Van Schagen naar Skagen. Met 50 cc naar het Skagerrak (1998)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9765
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

Van Schagen naar Skagen. Met 50 cc naar het Skagerrak (1998)

#1 Bericht door Maarten » 19 apr 2007, 19:30

Van Schagen naar Skagen
Met 50 cc naar het Skagerrak


Bron: Het MotorRijwiel 35/1998
Auteur: Gerard Borst

Als het om klassieke brommers gaat, zijn het kennelijk de Kreidler-liefhebbers die van lange tochten houden. Konden we al eerder verslag doen van enkele enthousiasten die per Kreidler de Alpen introkken en zijn op het moment dat dit nummer verschijnt twee avontuurlijke Kreidlerrijders - als alles goed gaat - op de terugweg van de Kaspische Zee (waarover U dan in het volgende nummer leest), ook naar het noorden van Europa zwermen de Kreidlerrijders uit. Naar Denemarken, in dit geval, en de zwerm was vier man groot. Gerard Borst was van de (regenachtige) partij en doet verslag.

Afbeelding
Van Schagen naar Skagen. Met 50 cc naar het Skagerrak. Foto: Met regenpakken aan, klaar voor vertrek.

Natte start

Naar aanleiding van een stukje in een motorblad vatten we het plan op om ook eens zo'n tocht te ondernemen, met 50 cc Kreidlers.

Afbeelding
Op een van de vele punten tussen Schagen en Skagen.

Ons doel was het uiterste puntje van Denemarken, Skagen en met als vertrekpunt - dat kon natuurlijk niet anders! - Schagen in Noord-Holland. In het begin waren er gegadigden genoeg, maar uiteindelijk bestond dat "we" uit Dolf Baars, Erik Spijker, mijn vader Gerard en ikzelf. In twee maanden tijd waren we gereed met alle voorbereidingen en op 10 mei vorig jaar vertrokken we tegen negen uur `s ochtends vanuit ons startpunt Schagen. De vooruitzichten waren goed: regen en veel wind, maar tussen de buien door droog ....Voorbij Sneek ging het echt mis, de regen viel met bakken neer (drie druppels een emmer vol) en we moesten onder een viaduct schuilen. Via Oldenburg gingen we door naar Bremerhaven. De mooie omgeving bezorgde ons al een vakantiestemming en we hadden ook tijd om het gashandle van Dolfs groene RS vast te zetten met een colablikje.Op de pont van Blexen richting Bremerhaven konden we de inwendige mens versterken.Door naar Wischafen, waar we met de pont de Elbe over gingen naar Gluckstadt. Tegen zessen besloten we vanwege het nog steeds slechte weer een onderkomen te zoeken. Dat vonden we in St. Michaelldom, compleet met afgesloten ruimte voor onze Kreidlers.

Doel in zicht

De volgende dag passeerden we vla Meldorf en Niebull de Deense grens en reden door naar Thonder en Arrild, waar we onze verlichting repareerden.

Afbeelding
De wachttijd bij een pont kan goed gebruikt worden om de contactpunten bij te stellen.

Die moet je daar altijd aan hebben. Na een uur vertrokken we naar Ribbe, Varde en Ovtrup, zo langs de kust, door de duinen heen. Bij Thyboren namen we weer een pont, naar Agger. De hele middag hadden we mooi weer, dus we schoten lekker op richting Hanstholm. Het was acht uur's avonds toen we daar aankwamen, dus maar een plek opzoeken om te eten en te overnachten. Een vakantiehuisjes centrum bracht uitkomst Na een prima nachtrust en heerlijk ontbijt pakten we de boel weer in en reden naar het strand, waar een frisse zeewind en oude overblijfselen van de Tweede Wereldoorlog ons bij de tijd bracht. Gerard Sr. had in Hanstholm ook nog even Dolfs Kreidler vertand, want we kregen veel tegenwind. Via Abybro en Lekken reden we vervolgens naar Hirthals, waar we de havens bekeken en snel aten, want het werd hondeweer. Na rijp beraad vertrokken we naar ons eindpunt Skagen, waar we om een uur of één begroet werden door een stortbui van regen, hagel en sneeuw. Toen het weer droog werd hebben we een camping opgezocht, waar we de tenten hebben opgezet en daarna Skagen gingen verkennen. Toen we daar na een wandeling terugkwamen bij onze Kreidlers, zagen we al van verre mensen er om heen staan. Bij aankomst kwamen er verhalen en vragen los: waar komen jullie vandaan, hoe lang was de rit, hoe snel kan die met die bepakking? De één had vroeger ook een `70-er gehad, de ander had er nog een thuis staan en er reed er nog een rond met een `80er. De volgende dag gingen we met de Kreidlers door de duinen naar het puntje van Denemarken, waar de twee zeeën Skagerrak en Kattegat samenkomen. Met volle gang ging het door de 30 centimeter diepe karresporen naar de vloedlijn. Het uiterste puntje was bereikt!

Donder en bliksem

Na een nacht met onweer, regen en bliksem pakten we de volgende ochtend weer alles in voor de terugreis.

Afbeelding
Het einddoel gehaald !.De vier Kreidlers met bemanning op het uiterste puntje van Denemarken.

Op de terugreis langs Frederikshavn en Alborg werd de regen minder en in Randes werd het zelfs droog. We overnachtten weer in St. Michaellsdom en volgden vandaar weer in omgekeerde volgorde de route van de heenreis. Onderweg was er nog een sleutelstop om de contactpunten van Eriks Kreidler te vervangen en bezochten we in Rastede Friedhart Olthoff, een Kreidler-fan. Na zijn verzameling bekeken te hebben en er heerlijk gegeten te hebben, hebben we nog de diafragmaveer van mijn Kreidler vervangen, want de koppeling slipte. De volgende dag, de 17e, besloten we via Oldenburg-Osnabrick, waar we de punten van Eriks Kreidler bijstelden, want bij begon het erg heet te krijgen, naar Dortmund te rijden. Door een misverstand daar pakte Erik een andere afslag en moesten wij erachteraan. Mijn vader's Kreidler was intussen dringend aan een tankstop toe, maar door de afslagtoestand misten we het tankstation. We reden door tot zijn tank leeg was. Het geluk was echter met ons, want na slechts 800 meter slepen kwamen we weer een tankstation tegen. Nu met een volle tank door naar het Kreidler depot in Dortmund, waar Hanke Die ons van koffie en onderdelen voorzag die we thuis nog nodig hadden. De rest van de terugreis verliep zonder enig probleem, want aan het vele onweer, bliksem en, bij Arnhem, regen waren we nu wel gewend .... En ja, de dag na onze behouden terugkomst was het droog en lekker warm ....

Afbeelding
Op een droog moment was het ook weer tijd voor wat klein onderhoud.

Meer informatie:
Overzicht Lange Tochten
Meer lange reizen, gemaakt met de Kreidler


Artikel gescand door peter G
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 sep 2007, 10:11

Leuke verhalen. Zo zie je dat je toch ook wel handig moet zijn als je aan monstertochten begint.

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#3 Bericht door dijk » 03 sep 2007, 10:13

leuk artikel weer maarten :mrgreen: deze mensen op de kreidlers ken ik niet. meschien dat mart of arie ze wel kent :wink:

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#4 Bericht door koepelsekreidler » 03 sep 2007, 12:50

ja jeroen schagen is en blijft een dorp ik vaag arie zeker


mart

Gebruikersavatar
peter de beus
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
Locatie: veenendaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door peter de beus » 03 sep 2007, 13:19

Erg gaaf zo'n tocht!!
Met erg weinig technische defecten bij deze mannen. Tja... kreidler...

Lijkt me erg leuk om nog een keer zoiets te ondernemen,
En ben bang dat dat er zeer binnekort ook wel van gaat komen, lekker met de kreidler op vakantie o.i.d.

Groetjes,

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Thijs Leuven » 03 sep 2007, 15:50

Hoezo ben je daar dan bang voor? Lijkt mij super :lol:

Leuk artikeltje trouwens (daar gaat het tenslotte om hier), ik denk wel dat twee van de heren erg blij waren met hun kuipjes.

Thijs

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#7 Bericht door Zatopek » 04 sep 2007, 12:42

Heel leuk verslag. Zou ik toch ook eens moeten doen zo'n tochtje. Wil dan wel ff verder. Naar Zweden bijvoorbeeld, ach wie weet...............

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#8 Bericht door Andre » 04 sep 2007, 13:17

mooi verhaal :D

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#9 Bericht door Nicolaas » 04 sep 2007, 13:38

Ik ken ze allen, het zijn echte km vreters die mannen.
Gerard is mijn Kreidler mentor, heb vrijwel alles van hem geleerd.
Zowel hij als zijn zoon en Erik deden het ook meer dan verdienstelijk bij de brommerrace.
Dat die mannen ook leuk kunnen sleutelen zal duidelijk zijn.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8298
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#10 Bericht door Melvin » 04 sep 2007, 18:22

dijk schreef:leuk artikel weer maarten :mrgreen: deze mensen op de kreidlers ken ik niet. meschien dat mart of arie ze wel kent :wink:
ik ken ze ook alle 4.

Over 2 weken heb ik weer een tochtje om het ijselmeer met deze gasten.
Erik spijker woont hier dicht in de buurt, zag hem laatst nog op de pond, toen we van wijchen terug kwamen.

gerard en dolf zijn ook meegeweest naar de alpen, waar mijn pa ook bij was en waarvan ook een verslag staat op deze site.

viewtopic.php?t=11326

:wink:

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door MichielJ » 05 sep 2007, 12:43

Ik vind het dapper in ieder geval. Ze zullen ook wel stramme beentjes gehad hebben?!

Gebruikersavatar
Zunflappie
Berichten: 515
Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Zunflappie » 05 sep 2007, 23:02

Gaaf artikel!
Hoeveel kilometer hebben ze gereden? Want Denemarken is zo ver niet (tenzij ze Groenland bij Denemarken meerekenen ;)).
Hooguit 800 km?

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door Flacko » 06 sep 2007, 14:56

Leuk artikel.

Grtz Ad

Gebruikersavatar
Martijn Koert
Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
Berichten: 4171
Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#14 Bericht door Martijn Koert » 06 sep 2007, 19:50

Melvin schreef:
dijk schreef:leuk artikel weer maarten :mrgreen: deze mensen op de kreidlers ken ik niet. meschien dat mart of arie ze wel kent :wink:
ik ken ze ook alle 4.

Over 2 weken heb ik weer een tochtje om het ijselmeer met deze gasten.
Erik spijker woont hier dicht in de buurt, zag hem laatst nog op de pond, toen we van wijchen terug kwamen.

gerard en dolf zijn ook meegeweest naar de alpen, waar mijn pa ook bij was en waarvan ook een verslag staat op deze site.

viewtopic.php?t=11326

:wink:
ik heb nog achter hem aan geraced. met die ouwe jawa van hem :lol: met 100+ over de dijk

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Haakie » 07 sep 2007, 10:13

Been there, done that :mrgreen:

Gebruikersavatar
nonserviam
Berichten: 836
Lid geworden op: 31 jul 2003, 12:46
Locatie: Oudkarspel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door nonserviam » 08 sep 2007, 21:10

Haakie schreef:Been there, done that :mrgreen:
zo is dat en toen wisten nog niet eens van dit verhaal. maar heel mooi hoor het uiterste punt van denemarken met een paal waar een wegnummer op staat :P

Dat was wel 1 van de dagen dat we GEEN REGEN hadden.

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#17 Bericht door Kreidler » 20 sep 2007, 11:10

top verhaal leuk om te lezen! :wink:

Plaats reactie