van Veen Kreidlers, verwerkt zijn; de uiterst lage, enigszins "doorgezakte" vorm en de lage stroomlijn met de sleuven voor de stuurhelften, zijn daarvan de meest opvallende kenmerken. Aalt heeft zijn werkplaats inmiddels kunnen uitbreiden met een meetbank waarmee vermogens tot 80 pk gemeten kunnen worden. Het geheel is zodanig gebouwd dat losse blokken gemeten kunnen worden door ze in een bok te monteren. Binnenkort wordt de bank ook geschikt gemaakt om complete motoren te kunnen meten.

Afbeelding
Hoe iemand op deze sprinter kan rijden is ons een raadsel, maar op de een of andere manier schijnt dat te kunnen..

Sprinter
Voor zichzelf heeft Aalt Toersen een uiterst lichte sprinter gebouwd, gewicht slechts 25 kg. Het frame bestaat in feite uit slechts een dunwandige buis die tevens dienst doet als brandstofreservoir. De motor is weer een luchtgekoelde Kreidler RS met roterende inlaat die een vermogen levert van ongeveer 15 pk. Tijdens proefritten werden al tijden order de 16 seconden over de 400 meter met staande start bereikt. Er resteren nog enkele maanden om de laatste noodzakelijke seconde te vinden.

Afbeelding
Aalt bij zijn nieuwe proefbank. Via een opening in de wand wordt de koellucht aangezogen.

Voor meer inlichtingen kunnen belangstellenden zich telefonisch onder nummer 9999-999 melden. Dit is het nummer van tandarts v. d. Wal bij wie Aalt nog steeds gastvrijheid geniet.


Artikel gescand door Claus (LVS).
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl.


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Veijer
Winnaar Kreidlerverkiezing Juli 2004
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 okt 2003, 23:47
Locatie: Staphorst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Aalt Toersen

#2 Bericht door Albert Veijer » 24 jun 2006, 11:51

Wat een leuk artikel over Aalt Toersen en Rieks van der Wal.
Het klopt precies wat er staat. Ik weet dat omdat ik ook uit Staphorst kom en als jongetje bij Gebben Motoren kwam. André en Hans Gebben waren mijn buurjongens. Bij Gebben kwam Aalt ook heel veel over de vloer. Aalt heeft mijn Kreidler wel eens van groot spul voorzien en dan lieten ze het kleine spul in het magazijn liggen voor het geval je gepakt werd door de politie. Aalt heeft ook heel veel aan grasbaanrace gedaan. Wisten jullie dat Aalt ook nog een broer Dirk had? Dirk deed ook aan grasbaan en/of cross.
Hij heeft ook wedstrijden gewonnen.
Ik ken ook Rieks van der Wal, de zoon van de tandarts waar ook ik en later mijn gezin klant waren. Helaas leeft de beste man niet meer.
Rieks van der Wal heeft ook nog aan grasbaanrace gedaan alleen hij kon absoluut niet tegen zijn verlies. Volgens mij heeft Rieks van de Wal nog steeds een tuningsbedrijf maar niet in Staphorst. Ik zie af en toe op Ebay wel eens zijn naam opdoemen als hij ergens op geboden heeft.

Af en toe zie ik Aalt nog wel eens in Staphorst

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#3 Bericht door dijk » 24 jun 2006, 19:25

leuk artikel weer :D :wink:

dappie
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jan 2004, 09:57
Locatie: Hasselt
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Aalt Toersen

#4 Bericht door dappie » 24 jun 2006, 19:31

Albert Veijer schreef:Wat een leuk artikel over Aalt Toersen en Rieks van der Wal.
Het klopt precies wat er staat. Ik weet dat omdat ik ook uit Staphorst kom en als jongetje bij Gebben Motoren kwam. André en Hans Gebben waren mijn buurjongens. Bij Gebben kwam Aalt ook heel veel over de vloer. Aalt heeft mijn Kreidler wel eens van groot spul voorzien en dan lieten ze het kleine spul in het magazijn liggen voor het geval je gepakt werd door de politie. Aalt heeft ook heel veel aan grasbaanrace gedaan. Wisten jullie dat Aalt ook nog een broer Dirk had? Dirk deed ook aan grasbaan en/of cross.
Hij heeft ook wedstrijden gewonnen.
Ik ken ook Rieks van der Wal, de zoon van de tandarts waar ook ik en later mijn gezin klant waren. Helaas leeft de tandarts niet meer.
Rieks van der Wal heeft ook nog aan grasbaanrace gedaan alleen hij kon absoluut niet tegen zijn verlies. Volgens mij heeft Rieks van de Wal nog steeds een tuningsbedrijf maar niet in Staphorst. Ik zie af en toe op Ebay wel eens zijn naam opdoemen als hij ergens op geboden heeft.

Af en toe zie ik Aalt nog wel eens in Staphorst
aalt komt toch zelf ook uit staphorst als ik dat goed begrijp?
ik heb mijn kreidler nu ook in staphorst staan voor het laatste tuningswerk voor lexmond.
kga maandag ff kijken waar de gebben fabriek gestaan heeft.

Roland
Berichten: 5114
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

#5 Bericht door Roland » 26 jun 2006, 11:57

Erg leuk artikel, helaas is tegenwoordig het begrip "klant is koning"bijna verdwenen :cry:

Ga zo door met deze artikelen. :wink:

Gr, Roland

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door danahi » 16 feb 2007, 15:14

*schop*

Ik heb hier nog een indirecte 5-bak close liggen met roterende inlaat. Deze hangt nu onder een cupracertje. Op de cilinder staat met grote letters RIWA. Dit moet toch staan voor RIeks van der WAl neem ik aan. Ik zal eens kijken of ik wat close-upjes kan schieten om hier te plaatsen. Misschien maak ik nog een filmpje om te laten horen hoe die jankt...

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door PRO TUNING » 16 feb 2007, 15:41

Rieks van der Wal zit met zijn bedrijf Riwa products tegenwoordig in Nieuwleusen en maakt nog steeds frames voor de 80 cc grote wielen.

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door PRO TUNING » 16 feb 2007, 16:00

Afbeelding


Derk Wesseling uit Vlagtwedde was 1 van de eerste mensen die tuning berekeningen maakte voor op een computer en heeft veel denkwerk verricht voor Riwa / Gebben.

Hij was hier laatst nog met een SOBW coureur uit Staphorst waar hij nu woont om onderdelen te halen.

Artikel is volgens mij uit 1972

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#9 Bericht door parid001 » 16 feb 2007, 21:43

Hier een paar foto's van het (riwa) blok.
Bijlagen
Herschaalde kopie van riwa 002.jpg
Herschaalde kopie van riwa 002.jpg (81.27 KiB) 40387 keer bekeken
Herschaalde kopie van riwa 003.jpg
Herschaalde kopie van riwa 003.jpg (97.54 KiB) 40387 keer bekeken
Herschaalde kopie van riwa 004.jpg
Herschaalde kopie van riwa 004.jpg (76.7 KiB) 40387 keer bekeken

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#10 Bericht door Ed.P » 16 feb 2007, 23:05

Dat is een cross cilinder geweest zoals VHS ze maakte, rechte inlaat en koelribben eraf gehakt om de uitlaat er achterlangs tussen te prakken.

gr,

Ed

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#11 Bericht door danahi » 16 feb 2007, 23:26

Dat zal idd de basis geweest zijn. Chris deed dit altijd om een recht (kort) spruitstuk te kunnen plaatsen. Ik neem aan dat Rieks de cilinder heeft aangepast en getuned voor de roterende inlaat. Ik had nog nooit een riwa cilinder gezien, laat staan gehoord. Deze maakt echt een kolere bak aan toeren, en de gasreactie is natuurlijk top door de roterende inlaat (en natuurlijk het ontbreken van een vliegwiel)

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door danahi » 17 feb 2007, 15:27

Heb er ff een filmpje van gemaakt...

RIWA

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#13 Bericht door hermanp » 17 feb 2007, 15:29

Klinkt lekker, enig idee wat de prestaties zijn?

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#14 Bericht door danahi » 17 feb 2007, 19:04

Ligt er aan wat je onder prestatie verstaat. Ik heb 'm nog niet echt op top gehad dus dat weet ik niet. Sprintjes zat getrokken, maar niet op tijd dus dat weet ik ook niet. Hij komt wel van z'n plek dat weet ik wel.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#15 Bericht door dijk » 17 feb 2007, 19:36

boven hapert ie nog een beetje :wink:

Plaats reactie